Enig i at mellomtonen på Martin Logan takler det meste av innspillingene fra Stockfisch Records. Derom hersker det lite tvil. Og det igjen bringer meg tilbake til hvorfor det er litt vanskelig å kåre "en vinner" mellom 805 Diamond og PL100. Satt til kl 0300 i natt, og det ble mer og mer klart for meg at mellomtonen til 805 er bedre, mektigere og står bedre frem enn PL100. Det er som vokalen tar et par tre skritt frem, mens den havner et stykke lenger bak i lydbildet med PL100. Når det gjelder diskanten i PL100 så balanserer den på hårfin line på kanten av stupet til å bli litt for pågående. Det er også tendenser til at den er grovere i strukturen enn 805 Diamond-diskanten. Ergo synes jeg at sammenhengen mellom mellomtone/diskant er bedre på B&W enn Monitor Audio. Dersom det er musikk som trykker litt mer, ala Rammstein, Dream Theater, Tool m.fl. så er det gøyere å høre på PL100. En litt fyldigere bass og mellombassgjengivelse bidrar nok til det. Samt at den ekstra snerten i diskanten bidrar til en opplevelse av økt dynamikk med at den legger på litt ekstra i toppen sammenlignet med 805 Diamond.
Når det gjelder størrelsen på lydbildet, så er begge omtrent identiske etter at jeg har båret frem og tilbake og testet i "hele" natt. På holografi-testsporene (ja, jeg bruker fremdeles Flageborgs gamle travere

) så er det ikke mye å bytte på tredimensjonaliteten i lydbildet på disse to.
Alt i alt, om jeg skulle ha valgt en høyttaler som passer på 80% av den musikken jeg spiller til vanlig, og jeg fikk rettet en audiofil pistol mot mitt hode får å måtte ta et valg, så antar jeg at jeg hadde valgt 805 Diamond. PL100 gjør som sagt en bedre jobb på de siste 20%-ene, men det var det med å prioritere da.