T ampen og høyttalerne i dagslys. Ble fine, jeg er fornøyd :
Vedlegg
-
119.9 KB Visninger: 321
-
477.8 KB Visninger: 322
Her har jeg prøvd å tegne om den som står tidligere i tråden håper det er brukbarthel skrev:Vil du lage en liten skisse?Nikko03 skrev:hel skrev:Jeg kikkt på den men forsto ikke alt. For meg ser det ut som om det er en krets både før og etter BSC filteret?Nikko03 skrev:På forsterker siden altså før spolen og motstandene Du finner tegningene fra norcad på side 14 i denne tråden
Det Stemmer at det er ett Zobel filter etter Bsc filteret men det brukte ikke jeg. Kun impedansekorreksjons filteret.
Så da loddet jeg 33uf kondensator og 10ohms motstand sammen. Loddet kondisen på pluss siden og motstanden på minus.
Jeg synes iallefall det hadde noe for seg.
Mulig det har noe med rørforsterkeren min å gjøre den vil jo trives bedre med jevnere impedans.
Akkurat det aner jeg ikke,men det er verdt ett forsøk iallefall
Med 1,5 mH spole trenger du motstand på ca. 8-15 ohm avhengig av musikkstil, humør og smak ;D F.eks. 10 ohm for lavt volum, 12 for middels høyt og 14 for høyt volumhel skrev:Roy viggo: Du tenker kanskje på det første filteret. Det var på 6db. Nå spiller jeg på et 6db filter: 1,5 mH og 3,9 ohm. Toppen trenger fortsatt noe demping. Forslag?
Jeg er altfor fersk i byggefaget til å være noen guru. Hvor stort rom har du? Spiller du høyt? Type musikk? Forsterker?McLaren skrev:hel; Hvilke av dine fulltonebygg vil du si fungerer best?
Jeg er i tenkeboksen selv.
McLaren
royviggo skrev:Med 1,5 mH spole trenger du motstand på ca. 8-15 ohm avhengig av musikkstil, humør og smak ;D F.eks. 10 ohm for lavt volum, 12 for middels høyt og 14 for høyt volumhel skrev:Roy viggo: Du tenker kanskje på det første filteret. Det var på 6db. Nå spiller jeg på et 6db filter: 1,5 mH og 3,9 ohm. Toppen trenger fortsatt noe demping. Forslag?
Stemmer, iallefall så lenge motstandene er av samme verdi.hel skrev:Og har jeg forstått dette rett?
Når jeg bruker to motstander parallelt (oppå hverandre) så blir verdien halvparten av en av motstandene?
Når jeg bruker to motstander i serie (etter hverandre) så blir verdien summen av begge motstandene?
Bare en liten oppklaring:Nikko03 skrev:hel skrev:Jeg kikkt på den men forsto ikke alt. For meg ser det ut som om det er en krets både før og etter BSC filteret?Nikko03 skrev:På forsterker siden altså før spolen og motstandene Du finner tegningene fra norcad på side 14 i denne tråden
Det Stemmer at det er ett Zobel filter etter Bsc filteret men det brukte ikke jeg. Kun impedansekorreksjons filteret.
Så da loddet jeg 33uf kondensator og 10ohms motstand sammen. Loddet kondisen på pluss siden og motstanden på minus.
Jeg synes iallefall det hadde noe for seg.
Mulig det har noe med rørforsterkeren min å gjøre den vil jo trives bedre med jevnere impedans.
Akkurat det aner jeg ikke,men det er verdt ett forsøk iallefall
Du har forstått det riktig ja I dette tilfellet har Seas-fulltonen stigende respons oppover, så man bruker litt større motstand for å motvirke det. Så det er en frekvenskorrigering i tillegg til BSC.hel skrev:De verdiene jeg bruker nå fikk jeg fra denne kalkulatoren: http://diyaudioprojects.com/Technical/Baffle-Step-Correction-Circuit-Calculator/
Forstår jeg prinsippet med BSC korreksjon slik:
Spolen avgjør hvor på frekvensen man begynner å dempe? Jo mindre spole jo høyere opp i frekvens, noe som kan gi en etterlengtet midbass kul (det motsatte av hengekøye)?
Jo høyere verdi på motstanden jo mer demping får man?
Dvs, plasser spolen der hvor man ønsker at dempingen skal starte og velg motstand etter hvor mye man vil dempe?
Høyttalere trenger litt innspilling, men det er mye som skjer de første timenehel skrev:Disse fulltonene har et enormt potensiale. Bassen er helt rå. Det virker som om de er en veldig lett last. Det er ørlite grann skarp diskant men litt toe in løser det. Nå skal det sies at jeg ikke har noe dempemateriale i høyttalern. Også er de right out of the box selv om jeg er av den oppfatning at innspilling er oppskrytt.
Er ikke poenget med MLTL at det skal brukes en del dempemateriale i første del av linjen? Jeg har ikke prøvd sånne kasser men de ligner skremmende mye på vanlige bassreflekskasser (som norcad har påpekt).hel skrev:Trenger som nevnt tips til demping.
Nei. Har ikke kondis.saschagabor skrev:Har du forsøkt med sugeledd nå?
Jeg har First Watt F4 http://www.firstwatt.com/f4.html vet ikke om den har høy eller lav, hvordan tolker man det?royviggo skrev:Hvis forsterkeren din har lav utgangsimpedans, vil du antakelig ikke høre noen forskjell med eller uten impedanskorreksjon. Med f.eks. en rørforsterker vil det være annerledes, da vil ujevn impedans kunne påvirke frekvensgangen. Da anbefales impedanskorreksjon.
Kortet du ned bassrefleksrøret samtidig som du la inn dempemateriale? Det kan jo eventuelt være årsaken til mindre dynamikk...hel skrev:Slik ser det ut her jeg sitter nå. Den innvendige dempingen roer/jevner ut lyden. Mister kanske bitte litt dynamikk i bassen?? Lyspæra gjør susen. Nå kan jeg også høre på 80 talls saker. Spiller Dance With A Stranger nå. 1,5mh & 12ohm BSC blir for tung i sessen. 0,68mh & 5,6 ohm fungerer bedre men kunne ønske ørlite mer trøkk på midbassen. Kanskje jeg prøver 1,0 mh & 8-10 ohm?
Det står på siden du linket til at F4 har utgangsimpedans på 0,2 ohm, og det er jo lavt ;D Vet ikke med T-amp...hel skrev:Jeg har First Watt F4 http://www.firstwatt.com/f4.html vet ikke om den har høy eller lav, hvordan tolker man det?royviggo skrev:Hvis forsterkeren din har lav utgangsimpedans, vil du antakelig ikke høre noen forskjell med eller uten impedanskorreksjon. Med f.eks. en rørforsterker vil det være annerledes, da vil ujevn impedans kunne påvirke frekvensgangen. Da anbefales impedanskorreksjon.
Og spm nr 2: har en T-amp lav utgangsimpedans?
Det skal vel ikke gjøre så veldig mye. Tror sannelig jeg må ta saga fatt jeg også snartDtomaso skrev:Såvidt litt mindre, men det går vel greit?