SEAS fulltoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    royviggo skrev:
    Jeg har forsøkt å få sugeledd til å fungere lydmessig, men jeg har foreløpig gitt opp. Det gir en hul og innelukket karakter. Jeg kan legge ut noen filterforslag jeg har...
    Interessant!
    Jeg må bruke et sugefilter ved 3k før jeg liker lyden, noe ekstra glatting i mellomtonen har jeg derimot ikke følt behov for. Jeg starter også dempingen litt høyere opp, og bruker 1mH i stedet for 1,2 - 1,5mH som på dine filterforslag.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg fått testa kassa jeg har lagt ut tegningene til. Lyden ble fyldig og fin. Brukte filter tegningene til norcad. De synes jeg fungerer utmerket :) Men bassen henger litt etter i lydbilde i denne kassen. Nesten som noen hotellband i julebord sesongen. noen takter forsent lissom :)
    Så jeg tviler sterkt på om dette er veien å gå. men skal jeg få noe glede av prosjektet håper jeg noen kanskje kan foreslå en god bass løsning for meg.
    For da kunne jeg putta fulltonen i 25L kasse og brukt en annen bass løsning i bunn. Trenger jo ikke akkurat sub til musikk, men noe som fyller ut i bunn er jo å foretrekke

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Jeg har lekt litt med tanken på å la f.eks en 10" ta over i bunn.

En baffelbredde på 45 cm er omtrent det meste jeg kan gå for, noe som gir f(3) på cirka 255 Hz.

Ettersom fulltonen uansett må dempes litt oppover i frekvens, så burde det vel fungere selv om basselementet ikke er fullt så effektiv.

I første omgang tenker jeg passiv deling, såfall rundt f(3) for å ikke måtte sette inn en altfor stor spole.. Aktiv får såfall komme på litt sikt, så blir det et system som vokser etterhvert.

Jeg tenker i utgangspunktet lukket eller aperiodisk, har mer sansen for bassen fra slike kabinetter. BR vil jeg helst styre unna, men TL, evt annet er forsåvidt ikke uaktuelt. OB har jeg dessverre ikke stor nok stue til...

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Jeg har forresten tatt ut Exotic og satt inn FA22. De er har bare fått spille noen timer til nå, men det merkes at de har veldig mange likheter med Exotic!

Fant nettopp en pakke med svarte filtknotter i en skuff (brukt dem i forbindelse med noe fotogreier), hmm... ::)

Har forøvrig tatt utgangspunkt i norcads arbeid, men endret første spole til 1,2 mH (nærmeste jeg hadde) og har droppet impedanskorreksjonen.

Vedlegg

royviggo

Medlem
    Ble medlem
    21.10.2008
    Antall liker
    0
    norcad skrev:
    royviggo skrev:
    Jeg har forsøkt å få sugeledd til å fungere lydmessig, men jeg har foreløpig gitt opp. Det gir en hul og innelukket karakter. Jeg kan legge ut noen filterforslag jeg har...
    Interessant!
    Jeg må bruke et sugefilter ved 3k før jeg liker lyden, noe ekstra glatting i mellomtonen har jeg derimot ikke følt behov for. Jeg starter også dempingen litt høyere opp, og bruker 1mH i stedet for 1,2 - 1,5mH som på dine filterforslag.
    Filteret mitt er på ingen måte ferdig :) Jeg har voicet det til akustisk musikk - stort sett jazz og klassisk. Det kan ha litt å si for hvor mye baffelkorreksjon som brukes. Jeg har nok også brukt bredere kasse. Høyttalerene er fritt plassert i rommet, men skal kunne stå litt nær vegg, så jeg kommer til å lage en litt slank klangbalanse. Jeg måtte bruke såpass baffelkorreksjon for å få en grei balanse. Det er ikke slik at jeg får en tykk midbass selv med 1.5mH, da kommer grunntonetrøkket bedre fram. Jeg synes klaver, cello, bass og ikke minst trommer skal ha litt kropp.

Problemet er peaken ved 3k, og den har jeg forgjeves prøvd å dempe med en sugekrets. Jeg har ikke klart (ennå) å lage en sugekrets der jeg unngår å få en dip på et par dB i stedet, og lydmessig synes jeg ikke det blir bra. Den må nok vekk, jeg har bare ikke funnet en lydmessig god nok måte ennå :)

Du trenger nok ikke glatting i mellomtonen når du bruker sugekretsen, for den balanserer det hele, men diskanten kan bli litt hot. Jeg synes filteret ditt ble litt for frampå, så jeg har prøvd det med 1.2mH, og det fungerte bedre. Kasseresonanser, kassestørrelse og plassering i rommet vil bestemme hvor mye baffelkorreksjon som er passe, i tillegg til smak og behag selvfølgelig ;D

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Nikko03 skrev:
    Nå har jeg fått testa kassa jeg har lagt ut tegningene til. Lyden ble fyldig og fin. Brukte filter tegningene til norcad. De synes jeg fungerer utmerket :) Men bassen henger litt etter i lydbilde i denne kassen. Nesten som noen hotellband i julebord sesongen. noen takter forsent lissom :)
    Så jeg tviler sterkt på om dette er veien å gå. men skal jeg få noe glede av prosjektet håper jeg noen kanskje kan foreslå en god bass løsning for meg.
    For da kunne jeg putta fulltonen i 25L kasse og brukt en annen bass løsning i bunn. Trenger jo ikke akkurat sub til musikk, men noe som fyller ut i bunn er jo å foretrekke
    Ikke gi opp kassene så lett Nikko03!
    Det at bassen henger etter kan bero på flere ting, og ofte kan man få det langt bedre med litt tweaking og mye tålmodighet ;D
    Er bassen litt boomy? En pukkel i bassen (som veldig mange bakladede horn har) kan gi inntrykk av "treig" bass.
    Er kassene dine 100% tette? Tenker da først og fremst mellom forkammer og horn, ikke minst i spissen ned mot hornmunningen, og mellom element og kasse.
    Om de er tette så forsøk med dempemateriale nede i spissen på kammeret, og evnt i hjørnet over hornet og nedover bakveggen i hornet.
    Her er det om å gjøre å ikke overdrive, prøv litt om gangen og noter deg hva som skjer - så vet du fort når du går i feil retning.
    Avstanden mellom hornmunning og gulvet, samt plassering ifht bak/sidevegger vil også spille inn, idet gulv og vegger blir som en forlengelse av hornet.
    En justering av BSC kan også være medvirkende.
    Lykke til! :)

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    saschagabor skrev:
    Jeg har lekt litt med tanken på å la f.eks en 10" ta over i bunn.

En baffelbredde på 45 cm er omtrent det meste jeg kan gå for, noe som gir f(3) på cirka 255 Hz.

Ettersom fulltonen uansett må dempes litt oppover i frekvens, så burde det vel fungere selv om basselementet ikke er fullt så effektiv.

I første omgang tenker jeg passiv deling, såfall rundt f(3) for å ikke måtte sette inn en altfor stor spole.. Aktiv får såfall komme på litt sikt, så blir det et system som vokser etterhvert.

Jeg tenker i utgangspunktet lukket eller aperiodisk, har mer sansen for bassen fra slike kabinetter. BR vil jeg helst styre unna, men TL, evt annet er forsåvidt ikke uaktuelt. OB har jeg dessverre ikke stor nok stue til...
    Du må huske på at begge elementene vil få BS i samme frekvensområdet, med en stigende output oppover, i tillegg får du en "peak" i 300-1000hz området pga baffeldiffraksjon (og ofte en dip rett over).
    Som resultat vil du f.eks få en økning på 6dB fra 100-400hz pga baffelstep, i tillegg til økningen i effektivitet på basselementet. Med en spole på bassen (som allerede er altfor stor IMO), vil du kanskje bare få dempet den til å spille flatt og har fortsatt ikke noe LP filter.
    Dermed har du to elementer som spiller grunntoneområdet, med mye fasefeil og ikke den lyden du håpet på.

Jeg sier ikke det er umulig, med det er vanskelig!
    Slet lenge med dette på mine Seas 3-veis med bred baffel, og selv den simpleste aktive løsningen overgikk alle passive forsøk med mer enn god margin! :)

PS! Mener ikke å være så negativ men vil påpeke de utfordringene man får.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    royviggo skrev:
    Filteret mitt er på ingen måte ferdig :) Jeg har voicet det til akustisk musikk - stort sett jazz og klassisk. Det kan ha litt å si for hvor mye baffelkorreksjon som brukes. Jeg har nok også brukt bredere kasse. Høyttalerene er fritt plassert i rommet, men skal kunne stå litt nær vegg, så jeg kommer til å lage en litt slank klangbalanse. Jeg måtte bruke såpass baffelkorreksjon for å få en grei balanse. Det er ikke slik at jeg får en tykk midbass selv med 1.5mH, da kommer grunntonetrøkket bedre fram. Jeg synes klaver, cello, bass og ikke minst trommer skal ha litt kropp.

Problemet er peaken ved 3k, og den har jeg forgjeves prøvd å dempe med en sugekrets. Jeg har ikke klart (ennå) å lage en sugekrets der jeg unngår å få en dip på et par dB i stedet, og lydmessig synes jeg ikke det blir bra. Den må nok vekk, jeg har bare ikke funnet en lydmessig god nok måte ennå :)

Du trenger nok ikke glatting i mellomtonen når du bruker sugekretsen, for den balanserer det hele, men diskanten kan bli litt hot. Jeg synes filteret ditt ble litt for frampå, så jeg har prøvd det med 1.2mH, og det fungerte bedre. Kasseresonanser, kassestørrelse og plassering i rommet vil bestemme hvor mye baffelkorreksjon som er passe, i tillegg til smak og behag selvfølgelig ;D
    Du har sikkert forsøkt med andre motstander i sugekretsen antar jeg? Jeg endte opp med demping til "flatt" målt onaxis med viste filter. Dvs de har en liten demping nedover mot 5khz hvor wizzeren tar over, noe som er en stor fordel i mitt rom. Hos meg er en dip rundt 3-5k laaaaaaangt bedre enn den minste peak :)

Jeg bruker fulltonene fullfrekvent - uten HPF - og bassene har kun 1.ordens aktiv deling ved 90hz, noe som bidrar til både kropp og sjel i grunntoneområdet ;D
    Jeg har forsøkt både første, andre, tredje og fjerde ordens aktiv deling, men det slakeste filteret gir minst faseproblemer og den beste balansen i lyden IMO.
    Bassene er forøvrig 2 stk Peerless XLS12 med Nomex membran i lukkede kasser og de gjør overraskende lite feil til over 1khz, tonalt sett.

Baffelstepkorreksjonen er alltid alfa og omega, og som du sier avhenger det av mange faktorer. Man blir like overrasket hver gang over hvor mye den avgjør for hele lydbildet. EN dB i den sammenheng kan brått vise seg å være mye. :)

Morsomt å høre dine tweaks videre og hva du ender opp med.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    norcad skrev:
    Nikko03 skrev:
    Ikke gi opp kassene så lett Nikko03!
    Det at bassen henger etter kan bero på flere ting, og ofte kan man få det langt bedre med litt tweaking og mye tålmodighet ;D
    Er bassen litt boomy? En pukkel i bassen (som veldig mange bakladede horn har) kan gi inntrykk av "treig" bass.
    Er kassene dine 100% tette? Tenker da først og fremst mellom forkammer og horn, ikke minst i spissen ned mot hornmunningen, og mellom element og kasse.
    Om de er tette så forsøk med dempemateriale nede i spissen på kammeret, og evnt i hjørnet over hornet og nedover bakveggen i hornet.
    Her er det om å gjøre å ikke overdrive, prøv litt om gangen og noter deg hva som skjer - så vet du fort når du går i feil retning.
    Avstanden mellom hornmunning og gulvet, samt plassering ifht bak/sidevegger vil også spille inn, idet gulv og vegger blir som en forlengelse av hornet.
    En justering av BSC kan også være medvirkende.
    Lykke til! :)
    Ok norcad skal ikke gi opp så lett :) takk for tips. Kassene er nok tette. Limt etter alle kunstens regler :) men demping må jo så klart prøves.
    Avstanden til gulvet satte jeg til 5cm. Får lage noen lett justerbare bein og eksprimentere litt. Lyden var som sagt fyldig og fin. Men mangler den siste snerten i bassområdet som jeg synes H6 klonen er så god på. Ikke at det kan direkte sammenlignes ,men noe av de samme egenskapene hadde vært hyggelig å få til :)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Jeg holder på med noen målinger av FA22 nå, og noe av det første jeg testet var å dele en ´bomullspad´ (sånne som damene ofte bruker til å vaske bort sminke). Jeg rullet dem sammen og la den ene halvdelen på oversiden av whizzer, den andre på undersiden.

Det viste seg at dette resulterte i demping fra cirka 2 kHz og utover. På det meste -2 dB (peaken på rundt 13 kHz). Peaken rundt 3 kHz ble dempet cirka 1 dB.

Frekvensgangen forøvrig er tett på uendret. Målinger tatt on-axis, 50 cm. Visningen er 1/6 oktav.

Blå med bomull, gul uten.

PS: har tatt bort sugeleddet før testen, kjører kun BSC (12 mH, 8.2 Ohm).

Vedlegg

royviggo

Medlem
    Ble medlem
    21.10.2008
    Antall liker
    0
    norcad skrev:
    Du har sikkert forsøkt med andre motstander i sugekretsen antar jeg? Jeg endte opp med demping til "flatt" målt onaxis med viste filter. Dvs de har en liten demping nedover mot 5khz hvor wizzeren tar over, noe som er en stor fordel i mitt rom. Hos meg er en dip rundt 3-5k laaaaaaangt bedre enn den minste peak :)
    Har prøvd mange forskjellige motstander ja :) Jeg har beregnet et par nye filtre med sugekrets som jeg har prøvd ut i kveld. Det er mer lovende enn sist jeg holdt på med de ;D Men det er mye lytting og justering før jeg kan konkludere...
    Verdiene i sugekretsen foreløpig er 0,77mH, 3,9uF og 5,5 ohm motstand inkludert spolen :)

norcad skrev:
    Jeg bruker fulltonene fullfrekvent - uten HPF - og bassene har kun 1.ordens aktiv deling ved 90hz, noe som bidrar til både kropp og sjel i grunntoneområdet ;D
    Jeg har forsøkt både første, andre, tredje og fjerde ordens aktiv deling, men det slakeste filteret gir minst faseproblemer og den beste balansen i lyden IMO.
    Bassene er forøvrig 2 stk Peerless XLS12 med Nomex membran i lukkede kasser og de gjør overraskende lite feil til over 1khz, tonalt sett.
    Aha, da fyller subene ut manglende baffelkorreksjon. Jeg syntes 1mh hørtes lite ut...

royviggo

Medlem
    Ble medlem
    21.10.2008
    Antall liker
    0
    saschagabor skrev:
    Frekvensgangen forøvrig er tett på uendret. Målinger tatt on-axis, 50 cm. Visningen er 1/6 oktav.

PS: har tatt bort sugeleddet før testen, kjører kun BSC (12 mH, 8.2 Ohm).
    Har du en måling fra f.eks. 400 Hz og opp? Uten smoothing og paden? ;D

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hva som gjorde utslaget, men idag, for første gang med fulltoner i hus, følte jeg at jeg virkelig var på riktig vei!

Tenker jeg tar det som lørdagskosen :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    Etter iherdig prøving og feiling med dempemateriale blymatter o.l så synes jeg lyden begynner å sitte.
    På enkelte låter er det faktisk innmari bra. iforhold til h6 klonene er den ikke like kontant på start og stopp i musikken.
    men den har ett solid bassfundament og jeg vil si den har bedre sammenheng i mellomtone /diskant.
    Missforstå meg rett her. Det er ennå noen unoter jeg gjerne vil bli kvitt, men nå tror jeg det står på eksprimentering i delefilter.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    10
    Kult. Bilder gjør susen. Fortell meg, erfarer du fulltonens levende og direkte mellomtone uten at du blir lyttetrett?

(Mine prosjekter har gått i dvale, jeg bare koser meg med musikken som formidles via mine ufiltrerte TB W8-1808 i åpen baffel. Lyden er bare så ekstremt åpen og samtidig totalt uanstrengt)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Kult. Bilder gjør susen. Fortell meg, erfarer du fulltonens levende og direkte mellomtone uten at du blir lyttetrett?

(Mine prosjekter har gått i dvale, jeg bare koser meg med musikken som formidles via mine ufiltrerte TB W8-1808 i åpen baffel. Lyden er bare så ekstremt åpen og samtidig totalt uanstrengt)
    Nå er jeg ikke så veldig flink til å forklare slike ting, men jeg får prøve :) Det er ikke noe spor av lyttetretthet her i gården.
    Mellomtonen er åpen og behagelig det er noe med en punktkilde tror jeg som blir veldig riktig.
    høytaleren har beholdt det som engasjerer meg så rockefoten er på plass selv om den ikke er like presis som h6 klonen når det kommer til start og stop i lyden.
    Lydbildet som helhet er varmt med evne til å trøkke til når det trengs.
    Jeg er vel noe innhabil når det kommer til vurderingen av eget prosjekt ,men jeg er veldig fornøyd med resultatet.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    Det er mulig seasfulltonen ikke passer i horn rent teoretisk ,men i levende live klarer de å lure meg iallefall :)
    Etter litt demping her og der i kassa låter det rett og slett stort. Bruker nå 0,68mh spole og 5,6ohms motstand. slik som norcad foreslo for litt heving i enkelte områder. Sammen med impedansekretsen på forsterker siden i filteret.
    Er rimelig happy akkurat nå. Det eneste jeg vil prøve meg frem med nå er høyden over gulvet. Skal heve den litt etter litt for å høre om det slår positivt ut på lydbilde :)

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Så bra!
    Og nok et bevis på at man aldri skal si aldri! :)
    Det viktigste er tross alt at man selv er fornøyd og synes det er morsomt å lytte til musikk.
    Så får teorier og andre overbevisningsgrunner bare være.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    10
    norcad skrev:
    Så bra!
    Og nok et bevis på at man aldri skal si aldri! :)
    Det viktigste er tross alt at man selv er fornøyd og synes det er morsomt å lytte til musikk.
    Så får teorier og andre overbevisningsgrunner bare være.
    Vel talt ;)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Jeg holdt faktisk på å tegne noe lignende til Exotic for noen måneder siden, dog ikke TL som denne konstruksjonen visstnok skal være.

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Nå er det mulig å få tak i PDF av Klang+Ton 02/2011, så var det sagt. ::)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    10
    Den Klang+Ton varianten. Er det både notch og zobel filter på den? Hvordan i all verden klarer man å oppnå 93 db følsomhet da??

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.515
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Status? Noen som har gjort noe mer? Mine ligger fortsatt i "eskene".

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har sendt kappeliste til SKI bygg. Jeg har gjort et risikabelt kompromiss. Førsteprio på byggefronten hos meg er 12 volt hytteanlegget til min onkel.

Forsterkeren er ferdig (se fom inlegg 88): http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52530.80.html
    Når jeg spiller på 93 db fulltoner i OB blir det masse lyd, det låter rett og slett herlig.
    Når jeg spiller på TABAQ med 3 tommere og reel følsomhet på ca 82-83 så blir det altfor lavt før det begynner å vrenge seriøst.
    Skal det bli noe futt på hytteanlegget må jeg opp i følsomhet (samt baffelstep korreksjon passivt mellom pre og effekt) og da velger jeg å bygge et par gulvstående med SEASene.
    Utfordringen er imidlertid at det blir altfor svært med MLTL ala Bob Brines som jeg har tegningene til (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55506.0.html).

Jeg har gjort følgende: Beholdt innvendig høyden på 114,5 fra Brines sin konstruksjon da jeg "tror" det er riktig mtp bølgelengde. Men jeg har redusert ytre mål til omtrent et A4 ark (22x30) i håp om at de ikke blir for digre. Plassering av element og bassport blir likt som Brines sin. Tuning av porten eksprementerer jeg meg frem til best hørbart resultat.

Er jeg på bærtur ::) ::) ::) ::) ::) ::)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Såå mye større var de nå ikke. Ville nok mekket de etter målene..

Mine spiller fortsatt mot 60 liter og trivs godt med det. Bassen er fast og fin, ikke minst :)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.089
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Jeg skal gjøre en simulering av denne etter jobb, så får du sett resultatet :)

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    hel skrev:
    Jeg har sendt kappeliste til SKI bygg. Jeg har gjort et risikabelt kompromiss.
    Jeg har gjort følgende: Beholdt innvendig høyden på 114,5 fra Brines sin konstruksjon da jeg "tror" det er riktig mtp bølgelengde. Men jeg har redusert ytre mål til omtrent et A4 ark (22x30) i håp om at de ikke blir for digre. Plassering av element og bassport blir likt som Brines sin. Tuning av porten eksprementerer jeg meg frem til best hørbart resultat.

Tja, nå er ikke bærtur det dummeste her i verden, men i mars er det kanskje ikke så smart? ;D
    Du vil nok miste en del i bassen ifht "originalen".
    Om du avstemmer like lavt vil din versjon antagelig rulle av rundt 60hz, og få -3dB rundt 45hz, resp 45/35 hz.
    MEN, din versjon ruller jo av litt slakere så er du heldig med rommet og plasseringen er det ikke sikkert dette er bare dumt.
    Avstemmer du høyere vil du få en pukkel høyere opp.
    NB! Du bør bruke 3" port og ikke 4", idet en lav avstemming i et mindre kabinett krever lengre rør, noe du ikke vil få plass til om du benytter 4".

Dette er med simulering av BR, så får vi se hvordan det stemmer ifht simuleringene til mtenium.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.089
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Dette er med simulering av BR, så får vi se hvordan det stemmer ifht simuleringene til mtenium.
    Legger ved pdf filen med hvordan dette vil bli:

jeg har kun endret på Internal Area of the Top End S0

Skal prøve litt fram og tilbake med portstørrelsen.

Vedlegg

royviggo

Medlem
    Ble medlem
    21.10.2008
    Antall liker
    0
    Ser ganske grei ut den beregningen. Kassestørrelsen er vel til å leve med?
    Bare et tips: Jeg ser det er brukt Rg (Radd er begrepet i pdf-en) på 0 ohm. Dette er forsterkerens utgangsimpedans + motstanden i høyttalerkabel og eventuelt filter. Jeg ville tatt det med i beregningen for å få en helt realistisk beregning. Særlig hvis man bruker et filter, kan det bli litt avvik...

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    mteinum skrev:
    norcad skrev:
    Legger ved pdf filen med hvordan dette vil bli:

jeg har kun endret på Internal Area of the Top End S0

Skal prøve litt fram og tilbake med portstørrelsen.
    Stemmer 99% med BR simulering etter hva jeg kan se. Sålenge du ikke har endret porten får man nå en høyere avstemming og en pukkel rundt 60hz. Rent teoretisk litt samme lyd (les bass) som i enkelte stativhøyttalere. Gå ned på portdiameter til f.eks 75 mm så er du langt på vei, øk også lengden til 180 mm så tror jeg du er i nærheten av samme avstemming som før.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    10
    Da skal jeg lime litt i helgen. Hentet materialer i går. Rimelig 18mm konstruksjonsfiner til hytte-høyttalern. Kostet kun drøye 300,-.

Jeg har kappet et par 5cm brede "striper" til hver høyttalere som skal fungere som en Audio Note AN/E avstiver. Ca 1/3 fra toppen. En på hver side

Ellers lurer jeg veldig på hvordan jeg skal dempe. Rasker med meg en bærepose med fugelim (tec7 varianter) fra lageret som har gått ut på dato. Så drar jeg det ut med grov tannsparkel på alle innerveggene??

INNSPILL ::)

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.744
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har klint på ca 2 kg (pr høyttaler) MS fugelim på innsiden. Når jeg sammenligner en kryssfiner bit med og uten fuglim på så er det stor forskjell når jeg tar "knoketesten". PRO MS50+ (et Relekta-produkt selvfølgelig) har mye mer "kropp" og er langt stivere enn f eks silikon. Jeg tror at dempe effekten her ikke er så veldig forskjellig fra om man hadde brukt 3 mm gummiasfalt-plater.

(Dette er en ganske dyr løsning, ca 6 patroner pr høyttaler koster jo litt. De jeg brukte har gått ut på dato)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn