SEAS A26 Kit

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er det noen som har bygget dette kittet fra seas?
    Dette virker enkelt og gjennomtenkt. Elementene er valgt ut fra sammenfallende karakteristikker og koblet sammen med et meget enkelt delefilter.

    1641733121761.png

    Seas Prestige A26RE4 Woofer

    1641733143425.png

    Seas Excel T35C-002 Tweeter
    kit
    1641733178296.png

    Enklere den dette kan det vel ikke gjøres.


    Finnes ferdige kabinetter av anstendig kvalitet?

    A26_cab.pdf (madisoundspeakerstore.com)

    Seas A26 10" 2-way Kit Pair (based on the classic A25) (madisoundspeakerstore.com)

    http://www.seas.no/index.php?option...eas-a26-kit&catid=66:seas-diy-kits&Itemid=365
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Nei, pga andre prioriteringer fikk jeg størstedelen av jobben utført av møbalsnekker.
    Har ikke godt nok verktøy for å hobbe med så store plater.
    Tok montering og fresing selv.
    Bygget i prefinèrt MDF.
    Lyden.
    Relativt dynamisk, lette å drive, dyp men kjapp bass, behagelig diskant,
    Bra perspektiv, bra dybde.
    Har kanskje hatt bredere og luftigere lydbilde før og etter.
    Men summa summarum en meget god allrounder som takler alt fra Bremnes til Rage against the machine.
    For min smak ble det litt manko på dypbass med de originale kassene, derfor disse monsterene.
    Du ser kanskje hvor inspirasjonen kom fra.
    1641747209920.png
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Disse høyttalerne ble begynnelsen på noe helt nytt for meg.
    Mye vil ha mer....dynamikk:cool:
    Fra stativhøyttalere og gulvhøyttalere med høy WAF til store kasser som gjør det gøy å høre på musikk.
    Jeg tror aldri jeg kommer til å gå tilbake.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Disse høyttalerne ble begynnelsen på noe helt nytt for meg.
    Mye vil ha mer....dynamikk:cool:
    Fra stativhøyttalere og gulvhøyttalere med høy WAF til store kasser som gjør det gøy å høre på musikk.
    Jeg tror aldri jeg kommer til å gå tilbake.
    Har du fått ferten av dynamikk bomber så blir ikke det lett nei…
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Usikker, men jeg tror det burde gå fint.
    I slutten brukte jeg en Yamaha A-S1200.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Nei, pga andre prioriteringer fikk jeg størstedelen av jobben utført av møbalsnekker.
    Har ikke godt nok verktøy for å hobbe med så store plater.
    Tok montering og fresing selv.
    Bygget i prefinèrt MDF.
    Lyden.
    Relativt dynamisk, lette å drive, dyp men kjapp bass, behagelig diskant,
    Bra perspektiv, bra dybde.
    Har kanskje hatt bredere og luftigere lydbilde før og etter.
    Men summa summarum en meget god allrounder som takler alt fra Bremnes til Rage against the machine.
    For min smak ble det litt manko på dypbass med de originale kassene, derfor disse monsterene.
    Du ser kanskje hvor inspirasjonen kom fra.
    Vis vedlegget 779644
    Disse koster 140K i Norge! haha
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Var det noen som endte med å bygge disse fra det originale kitet? :)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Hva mener du med det originale kittet?
    Jeg hadde kittet først i de tiltenkte kassene.
    Men savnet litt dybde i bassen.
    Derfor ble det større kasser på meg. Devore "klone"
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Veldig flotte rorres, dette kittet skal noteres. Hvor store ble dine i mål?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hva mener du med det originale kittet?
    Jeg hadde kittet først i de tiltenkte kassene.
    Men savnet litt dybde i bassen.
    Derfor ble det større kasser på meg. Devore "klone"
    Mente med det originale kabinettet, ja. Kult med stort kabinett som du laget, men kitet selges jo med ferdig kappete materialer til lite kabinett. Kanskje stort kabinett burde vært en option.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Skulle vært utrolig morsomt om noen hadde tatt med seg et originalt A26 sett under Horten messa.
    Ville mye heller viet lyttetid til disse enn noe "ferdig-høyttalere-greier" til en million eller to eller to og en halv :ROFLMAO:
    Aldri klart å få til en lytt til disse A26 settene, står nesten på øverst på ønskelista for lytting, disse 🔊
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Yep, kunne godt tenkt meg å høre dem selv også egentlig. Høre hvordan det låter ifht. ferdgivare.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    2.802
    Torget vurderinger
    1
    Tar fram tråden igjen, jeg har også et A26-sett liggende, uberørt av menneskehender. Kunne vært artig å bygd noen DeVorekloner sånn som over her. Kanskje Seas har forslag til kabinetter?
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.695
    Torget vurderinger
    14
    Det ble et jeg fant på et forum på nettet. Husker ikke i farten hvor det var, men slik ser det ut:
    1663842701574.png


    Vh GunnarS
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kan man bruke delefilteret i det opprinnelige kitet hvis man øker kabinettstørrelsen? :)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Kan man bruke delefilteret i det opprinnelige kitet hvis man øker kabinettstørrelsen? :)
    Filter og filter, én kondensator pluss et par motstander, kun på diskant.
    Skulle tro det går fint🙂
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Kan man bruke delefilteret i det opprinnelige kitet hvis man øker kabinettstørrelsen? :)
    Hei, den A26 konstruksjonen benytter en type ventil for justering av respons. Hvis denne tettes med mye isolasjonsmateriale, blir kassa nesten lukket. Mindre isolasjonsmateriale så beveger vi oss mot en type port. Justering av materialmengden påvirker derfor både bass frekvens og transientrespons. Jeg benytter ikke selv denne driveren, så jeg vil være forsiktig med å gi anbefalinger. Men jeg ville nok ha går for både originalt volum, baffeldimensjoner og mengde isolasjon. Deretter justert oppførsel når høyttaleren er i ønsket posisjon.

    Ønsker du å kjøre custom, bør helst nye beregninger foretas. Selv benytter jeg Seas fullrange, delt aktivt (minidsp) mot Seas bass, det gir god fleksibilitet mhp justering av sluttresultatet. Dette kan gjøres på A26, da kan du også kjøre litt bass-boost på en enkel og kontrollert måte.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hei, den A26 konstruksjonen benytter en type ventil for justering av respons. Hvis denne tettes med mye isolasjonsmateriale, blir kassa nesten lukket. Mindre isolasjonsmateriale så beveger vi oss mot en type port. Justering av materialmengden påvirker derfor både bass frekvens og transientrespons. Jeg benytter ikke selv denne driveren, så jeg vil være forsiktig med å gi anbefalinger. Men jeg ville nok ha går for både originalt volum, baffeldimensjoner og mengde isolasjon. Deretter justert oppførsel når høyttaleren er i ønsket posisjon.

    Ønsker du å kjøre custom, bør helst nye beregninger foretas. Selv benytter jeg Seas fullrange, delt aktivt (minidsp) mot Seas bass, det gir god fleksibilitet mhp justering av sluttresultatet. Dette kan gjøres på A26, da kan du også kjøre litt bass-boost på en enkel og kontrollert måte.
    Jeg tenkte mest hvis man tar disse to driverne og setter dem i et større, nesten gulvstående kabinett som andre har gjort. Ikke så mye på å beholde det originale kabinettet med akustisk ventil. Hvis man prøver å nærme seg noe mer à la Snell type E III f.eks. :)

    Siden det ikke er noen filterkomponenter på bassdriveren, men bare på diskanten som det sies over her burde det kanskje gå greit?

    Bare drodler litt her, siden både det kitet og tanken på en enkelt delt to-veis har murret litt i bakhodet siden jeg ble anbefalt det for en stund siden.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    2.802
    Torget vurderinger
    1
    Så på Diyaudio-forumet masse forslag det man får mindre og mindre bruk for den akustiske ventilen ( portåpninga altså) jo større kabinett volumet er. De største på 70-80 liter er da lukkede kabinetter.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    2.802
    Torget vurderinger
    1
    Rorres: hva slags beregninger/oppskrift brukte du i sin tid og hvordan låt det? Poenget med å øke kassevolumet fra originalen er jo å få en dypere og bedre bassrespons. Kitet med volum 28 liter utnytter ikke potensialet i elementene, leste jeg. Men det ligner de originale A25- høyttalerne.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Bare drodler litt her, siden både det kitet og tanken på en enkelt delt to-veis har murret litt i bakhodet siden jeg ble anbefalt det for en stund siden.
    Gøy å drodle, en toveis med 10" kan gi skikkelig god lyd, men det er gjerne utfordrende å oppnå tilfredsstillende spredningsmønster ved overgang mellom bass og diskant. Seas gjør dette ved å bruke en stor 1.5" diskant som deles helt nede ved 1500 hz (?), og det er en fornuftig løsning tror jeg.

    Uten at jeg har regnet på det, så vil muligens originalkasse med lekkasjeventil kan gi mye av den samme bassen som en veldig stor lukket kasse. Ta også med i vurderingen at meget store kasser lett gir vibrasjon/resonans problematikk.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Gøy å drodle, en toveis med 10" kan gi skikkelig god lyd, men det er gjerne utfordrende å oppnå tilfredsstillende spredningsmønster ved overgang mellom bass og diskant. Seas gjør dette ved å bruke en stor 1.5" diskant som deles helt nede ved 1500 hz (?), og det er en fornuftig løsning tror jeg.

    Uten at jeg har regnet på det, så vil muligens originalkasse med lekkasjeventil kan gi mye av den samme bassen som en veldig stor lukket kasse. Ta også med i vurderingen at meget store kasser lett gir vibrasjon/resonans problematikk.
    Men et stort portet kabinettet vil vel gi enda mer og dypere bass? Kan vel også tenkes det er enklere få til en 8" enn 10" m.t.p. deling mot diskant for alt jeg vet.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Men et stort portet kabinettet vil vel gi enda mer og dypere bass? Kan vel også tenkes det er enklere få til en 8" enn 10" m.t.p. deling mot diskant for alt jeg vet.
    Ja det er litt lettere å få til en deling mot 8" bass når det gjelder direktivitet. På generelt grunnlag, så er det behov for å simulere oppførsel til driver i den gitte kassa. Men ja, økt volum gir dypere bass, men det gir også større utsving på driveren, slik at det er ikke bare å øke volum, sette inn port osv.

    Edit: Om en ikke føler for å simulere selv, så er f.eks. A26 fra Seas, eller en av Gravesen sine konstruksjoner fine greier.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja det er litt lettere å få til en deling mot 8" bass når det gjelder direktivitet. På generelt grunnlag, så er det behov for å simulere oppførsel til driver i den gitte kassa. Men ja, økt volum gir dypere bass, men det gir også større utsving på driveren, slik at det er ikke bare å øke volum, sette inn port osv.
    For meg ville det beste kanskje være å lete opp et par gamle Snell E og kjøpe nye drivere, da. Men A26 kitet hadde vært gøy å prøve i større kabinetter likevel.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    2.802
    Torget vurderinger
    1
    Hva blir resultatet hvis man tar utgangspunkt i kitet og forlenger kassen nedover til den blir en slags gulvstående høytraler? Bredden og innbyrdes plassering av elementene som på kitet (altså ingen devoreklone, mer som en gammel Spendor eller noe). Mente jeg så en slik variant testet i HifiWorld men linken var inaktiv. Mulig det var Peter Comeau (Mission, Wharfedale) som hadde lekt seg litt.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Rorres: hva slags beregninger/oppskrift brukte du i sin tid og hvordan låt det? Poenget med å øke kassevolumet fra originalen er jo å få en dypere og bedre bassrespons. Kitet med volum 28 liter utnytter ikke potensialet i elementene, leste jeg. Men det ligner de originale A25- høyttalerne.
    Ingen beregning/oppskrift.
    Bare noe jeg fikk lyst til å prøve, basert på forelskelse i Devore-høyttalerne, men ikke penger til å kjøpe de😂
    Bassresponsen kan på ingen måte sammenlignes med de originale kassene.
    En helt annen verden.
    Spilte kjellerdypt.
    Totalt sett fikk hele konstruksjonen en fyldigere klang. Noe jeg likte godt i forhold til originale A-26
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Ingen beregning/oppskrift.
    Bare noe jeg fikk lyst til å prøve, basert på forelskelse i Devore-høyttalerne, men ikke penger til å kjøpe de😂
    Bassresponsen kan på ingen måte sammenlignes med de originale kassene.
    En helt annen verden.
    Spilte kjellerdypt.
    Totalt sett fikk hele konstruksjonen en fyldigere klang. Noe jeg likte godt i forhold til originale A-26
    Du hadde en møbelsnekker til skjære til platene. Husker du hvilke mål eller brutto kassevolum du gikk for?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn