Sevalds DIY subber = Lost in space

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.977
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er slik det henger sammen, ja, på det teoretiske planet. De to er likere enn man skulle tro i praksis, i alle fall når de ikke tynes til sitt ytterste ☺
    Det var min oppfattelse og. Den ene har bare et ekstra gir som egner seg mest til hjemmekino, spesielt i det siste giret😀
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Med fare for å bli grundig påseilet...

    Jeg klarer ikke helt å slippe det faktum at du overlapper suber med høyttalere helt opp til 80Hz-ish. Ut fra bildene av lytterommet ser det til at høyttalerne står godt over meteren fremfor frontveggen - målt fra baffelfronten. Det gir da utfasing i bassen rundt 100Hz eller lavere. Det kan se ut som om frontbaffel står mer enn 1m fra frontvegg, og da synker utfasingen i frekvens. 1,5m? Utfasing på 80Hz? Det gir i allefall mening at en sub som står nærmere frontvegg vil kunne fylle hullet hvis den kan spille opp til 80-100Hz samtidig som den ikke får utfasing før 120-150Hz.

    La oss tenke et realistisk eksempel:
    Hovedhøyttaler (frontbaffel) står ca. 1,5m ut fra bakvegg. Det gir en utfasing i bassen rundt 80~ish Hz. Da forsvinner veldig mye/alt av trøkket i bassen desverre. Hvis vi da kutter/XOer høyttalerne @100Hz, så trigger ikke høyttalerne denne nullen/utfasingen i særlig stor grad.
    Videre: Hvis vi plasserer suben og basselementet relativt nært frontvegg (si 40-50cm), så vil denne utfasingen ikke opptre før kanskje 150Hz eller 200Hz. Dermed kan suben tryggt spille opp mot 100Hz uten å berøre sin utfasing fra frontvegg.

    Man kan kanskje si at overlapp-metoden fungerer like godt, men det er et par forskjeller:
    - med aktiv deling og DSP på begge kanaler, kan man kjøre forsinkelse på høyttalerne slik at de ulike frekvensene når øret sånn noenlunde i fase/samtidig.
    - man frigjør basselementene i hovedhøyttaleren fra å spille de mest krevende frekvensene. Hvis det spilles musikk med skikkelig dypbass, vil en bassreflekshøyttaler tunet til f.eks. 35Hz ikke fungere godt under tuningfrekvensen. Da er det bedre å overlate den jobben til subene som kanskje har 2-4 ganger mer kapasitet i bunn.

     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.977
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tar gjerne imot tips og erfaringer fra deg her :cool:
    Jeg har 11 tommeltotter
    Mener ganske bestemt at de fleste er mere handy enn de tror selv. Alt kan læres. Trenger ikke alltid så fancy utstyr. Er nok billigere å få det ferdig skjært. Men jeg vil lære meg mere å bruke denne type verktøy. Har en del fra før. Jeg er mere snekkertype enn møbel/fin snekker. Men dette skal jeg kose meg med😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.977
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Med fare for å bli grundig påseilet...

    Jeg klarer ikke helt å slippe det faktum at du overlapper suber med høyttalere helt opp til 80Hz-ish. Ut fra bildene av lytterommet ser det til at høyttalerne står godt over meteren fremfor frontveggen - målt fra baffelfronten. Det gir da utfasing i bassen rundt 100Hz eller lavere. Det kan se ut som om frontbaffel står mer enn 1m fra frontvegg, og da synker utfasingen i frekvens. 1,5m? Utfasing på 80Hz? Det gir i allefall mening at en sub som står nærmere frontvegg vil kunne fylle hullet hvis den kan spille opp til 80-100Hz samtidig som den ikke får utfasing før 120-150Hz.

    La oss tenke et realistisk eksempel:
    Hovedhøyttaler (frontbaffel) står ca. 1,5m ut fra bakvegg. Det gir en utfasing i bassen rundt 80~ish Hz. Da forsvinner veldig mye/alt av trøkket i bassen desverre. Hvis vi da kutter/XOer høyttalerne @100Hz, så trigger ikke høyttalerne denne nullen/utfasingen i særlig stor grad.
    Videre: Hvis vi plasserer suben og basselementet relativt nært frontvegg (si 40-50cm), så vil denne utfasingen ikke opptre før kanskje 150Hz eller 200Hz. Dermed kan suben tryggt spille opp mot 100Hz uten å berøre sin utfasing fra frontvegg.

    Man kan kanskje si at overlapp-metoden fungerer like godt, men det er et par forskjeller:
    - med aktiv deling og DSP på begge kanaler, kan man kjøre forsinkelse på høyttalerne slik at de ulike frekvensene når øret sånn noenlunde i fase/samtidig.
    - man frigjør basselementene i hovedhøyttaleren fra å spille de mest krevende frekvensene. Hvis det spilles musikk med skikkelig dypbass, vil en bassreflekshøyttaler tunet til f.eks. 35Hz ikke fungere godt under tuningfrekvensen. Da er det bedre å overlate den jobben til subene som kanskje har 2-4 ganger mer kapasitet i bunn.

    Du har sikkert mye rett i det du sier. Frontbaffel på høyttalerne er ca 1,5m fra front vegg. Jeg har en solid pukkel på 80hz uten subber. Den blir faktisk litt bedre med subber. I tillegg har jeg 2 stk trykkbaserte tunet i 80hz. jeg sliter nok mere i området 130-170 hz hvis jeg husker riktig.

    Jeg kutter gjerne det dypeste frekvensene fra høyttalerne men da må jeg først ha noe som gjør dette på en fornuftig måte. Passivt delefilter vil kanskje funke. Men drømmer litt om Trinnov ST2 mellom pre og effekt.

    Jeg mener på ingen måte at dette skal rigges som i dag. Men begynner et sted. Og da med å produsere basstårn. Resten blir til på veien.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Enig at man må begynne et sted. Jeg har anlegget i stuen, og her er egentlig alt feil. Jeg har en vedovn som brukes midt på langveggen + en dør, varmepumpe på ene kortvegg og terrassedør på andre kortvegg, og vinduer på 3 av veggene. Jeg har egentlig gitt opp god lyd. Gidder ikke krevd innsats. Kompenserer med god drikke.😁
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.977
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Enig at man må begynne et sted. Jeg har anlegget i stuen, og her er egentlig alt feil. Jeg har en vedovn som brukes midt på langveggen + en dør, varmepumpe på ene kortvegg og terrassedør på andre kortvegg, og vinduer på 3 av veggene. Jeg har egentlig gitt opp god lyd. Gidder ikke krevd innsats. Kompenserer med god drikke.😁
    Å drikke er den billigste veien til god lyden:)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.476
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor
    Enig at man må begynne et sted. Jeg har anlegget i stuen, og her er egentlig alt feil. Jeg har en vedovn som brukes midt på langveggen + en dør, varmepumpe på ene kortvegg og terrassedør på andre kortvegg, og vinduer på 3 av veggene. Jeg har egentlig gitt opp god lyd. Gidder ikke krevd innsats. Kompenserer med god drikke.😁
    går det an å tenke helt out of the box og utradisjonelt, sette opp anlegget på diagonalen, så du spiller og lytter på en diagonal i rommet, kan funke det også kanskje :unsure:
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det kan funke på sitt snodige vis. Jeg har satt opp anlegget symetrisk og tenkte at å plassere en lyttestol midt i ville være gull. Men neida, det låt ikke bra der. Men det låter bra når jeg sitter i sofaen litt lenger bak i stuen og på ene siden. Ikke i stereoperspektiv-forstand, men det er trøkk og sammenheng i bassen der. ...så da sitter jeg der. Egentlig helt greit, for det er der jeg sitter ellers også - med tv og laptop og bord til å sette pilsen på. Så akkurat der funker det faktisk ålreit - men selvsagt ikke noe man kan lansere som oppskrift til lydnirvana.:unsure:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Med fare for å bli grundig påseilet...

    Jeg klarer ikke helt å slippe det faktum at du overlapper suber med høyttalere helt opp til 80Hz-ish. Ut fra bildene av lytterommet ser det til at høyttalerne står godt over meteren fremfor frontveggen - målt fra baffelfronten. Det gir da utfasing i bassen rundt 100Hz eller lavere. Det kan se ut som om frontbaffel står mer enn 1m fra frontvegg, og da synker utfasingen i frekvens. 1,5m? Utfasing på 80Hz? Det gir i allefall mening at en sub som står nærmere frontvegg vil kunne fylle hullet hvis den kan spille opp til 80-100Hz samtidig som den ikke får utfasing før 120-150Hz.

    La oss tenke et realistisk eksempel:
    Hovedhøyttaler (frontbaffel) står ca. 1,5m ut fra bakvegg. Det gir en utfasing i bassen rundt 80~ish Hz. Da forsvinner veldig mye/alt av trøkket i bassen desverre. Hvis vi da kutter/XOer høyttalerne @100Hz, så trigger ikke høyttalerne denne nullen/utfasingen i særlig stor grad.
    Videre: Hvis vi plasserer suben og basselementet relativt nært frontvegg (si 40-50cm), så vil denne utfasingen ikke opptre før kanskje 150Hz eller 200Hz. Dermed kan suben tryggt spille opp mot 100Hz uten å berøre sin utfasing fra frontvegg.

    Man kan kanskje si at overlapp-metoden fungerer like godt, men det er et par forskjeller:
    - med aktiv deling og DSP på begge kanaler, kan man kjøre forsinkelse på høyttalerne slik at de ulike frekvensene når øret sånn noenlunde i fase/samtidig.
    - man frigjør basselementene i hovedhøyttaleren fra å spille de mest krevende frekvensene. Hvis det spilles musikk med skikkelig dypbass, vil en bassreflekshøyttaler tunet til f.eks. 35Hz ikke fungere godt under tuningfrekvensen. Da er det bedre å overlate den jobben til subene som kanskje har 2-4 ganger mer kapasitet i bunn.

    Tankene dine er veldig like som det jeg har gjort. Når basstårnene står i hjørnene starter utfasingen hos meg på 140-160hz. Frontene er vel 2,2 meter ut i rommet. Deling på ca 130hz, som også er Rommets Schrøder frekvens.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ok, skal ikke dra denne DSP-greia videre. Hvis vi konsentrerer oss om selve basstårnet/bassløsningen heretter.

    Hvis jeg skulle fritenke noen kjappe momenter:
    - Ville laget subene slik at de (elementene) ikke kommer for langt ut fra veggen. Tenker 40-50cm dybde på kasser. Alternativt 3-kantede kasser som kan dyttes helt inn i hjørnet.
    - Dernest tenker jeg kapasitet og fornuft er en balansegang verdt å bruke litt tid på. Det er jo fristende å bare velge "overkill"-varianten og mantraet "jo mer, jo bedre". Men det blir fort mye dyrere, mer komplekst (impedans og forsterkerlast/løsning) og kanskje ikke nødvendig?

    Kapasitet: Normalt når man bruker simuleringsprogrammer av drivere i lukket kasse, gis kapasitet/max SPL ut fra denne enkle formelen: Sd x Xmax. Dette kalles Vd i specen til driverne.
    Sd = Square diameter (eller brukbart membranareal)
    Xmax = Slaglengde eller max utsving. Hvor langt ut/inn membranet kan slå innenfor driverens toleranser.
    Vd = Volume displacement (eller hvor mye luft i kubikk driveren kan flytte på et inn-utslag) Oppgis i liter.

    Til slutt er det Vd som bestemmer lydtrykket (teoretisk og uten forsterkning/gain som kan inntreffe inne i et rom) ved en gitt frekvens. Omtrent som å ha suben ute i friluft. En driver kan f.eks. ha Vd = 0,2L. Kjører man 2 stk drivere, blir total Vd = 0,4L. Hva det blir i dB er jeg faktisk usikker på. Noen sier 3dB/eller dobbling. Noen sier 6dB. Anyway: Med 2 like drivere har man doblet kapasiteten hva luftflytting angår.

    Dette gjelder kun lukkede kasser/systemer. Andre løsninger som bassrefleks, tapped horn, horn har en form for akustisk forsterkning som spiller inn, men da med begrenset båndbredde. Lukkede kasser er veldig enkle å ha med å gjøre. Det går omtrent så dypt som helst og er sånn noenlunde greie å kalkulere med.

    Det sagt: Det er en nokså utbredt oppfattning at hvis man ønsker god lydkvalitet i bassen, bør man ikke pushe driveren opp mot Xmax. Da ser vi at vi må opp på Sd/membranareal for å kompensere. Dobler vi antall drivere, reduseres utsvinget tilsvarende for å opprettholde ett gitt SPL-nivå. Som Audiogear var inne på: De mest eksotiske og dyre sub-driverne har gjerne mer slaglengde, høyere effekttålighet og kan tynes mer i små kasser. Men som sagt: Man kan komme godt ut av det med flere drivere som gir mer membranareal og som ikke trenger å flytte seg så mye for ett gitt SPL-nivå. Ulempen kan være at kabinettene blir ditto store. Men har man plass, er jo ikke det noe problem.

    Lydtrykk/SPL-behov:
    Her er det veldig individuelt hvor mye lut som må til. Jeg har kjørt en del av mine favorittplater gjennom et såkalt spectrum analyzer program for å se hvor dypt bassen går og med hvilken intensitet. Fikk meg noen overraskelser. Veldig få har noe særlig under 30Hz. De få som har noe under 30Hz, er stort sett snille og greie å ha med å gjøre. Ikke veldig mye nivå eller kun korte pulser i en enkelt låt. Ut fra mine scanninger er det stort sett visse typer elektronika som gir mest utfordring. Selv om de kanskje ikke går sub-20Hz, så er det ofte mye nivå helt der nede rundt 30Hz. Altså veldig krevende hvis man skal spille litt høyt.

    Her må nesten enhver gjøre seg opp egen mening om hva som er høyt og høyt nok. Ut fra egne erfaringer husker jeg tilbake til begynnelsen av -90tallet da jeg kjøpte en B&W 800ASW aktiv sub og kjørte den sammen med de ekstremt inneffektive Acoustic Energy AE-1. Det var nok en av datidens high-end aktive subwoofere med en 12" i bassrefleks og lav tuning. Den gav skikkelig god og lav bass husker jeg. Men jeg spillte selvsagt ikke veldig høyt. Tipper jeg lå mellom 75-85dB peak i lyttestolen når jeg syntes jeg spillte høyt nok.

    Nå har jeg 4x18" i en slags trykkammer/IB. Jeg spiller fortsatt ikke veldig høyt. Normalt mellom 70-80dB peak, men sitter lenger unna høyttalerne nå - så noen dB ekstra der. Anyway: Jeg har kjørt litt slem elektronika lignende Massive Attacks Mezzanine noen sene kvelder, og disse 4x18" beveger seg ikke ekstremt mye når jeg synes jeg spiller høyt nok (i påseilet tilstand). Kanskje rundt 85-90dB i lytteposisjon? Korrigert for avstand - mindre enn 100dB@1m. Vrient å anslå hvor mye slaglengde som brukes, men tipper vi er godt innenfor +/- 5mm.

    Husk: 4x12" er omtrent det samme 2x18" per side hva Sd/membranareal angår. Det er greit med litt headroom, men det trenger ikke være dimensjonert for 20dB mer enn du egentlig trenger. Da fyker kostnadene og kompleksiteten rett i været og opp gjennom taket - uten at vinsten er særlig stor IMO.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.977
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Gode poenger du kommer med @RojohII. Dette er faktorer jeg gnager på. Fristende å dra på med overkapasitet, men som nevnt i tråden før, må jeg tenke på hvilke frekvenser de skal operere i. Jeg vil at de skal kunne operere helt opp til 120hz men kanskje ikke i startet. Da er jeg redd 18” utgår. Skulle jeg savne noe i bunn går det an å ha egne subber med 18” i tillegg. Så 15” eller 12 er kanskje bedre valg. De jeg har kikket mest på i det siste er Scan Speak 32w. Da ville tårnene sette mindre fotavtrykk og gi mere fleksibel plassering.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg synes nå at 4x Scan Speak 12"/side i Discovery-serien virker veldig fornuftig. 3Kx8=25Kish. Har ikke hørt/testet de selv, men tipper det er good fish 100Hz+ og ned. 2 kabinetter @ 2x70L (140L). 2x4 ohm i serie/kabinetter parallellt = 4 ohm last.

    Mitt tips og hva jeg ville gjort:
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.476
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor
    Jeg synes nå at 4x Scan Speak 12"/side i Discovery-serien virker veldig fornuftig. 3Kx8=25Kish. Har ikke hørt/testet de selv, men tipper det er good fish 100Hz+ og ned. 2 kabinetter @ 2x70L (140L). 2x4 ohm i serie/kabinetter parallellt = 4 ohm last.

    Mitt tips.
    Er ikke Revelator serien klart bedre enn Discovery?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vet ikke, men tviler vel på at vinsten står i stil med utlegget siden det egentlig bare handler om å flytte luft i en nær stempelbevegelse. Og så lenge man ikke har tenkt å pushe driveren til yttergrensene, tenker jeg at Discovery-bassen gjør nytten all den tid det er ørten andre hensyn og parametre som også spiller inn samtidig hva totalen/opplevd lydkvalitet angår.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.476
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor
    Revelator er vel bedre, mere lineær, mindre forvrenging, bedre membran med mindre oppbrytninger, høyere BL? .......Tror ikke poenget hercer å spare penger men å velge elementer fra øverste hylle, IMHO Scanspeak discovery er vel ikke øverste hylle!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har jo selv 8x Revelator 32w. I realiteten vet jeg ikke hvor stor forskjellen ville vært til Discovery 30w. Før jeg bygde dem var jeg rimelig sikker på at de ville bli bra og tenkte at jeg ville heller dra på enn å bygge med Discovery 30w og deretter lure på hvor mye bedre det ville blitt med de andre.
    Her må en nok bare gjøre seg opp en mening selv basert på egne behov og lommebok.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vel, de råeste og dyreste elementene blir jo fullstendig bortkastet hvis man ikke treffer på plassering og får noen gedigne suckouts. Da er det 50K bortkastet kontra 25K.

    Min teori: Hvis du får 8x12" Discovery til å spille dritbra, da kan du kaste 100K ekstra inn i gamet og få det til å spille enda mer dritbra.:cool:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.476
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor
    Jeg har jo selv 8x Revelator 32w. I realiteten vet jeg ikke hvor stor forskjellen ville vært til Discovery 30w. Før jeg bygde dem var jeg rimelig sikker på at de ville bli bra og tenkte at jeg ville heller dra på enn å bygge med Discovery 30w og deretter lure på hvor mye bedre det ville blitt med de andre.
    Her må en nok bare gjøre seg opp en mening selv basert på egne behov og lommebok.
    Det er vel kommet nye 32W revelator modeller etter at du bygget dine som synes ennå råere og ennå bedre, større magneter, lavere Qts, høyere BL
    Fra det lille jeg vet synes det som de er bedre på alt, og selvfølgelig dyrere :ROFLMAO:

    4 og 8 ohms versjoner....
    32w 4878t11

    32w 8878t11

    "Arrester meg" gjerne hvis jeg tar feil her :ROFLMAO:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.476
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor
    Vel, de råeste og dyreste elementene blir jo fullstendig bortkastet hvis man ikke treffer på plassering og får noen gedigne suckouts. Da er det 50K bortkastet kontra 25K.

    Min teori: Hvis du får 8x12" Discovery til å spille dritbra, da kan du kaste 100K ekstra inn i gamet og få det til å spille enda mer dritbra.:cool:
    Jeg ville ikke valgt slik ....
    Jeg ville ikke gått inn i et langt stort projekt og lagt ned mye penger og energi.... og så valgt elementer som ikke er fra øverste hylle :p

    Er det ikke bedre da å velge ferre elementer og så bygge videre med flere senere, tenker jeg...
    Kvalitet er ikke bortkastet
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.977
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel kommet nye 32W revelator modeller etter at du bygget dine som synes ennå råere og ennå bedre, større magneter, lavere Qts, høyere BL
    Fra det lille jeg vet synes det som de er bedre på alt, og selvfølgelig dyrere :ROFLMAO:

    4 og 8 ohms versjoner....
    32w 4878t11

    32w 8878t11

    "Arrester meg" gjerne hvis jeg tar feil her :ROFLMAO:
    Disse er i utgangspunktet basselementer til høyttalere. Funker sikkert fint, men det er en egen subwoofer versjon. Scan Speak Revelator 32W/4878T00
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.476
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor
    Disse er i utgangspunktet basselementer til høyttalere. Funker sikkert fint, men det er en egen subwoofer versjon. Scan Speak Revelator 32W/4878T00
    Ser du på 32W/8878T11 så har den dramatisk mye høyere BL enn 32W/4878T00 og det er vel av stor verdi i en subwoofer?, den har litt høyere resonansfrekvens men det er ikke mye ... men Vas er mye høyere ... ikke lett dette :unsure:
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg ville ikke valgt slik ....
    Jeg ville ikke gått inn i et langt stort projekt og lagt ned mye penger og energi.... og så valgt elementer som ikke er fra øverste hylle :p

    Er det ikke bedre da å velge ferre elementer og så bygge videre med flere senere, tenker jeg...
    Kvalitet er ikke bortkastet
    Nja... Valget av driver er bare ett av flere kriterier som må være på plass for et godt sluttresultat. Man kan like gjerne argumentere for å bruke 50K ekstra på elektronikken eller akustikktiltak - og kanskje er det der den største vinsten ligger hvis man allerede har 8x12" Discoverybasser liggende?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.476
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor
    Nja... Valget av driver er bare ett av flere kriterier som må være på plass for et godt sluttresultat. Man kan like gjerne argumentere for å bruke 50K ekstra på elektronikken eller akustikktiltak - og kanskje er det der den største vinsten ligger hvis man allerede har 8x12" Discoverybasser liggende?
    Ja, alt skal jo henge sammen selvfølgelig, ingen valg er enkle her :ROFLMAO:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Digger denne S-S bassen her fra Classic serien; https://www.scan-speak.dk/product/21w-8555-10/
    Selvfølgelig små så det må noen til, men de spiller bare så fantastisk pent og det så langt oppover at man får med hele den viktige mellombassen.
    Well, er vel reine subber det her er fokus på. Selv om den viktigste bassen er fra sub-nivå og oppover, men smak og behag det der da.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hva skal vi med bass hvis ikke vi spiller musikk med bass? Akkurat nå lytter jeg på en låt som bare er helt perfekt "bassete". Nei, sannsynligvis ingenting ekstremt eller krevende, men litt deilig bassette likevel:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.608
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ser du på 32W/8878T11 så har den dramatisk mye høyere BL enn 32W/4878T00 og det er vel av stor verdi i en subwoofer?, den har litt høyere resonansfrekvens men det er ikke mye ... men Vas er mye høyere ... ikke lett dette :unsure:
    8878T11 er nok en bassdriver og ikke velegnet for å dypbass i større mengder. 4878T00 har dobbelt så høy linjær slaglengde.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.977
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    8878T11 er nok en bassdriver og ikke velegnet for å dypbass i større mengder. 4878T00 har dobbelt så høy linjær slaglengde.
    Stemmer. Disse er beregnet til å spille i lukket kasse på 67liter. Hva skjer hvis en øker volumet til rundt 100liter?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.608
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer. Disse er beregnet til å spille i lukket kasse på 67liter. Hva skjer hvis en øker volumet til rundt 100liter?
    De krever mindre effekt og går dypere i bassen. Men har du nok effekt oppnår du ikke så mye, for du kan EQe inn samme kurve som 100l kassa i 67 liter.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.085
    Antall liker
    16.977
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    4 x Scan Speak Revelator 32W/4878T00 pr tårn er pr i dag det som frister mest. Å øke til 6 stk pr tårn ville kanskje gitt noe jevnere respons. Ville det i praksis vært særlig merkbart? Vi snakker fremdeles om 120hz og ned.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.608
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    4 x Scan Speak Revelator 32W/4878T00 pr tårn er pr i dag det som frister mest. Å øke til 6 stk pr tårn ville kanskje gitt noe jevnere respons. Ville det i praksis vært særlig merkbart? Vi snakker fremdeles om 120hz og ned.
    Det vil trolig ikke gi jevnere respons. Du vil trolig ikke oppnå så veldig mye sammenlignet med Discovery heller, men hvis det hjelper deg å sove om natten så kjøp Revelator. :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel kommet nye 32W revelator modeller etter at du bygget dine som synes ennå råere og ennå bedre, større magneter, lavere Qts, høyere BL
    Fra det lille jeg vet synes det som de er bedre på alt, og selvfølgelig dyrere :ROFLMAO:

    4 og 8 ohms versjoner....
    32w 4878t11

    32w 8878t11

    "Arrester meg" gjerne hvis jeg tar feil her :ROFLMAO:
    Det jeg har er et mer rent «subwoofer» element som har vesentlig lengre lineær (hhv +/-14mm mot 7 og 7,5mm) slaglengde og lavere fs enn de elementene du nevner som er mer allround basselementer. Selvsagt varianter i samme serie, så valg av element kommer nok an på bruken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn