SACD for dummies

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.901
Torget vurderinger
96
Åååååå tenk om flere tenkte som Lindberg og hadde like stor kjærlighet til musikken de spilte inn. Divertimenti Blu-ray disken er en sann åpenbaring i lydkvalitet.
Blu-ray er heldigvis redningen siden DVD-Audio og SACD ikke ble noen kommersiell suksess. Lydmessig er utgivelsene i mine ører ofte bedre og mer spennenende enn redbook versjonene. Fremtidige konserter på Blu-ray vil vel stort sett få HD lyd, i et eller annet format. (Ukomprimert PCM, DTS HD eller Dolby TrueHD) Kan kjapt nevne Diana Krall Live In Rio med DTS HD Master 5.1. En helt fantastisk opplevelse. Stereosporet på denne er også helt rått forresten. Foretrekker 5.1, men stereosporet har kanskje enda mer "du sitter foran scenen på beste plass" feeling, men ikke helt den samme romfølelsen. Beklager avsporing ;)

Vedlegg

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.901
Torget vurderinger
96
Gjestemedlem skrev:
SACD er sterkt kryptert og dermed låst til disketten det kommer på, og lar seg derfor kun bruke i gammeldagse avspillerkjeder.

SACD fortjener en kjapp og brutal død på linje med resten av slike forkrøplede diskettformater. Om noen år når dette systemet er like dødt som Video 2000 og Minidisc så vil folk sitte med en haug med ubrukelig plast.
En tåpelig utspill, og det er lett og se at du er blindet av hat. Mange firmaer vil fortsette å lage spillere som støtter både DVD-Audio og SACD. Denon og muligens andre lanserer i disse tider Blu-ray spillere som vil ta ALLE 12 cm sølvskiver. Hvorfor ikke glede seg over mulighetene med høyoppløst lyd, i stedet for bare å sutre over politikk man ikke liker. Skal du kjøre prinsippene dine helt ut, bør du egentlig boikotte alt som har med platebransje å gjøre og begynne å spille inn musikk selv ;)

Skal man snakke om ubrukelige ting vil jeg også nevne vinyl. Spill en sølvskive 1000 ganger, like god lyd. Gjør det samme med en vinylplate....
Selv har jeg en reserve multispiller stående, omtrent ny i eske. Så hvis de en gang om 10 år slutter å lage multispillere, skal det ikke stå på det :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.413
Som Morten Lindberg i Lindberg Lyd/2L påpeker i en annen tråd her på sentralen, så er det sånn at den amerikanske utgaven av Tono sørget for at når musikk utgis på plater, så skal artistene ha betalt penger for hvert program som ligger på platen. En SACD som både har CD lyd og SACD lyd i stereo og multikanal gir artistene 3 ganger rettighetspenger.
På den måten er også interesseorganisasjonen til de utøvende med på å undergrave gode og fleksible høykvalitets lydformater, som SACD.

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Som Morten Lindberg i Lindberg Lyd/2L påpeker i en annen tråd her på sentralen, så er det sånn at den amerikanske utgaven av Tono sørget for at når musikk utgis på plater, så skal artistene ha betalt penger for hvert program som ligger på platen. En SACD som både har CD lyd og SACD lyd i stereo og multikanal gir artistene 3 ganger rettighetspenger.
På den måten er også interesseorganisasjonen til de utøvende med på å undergrave gode og fleksible høykvalitets lydformater, som SACD.
Helt på sin plass. SACD undergraver forbrukernes rettigheter. Interesseorganisasjonene undergraver forbrukernes rettigheter. Så det er bare et fnugg av poetic justice at de også undergraver hverandre.

Vedlegg

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.605
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
SACD undergraver forbrukernes rettigheter.
NuMåDeSlutteMedDetteTøvetDaUngeMann.

På hvilken måte undergraves forbrukernes retigheter ved at en plate har et ekstra layer med DSD (gjerne i både stereo og multikanal) i tillegg til det rippbare CD-layeret?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Gjestemedlem er bare grinete fordi han ikke klarer å få sacd kvalitet når han ripper og piratkopierer og står i.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Valentino skrev:
Jeg mener nok at det betyr mer hva ingeniørene har gjort enn teknologien de har brukt. Så selv om SACD er teknisk overlegent CD i både dynamikk- og frekvensområde er man likevel prisgitt innspillingskvaliteten mer enn masteringteknologien.

dette er så riktig, så riktig.

G

Gjestemedlem

Gjest
Karl_Erik skrev:
På hvilken måte undergraves forbrukernes retigheter ved at en plate har et ekstra layer med DSD (gjerne i både stereo og multikanal) i tillegg til det rippbare CD-layeret?
Det er ikke dette jeg sikter til men det jeg nevnte i #38. Les det så slipper jeg å gjenta meg selv.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gago skrev:
Gjestemedlem er bare grinete fordi han ikke klarer å få sacd kvalitet når han ripper og piratkopierer og står i.
Jeg har ingen diskettstasjoner i avspillerkjeden langer. Alle lydfilene er rippet til harddisk, streames over nettet og sendes til DACen (som forøvrig godt takler hires-formater). Nissesystemer som blokker for dette har ingen fremtid. De er bakstreverske og forbrukerfiendtlige og jeg synest det er riktig trist at folk holder liv i slikt.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.605
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Karl_Erik skrev:
Det er ikke dette jeg sikter til men det jeg nevnte i #38.
Men det burde det være, for det er det som er situasjonen for Hybrid-SA-CDer = nesten alle SA-CDer.

Men jeg skal besvare innlegg 38 punktvis.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.413
Gjestemedlem skrev:
Gago skrev:
Jeg har ingen diskettstasjoner i avspillerkjeden langer. Alle lydfilene er rippet til harddisk, streames over nettet og sendes til DACen (som forøvrig godt takler hires-formater). Nissesystemer som blokker for dette har ingen fremtid. De er bakstreverske og forbrukerfiendtlige og jeg synest det er riktig trist at folk holder liv i slikt.
Det er ingenting i veien for at ikke Pink Floyd eller Beatles kan streames over nettet i PCM 24/192 ukryptert, eller DSD ukryptert, for den saks skyld.
Poenget er bare at de som eier rettighetene til materialet ikke ønsker å tilby dette fordi de syns det er ille nok at du får 16/44 ukryptert og at musikken kan deles gratis til hele verden via fildelingstjenester. Kall dem paranoide om du vil, men slik er det.
Derfor er det ikke lukkede systemer som DSD/SACD som er selve hindringa.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.605
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Hva er egentlig de store problemene med dette?

Du forhindres i å flytte musikken til en harddisk eller annen lagringsenhet for å spille den gjennom nettverkspillere som Squeezebox etc.
Niks. Gjelder bare rene (ikkehybride SA-CD). Jeg har lagt inn 99% av mine SA-CDer på NAS.
Du får ikke lov å bruke din egen DAC men er nødt til å kjøpe en egen avspiller kun for disse platene. Du vil aldri kunne oppgradere DACen eller bruke en DAC i en forsterker eller høyttalere med digital inngang.
Jeg spiller SA-CD på mitt nr. 2-anlegg via ekstern DAC. Og da snakker vi om DSD-layer.
Da må du i så fall kjøpe enda en ny SACDspiller som ikke kan brukes til noe annet.
Hvorfor det? Åååå, har du en SA-CD spiller uten relevant utgang? Ikke formatet sin skyld.
Når det kommer enda et nytt dusteformat må du kjøpe hele samlingen en gang til.
Hvorfor skal du kjøpe den på nytt? De5t er ingen som tvinger deg til å ha musikken i alle tilgjengelige format.
Hvis du får en skade på disketten din må du kjøpe en ny plate.
Eller spille CD-layeret som du har rippet til HD.
Det er overhodet ingen fordeler med dette systemet kontra et åpent format som kan brukes i alle kompatible avspillere, DACer og streamere.
- Bortsett fra at du har mulighet for HiRes Multikanal?
- Bortsett fra lydkvalitet i stereo?

Man er også avskjært fra å bruke digital romkorreksjon hvis man har et slikt oppsett.
Nei. Jeg gjør det i mitt sideoppsett.
Så hvorfor kaster folk bort penger på slikt ræl? ::)
Hold grisepraten Deres for Dem selv.

En (Hybrid) SA-CD er en CD med ekstrautstyr

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.383
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har bare en eneste ting mot SACD og det er at det at innholdet er kryptert slik at jeg ikke kan spille det fra harddisk.

At høyoppløselig (.)PCM låter enda bedre enn DSD er jo bare en bonus, siden det ikke er kryptert heller.

Sånn. SACD-ferdig.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.413
Valentino skrev:
At høyoppløselig (.)PCM låter enda bedre enn DSD er jo bare en bonus, siden det ikke er kryptert heller.
Jeg gleder meg bare til den dagen du Valentino(!) får blindtestet dette slik at du er sikker på det du nå sier. ;)

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.469
Torget vurderinger
1
Støtter formatet fullt ut!!!

Jeg ser helt uteknologisk på det. SACD gir meg rett og slett eierglede! På samme vis som eierglede er en viktig (tror jeg) grunn til at vinyl har et oppsving for tida. Det er jo ikke mulig å laste ned vinyl, du må rett og slett kjøpe platene og spille de av, en etter en..... akkurat som du må med SACDen.

Det er merkelig å lese hvor negative enkelte er til formater som har bedre oppløsning enn Cd-formatet. Særlig her på forumet der vi er ekstra opptatt av god lyd. At det ikke er nedlastbart bryr jeg meg ikke om, synes det er greit å få hi-res multikanal/stereo i flott innpakning, oftest med skikkelig innleggsbøker osv. Det virker ofte som det også er lagt ned mer omtanke i å få skikkelig innspillingskvalitet i de selskapene som gir ut på SACD.

Det er helt greit å betale en 150 200kr for dette syens jeg. Uten å betale for musikken tørker jo all ny produksjon ut etterhvert....

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
47
Torget vurderinger
6
Musikk kvalitet og platesamlinger måles i dag i Gigabyte, hva man er villig til å betale for 1 Gigabyte med musikk er utgifter til bensin til nærmeste kompis for å kopiere.

De med flest Gigabyte er de som gnåler høyest om undergraving av forbrukernes rettigheter !!
Jeg får ikke dette til å stemme !!!

Pittar

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.383
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Valentino skrev:
Jeg gleder meg bare til den dagen du Valentino(!) får blindtestet dette slik at du er sikker på det du nå sier. ;)
Morten Lindberg har skrevet det, så da må det jo være sant! ;D
I det minste tolker jeg ham slik, hehe.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.413
Etter de siste oppgraderingene på SACD spilleren min låter SACD bare superb når anlegget er blitt gjennomvarmt og når innspilling/masteringa holder mål. CD blir virkelig distansert nå.
Når anlegget er gjennomvarmt og "superfinkornet", da kvitterer SACD med en utrolig åpenhet, en fløyelsmyk gjengivelse og en fantastisk microdynamikk i gjengivelsen. Selve timinga i musikken oppleves veldig tight. Alt blir så superdefinert. Her er den nye superklokka til Vacuumstate electronics medvirkende. ;)

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Odd J skrev:
Støtter formatet fullt ut!!!

Jeg ser helt uteknologisk på det. SACD gir meg rett og slett eierglede! På samme vis som eierglede er en viktig (tror jeg) grunn til at vinyl har et oppsving for tida. Det er jo ikke mulig å laste ned vinyl, du må rett og slett kjøpe platene og spille de av, en etter en..... akkurat som du må med SACDen.

Det er merkelig å lese hvor negative enkelte er til formater som har bedre oppløsning enn Cd-formatet. Særlig her på forumet der vi er ekstra opptatt av god lyd. At det ikke er nedlastbart bryr jeg meg ikke om, synes det er greit å få hi-res multikanal/stereo i flott innpakning, oftest med skikkelig innleggsbøker osv. Det virker ofte som det også er lagt ned mer omtanke i å få skikkelig innspillingskvalitet i de selskapene som gir ut på SACD.

Det er helt greit å betale en 150 200kr for dette syens jeg. Uten å betale for musikken tørker jo all ny produksjon ut etterhvert....
Hei,

Jeg betaler også for cd'er men for sacd er jo problemet at svært lite blir utgitt på dette formatet. Jeg er opptatt av god lyd og har også gode sacd spillere, men det hjelper så lite når man først er ferdig med overgangsfasen, dvs med engang jeg kjøpte sacd så var det jo mange plater som var interesanne, nå er det mye lenger imellom disse.
Alt er jo selvfølgelig avhenging av musikksmak.
For priser, det er jo ikke alle sacd plater som gir en følelse av overlegenhet i forhold til vanlige gode innspillinger, for meg som upsampler vanlige cd'er så synes ikke jeg at forskjellen er så stor på mitt anlegg.

Mvh
Geir

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
145
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Karl_Erik skrev:
Niks. Gjelder bare rene (ikkehybride SA-CD). Jeg har lagt inn 99% av mine SA-CDer på NAS.
Karl_Erik skrev:
Jeg spiller SA-CD på mitt nr. 2-anlegg via ekstern DAC. Og da snakker vi om DSD-layer.

Hei, dette er vel ikke korrekt? Hvordan kopierer/ripper du DSD fra hybriden til NAS? Siden du ikke får det til med rene SACDer så er det vel CD-laget du legger over på NAS? Eller - er det noe jeg ikke får med meg her? Mvh.

Edit - jeg glemte det 2. sitatet over i det originale innlegget mitt.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.679
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hvordan vet man egentlig at forskjellene man hører skyldes reelle format-forskjeller og ikke implementasjons-forskjeller?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.605
Torget vurderinger
1
achri-d skrev:
Karl_Erik skrev:
Hei, dette er vel ikke korrekt? Hvordan kopierer/ripper du DSD fra hybriden til NAS? Siden du ikke får det til med rene SACDer så er det vel CD-laget du legger over på NAS? Eller - er det noe jeg ikke får med meg her? Mvh.
Ja, det er selvfølgelig bare CD-laget man kan rippe. Men det gjelder også for CDer, og er ikke noe argument mot SA-CD ::)...

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
145
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Karl_Erik skrev:
Ja, det er selvfølgelig bare CD-laget man kan rippe. Men det gjelder også for CDer, og er ikke noe argument mot SA-CD ::)...

Jeg så ikke at du hadde svart og la inn et sitat jeg glemte. Du skriver da vitterlig DSD-layer.

Mvh.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.605
Torget vurderinger
1
achri-d skrev:
Karl_Erik skrev:

Jeg så ikke at du hadde svart og la inn et sitat jeg glemte. Du skriver da vitterlig DSD-layer. Mvh.
Jeg skriver ikke DSD-layer om ripping. Det gjelder avspilling med ekstern DAC (via HDMI).

G

Gjestemedlem

Gjest
Karl_Erik skrev:
Jeg skriver ikke DSD-layer om ripping. Det gjelder avspilling med ekstern DAC (via HDMI).
... jada. Man kan rippe CD-laget som er bundlet på platen, og dermed kan man hevde at man kan rippe SACDen for lagre den på en NAS. :p

Og man kan spille platen med en ekstern DAC hvis man har en HDMI inngang på den.... :-\ Hvor mange slike separate DACer finnes det? 1 0/00 eller noe slikt? Er jo standard jo på nyere hjemmekinorammel men ikke på mye hifiutstyr.

Juks og bedrag

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.413
Det flommer ikke akkurat over av utgivelser på SACD, men SACD har vært en døråpner for meg for en del musikk jeg ikke ville vært foruten.

F.eks ble i dag kjent at den 5 januar slippes en skikkelig blues klassiker fra 1963 i hybrid multichannel SACD fra Analog Production.

Dette blir nok enda en superb utgivelse fra Hoffman/Gray-teamet hos Acoustech Mastering i CA.
Mens vi andre koser oss med å få Sam Cook inn i stua kan Deph sitte hjemme og deppe over at ikke han får det som han vil. :D

Smakebiter på denne klassikeren hører du her (lytt til akustikken..):
http://www.amazon.com/gp/recsradio/radio/B000AO4NJK/ref=pd_krex_dp_a

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
145
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Karl_Erik skrev:
Måten du skrev det på og terminologien gjorde meningen uklar - ihvertfall for en hanglende far med syke barn hjemme hele dagen.

MEN - hvor finner du formatkritikk - "argument mot SA-CD" - i det jeg skriver? Mvh.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.605
Torget vurderinger
1
achri-d skrev:
Karl_Erik skrev:
Måten du skrev det på og terminologien gjorde meningen uklar - ihvertfall for en hanglende far med syke barn hjemme hele dagen.

MEN - hvor finner du formatkritikk - "argument mot SA-CD" - i det jeg skriver? Mvh.
Ingen sted i det hele tatt. Jeg trakk det inn fordi mitt opprinnelige innlegg var svar til Gjestemedlem, derav argumentasjonen.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.469
Torget vurderinger
1
Det er et beklagelig faktum at det gis nesten bare ut klassisk musikk på formatet. Grunnen til det vet ikke jeg, men kan det ha med at da SACD-mediet/formatet ble innført for 10 år siden så hadde ikke Sony gjort leksa si i forhold til softvaresida, dvs platebransjen? Greit nok at de sperret for digital 'tapping' fra avspillerne, dette skulle egentlig gjort formatet mer attraktivt for en bransje som allerede da begynte å merke salgsnedgang pga gratis nedlasting/fildeling. Er ikke så sikker på om det var konkurransen med DVD-A som gjorde sitt til at formatet aldri slo gjennom, det kan like gjerne være at Sony trodde formatet skulle gjøre jobben selv kun i kraft av bedre spesifikasjoner/litt bedre lyd/bakoverkompabilitet i forhold til CD? Kan ikke huske at det ble utgitt noe ny og interessant populærmusikk på formatet overhodet de første årene. Gamle reutgivelser av jazz fra 60-tallet tilfører lite nytt, både av kunder og lydopplevelser, men de valgte å starte der.....

Hvor kult kunne ikke en del electronica/rap osv ha vært hvis produsert for 5 kanaler fra starten av, uten skjemmende sibilanter og med full dynamikk?!

Det er ihvertfall påfallende at da Sony lanserte sitt neste format, Blu-ray, så gjorde de en helt annen innsats på softvaresida, kjøpte opp filmselskap og jobbet knallhardt ut i filmbransjen for å vinne kampen om softvaredelen, og ikke bare formatdelen. Dette tror jeg var et resultat av SACD-floppen.

Men for oss som elsker klassisk musikk er formatet oppe og går for fullt! Og siden det ikke koster noe særlig ekstra å kjøpe en spiller med SACD i tillegg til CD er valget enkelt.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.605
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Karl_Erik skrev:
... jada. Man kan rippe CD-laget som er bundlet på platen, og dermed kan man hevde at man kan rippe SACDen for lagre den på en NAS. :p
Nå må vi ikke glemme hva som er utgangspunktet her - din påstand om at SA-CD er så forbrukerfiendtlig at formatet bør boikottes. Hva er det som gir ulempen her sammenlignet med CD?

Du argumenterer for at SA-CD blir uspillelig etter en stund fordi man ikke har kunnet rippe den til HD. Det er i den sammenhengen jeg viser til at CD-laget kan rippes like godt fra en hybrid-sacd som fra en CD.

Og man kan spille platen med en ekstern DAC hvis man har en HDMI inngang på den.... :-\ Hvor mange slike separate DACer finnes det? 1 0/00 eller noe slikt? Er jo standard jo på nyere hjemmekinorammel men ikke på mye hifiutstyr.
Digital overføring fra en billig sacd-spiller til en receiver eller prosessor med høyere kvalitet er en veldig relevant situasjon ,særlig for gjengivelse av multikanals sacd. Det samme gjelder digital romkorreksjon, som du hevdet var umulig med SA-CD. Riktignok krever sistnevnte at det konverteres fra DSD til LPCM.

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Antall liker
44
Jada, jeg også har vært dum nok til å kjøpe spiller med sacd. Trodde jo dette formatet ville dø ut og forsvinne for lenge siden, men det kommer fortsatt ut mange veldig gode spillere med sacd. Jeg tror sacd holder ut i mange år. For de som er mest glad i klassisk så er det jo glimrende. Jeg er ikke en av dem. Har kikket en del på sa-cd.net og det er mye bra som står på min liste. Det blir flest cd kjøp noen LP,er og sacd,er, mao lett blanding for å nyte sin musikk og hifi hobby.

Kjøpte "Jazz at the pawnshop" (the complete 3 sacd collection). Dette er virkelig en god plate både musikalsk og lydmessig.
Har noen Genesis som skal byttes ut til sacd. Ser at Dead can dance også har masse på sacd. Tror at det blir mye bra musikk og lyd fremover.

mag

G

Gjestemedlem

Gjest
Karl_Erik skrev:
Nå må vi ikke glemme hva som er utgangspunktet her - din påstand om at SA-CD er så forbrukerfiendtlig at formatet bør boikottes. Hva er det som gir ulempen her sammenlignet med CD?

Du argumenterer for at SA-CD blir uspillelig etter en stund fordi man ikke har kunnet rippe den til HD. Det er i den sammenhengen jeg viser til at CD-laget kan rippes like godt fra en hybrid-sacd som fra en CD.
Nå er det vel ingen kontrovers at man kan rippe CD-filer enten de ligger på den ene eller andre platen. Men her var det nå SACD formatet vi snakket om og ikke CD.

Digital overføring fra en billig sacd-spiller til en receiver eller prosessor med høyere kvalitet er en veldig relevant situasjon ,særlig for gjengivelse av multikanals sacd. Det samme gjelder digital romkorreksjon, som du hevdet var umulig med SA-CD. Riktignok krever sistnevnte at det konverteres fra DSD til LPCM.

Problemet er at de DACene som folk har ikke har noen inngang for HDMI. Så da kan man ikke bruke DACene man har, selv om de takler oppløsningen helt utmerket... hvis det bare ikke var fordi signalet var laget forkrøplet og kryptert og dermed ubrukelig.

Dette er jo bare helt sløkket. Man skal jo ikke behøve å kjøpe en ny DAC hver gang et nytt digitalt dusteformat dukker opp som har sin egen nye kryptering. Det begynner jo å bli ganske mange av dem etterhvert. At det eksisterer receivere til hjemmekinobruk som kan ta i mot signalene er jo helt uvesentlig i denne sammenhengen og vedkommer kun hjemmekinofolket.

SACD er dødt... selv om det dukker opp en og annen utgivelse for å være snill med dem som gikk i fellen.

Litt teit å rekruttere nye brukere til et dødt format synes nå jeg. Platene blir jo om noen få år like relevante som disse:

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
mag skrev:
Kjøpte "Jazz at the pawnshop" (the complete 3 sacd collection). Dette er virkelig en god plate både musikalsk og lydmessig.
I rest my case...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.413
Gjestemedlem
SACD er dødt... selv om det dukker opp en og annen utgivelse for å være snill med dem som gikk i fellen.
Jeg har fulgt DSD/SACD helt siden jeg første gangen leste om DSD på nettet, dette var på tampen i 1996. Kort tid etter at SACD ble lansert i 1999 begynte hylekoret å rope om at SACD var dødt og disse profetiene fortsatte i noen år på audioasylum.

Musikkassetten dør, Lper dør , SACDer dør, CDer dør. Alt dør. Det eneste varige er det uvarige. Denne enkle sannheten må Deph ta innover seg.

SACD må tydeligvis være ei seig katte å ta livet av.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Pittar skrev:
Gjestemedlem skrev:
SACD er sterkt kryptert og dermed låst til disketten det kommer på, og lar seg derfor kun bruke i gammeldagse avspillerkjeder.

SACD fortjener en kjapp og brutal død på linje med resten av slike forkrøplede diskettformater. Om noen år når dette systemet er like dødt som Video 2000 og Minidisc så vil folk sitte med en haug med ubrukelig plast.
1. Bytt ordet SACD med Vinyl, så ser det faktisk morsomt ut.
2. Riktig, tilslutt blir alt til en haug med ubrukelig plast ( som helt sikkert kan resirkuleres ). Men når dette blir, vet helt sikkert ikke Profeten Gjestemedlem heller :)

Pittar
Det blir på ingen måte det samme. Vinyl er et analogt og mekanisk medium og er som sådan bundet til mediet det kommer på. Når det gjeler digitale medier eksister ingen slike begrensninger annet enn dem som konstrueres av ren vrangvilje og kontrolltrang. Det er derfor lite lurt av forbrukere å støtte et format som låser dem til et sett med disketter som krever egne avspillere og ikke kan brukes på andre måter. Dette er jo bare å belønne dem som vil legge begrensninger på deg og din musikk og hindre deg i å ta steget bort fra diskettmusikken.

Har ingen innvendinger mot lydkvaliteten på SACD, men av nevnte årsaker ønsker jeg dette formatet en rask og smertefull død.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.605
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Gjestemedlem
Jeg har fulgt DSD/SACD helt siden jeg første gangen leste om DSD på nettet, dette var på tampen i 1996. Kort tid etter at SACD ble lansert i 1999 begynte hylekoret å rope om at SACD var dødt og disse profetiene fortsatte i noen år på audioasylum.

Musikkassetten dør, Lper dør , SACDer dør, CDer dør. Alt dør. Det eneste varige er det uvarige. Denne enkle sannheten må Deph ta innover seg.

Det jeg lurer på er hva som skjer den dagen SA-CD virkelig er dødt. Kommer det noen hjem til meg for å hente platene?

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
Det er nok ikke slik Espen.

LP vil ikke dø. LP var det siste av de analoge mekaniske mediene og det vil ikke komme noen etterfølger her noen gang. Formatet vil derfor leve evig i en eller annen form.

CD eller 16/44 vil neppe dø heller. Det er to viktige grunner til dette. De er enormt utbredt. Det finnes rett og slett så mye musikk og utgivelser på CD at det i overskuelig fremtid vil være et marked for å få spilt av dette. Den andre grunnen er at formatet ikke er låst til disketten det vanligvis leveres på. Man kan bruke formatet til avspilling gjennom alt som eksisterer av DACer og avspillere. Både eksisterende og fremtidige.

SACD vil dø fordi det ikke oppfyller noen av kravene over. Den føeste etterfølgeren vil nok være BD samt åpne formater. SACD har ingen fordeler sammenlignet med disse to, og masse kritiske ulemper.

G

Gjestemedlem

Gjest
Karl_Erik skrev:
Det jeg lurer på er hva som skjer den dagen SA-CD virkelig er dødt. Kommer det noen hjem til meg for å hente platene?
Nei, men det slutter å komme nye utgivelser på formatet.

Men det er vel ikke så kritisk vil jeg tro... de gamle er vel tilstrekkelig til å få hørt på anlegget med, og kose seg med godlyden.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.413
Karl_Erik skrev:
Espen R skrev:
Gjestemedlem

Jeg kommer ihvertfall ikke til å gå til søksmål mot Sony/Philips fordi jeg føler meg lurt. Jeg elsker mine SACD'er og jeg er sikker på at jeg vil få glede av DSD sjiktet i mange mange år. :)

Topp Bunn