- Ble medlem
- 08.03.2010
- Innlegg
- 460
- Antall liker
- 2
Enda flere byggere, flott!
Og jeg som nettopp suste forbi Stord... :
Og jeg som nettopp suste forbi Stord... :
|
Ja har bygget litt amatørmessige bygg oppover tida, non Vifa byggesett når eg var yngre og litt bilsuber og den slagssaschagabor skrev:Enda flere byggere, flott!
Og jeg som nettopp suste forbi Stord... :![]()
er litt i stuss med den limflaska eg og, men kan være det holder til min steinaldermetode å bygge høyttalere på ;Phel skrev:Dtomaso: glimrende, men en sånn liten limflaske....er det nok? 22 mm spon er et solid og økonomisk valg. Krever kanskje litt mer sparkling?
Når det gjelder omskjæring så er det greit at andres utstyr benyttes først for å se at operasjonen blir vellykket.hel skrev:mteinum: takk for link, den trenger jeg. tipper dere er glade for at jeg skjærer i mine først
Det var det jeg gjorde med freseuhellet mitt. Bare sørg for å kjøpe riktig produkt, POXY7: http://www.novatech.as/Default.aspx?ID=320&ProductID=PROD736Fenalaar skrev:Får å hindre synking av spakkel i skruehull, kan du lage en blanding av aralditt og sagspon og legge oppå skruene. Legg på så du får en liten topp over kanten på platen, og så pusser du ned når det er herdet. Da får du en jevn overflate som ikke synker sammen.
Johan-Kr
http://www.6moons.com/audioreviews/firstwatt2/f2.htmlAs a current source like its F1 sibling, the F2 deliberately focuses on crossover-less speakers that won't invert their network values from their usual interaction with voltage-source amps. Speakers with crossovers will likely require some compensation, something Nelson has dedicated an entire white paper to. From what I've gleaned, it seems likely that future FirstWatt installments will transition into voltage source offerings that are copasetic into the usual crossovers. For now, the focus is still on full-range drivers like the Fostex 208EZ and 168EZ and units by Lyeco, AER and Cicada, all Lowther clones which Nelson presently experiments with. If your speakers fall into this single-driver camp (including 2-ways with an add-on tweeter), the F1 and F2 were designed for you. Ditto for my Zu Cable Druid Mk4s and -- of course -- any true Lowthers like the DX55 and DX4.
Du mener selvfølgelig 1,0mH og ikke 10!hel skrev:Kona hjalp til med prøvelytting i går. Som nevnt er 10mh & 10 eller 12 ohm perfekt.
På plater med vokal som er litt frempå, eller saksofonen på take five (Brubeck), så demper Norcads sugekrets dette passe og forsiktig. Merker ikke at dette går ut over følsomhet eller dynamikk.
Er der mulig å lage dette filteret passivt mellom 50K volumpot og T-amp forsterker (2020 eller 2050)?
Har du prøvd 1,2mH? Det kan godt hende at 1,0mH er passe slik høyttalerene er plassert, men jeg anbefaler å teste 1,2mH også ;D Med motstand på 12 ohm låter det ganske slankt med høyttalerene fritt plassert, så det kan passe bra litt nærmere veggene. Tips: Prøv større motstand ogsåhel skrev:Kona hjalp til med prøvelytting i går. Som nevnt er edit 1,0 mh & 10 eller 12 ohm perfekt.
Jeg har laget en sammenligning av ulike verdier av motstanden, 8, 10 og 12 ohm. Har brukt 1mH spole og norcad's notch-filter:hel skrev:Uten at jeg kan dokumentere det vitenskapelig så er 1,0 mh riktig for denne høytalern. Men hva skjer når jeg bruker hhv 8, 10 og 12 ohms motstand?
Dette er ikke målinger, men filtersimuleringer basert på en måling av elementet. Var egentlig ment for å illustrere forskjellen på 8, 10 og 12 ohms motstand, og så tok jeg med en kurve uten notch-filteret også.norcad skrev:Det ser ut til at notch filteret har bommet litt ifht peaken på dine målinger.
Kunne sikkert være lurt å forsøke å tweake litt på komponentverdiene i ditt tilfelle.
Jeg vet ikke hvor den peaken stammer fra, men det er jo fullt mulig at det er litt eksemplaravvik ute å går.
Samtidig er det jo toleranse på filterkomponentene også, så man har ingen garanti for at en sånn smal notch treffer og gjør en like god jobb i alle tilfeller.
Og hva er smoothing? Må ha det inn me teskje :norcad skrev:God Norsk for smoothing! ;D
Har ikke hørt på Vidars 5" men en viktig forskjell er at SEASen har whizzer cone og at TangBanden ikke har det. Det er lettere å få ryddig lyd uten whizzer men da kan du ikke gå høyere enn til 4 til 5" for å få bra diskantgjengivelse. Det optimale ihht pengesluk er en 8" uten wizzer men med superdiskant.McLaren skrev:Hvordan vil dere beskrive forskjellen på denne seas fulltonen og tangband 5" med whistler cone?
Jeg var en tur på eltek idag og lånte året til en tangband 5" i cyburg kasser (150% av cyburg mål på kassen) og ble imponert over hva dette elementet klarte å prestere. Fint i toppen var det og. Bassen spilte noe snodig, men jeg satt en halv meter fra høytalerne som stod helt inntil bakvegg.
Jeg skal bygge meg en fulltonehøytaler, men hvilken skal jeg havne på?
McLaren