Filteret mitt er på ingen måte ferdig

Jeg har voicet det til akustisk musikk - stort sett jazz og klassisk. Det kan ha litt å si for hvor mye baffelkorreksjon som brukes. Jeg har nok også brukt bredere kasse. Høyttalerene er fritt plassert i rommet, men skal kunne stå litt nær vegg, så jeg kommer til å lage en litt slank klangbalanse. Jeg måtte bruke såpass baffelkorreksjon for å få en grei balanse. Det er ikke slik at jeg får en tykk midbass selv med 1.5mH, da kommer grunntonetrøkket bedre fram. Jeg synes klaver, cello, bass og ikke minst trommer skal ha litt kropp.
Problemet er peaken ved 3k, og den har jeg forgjeves prøvd å dempe med en sugekrets. Jeg har ikke klart (ennå) å lage en sugekrets der jeg unngår å få en dip på et par dB i stedet, og lydmessig synes jeg ikke det blir bra. Den må nok vekk, jeg har bare ikke funnet en lydmessig god nok måte ennå
Du trenger nok ikke glatting i mellomtonen når du bruker sugekretsen, for den balanserer det hele, men diskanten kan bli litt hot. Jeg synes filteret ditt ble litt for frampå, så jeg har prøvd det med 1.2mH, og det fungerte bedre. Kasseresonanser, kassestørrelse og plassering i rommet vil bestemme hvor mye baffelkorreksjon som er passe, i tillegg til smak og behag selvfølgelig ;D