SEAS, Norges Store Stolthet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Se der ja!

    Det ser ut som gode gamle 25TAF/G - H398 (med gitter og transparent linse foran domen) i diskanten, så da er jeg ganske sikker på at annonsen viser førsteutgaven.

    Argon MkII fikk oppdatert diskant med diffusor (25TAF/D - H534), som ser slik ut:

    DSC_0288[1].jpg


    Takk for info, el_mariachi! Nå mangler vi bare tekniske data. ;D
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Her er et par dårlige mobilfoto fra Dynabelkatalogen 1998.

    Stk.prisen var 2095 for kit og 995 for ubehandlet kabinett.









     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Takker for ovennevnte, el_mariachi.

    Følger på med litt eldre greier igjen. Ett av mine Kit503 kom nemlig med den originale byggeveiledningen, samt en folder med liste over delefiltre og elementer, merket september 1974. Hadde ikke vært borti dette heftet før, og legger derfor en scan ut til allmenn beskuelse:

    S1.jpg


    S2-3.jpg


    S4.jpg


    Edit: Ser at det midterste bildet ble vanskelig å lese. Hvis noen skulle være interessert, har jeg høyoppløste filer liggende på harddisken. :)
     
    Sist redigert:

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    SEAS har flyttet produksjonen av ROY-elementene hjem til Moss. Såvidt jeg husker, ble de tidligere produsert på Taiwan.
    Trodde kun det var Seas Lotus SW250 og SW300 som ble laget i østen ?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Er det noen som har erfaring med Seas U22 i 2-veis oppsett? Er normalt ikke sååå begeistret for pp membraner, men denne er mye stivere enn normal pp, samtidig som det er kontrollert oppbrytning og god indre demping. Og så er det kobber i svingspolegapet, noe som gir vesentlig lavere forvrengning.

    Så alt i alt har den en del kvaliteter som høres spennende ut. Synes bare det er litt merkelig at den ikke har fått større utbredelse enn den tilsynelatende har. Eneste høyttaler jeg kan erindre å ha sett som har brukt denne er Linkwitz LX521, men der brukes den vel bare som midbass...
     

    martin

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2013
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    Grimstad
    Kan du skaffe en slik bass til meg? Jeg har et par doxa 8.1 prototyp med en gåen woofer. Har veldig lyst til å få satt dem i stand. Mvh martin aasbø.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Noen som kjenner til disse- Seas 30- TV-EACR
    Finner ingen data på de, litt uvanlig med trekspill på vintage Seas 30

    De satt bla i Toshiba Speaker System SS-330 fra ca 1977

    image.jpg

    image.jpg


    image.jpg
     
    Sist redigert:

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Noen som kjenner til disse- Seas 30- TV-EACR
    Finner ingen data på de...
    Jeg tipper de har omtrent samme data som 30TV-E, som du finner her:
    http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/from_the_70s_1.pdf

    Da som nå "skreddersydde" Seas høyttalerelementer etter spesifikasjon til storkunder, med utgangspunkt i standardmodellene vi finner i listene. Teknisk sett var forskjellen ofte minimal, men det ble alltid føyd til noen ekstra bokstaver i modellnavnet. Disse bokstavene er som regel en forkortelse, som sier noe om hvem kunden er. Jeg vet ikke eksakt hva/hvem som skjuler seg bak "ACR", men sannsynligvis peker dette i retning av bedriften i Danmark, som bygde høyttalerne på lisens fra Toshiba.

    ...litt uvanlig med trekspill på vintage Seas 30
    Så vidt jeg vet, lagde Seas kun to modeller med moderne gummioppheng på det gamle 30 cm chassiset, nemlig 30WK (alnico) og 30F-WK (ferritt). Samtlige andre 30 cm modeller fra Seas hadde papiroppheng, senere typer med den seige coatingen på opphenget.

    Nevner også at Vifa kopierte 30 cm chassiset, og bygde M30WO på det.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Noen som vet hvor man kan kjøpe Seas-elementer nå som Dynabel har lagt inn årene?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Har sjekket den, men fant ingen norske der.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Noen som vet hvor man kan kjøpe Seas-elementer nå som Dynabel har lagt inn årene?
    Til dags dato ingen alternativer her til lands, så vidt jeg vet. Nærmeste aktør, i alle fall om utvalget skal være like bra, må være HiFi Kit i Stockholm. Handler man på nett, finnes som kjent ingen grenser. :)

    - H -
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ha litt is i magen - klart SEAS jobber med en norsk arvtager etter DynaBel - noe annet er utenkelig.

    Vil tro dette er en vanskelig nøtt å løse, så lenge selvbygg er dalende og en forhandler med dette faktum ikke vil kunne sitte med det lager og kompetanse DynaBel alltid har stått for. Ei heller er det lett å være forhandler, vil jeg tro, så lenge publikum kjøper over landegrenser for å spare småpenger...

    På den annen side, med de produktene SEAS lager, og en forhandler som er aktiv på byggesettfronten. Så kan man for relativt lite penger bygge høyttalere som konkurrerer mot ferdighøyttalere til flere hundre tusen...

    Les bare hva Troels Gravesen hevder om SEAS Excel Nextel driverne om dagen, og se hva verdens mest anerkjente produsenter bruker av drivere fra fabrikken i Moss, så forstår man lett hvor mye gromlyd man får for en fornuftig sum penger - DERSOM noen byr på byggesett i øverste klasse. DynaBel gjorde det, men sovnet så litt inn på videreutvikling, mens de bar esker ut av butikken med Euforia & Exact byggesett når det stod på som verst.

    Flere steder på kloden driver selvbygg firmaer med utgangspunkt i rikholdige modeller, hovedsakelig bestykket med Scan-Speak drivere, klart det samme kan gjøres med SEAS - om noen gir gass :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ha litt is i magen - klart SEAS jobber med en norsk arvtager etter DynaBel - noe annet er utenkelig.

    Vil tro dette er en vanskelig nøtt å løse, så lenge selvbygg er dalende og en forhandler med dette faktum ikke vil kunne sitte med det lager og kompetanse DynaBel alltid har stått for. Ei heller er det lett å være forhandler, vil jeg tro, så lenge publikum kjøper over landegrenser for å spare småpenger...

    På den annen side, med de produktene SEAS lager, og en forhandler som er aktiv på byggesettfronten. Så kan man for relativt lite penger bygge høyttalere som konkurrerer mot ferdighøyttalere til flere hundre tusen...

    Les bare hva Troels Gravesen hevder om SEAS Excel Nextel driverne om dagen, og se hva verdens mest anerkjente produsenter bruker av drivere fra fabrikken i Moss, så forstår man lett hvor mye gromlyd man får for en fornuftig sum penger - DERSOM noen byr på byggesett i øverste klasse. DynaBel gjorde det, men sovnet så litt inn på videreutvikling, mens de bar esker ut av butikken med Euforia & Exact byggesett når det stod på som verst.

    Flere steder på kloden driver selvbygg firmaer med utgangspunkt i rikholdige modeller, hovedsakelig bestykket med Scan-Speak drivere, klart det samme kan gjøres med SEAS - om noen gir gass :)
    De kan jo bare opprette en nettbutikk eller enda enklere ... bruke f.eks. ebay ... eller gå til AVShop hvis de er redde for å tråkke diy distributørene på tærne. Eller de kan lage en handlekurv på egne sider med tilgang begrenset til hvilket land man surfer fra...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå trenger det veil ikke være noen redsel for å tråkke andre distributører på tærne, da det ikke er andre distributører av Seas innenlands...
    Nå har jeg selv drevet butikk, og har litt peil på kalkyler og slikt, så jeg synes det er et tankekors at sist jeg sjekket ( noen år siden) så lå prisene hos PartsExpress på 50-60% av Dynabel sine priser... Det er ikke enkelt å drive butikk med nisjeprodukter i Norge, men lell da....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    De burde selvfølgelig selge elementer direkte til hele verden. Det kan være litt tøffe tak i overgangen ettersom de har et slags etablert distribusjonsappare, men egentlig en no-brainer i disse e-handels-tider.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Salg direkte fra fabrikk til forbruker burde jo være mulig og få til for de. Det er nok flere som hadde handlet direkte og slippe og handle i utlandet. Dyrere blir det også.
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    91
    Antall liker
    60
    Kjære venner

    I mange år har SEAS og dynaBel hatt et nært og godt samarbeid. Som dere kanskje vet, valgte dynaBel å legge ned sin virksomhet før jul. Vi ønsker å rette en stor takk til Kjetil og hans team for den store innsatsen gjennom mange år.

    På SEAS har vi i kjølvannet av dette opplevd et stort behov for en ny samarbeidspartner i Norge, og vi har jobbet på høygir for å få det til.

    Vi har i dag gleden av å presentere vår nye distributør: Analog Hifi Plinth Design AS i Sandefjord. https://analoghifi.no/

    Takk til alle dere som har vært tålmodige med oss. Vi ser frem til dette nye samarbeidet og ønsker Analog Hifi hjertelig velkommen!

    Dere kan også lese nyheten på vår hjemmeside – SEAS: The Art Of Sound Perfection
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Ja dette var en gledelig nyhet, og vi kan handle lokalt igjen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bare å gratulere SEAS med en aktør som har lyst til å holde på med dette - å ta over etter Dynabel tilhører øvelsen "hoppe etter Wirkola" :)

    Gratulerer også Dynabels's arvtaker, med trolig å ha oppdaget Googel translate, her tror jeg a little bit "fornorsknings-help" via hjelp fra produsentbyen Moss hadde løftet tekstene omkring driverne - vesentlig hakk oppover :)

    Vil også tro den nye bedriftens dataleverandør vil kunne tilpasse nettsiden for bilder av runde drivere - som nettopp runde :)

    Uansett; amazing happy news dette her!
    Ønsker Sandefjord bedriften all mulig lykke til med en av verdens desidert beste i faget - SEAS!
     

    DiyAmatøren

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2020
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    seas excel, eltek exact. Kabinett?

    Hallo Seas folk :)

    Jeg er da eier av et seas kit fra 90 tallet, eltek exact. med w17e-002 elementer
    diskant og delefilter er originalt seas og tilpasset for å settes inn i Exact kabinett.

    Mitt store spm her er da, er det noen her som sitter på bygge tegninger til kabinett? eller eventuelt hvor jeg kan få tak i dette? :)
    Hadde vært greit å fått kittet i bruk på en fornuftig måte!

    Det står nå montert i kabinett fra Aliexpress (beklager), på ca 17L.

    Blir drevet med Vincent SP-331 på 2x150w rms i 80hm, kanskje en smule for svak for disse ht. men er nå det jeg har nå :)

    Takker på forhånd for svar.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Jeg har bladd litt i de gamle Eltek-katalogene, men finner ingen byggetegning til Exact der, skjønt jeg går ut fra at tegning fulgte med settene de solgte. Eltek leverte imidlertid kabinetter til Exact, både flatpakket og ferdigbygget. Dette var kabinetter Eltek hadde på lager fra før, og stammet fra et eldre byggesett kalt MS3. Disse måtte man modifisere litt for å få den nyere Excel-diskanten til å passe.

    Intertechnik var så vidt jeg vet importør av Seas i Tyskland inntil for noen år siden, og konstruerte på åttitallet en hel serie byggesett på vegne av Seas, som Eltek markedsførte her til lands. MS3 var én av disse modellene, og på en tysk nettside fant jeg dette bildet av den:

    Intertechnik MS3 - 1.jpg

    Intertechnik MS3 mk II

    På den samme nettsida lå jaggu også lenke til en tegning av MS3-kabinettet, i tillegg til en god del andre opplysninger:

    Intertechnik MS3 - 2.jpg


    Målene på tegningen stemmer på en prikk med Elteks beskrivelse av Exact, og siden W17E-002 har samme fysiske mål som det eldre elementet i MS3, trengs ingen endring der. Forsenkningsdybdene vises ikke på tegninga, men er oppgitt til 4 mm for basselementet, og jeg regner med at dette tar høyde for montering med en tynn pakning.

    Åpningen til diskant må derimot endres. T25CF-001 bør kunne klare seg fint med samme kabinettåpning, pluss en liten utskjæring til hver av terminalene. Forsenkningen blir imidlertid både større og dypere (det skader ikke å legge på et par tidels millimeter til det som framgår i databladet). Åpningen trenger ikke å flyttes, da det ut fra tegningen skal være plass nok mellom elementene.

    En annen utfordring er bassrefleksrøret i Exact, som jeg ikke finner beskrevet noe sted. Jeg må nesten bare gå ut fra at røret i Exact har samme diameter som i MS3 (sistnevnte er oppgitt til 50 mm innerdiameter). Bassrefleksavstemningen er imidlertid langt fra lik for de to modellene, så om diameteren på røret er den samme, vil lengden være ulik. Lavere tuning innebærer et lengre rør, alt annet likt. I Eltek-katalogene finnes en impedanskurve, som viser at refleksporten til Exact er avstemt til anslagsvis 35-36 Hz. Siden elementdata og kabinettvolum (≈15 liter) er kjente størrelser, kan man simulere fram portdimensjoner som gir tilsvarende resultat, f. eks. ved hjelp av gratisprogrammet VituixCAD.

    - G -
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Siste generasjon Exact ble vel stort sett levert med ferdige kabinetter fra Hornslet?
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Siste generasjon Exact ble vel stort sett levert med ferdige kabinetter fra Hornslet?
    Eltek gikk etter hvert tom for ferdigmonterte kabinetter (flatpakkede ble solgt en stund til), og fikk omkring år 2000 laget nye og lekre kabinetter grunnet etterspørselen. I motsetning til originalen fra 1996 ble disse utformet med løpetidskorrigering (svakt skrånende bakover), mens diskanten ble flyttet til side for senterlinja og over basselementet. De gikk samtidig over til å bruke Scan-Speak diskanter, med tilhørende endringer i delefilteret. Vi snakker derfor i realiteten om et helt nytt design. Samtidig ble SuperExact lansert, med utgangspunkt i samme kabinett, som hadde passivmembran i stedet for refleksrør på baksida. :)

    PS: Beklager at dette innlegget dumpet inn etter svaret ditt. Prøvde å redigere på mobiltelefonen, noe som resulterte i at det ble slettet i stedet... :confused:
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg mente å huske Exact med bassrefleksrør og silkedome, og Super Exact med aludome og passivradiator på dobbel bakvegg.

    Og at første- og andregenerasjons Excact i all hovedsak var samme (bass/mellomtone)elementet?
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Jeg mente å huske Exact med bassrefleksrør og silkedome, og Super Exact med aludome og passivradiator på dobbel bakvegg.
    Helt korrekt, Scan-Speak D2905-9500 og D2904-9800. :)

    Og at første- og andregenerasjons Excact i all hovedsak var samme (bass/mellomtone)elementet?
    Kikket over en av katalogene nå, og hadde helt glemt at man faktisk også gikk over til å bruke samme basselement som i DynaBel Euforia (W17E-ELT). Ikke veldig mye som skiller dette fra W17E-002 ("lengre slaglengde" i følge beskrivelsen, noe som trolig bare innebærer høyere svingspolevikling), men nytt det også, altså! ;)
     
    Sist redigert:

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    *he-he* En ørliten digresjon, men nå fant jeg både høyttalere og forsterker mistenkelig likt DiyAmatøren's til salgs. Ga han opp prosjektet så fort? ;)
     

    DiyAmatøren

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2020
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    *he-he* En ørliten digresjon, men nå fant jeg både høyttalere og forsterker mistenkelig likt DiyAmatøren's til salgs. Ga han opp prosjektet så fort? ;)
    [emoji6] Ingen ting er gitt opp! Har et kit med kabinett og fikk meg like så godt et til[emoji16] tegninger på nye kabinett er sendt til Nansen Produkter på Ubergsmoen[emoji106]
    Vincent forsterkeren fungerer bra, men lysten på noe med litt mere spark siden disse ht skal være relativt tungdrevne.


    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
     

    DiyAmatøren

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2020
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Hjertelig takk for info alle sammen[emoji106][emoji3526]

    Skjønner det er seas kjennere her som har god peiling, så da kan jeg jo spør kjøpt om exact kittet. det er vel designet for å spille i et anbefalt kabinett volum, med port. men, kan man øke vol på kabinett, med tuning av port, men fortsatt beholde originale delefilter?

    Tanken bak det var å kanskje få noe dypere bass.

    er dette helt uhørt, så si det rett ut hehe tåler det ;)
     
    Sist redigert:

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    120
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    kan man øke vol på kabinett, med tuning av port, men fortsatt beholde originale delefilter?
    Å manipulere volum/refleksavstemming vil i praksis ikke ha betydning for filterfunksjonen her, siden de to opererer så langt fra hverandre, så dette kan du se bort fra. I et 3- eller 4-veis system, eller i en passivt delt subwoofer, kan imidlertid delefrekvensen komme nær nok systemresonnansen til at de påvirker hverandre.

    Tanken bak det var å kanskje få noe dypere bass.
    Det er fullt mulig å strekke responsen noen Hz lenger ned, men ingen ting er gratis: Ved f.eks. å gå til 20 liter med kortere rør for å opprettholde samme tuningsfrekvens, nærmer vi oss -3dB ved 40 Hz. Dette skjer imidlertid på bekostning av impulsgjengivelse, så det spørs derfor om du synes det er verdt det.

    Bassen til Exact ser ut til å være tunet omtrent så "flatt" som det går an, med en forholdsvis brå avrulling. Noen vil foretrekke en mer gradvis avrulling nedover med tanke på bassløftet lytterommet tilfører. Rundt 25 liter begynner frekvenskurven å se pen ut i så måte, men etterslepet/impulsgjengivelsen forverres ytterligere. På den annen side plasserte Eltek to nesten identiske elementer i Euforia (48 liter tunet til 30 Hz), så det kan jo være verdt et forsøk! :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn