Salon Anfield - min lille oase...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    BanjoArrne skrev:
    Er virkelig Bladelius Tyr er så bra, Anfield?

For mine ører var den litt vel hard i øvre mellomtone/nedre diskant, selv på de litt tilbakelente Patos Basic 410 jeg hadde den gang.

Synes også den "hamret" musikken veldig og gjorde seg ikke så godt på all slags musikk som f.eks Hegel H1SE. Åpen, musikalsk, allsidig, kraftfull og dynamisk. Synes den låter "riktigere" enn H200 om jeg skal være ærlig. Smak og behag. H1SE sprudler av mer liv og er friskere oppover, men uten å bli skarp i mine ører. Men den er en meget forenklet versjon uten Pre Out og slikt som vel er laget for å gi god musikkgjengivelse og intet annet og da er vel den uaktuell.

Mulig det var noe annet som gjorde denne effekten med Tyr, men det var også den eneste den gang, som jeg hadde problemer med i det frekvensområdet av rundt 10 andre forsterkere så jeg konkluderte med at det nesten måtte være den.

Ellers vil jeg jo si det var en god forsterker med mange egenskaper å sette pris på, men den kunne som sagt bli litt trettende for ørene og litt for hardhendt rett og slett.

Har du hatt bedre erfaringer med Tyr?

Han som kjøpte av meg min Hegel H1SE hadde Sonus Faber og han var vistnok veldig fornøyd med den matchen.

Bare noen åpne tanker dette.

Ps! Gratulerer med "nye" høyttalere. Sonus Faber virker ha dreisen på det estetiske. :)
    Jeg har hatt meget gode erfaringer med Tyr, og det var en av de virkelige bombene jeg fikk testet tilbake i 2007 av forsterkere i klassen under 20k. Var en ufattelig god match med mine (den gang) Martin Logan Vista, og vi testet den også med stort hell mot Klipsch RF83 faktisk. Men smaken er jo særs forskjellig, så det er lov med forskjellige meninger. Jeg opplevde ikke store problemer a la det du beskriver.

Jeg har god aldri testet på Sonus faber, men det aner meg, med bakgrunn av hvordan jeg opplever Concerto Domus, at akkurat den eller Thor kunne gjort det skarpt.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    johnnygrandis skrev:
    Den H200 ville jeg prøvd fysisk i stue med HT før jeg hadde lagt ut kronene for den, mine hardt bekostede erfaringer med den og Audio Physic er hva jeg legger til grunn for å nevne det.
    Da har jeg mere tro på Bladelius sin...
    Takker for tilbakemeldingen. Noterer meg dine tanker bak øret. Alltid lurt å få testet i eget rom før kjøp, men ikke alltid praktisk mulig på bruktkjøp. Men dersom en handler til riktig pris, så får en jo tilbake pengene sine om det ikke skulle falle i smak. Men kan få kritikk for hyppige utstyrsskifter..... ;)

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Ellers så har kvelden blitt brukt til å fatte en beslutning angående elektronikk i budsjettklassen som skal fore mine Concerto Domus med elektriske impulser fremover.

Fikk i kveld tilslaget på et par år gammel elektronikk fra våre danske venner i Densen. Jeg har aldri hørt Densen i eget oppsett før, og tar herved sjansen på dette uhørt. Noe annet er vanskelig når en handler på bruktmarkedet. Men til en god pris som jeg fikk så er det verdt å ta sjansen på. Så får de av dere som leser denne tråden i smug, og irriterer dere over utstyrsskiftene og bytting heller bære over med meg. Enten det eller finne en annen tråd å irritere dere over... :)

Jeg er forelsket i lyden fra mine Concerto Domus. Disse spiller så fantastisk nært og nydelig på det meste av musikk jeg vanligvis spiller på mitt hovedoppsett (se gjerne musikktipsene i både denne tråden og "Hva lytter du til nå"-tråden). Det er klart at Yamaha RX-V667 ikke har den fullstendige kontrollen over hele spekteret som jeg ønsker (krever), men noe annet ville jo nesten vært uhørt til en nettopris på kr 2.600,-.

Vurderingene mine gikk som kjent på om jeg skulle velge en audiofil receiver a la Arcam eller Primare, da disse har gitt meg skrekkelig gode opplevelser tidligere. Jeg er derimot så god fornøyd med hvordan 667´en løser filmjobben, ikke minst med presencehøyttalerne i front, at jeg ikke ønsket å klusse for mye med det. Da gav løsningen seg med en integrert forsterker med HT-bypass seg selv, og jeg er glad for at jeg på fredag kan plukke opp følgende godbiter (bildene er forøvrig ikke av "min" elektronikk, men hentet fra nettet):

Densen B-110 integrert forsterker

Den oppmerksomme bruktbørsen-leser har sikkert også lagt merke til at jeg har lagt ut mitt Stello-drivverk for salg. Årsaken til det er enkel: I Densen-pakken så fikk jeg også "med" en slik:

Densen B-400PLUS CD-spiller. Med sin digitale utgang skal denne kunne gjøre jobben som drivverk til en kommende DAC.

Alt styres selvfølgelig gjennom Densen sin Gizmo fjernkontroll:

Så får vi se (eller bedre sagt, lytte) hvordan dette blir. Alle signaler jeg har fått fra andre eiere, Densen selv, Oslo HIFI Center og andre tyder på at Sonus faber kan være en meget god match med Densen. "Fasiten" for mine ører kommer uansett til å bli lagt ut i denne tråden etterhvert.....

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Densen ser litt retro ut på en moderne måte. :) En MacMini i alu der fremme nå og en ditto DAC. Strøkent.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Var selvfølgelig en baktanke med det visuelle også, har en MacMini og en iPad som skal stå i samme rack. Det viktigste er tross alt lyden, men dersom den stemmer får en en annen dimensjon på det å nyte sin egen HIFI om det visuelle "sitter" i tillegg.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Anfield skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Er virkelig Bladelius Tyr er så bra, Anfield?

For mine ører var den litt vel hard i øvre mellomtone/nedre diskant, selv på de litt tilbakelente Patos Basic 410 jeg hadde den gang.

Synes også den "hamret" musikken veldig og gjorde seg ikke så godt på all slags musikk som f.eks Hegel H1SE. Åpen, musikalsk, allsidig, kraftfull og dynamisk. Synes den låter "riktigere" enn H200 om jeg skal være ærlig. Smak og behag. H1SE sprudler av mer liv og er friskere oppover, men uten å bli skarp i mine ører. Men den er en meget forenklet versjon uten Pre Out og slikt som vel er laget for å gi god musikkgjengivelse og intet annet og da er vel den uaktuell.

Mulig det var noe annet som gjorde denne effekten med Tyr, men det var også den eneste den gang, som jeg hadde problemer med i det frekvensområdet av rundt 10 andre forsterkere så jeg konkluderte med at det nesten måtte være den.

Ellers vil jeg jo si det var en god forsterker med mange egenskaper å sette pris på, men den kunne som sagt bli litt trettende for ørene og litt for hardhendt rett og slett.

Har du hatt bedre erfaringer med Tyr?

Han som kjøpte av meg min Hegel H1SE hadde Sonus Faber og han var vistnok veldig fornøyd med den matchen.

Bare noen åpne tanker dette.

Ps! Gratulerer med "nye" høyttalere. Sonus Faber virker ha dreisen på det estetiske. :)
    Jeg har hatt meget gode erfaringer med Tyr, og det var en av de virkelige bombene jeg fikk testet tilbake i 2007 av forsterkere i klassen under 20k. Var en ufattelig god match med mine (den gang) Martin Logan Vista, og vi testet den også med stort hell mot Klipsch RF83 faktisk. Men smaken er jo særs forskjellig, så det er lov med forskjellige meninger. Jeg opplevde ikke store problemer a la det du beskriver.

Jeg har god aldri testet på Sonus faber, men det aner meg, med bakgrunn av hvordan jeg opplever Concerto Domus, at akkurat den eller Thor kunne gjort det skarpt.
    Ja, det kan nok meget mulig være det kunn var en uheldig match med Patosene. Spekulerte jo litt på hvorfor samtlige magasiner jeg leste var over seg av begeistring for Tyr i den tiden den ble testet/omtalt, da den falt slik gjennom hos meg.
    Man merker stadig at en kan gjøre lurt i å ikke låse konklusjoner ved flere situasjoner i slik sammenheng i alle fall, så man har mulighet til å ta det aktuelle opp til ny vurdering senere om det skulle passe seg. :)

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Ellers så går jo ikke alt som planlagt. De som skulle selge meg Densen settet hadde plutselig ikke emballasjen, og de ville ikke sende det. De hadde heller ikke tid til å møte meg på to tidspunkter jeg foreslo, da de holdt på med flytting.:( "Ikke lett å få solgt" sier noen om bruktmarkedet i det siste. "Vel, det kommer vel an på hvor flink du er til å selge det da" er mitt svar til det.

Nå ville skjebnen det sånn at jeg heldigvis kom jeg over et omtrent identisk sett, men da i sort i stedet. Disse produktene må jeg gi en tusing ekstra for, men da får jeg produkter som er kun et år gamle (de andre var 4 viste det seg) samt at jeg får siste versjon CD-spiller. Men jeg mister Gizmoen. Så da må den skaffes på nytt fra OHC. Totalt sett må jeg ut med et par lapper ekstra, men får såpass verdi tilbake at jeg synes det er verdt det allikvel.

Så da er det bare å lene seg tilbake og vente på et sporingsnummer på SMS for så å følge dem på ferden.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Situasjonen rundt Densen og hvilke DAC-løsninger de kommer med er fremdeles litt uklare, selv om jeg håper at kommer frem med noe vettug info på Oslo HIFI Center sin PULS-messe 1-3 april.

Frem til da har jeg nå blitt lovet at min ordre ikke skulle bli uteglemt en gang til, så da har jeg valgt å opprettholde min opprinnelige ordre på Rega DAC'en:

Sort med rød dioder passer bra med Densen-settet rent visuelt også, en liten bonus der ;-)

Skal jo også da bli spennende å teste ut forskjellene mellom lyden i B-410 og Rega DAC m/B-410 som drivverk.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Ble dessverre ikke den helt store opplevelsen dette.

Etter å ha gledet meg til å teste dette ut, samt at Posten omtrent har overgått seg selv, og fått levert settet fra Oslo til Arendal på to dager, ble det en nedtur når alt var koblet opp skulle spille. Ikke lydmessig, men funksjonsmessig.

Det er en kraftig buring og støy i forsterkeren, men det er ujevnt på hvilke volum en spiller på. Etter å ha testet i en periode er det tyst som det skal være når jeg setter på enten en CD eller musikk streamet gjennom Sonos. Etter å ha vært ute av rommet i et par tre minutter så er det en kraftig during i høyttalerene. Når jeg "muter" musikksignalet, for deretter å justere på volumknappene på forsterkeren, endrer støyen seg. Nå sist var det en kraftig dur på signalstyrke 45. Når jeg så justerte oppover ble signalet gradvis svakerne dess høyere det kommer, og helt borte på 49. Når jeg går tilbake reverserer støyproblematikken, og når jeg kommer ned på 45 igjen er det like kraftig som før. Går jeg derimot videre nedover til 44 blir det plutselig helt tyst igjen. Merkelig.

Dette er jo ikke det helt store, og jeg antar at jeg nå må sende forsterkeren til OHC for reparasjon. Det er drit kjedelig når det er snakk om et "nytt" produkt. Produktet er kun ca et år, så det burde ikke være noe problem med garanti. Jeg hadde mine bange anelser når jeg ringte selger, men heldigvis tok han telefonen og var veldig interessert i å hjelpe videre med dette da det (holdt på å si selvfølgelig) ikke hadde vært slik hos ham før han sendte det.

Ja ja, da ble det ikke sjelefred i kveld som jeg håpet på. Men jeg får heller benytte kvelden til å gjøre meg opp noen lydmessige tanker og ikke la dette irritere meg for mye. "Det vil jo helst gå bra...." pleide min gamle bestefar å si. Jeg velger å tro på det i kveld.....

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hør på bestefaren din. Og etter at det går bra, så er det jo synd allikevel for jeg vil anta førsteinntrykket av Densen nå er så som så. Siden dette er en feil under transport så kan vel alle utgifter tas av Posten via selger, som har bekrftet at alt var i orden før postlegging...

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Vi får se. Jeg skal gjøre mer omfattende spilling og testing på den i kveld. Men som du sier, førsteinntrykket får seg jo en liten "smell".

C

Cyber

Gjest
    Satser på at dette ordner seg for deg! Utrolig kjedelig når man har gledet seg til å musikalsk kos og så funker ikke sakene som de skal. Densen er lekre saker må dog sies.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Håper det ordner seg ja. Dette kunne lett skjedd meg med min uflaks.

Når det gjelder posten kan jeg nevne kort:

Jobber på Mongstadbase og vi tar i mot noen hundre kolli pr dag til nordsjøen.
    Det som kommer med den røde postbilen, stor som liten, er minst skader på, faktisk ingen skader som jeg hugse på dei 5 åra jeg har jobbet der.
    Da er det verre med dei andre selskapene.

Densen skal jo vere sååå bra, så håper det ordner seg kjapt.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Anfield skrev:
    Situasjonen rundt Densen og hvilke DAC-løsninger de kommer med er fremdeles litt uklare, selv om jeg håper at kommer frem med noe vettug info på Oslo HIFI Center sin PULS-messe 1-3 april.

Frem til da har jeg nå blitt lovet at min ordre ikke skulle bli uteglemt en gang til, så da har jeg valgt å opprettholde min opprinnelige ordre på Rega DAC'en:

Sort med rød dioder passer bra med Densen-settet rent visuelt også, en liten bonus der ;-)

Skal jo også da bli spennende å teste ut forskjellene mellom lyden i B-410 og Rega DAC m/B-410 som drivverk.
    Denne har jeg tenkt på selv.
    Ikke fått testet den, men virket god varm og tung, der det stod påslått på Musikkmagasinet i Bergen ;)

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Lenge siden jeg har vært inne i denne tråden nå, men kan starte med å si at denne Densen-episoden ble løst på en glimrende måte. Selger tok tilbake utstyret, betalte meg tilbake kjøpesummen, kontaktet Oslo HIFI Center som svarte med å gi ham en ny forsterker. Alle ble strålende fornøyd og veien videre ble begynt gått, for å si det sånn.

Uten å gå i detalj på hva som har skjedd siden den tid kan jeg heller friste med noen bilder av hva som er her i dag. Bedre enn å dvele ved fortiden, ikke sant?

Det er noe som heter: "Skomaker, bli ved din lest!". Vel, min lest er elektrostater fra Martin Logan. Jeg undres like mye hver gang jeg har solgt og deretter kjøpt ett par; "hva i allverden tenkte du med? Idiot!!". Nå setter jeg det på trykk; Martin Logans elektrostater er min benchmark. Enkelt og greit. Det ender meg at jeg vender tilbake hver gang, så da får jeg ta konsekvensene av det. Gresset er like brunt på andre siden, og skal det heretter oppgraderes, så blir det til andre Martin Logan. Feel free til å arrestere meg på det... :)

Her er bildene fra hva jeg sitter med i dag. Enjoy (forhåpentligvis)..

Vedlegg

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Gammel og ny teknologi møter hverandre, og ikke minst; utfyller hverandre!

Vedlegg

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.955
    Sted
    Phobos
    Gratulerer så mye med returen til favorittlyden! Det er vel fortjent!

Forøvrig bør du lufte ut den der tåka i rommet ditt. Fukt er ikke bra for utstyret :D

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Tåke?? Neida, det er sigarettrøyk--- :)

Nei, huff så skjødesløs kommentar :( Det er bare mitt mer eller mindre katastrofale forsøk på å leke meg med iPhoto etter at jeg gjorde min MacMini om til "hovedsurfe- og kose-maskin" på hjemmekontoret mitt....

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Apropos hjemmekontor: Jeg har tatt opp tråden med å levere noen skriftlige bidrag til Hjemmekino igjen, og hodetelefoner er blant favorittmaten min i bokstavelig skrivende stund. Her er et lite bilde av omgivelsene der inntrykk festes til pergamentrull.... :)

Dette er "riggen" som tradisjonelt dynamiske og orthodynamiske hodetelefoner brukes. Her er et eksemplar av den første sorten, som skal i ilden og som allerede har gitt meg feelgood-bumps i testperioden....

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Stilig og stilreint oppsett, ja.
    Og ML har helt klart kvaliteter som gjør at folk blir hekta...

Ser ut som du har en Marantz-spiller stående? Er det samme fabrikat på forsterkeren også?

mvh
    Proffen

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Elektronikken er Marantz SA-15s2 (med DAC-inngang) og PM-15s2 (med HT-inngang, innebygget MM/MC-RIAA trinn m.m.) i sølv/gull-versjon.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Av og til leder denne hobbyen oss ut på landeveien (bedre ord i stedet for ville veier) og vi havner kanskje ikke der vi helt hadde trodd at vi skulle havne. For min egen del er dette en viktig del av hobbyen vår, og spenningen med å teste ut nytt utstyr og forsøke andre og litt fremmede løsninger er så absolutt med på å øke min egen interesse for det vi bruker så mye tid på, nemlig lydopplevelser.

I løpet av det siste året har jeg hatt mine turer frem og tilbake med skifter av både elektronikk og høyttalere. Og ikke minst har jeg blitt vekket skikkelig når det gjelder hvilken fenomenal lydkvalitet hodetelefoner kan gi. En skikkelig øye, eller la oss si, øreåpner.

På jobbreise nå nettopp lå jeg og surfet på PCen lett inspirert av en annen tråd på HFS Logg inn som handler om å møte seg selv i døren. I min egen tråd på AVforum fant jeg da følgende:

Anfield 29.12.2010 skrev:
    Jeg skal også forsøke å utfordre et par tre fordommer og såkalte etablerte prinsipper/”sannheter”. En av dem er eksempelvis min tidligere aversjon mot å forsøke stativhøyttalere som hovedhøyttaler. En annen ting er harddiskbasert avspilling. Jeg har nå meget gode erfaringer med mitt Sonos-system, og brukervennligheten i dette er jo helt genialt. Jeg spiller mye mer musikk, radio og bruker Spotify som bare det etter at den kom på Sonos. Det er i dag tre soner i huset, målet er å øke dette med i hvert fall to soner i 2011. Men så da videre i hovedoppsettet? Streamer? DAC? Vi får se. I løpet av uka blir jeg ferdig med å rippe hele CD-samlingen min til FLAC også….
    Her har jeg jo klart å oppfylle dette delvis. Jeg bruker fremdeles Sonos som streaming, men er fremdeles nysgjerrig på hva som kan forbedres der i gården. Men det kommer senere. For nå gjelder det stativhøyttalere. Her er det for meg fremdeles mye upløyd mark, og det er dette jeg nå har fått litt lyst til å utforske videre. Sonus faber Guarneri Homage var jo innom, men måtte selges grunnet en økonomisk smell. Men mye der var bra, selv om jeg savnet bittelitt helt i bunn.

Jeg har fått lyttet til en liten artig sak fra B&W som heter PM1, og den vekket interessen min skikkelig for hva små høyttalere kan få til i små rom. Jeg har selv vært en av dem som har forsøkt å dytte for store høyttalere inn i rommet og gjort omtrent alt som er mulig for å få dette bra til, uten å lykkes. Stativhøyttalere har noe "stebror-aktig" over seg for veldig mange HIFI-interesserte har jeg inntrykk av, og jeg har selv vært der. Jeg liker simpelthen gulvhøyttalere best. Men det hjelper jo sørgelig lite når lyden er det aller viktigste.....

Så da blir tankeeksperimentet i øyeblikket? Kan jeg få bedre lyd i mitt rom enn Martin Logan Vantage kraftig nedjustert i bassmodulen? Stativhøyttalere? Kan det bli bedre lyd i rommet mitt med en stativhøyttaler og eventuelt en sub eller to? Gode, under kr 50.000,- i ny pris (handler gjerne brukt)? Skal jeg se nærmere på det?

Svaret; Javisst, det tror jeg.... :) Og herved er det vel, som sagt tidligere, et par tre (og tyve) brukere som flirer litt i skjegget og tenker "hva var det jeg sa....."

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Hva finnes så av alternativer? Vel her er en liten "short-list" som jeg gjerne tar i mot tips til for å utvide. Prisklasse inntil kr 50.000,-.

B&W 805 Diamond

Jeg hadde jo 804 Diamond i mitt rom tidligere, men det var noe med bassen jeg ikke fikk til å sitte helt. Den gangen ble de AB-testet mot Vantage og sømløsheten til Vantage "vant" den gang. 805 Diamond er med på listen, spesielt mtp hva lillebror PM-1 yter i samme rommet.

Klipsch Palladium P17B

De som har fulgt tråden min vet jo at jeg hadde P37F inne tidligere, men de ble som ventet altfor store i mitt rom. Men hva de bød på i diskant og mellomtone var strålende. Kanskje stativ-versjonen klarer det "perfekte"?

Dynaudio Confidence C1

En outsider, som jeg har lest mye positivt om. Litt i dyreste laget, men jeg tar gjerne i mot innspill på hvordan den stiller seg lydmessig i forhold til de andre høyttalerne i tråden her.

KEF Reference 201/2

Gitt min tidligere erfaring med KEF måtte jo disse med. Store stativhøyttalere som krever en forsterker som liker å bite tennene i noe skikkelig, men da yter de til gjengjeld fantastisk god lyd. 203/2 ble litt i tynneste laget her tidligere, men de var omtrent ikke spilt på. Kanskje de da hadde lått litt annerledes med mer innspilling og annen elektronikk? Tas helt klart med på listen.

Sonus faber Cremona Auditor M

Den lekreste av alle kandidater? Ikke langt unna. Sonus faber har jeg hatt strålende resultater med her før, og må selvfølgelig med. Når Guarneri Memento blir for dyr, så kan det kanskje bli litt magi med denne?

I tillegg har jeg tatt med Monitor Audio PL100 og Audiovector S1 Avantgarde Arrete på listen, men er litt usikker her. Men brukere med konkrete erfaringer er hjertelig velkomne med å dele sine erfaringer her.

Hvilke høyttalere mener du jeg har glemt her?

oddemann

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    137
    Torget vurderinger
    7
    Hadde tatt med Tannoy Definition DC8 i vurderingen.
    En ht som kan sies å vere meget så patent.
    Om du liker Tannoy sitt DC system da, noen liker det, andre ikke.

Har kun dog hørt SF av de du nevner, den likte eg godt. Dette var dog "gamlemodellen".

Lykke til med valg. Spennende med de som går for "skikkelige" stativere.

Ps! Et lite tips til er WLM som ligger på brukten, har ikke selv hørt disse, men ifølge en kompis som har hatt de for test skal de vere meget meget OK.

Vedlegg

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Anfield skrev:
    Jeg har fått lyttet til en liten artig sak fra B&W som heter PM1, og den vekket interessen min skikkelig for hva små høyttalere kan få til i små rom. Jeg har selv vært en av dem som har forsøkt å dytte for store høyttalere inn i rommet og gjort omtrent alt som er mulig for å få dette bra til, uten å lykkes. Stativhøyttalere har noe "stebror-aktig" over seg for veldig mange HIFI-interesserte har jeg inntrykk av, og jeg har selv vært der. Jeg liker simpelthen gulvhøyttalere best. Men det hjelper jo sørgelig lite når lyden er det aller viktigste.....

Så da blir tankeeksperimentet i øyeblikket? Kan jeg få bedre lyd i mitt rom enn Martin Logan Vantage kraftig nedjustert i bassmodulen? Stativhøyttalere? Kan det bli bedre lyd i rommet mitt med en stativhøyttaler og eventuelt en sub eller to? Gode, under kr 50.000,- i ny pris (handler gjerne brukt)? Skal jeg se nærmere på det?
    Dette er jo på mange måter hifientusiastens catch-22.

Stativhøyttalerne spiller rett og slett ikke bass skikkelig, selv om de koster 50.000,-. Gulvhøyttalerne går som regel dypere, og trigger rommet så det synger, med boomy og ullen bass som følge. Selvsagt kan man få til noe midt mellom, men da må man gjerne brette opp ermene, og forkaste produktene som pushes over vanlig disk i bling-sjappene - IMO.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.166
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Du er velkommen hit for en lytt på mine Kef en dag du har tid. Mitt rom er på 17m2 og selv synes jeg det svinger greit her. Mye mindre berørt av rommet i negativ forstand enn jeg hadde våget å håpe på.
    Bor vel en drøy time unna tenker jeg. Hvis du er i kjøpspossisjon er vel 1 time i bil værdt turen.
    Kjenner desverre ingen i nærheten som har de andre alternativene du har nevnt.

Thomas

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Anfield skrev:
    Dynaudio Confidence C1

http://www.stereophile.com/images/archivesart/1107dyn.1.jpg

En outsider, som jeg har lest mye positivt om. Litt i dyreste laget, men jeg tar gjerne i mot innspill på hvordan den stiller seg lydmessig i forhold til de andre høyttalerne i tråden her.
    Dette er min drømmehøyttaler, selv om ikke det skal bety så mye ref mitt siste drømmehøyttalerkjøp ;D ;D
    En fantastisk høyttaler som har vært den beste til å oppføre seg upåvirket av lytterommet og som har vært den beste til å spille sånn at jeg driter i det nederste bassområdet.
    Lett Dynaudiosk i toppen, altså detaljert på en naturlig måte og ikke skinnende eller på annen måte glanset i toppen.
    Spenner opp et lydbilde som er projisert inn i ditt lytterom, det er mindre at du hører inn i opptaksrommet og mer av at høyttaleren spiller opptaksrommet ut i ditt rom.

Den ser rar ut, den er opp ned, den har en smal kasse bak en rar frontbaffel og den koster faen så mye penger til å være en liten tass.
    Men jeg tror at noen av disse raritetene er med på å gjøre den eksepsjonell. Har du sett målingene?? :eek: 8)

Det jeg er litt redd for er at vi, du og jeg og flere, har blitt vant til sånn bass som gulvhøyttalere spiller og da er det lett å høre hva som mangler når man spiller på stativhøyttalere istedet for å høre hva som er bedre. ::)

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    oddemann skrev:
    Hadde tatt med Tannoy Definition DC8 i vurderingen.
    En ht som kan sies å vere meget så patent.
    Om du liker Tannoy sitt DC system da, noen liker det, andre ikke.

Har kun dog hørt SF av de du nevner, den likte eg godt. Dette var dog "gamlemodellen".

Lykke til med valg. Spennende med de som går for "skikkelige" stativere.

Ps! Et lite tips til er WLM som ligger på brukten, har ikke selv hørt disse, men ifølge en kompis som har hatt de for test skal de vere meget meget OK.
    Jeg har fått et par demoer av de gulvstående brødrene DC8T, men dette falt absolutt ikke i smak. Veldig monitoraktig lyd, med veldig sammentrykt diskantgjengivelse og moderat bass. Det har blitt meg fortalt at dette ikke er representabelt for Tannoy, og for hvordan de kan låte, men jeg hørte dem i Stereofil sitt lytterom. Om de da velger å demonstrere en høyttaler i et rom som ikke byr på noe i nærheten av hva de kan prestere, er jo det dumt. For både kundene og butikken.

Men jeg takker for tipset og tar dem med meg i bakhodet fremover.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Griffenfeldt skrev:
    Du er velkommen hit for en lytt på mine Kef en dag du har tid. Mitt rom er på 17m2 og selv synes jeg det svinger greit her. Mye mindre berørt av rommet i negativ forstand enn jeg hadde våget å håpe på.
    Bor vel en drøy time unna tenker jeg. Hvis du er i kjøpspossisjon er vel 1 time i bil værdt turen.
    Kjenner desverre ingen i nærheten som har de andre alternativene du har nevnt.

Thomas
    KEF er jo veldig interessant og jeg vurderte sterkt de du kjøpte. Bor selv i Arendal, bor du i Kragerø eller Kristiansand da?

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    RojohII skrev:
    Dette er jo på mange måter hifientusiastens catch-22.

Stativhøyttalerne spiller rett og slett ikke bass skikkelig, selv om de koster 50.000,-. Gulvhøyttalerne går som regel dypere, og trigger rommet så det synger, med boomy og ullen bass som følge. Selvsagt kan man få til noe midt mellom, men da må man gjerne brette opp ermene, og forkaste produktene som pushes over vanlig disk i bling-sjappene - IMO.
    Vel. Både ja og nei. Om de "spiller bass skikkelig" er vel en litt subjektiv greie. Jeg er enormt overrasket over hva gode stativhøyttalere kan klare å sette opp av lydbilde, og de egenskapene er hjertelig velkomne i mitt lytterom. Når det gjelder bass, så har jeg faktisk tro på at det finnes stativhøyttalere som vil klare å spille bass god nok, og dypt nok, i mitt rom uten å grøte det til nedover.

Jeg antar at du fikk med deg at tankeeksperimentet mitt innebar en eventuell tilkobling med subwoofere også. I mitt rom har jeg derfor nå, etter all erfaring med mange for store gulvstående i rommet, at det kan bli enda bedre lyd med stativhøyttalere og subwoofer. For det trengs nok litt "ratting" for å få det optimalt. Men det er lettere å "ratte inn lyden" med stativhøyttalere og subwoofere med en del jobb, enn det er med å "temme" en for stor gulvstående. Det er i hvert fall arbeidshypotesen min i øyeblikket. Så får jo tiden vise om jeg tok rett eller feil..... :)

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    RoDa skrev:
    Anfield skrev:
    Dynaudio Confidence C1

http://www.stereophile.com/images/archivesart/1107dyn.1.jpg

Dette er min drømmehøyttaler, selv om ikke det skal bety så mye ref mitt siste drømmehøyttalerkjøp ;D ;D
    En fantastisk høyttaler som har vært den beste til å oppføre seg upåvirket av lytterommet og som har vært den beste til å spille sånn at jeg driter i det nederste bassområdet.
    Lett Dynaudiosk i toppen, altså detaljert på en naturlig måte og ikke skinnende eller på annen måte glanset i toppen.
    Spenner opp et lydbilde som er projisert inn i ditt lytterom, det er mindre at du hører inn i opptaksrommet og mer av at høyttaleren spiller opptaksrommet ut i ditt rom.

Den ser rar ut, den er opp ned, den har en smal kasse bak en rar frontbaffel og den koster faen så mye penger til å være en liten tass.
    Men jeg tror at noen av disse raritetene er med på å gjøre den eksepsjonell. Har du sett målingene?? :eek: 8)

Det jeg er litt redd for er at vi, du og jeg og flere, har blitt vant til sånn bass som gulvhøyttalere spiller og da er det lett å høre hva som mangler når man spiller på stativhøyttalere istedet for å høre hva som er bedre. ::)
    Mange gode ord her, RoDa. Takker for det. C1 er som jeg sa en meget aktuell kandidat. Hadde vært spennende å teste denne ut i mitt rom. Ut fra hva jeg har lest så er det kanskje en av de mest potente kandidatene i bassområdet av de jeg har listet opp initielt her.

Jeg har hatt flere frustrerende stunder med for store høyttalere som har bydd på en bass som ikke lar seg helt 100% kontrollere eller integrere med rommet, enn en stativhøyttaler som ikke spiller "dypt nok". Derfor er jeg nå lysten på å utforske dette siste elementet enda mer.

Ref ditt siste "drømmehøyttalerkjøp": Rommet ditt er vel mye større enn mitt og vil derfor by på større problemer for en høyttaler som 805 å løse i bassveien enn mitt rom på 17 kvm? De Sf du har inne nå, ville blitt totalt overkill bassmessig i mitt rom, så det er jo ikke noe tvil om at rommet det hele skal settes opp i byr på de fleste utfordringene og rammebetingelser for om du kan lykkes eller ikke.

Har faktisk lånt 805 Diamond frem til mandag for å lytte i eget rom, det er utpreget luksus. HFK i Grimstad fortjener all mulig honnør for velvilje :)

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Har vært veldig lite borti Dynaudio tidligere, men har nå fått et lite besøk av disse i mitt lytterom:

Har bare lyttet i et par dager, men her er det myyyye bra. Interessen for Dynaudio er klart vekket. Du virker å ha mye rett her, RoDa....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn