SEAS fulltoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    Mr-T

    Gjest
    Vel... det er jo en grunn til at det finnes diskant-elementer.
    Full-range eller nesten-fullrange er ikke mulig å få helt bra med kon-elementer dessverre. Bånd derimot.... ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Prøv følgende:
    Del bassene ved ca 150-180 hz, 12db
    Del fulltonene ved ca 500 hz, også 12 db
    Kanskje du da får en overlapp som glatter ut dipolpeaken (M J King anbefaler det slik)

    Er du modig så kan du skjære bort wizzeren med tapetkniv. (la det stå igjen en mm eller to ::)) og kjøpe en rimelig Aurum Cantus båndiskant hos Parts Express som du deler ved 6-8000 hz, her tipper jeg 6 db holder (snu + og - på diskanten). Hvis du ikke er modig så beholder du wizzeren og henger på diskanten på toppen med en bitteliten kondis ved 12-13000.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Joda, jeg kan prøve å sitte i ro, men det hjelper lite for eventuelle andre som måtte være i nærheten ;)

    Hele denne konstruksjonen er for min del bare en test, både i forhold til bredbånd, dipol og dsp - og er lærerikt selv om det ikke er sikkert at alt blir med videre i neste løsning.

    Tror ikke jeg kommer til å gå for noen omskjæring for å lage en mellomtone - da finnes det nok av andre alternativer.
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    BSC: 0,56 mH, 5,6 Ohm, 3,3 uF
    Sugeledd: 1,2 mH, 6,8 Ohm, 2,2 uF



    Måling tatt med 50 cm mikrofonavstand. Kabinett tett til bakvegg, 35 cm fra bakvegg til element. Grønn kurve viser høyttaler som står tett til sidevegg, rød har god klaring på begge sider.
     

    Vedlegg

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.809
    Torget vurderinger
    1
    saschagabor skrev:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,49172.0.html

    Jeg har lagt inn en større ordre fra Grainger.com, den skal etter planen sendes snart.
    Hei!

    Hva slags tykkelse og kvalitet på filten endte du opp med å bestille? Jeg driver og bygger noen bokhyllehøyttalere med Seas coaxelementer og har tro på å dempe frontplata med filt rundt elementene.

    Kom gjerne med noen bilder og oppdateringer av prosjektene, spennende å følge dere!

    :)
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Hei, har sniki rundt paa forumet her lenge..dog uten aa skrive noe, men en gang maa jo vaere den foerste..
    Er en halvsigen klabbetuss med sans for lyd (..ellers hadde man vel ikke vaert her...).
    Driver akkurat naa aa klabber med billigutgaven av SEAS'en. Bygger etter samme tegninger som DeTomaso, dog i kombinasjon av mdf/kryssfiner som er limt sammen og ganske bra med avstivninger.
    Sitter ombord paa ei skute, saa det er litt vanskelig aa faa tak i alt i akkurat dimensjoner, mao man improviserer...:)
    Uansett saa er kassa lik i innvendige maal, men bassrefleksroeret er innvendig 9 cm i stedet for 10....hjelper lite at utvendig diameter er 11...(kan blaase orkan i det roeret....!)
    Lengden paa roeret skulle vaere 15 cm naar den var 10 i dameter...er det noen som har mulighet til aa finne ut lengden paa roeret i 9 cm diameter..vet jo at det blir kortere....men har ikke akkurat tilgang til aa laste ned alskens programmer her...hadde man vaert hjemme hadde det stilt seg litt annerledes.

    Ha en flott kveld!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Velkommen til HFS :D
    Jeg vil anbefale deg å ikke montere røret fast men istedet prøve deg frem med litt forskjellige lengder.
    Om det er 9 eller 10 cm i diameter spiller ingen rolle.é
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Jaja, faar se om det ikke passer med 10 cm lengde da.. blir vel en orden paa det..:) blir en god del mere avstivninger enn det som er paa bildene diyaudio i alle fall. Som jeg skrev ovenfor saa er man ombord, saa mulighetene for bitumen og dempemateriale er ikke akkurat lett tilgjengelig...men saann blir det gjerne naar man tar med seg elementene i siste liten...fikk med meg motstander og spoler i alle fall. Gaar det ann aa bruke teppebiter...lime de fast i kabinettsidene for demping av refleksjoner...tenker mest paa oeverst i kassa hvor elementet sitter? Bare skrik ut skulle det vaere hoel i hodet paa meg...og det er det vel gjerne..! Gode forslag tas imot med takk... Isolasjonsmateriale har man jo...ala glava...men tenkte jeg skulle proeve aa unngaa det;-) (korthaarede tepperester er det derimot mye av her...
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    I teorien vil et rør med Ø90mm og lengde 112,5mm tilsvare Ø100 og lengde 150mm.
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Takk norcad! :) Det var svaret jeg var ute etter. Har man foerst tatt seg bryet med aa foelge innvendige maal paa denne er det greit aa gaa hele linja ut.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Men om jeg kunne tenkt meg ett enkelt 6db filter med kutt ved 130hz som for starters... Noen forslag?
    Er som sagt en OB-løsning....
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Med lik avstand fra element til kanten på baffelen i alle retninger får du en veldig ujevn frekvensgang pga kantrefleksjoner/baffeldifraksjon. Med en så liten baffel som dette ser ut til å være vil vel antagelig responsen stupe under ca 500hz eller der omkring pga baffelstep.

    http://trueaudio.com/st_diff1.htm
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    I teorien er det ikke det...
    Hvis du ser etter så er det bygd opp støtter på sidene som jeg ser det vil øke avstanden til sidene og gjøre avstanden noe mere ujevn, mens den er åpen i overkant. Håper på at dette kan rette litt på de problemene. Men får se hva målingene i neste uke vil vise. Satser også på å eksperimentere litt med filt ol i bakkant for å kutte på bakrefleksjoner :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn