Sennheiser hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Da kan vi puste litt ja😂.
    Som du ser så har jeg bare billige hodetelefoner, men jeg synes alle har sine virkelige positive sider. Og jeg bruker også dsp på alle sammen. Mitt hovedfokus er nok ikke hodetelefoner så for meg så fungerer de godt nok, jeg kan høre på all slags musikk - og nyte lyden. Det holder for meg.
    Ja bortsett fra at du har en Hifiman i stedet for en Beyer er jo det der et klassisk oppsett :) Det er uansett fælt å lokke folk inn i kjøpehysteriet rundt dette her, men 800S ER kjempegode klokker. Om NOE skal KRONES som super-krystallklart blir det vel elektrostater, og det ligger et pent sett ute til 4800kronasjer på Finn. Da får du beholde alle cansa dine som darlings, og får oppløsning av en ny verden, (men det er kanskje haram i en tråd om Sennheisere, for det er ikke HE1, HE60 eller Orfeus du får til under 5K-kroner på Finn he he)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ flere enn 5 av hver har begrenset misjon ;)
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hørte 800 i går, og syntes i motsetning til hva jeg hadde hørt om dem fra før at bassen var stor og sterk nok, men IKKE definert nok. 6K høyden var ikke plagsom på kort sikt, men gav derimot en slags løft i lydbildet. S er bedre på alt annet enn muligens korte og basslette partier av typ klassisk :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Selvom det er mange år siden nå, så var (i minnet) min konklusjon når jeg testet HD 800 at den kunne jeg levd med, om jeg utelukkende spilte klassisk.
    Syntes den tidvis hadde en forførende mellomtone der cello gav meg direkte nakkehårsreising. På noe annet materiale satt jeg og ventet på «nå kommer bassanslaget» og ble like skuffet hver gang, da det egentlig ikke var tilstede.
    Videre hadde den for mye topp for min preferanse, og jeg synes den hadde for slank og «analytisk» karakteristikk,
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Ardilla sin Hifiman Ananda test gjorde at jeg spontant trykket kjøp knapp, uten å ha hørt de. Heldigvis har jeg noen å skylde på hvis jeg ikke liker de ! :giggle:
    Bye bye Sennheiser, det ble ikke 800S ... :rolleyes:
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har fått testet ut DROP 8XX ?
    Det er visst noe å holde seg unna annet enn for spes interesserte. Se både reviews og bruktmarkedets reaksjon: Jeg har mine 800 og angrer ikke at 800S ble bye bye. Det er originalene som gjør det disse skal gjøre. Å skulle tune ring-driverne til å bli vanlige headphones er tull
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Det er visst noe å holde seg unna annet enn for spes interesserte.
    ja, jeg har ventet med å kjøpe, fordi Drop skulle levere Niervana, men alle tjub-tester sier noe annet.
    jeg er jo en av de som tror på alt som blir skrevet på Internet, inkludert alt Ardilla skriver.🤥
    Heldigvis har jeg så dårlig hørsel, at jeg godtar at lyden er perfekt, siden jeg har lest det på Internet. 🤩
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Samlemani og skryterettigheter.
    Ikke for å underkjenne viktigheten av skryterettigheter, men alt er ikke like bra på tuba, eller skarptromme, og det er heller ikke all musikk som er god på piano. Poenget med mange hodetelefoner er å ha mange "lytterom" man kan velge å gå inn i. Det kan passe både til forskjellig musikk og forskjellig humør :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ikke for å underkjenne viktigheten av skryterettigheter, men alt er ikke like bra på tuba, eller skarptromme, og det er heller ikke all musikk som er god på piano. Poenget med mange hodetelefoner er å ha mange "lytterom" man kan velge å gå inn i. Det kan passe både til forskjellig musikk og forskjellig humør :)
    Har solgt meg ned til kun 3 forskjellige jeg nå - og med noen små akseptable "kompromiss", dekker de bruksområdene og ulike musikk-genrés med høyst tilfredsstillende resultat.
    Men - ja, når jeg hadde 6, så kunne lytteopplevelsen ytterligere "finspisses".
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Kabler til HD6XX
    Hei dere. Jeg trenger lengre kabler til min HD 6XX, sånn at jeg kan strekke meg helt ut på sofaen når ungene sover! Er det noen som vet hvor jeg får tak i lange kabler? Eller finnes det forlengerkabler kanskje?
    Hvego
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Kabler til HD6XX
    Hei dere. Jeg trenger lengre kabler til min HD 6XX, sånn at jeg kan strekke meg helt ut på sofaen når ungene sover! Er det noen som vet hvor jeg får tak i lange kabler? Eller finnes det forlengerkabler kanskje?
    Hvego
    ...øhhh, et kjapt google-søk viste meg en god del! Men hva er det folk egentlig bruker?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.395
    Antall liker
    20.825
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Blåtann?
    Fjas til side: En hvilken som helst 3,5 mm han til hun-kabel burde fungere fint, med mindre hodetelefonforsterkeren din er på grensen allerede da.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Blåtann?
    Fjas til side: En hvilken som helst 3,5 mm han til hun-kabel burde fungere fint, med mindre hodetelefonforsterkeren din er på grensen allerede da.
    Hehe. Jeg har en blåtannsak, men med de hodetelefonene kommer hifinevrosene frem og gir meg utslett.
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    HD800 har vært en referanse for mange de siste ti-årene. Jeg har hatt ett sett liggende i noen år uten helt å vite hva jeg skulle gjøre med dem.


    De låt helt fint, klart og tydelig med et bredt lydbilde, men var litt uengasjerende, litt mangel på «godfot». Jeg har dog ikke klart å kvitte meg med men beholdt de som en slags referanse.


    Først vil jeg si- de låter best kablet balansert. (både på Sennheiser HDVA 600 og Auralic Taurus Mk 2).


    Av øvrige hodetelefoner tilgjengelig har jeg Focal Clear, Sony MDR Z1R, Audeze Lcd 3 F, Grado PS100E og diverse Fostex varianter. Jeg har solgt Audeze LCD 3 F, ettersom de savner noe åpenhet og dynamikk etter min smak. (ikke heng meg for dette!)


    Jeg har kjøpt meg ny hodetelefonforsterker: Violectric HPA 550 V.

    Etter en drøy uke med lytting på de forskjellige hodetelefonene, er min foreløpige konklusjon ganske klar.



    HD 800 har et vanvittig potensial.



    Enten det eller så er symbiosen mellom V550 og HD 800 helt spesiell.

    Alle øvrige hodetelefonene mine, låter bra med Violectric men HD 800 er i en helt egen liga for seg selv.

    Spesielt bassgjengivelsen er økt mange hakk, ikke på nivå med Z1R, men definert og integrert i musikken på en måte som gjør at jeg ikke savner noen ting.

    Det er noe spesielt når du snubler over utstyr som får deg til å oppdage platesamlingen på nytt – kombinasjonen V550 og HD800 kjørt balansert er slik

    Jeg bare koser meg – sånn er denne hobbyen – noen ganger finner du gull.



    Ett råd – har du ett sett orginale HD800 i samlingen – behold de!!



    Så litt til HD800 diskusjonen S eller ikke, 800S ble lansert for å bøte på kritikken mot HD800 sin bassgjengivelse (et forsøk på gjøre den mer folkelig). Ved lanseringen utgjorde prisforskjellen prisen på den medfølgende balanserte kabelen med 800S. (Originalen er solgt i 10x mer enn oppfølgeren.)

    800 S har fått løftet bassgjengivelsen med på bekostning av oppløsningen i mellomtonen, det synes å være konsensus på nettet.
    Uansett jeg snakker ikke ned 800S, men har du originalen og utstyr til å matche den så ....
     
    Sist redigert:

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    HD800 har vært en referanse for mange de siste ti-årene. Jeg har hatt ett sett liggende i noen år uten helt å vite hva jeg skulle gjøre med dem.


    De låt helt fint, klart og tydelig med et bredt lydbilde, men var litt uengasjerende, litt mangel på «godfot». Jeg har dog ikke klart å kvitte meg med men beholdt de som en slags referanse.


    Først vil jeg si- de låter best kablet balansert. (både på Sennheiser HDVA 600 og Auralic Taurus Mk 2).


    Av øvrige hodetelefoner tilgjengelig har jeg Focal Clear, Sony MDR Z1R, Audeze Lcd 3 F, Grado PS100E og diverse Fostex varianter. Jeg har solgt Audeze LCD 3 F, ettersom de savner noe åpenhet og dynamikk etter min smak. (ikke heng meg for dette!)


    Jeg har kjøpt meg ny hodetelefonforsterker: Violectric HPA 550 V.

    Etter en drøy uke med lytting på de forskjellige hodetelefonene, er min foreløpige konklusjon ganske klar.



    HD 800 har et vanvittig potensial.



    Enten det eller så er symbiosen mellom V550 og HD 800 helt spesiell.

    Alle øvrige hodetelefonene mine, låter bra med Violectric men HD 800 er i en helt egen liga for seg selv.

    Spesielt bassgjengivelsen er økt mange hakk, ikke på nivå med Z1R, men definert og integrert i musikken på en måte som gjør at jeg ikke savner noen ting.

    Det er noe spesielt når du snubler over utstyr som får deg til å oppdage platesamlingen på nytt – kombinasjonen V550 og HD800 kjørt balansert er slik

    Jeg bare koser meg – sånn er denne hobbyen – noen ganger finner du gull.



    Ett råd – har du ett sett orginale HD800 i samlingen – behold de!!



    Så litt til HD800 diskusjonen S eller ikke, 800S ble lansert for å bøte på kritikken mot HD800 sin bassgjengivelse (et forsøk på gjøre den mer folkelig). Ved lanseringen utgjorde prisforskjellen prisen på den medfølgende balanserte kabelen med 800S. (Originalen er solgt i 10x mer enn oppfølgeren.)

    800 S har fått løftet bassgjengivelsen med på bekostning av oppløsningen i mellomtonen, det synes å være konsensus på nettet.
    Uansett jeg snakker ikke ned 800S, men har du originalen og utstyr til å matche den så ....
    Det er nok 800 som har potensialet ja. Har opplevd masse flott synergi mellom dem og forskjellige oppsett. Hadde S men gikk over til originalen, og syns dens bass med kledelig forvrengning i tredje overtones disharmoni (? ble det rett?) er like bra som S sin i andre tilsvarende. Bruker dem fx m Ibasso DX300 som også er et soundstagemonster, og tar dette ut på tur med puddelprinsessen nå som fuglene begynner å synge, og lar dem jamme med god klassisk eller jazz el no :)
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Jeg skal ha nye puter til HD650. De skal være originale. Jeg ser de har de hos Thomann.
    Noen av dere som vet om en butikk innenlands som har de?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.395
    Antall liker
    20.825
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Svigermor har fått et sett Momentum 4. Storveis med NRK Radio på blåtann fra eplefonen synes 80-åringen. Jeg syntes de låter ganske bra. Utmerket stemmegjengivelse, det er jo det viktigste.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn