SACD for dummies

T

TT.

Gjest
Jeg har nylig ervervet meg en cdspiller med mulighet for avspilling av blant annet SACD. Spørsmålene dukker da opp som følger:
Hvor finnes slike CD?
Finnes de i vanlige platebutikker?
Koster disse mer enn vanlige CD?
Er det mye å hente i forhold til vanlige CD?
Finnes det nettbutikker som har spesialisert seg på SACD?
Hvilke innspillinger anbefales i Jazzsjangeren?
Hvilke erfaringer har eiere av SACD spillere?
Evt andre ting ang SACD mottas også..

Ble mange spørsmål, men som newbie innen SACD er jeg nysgjerrig

Alle tips og råd mottas med takk
mvh
AW

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Kan ikke mye om dette, men du kan jo begynne her kanskje:

http://www.sa-cd.net/

Det lille jeg har sammenligna syns jeg SACD er vesentlig mer naturlig spesielt oppover i frekvensspektret. Utover det har jeg lite å komme med.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.378
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er i jazz og klassisk et er mest å finne på SACD. Linken Mbare viser er veldig fin nr man vil orientere seg.

Jeg mener nok at det betyr mer hva ingeniørene har gjort enn teknologien de har brukt. Så selv om SACD er teknisk overlegent CD i både dynamikk- og frekvensområde er man likevel prisgitt innspillingskvaliteten mer enn masteringteknologien.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.412
TTmania skrev:
Jeg har nylig ervervet meg en cdspiller med mulighet for avspilling av blant annet SACD. Spørsmålene dukker da opp som følger:
Hvor finnes slike CD?
I nettbutikker. Mest aktuelle er kanskje CDON.no, amazon.com/uk og elusive disc. Sistnevnte fordi en del interessante tittler kun er å få i amerikanske nettbutikker.
I mindre antall. Noen hybriddiscer her og der, f.eks Dire Straits og Pink Floyd.
Koster disse mer enn vanlige CD?
Jevnt over koster de ca en 50-lapp mer. Noen ganger lik som CD. Dette varierer.
Er det mye å hente i forhold til vanlige CD?
Øret som hører. I 2-kanal er det mindre forskjeller, men viktige! Et oppløst anlegg avslører dette mer enn mindre oppløste/gode anlegg.
Dramatisk forskjell hvis du har et multkanalsoppsett og kjøper multikanals SACD'er.
De har spesialisert seg på audiophile utgivelser på Lp, SACD og CD.

Det var dette jeg rakk å svare på nå. :)

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Om du har sansen for Bob Dylan, er store deler av hans album gitt ut i hybrid SACD utgaver (kombinert CD og SACD), disse mener jeg å ha betalt 169 for på Platecompaniet.

T

TT.

Gjest
Takker for link Mbare. Her var det mye og velge i. Bladde i noen jazz-sider og fant en CD jeg allerede hadde, men da i vanlig CD kvalitet. Platen var sk hybrid, hva betyr det?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
At det er både et cd-lag og et SACD-lag på den. Sånn at de som ikke har SACD-spiller, men bare cd-spiller likevel kan spille den.

T

TT.

Gjest
Aha, da vet jeg mer. Ser ut til at Visakortet får kjørt seg framover. Får nok kjøpe den allerede har for å sammenligne først og deretter handle mer etterhvert. Takker alle så langt for gode svar. Ha en fortsatt fin kveld og ikke glem å stille klokkene en time tilbake før dere legger dere ;)

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
TTmania skrev:
Aha, da vet jeg mer. Ser ut til at Visakortet får kjørt seg framover. Får nok kjøpe den allerede har for å sammenligne først og deretter handle mer etterhvert. Takker alle så langt for gode svar. Ha en fortsatt fin kveld og ikke glem å stille klokkene en time tilbake før dere legger dere ;)
http://klokka.no/

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Du trenger også en spiller som er virkelig god på SACD, henger resten av oppsettet med, DA blir det stor forskjell! ;)

Mvh.
SAL

D

Desillusjonert

Gjest
Jeg er også ny i SACD sammenheng og har kjøpt en spiller som har fått skryt for netopp denne delen.

Jeg mener bestemt at de platene som er godt innspilt, masteret OG ikke minst har fått en "verdig" overgang til SACD formatet låter utrolig bra. Har ikke hørt mange enda, men Pink Floyd, Norah Jones og Eric Bibb har gode innspillinger. Derimot stakkars Billie Holliday har ikke vært så heldig! Ihvertfall ikke på den innspillingen jeg har hørt.

Har bestilt meg noen SACD'er fra statene nå (husker ikke fra hvor) og gleder meg stort til dette. Skal komme med referat :)

Desverre må det sies, og det er sagt før i dette forumet, at dette er et døende medie...
Beklagligvis!

T

TT.

Gjest
Glemte å spørre om en ting, er disse platene merket på noe vis ala HDCD?

D

Desillusjonert

Gjest
TTmania skrev:
Hvor finnes slike CD?
Hvilke innspillinger anbefales i Jazzsjangeren?
Amazon.com er et sted å begynne...ihvertfall for å høre på snutter av platene! Andre steder er:
http://www.sa-cd.net/home
http://www.elusivedisc.com/default.asp
http://store.acousticsounds.com/

Et sted å begynne, om musikk smaken klarer denne typen musikk, det er Stockfisch Records. Utrolig gode innspillinger på SACD, CD og vinyl. De har 3 "samle" cd'er som heter Closer To the Music.

SACD finnes også i de kjente norske nettbutikkene, men i mindre grad.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.378
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
TTmania skrev:
Glemte å spørre om en ting, er disse platene merket på noe vis ala HDCD?

Ofte står det Super Audio CD under denne logoen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.315
Torget vurderinger
1
Mbare skrev:
Kan ikke mye om dette, men du kan jo begynne her kanskje:

http://www.sa-cd.net/

Det lille jeg har sammenligna syns jeg SACD er vesentlig mer naturlig spesielt oppover i frekvensspektret. Utover det har jeg lite å komme med.
Flott link. Lenge siden jeg var innom der sist, men det var på tide å oppdateres.

Mvh. Bjørn

T

TT.

Gjest
Har tenkt meg en tur innom Bare Jazz i Oslo i dag, kan det finnes noe SACD i hyllene der?

D

Desillusjonert

Gjest
TTmania skrev:
Har tenkt meg en tur innom Bare Jazz i Oslo i dag, kan det finnes noe SACD i hyllene der?
Jeg var der for 14 dager siden og spurte om det samme. Det var ikke mange SACD skiver hun hadde, men hun hadde et par veldig bra! Husker ikke artisten, men det var bra musikk, med litt jazzrock-aktige greier.

Og det er jo et veldig koselig sted å komme inn i da! :)

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
47
Torget vurderinger
6
SACD lever i beste velgående på de fleste nettbutikker( og i fler og fler SACD spillere virker det som ). Det utdøenede medium er den norske platebutikken på hjørnet.

SACD har vel knapt vært tilsalgs i platehyllene her på berget.

Pittar

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.412
Pittar skrev:
SACD lever i beste velgående på de fleste nettbutikker( og i fler og fler SACD spillere virker det som ). Det utdøenede medium er den norske platebutikken på hjørnet.

Pittar
Jeg kjøpte siste Fidelity (meget bra!) og koste meg med bladet på flyet her i helga. Først bare skrollet jeg igjennom bladet og syns jeg så ordet "SACD" på annenhver side i bladet. Og det er jo hyggelig det. :) Skulle bare ønske denne entusiasmen hadde kommet 10 år tidligere.

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
47
Torget vurderinger
6
Man skal ikke se bortifra at SACD/BD implementering, blir kanskje det eneste "halmstrået" de store leverandørene har for fortsatt salg av de dyreste CD-avspillerne i nærmeste framtid !

Pittar

G

Gjestemedlem

Gjest
SACD er sterkt kryptert og dermed låst til disketten det kommer på, og lar seg derfor kun bruke i gammeldagse avspillerkjeder.

SACD fortjener en kjapp og brutal død på linje med resten av slike forkrøplede diskettformater. Om noen år når dette systemet er like dødt som Video 2000 og Minidisc så vil folk sitte med en haug med ubrukelig plast.

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.412
Gjestemedlem skrev:
SACD er sterkt kryptert og dermed låst til disketten det kommer på, og lar seg derfor kun bruke i gammeldagse avspillerkjeder.

SACD fortjener en kjapp og brutal død på linje med resten av slike forkrøplede diskettformater. Om noen år når dette systemet er like dødt som Video 2000 og Minidisc så vil folk sitte med en haug med ubrukelig plast.
Som jeg har poengtert til det kjedsommelige: Da Sony/Philips lanserte SACD i 1999 ble dette gjort etter at alle de store plateselskapene ble forespurt hvordan de ønsket at spesifikasjonene til et nytt digitalt musikkformat skulle være. Sikkerthet og kopibeskyttelse var det viktigste for platebransjen. SACD leverte på alle punkt, inkludert bakoverkompabilitet med CD.
Var det bedre med et format som platebransjen ihvertfall ikke støttet?

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
47
Torget vurderinger
6
Gjestemedlem skrev:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Espen R skrev:
Gjestemedlem skrev:

Som jeg har poengtert til det kjedsommelige: Da Sony/Philips lanserte SACD i 1999 ble dette gjort etter at alle de store plateselskapene ble forespurt hvordan de ønsket at spesifikasjonene til et nytt digitalt musikkformat skulle være. Sikkerthet og kopibeskyttelse var det viktigste for platebransjen. SACD leverte på alle punkt, inkludert bakoverkompabilitet med CD.
De store plateselskapene støtter dessverre i liten grad SACD. Det ser man på antall titler og pris

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.412
65finger skrev:
Espen R skrev:
Gjestemedlem skrev:

De store plateselskapene støtter dessverre i liten grad SACD. Det ser man på antall titler og pris
Det er du, jeg og de andre HiFi entusiastene som i for liten grad støtter opp om SACD. Formatet som har en fantastisk gjengivelse hvis bare utstyret ditt henger med.
Det er gledelig at fidelity endelig skriver en del om SACD, men entusiasmen kommer dessverre litt for sent. Men SACD kommer sannsynligvis til å være med oss i mange år til.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Pittar skrev:

Pittar
Jeg som betegner meg som en entusiast men har en musikk smak som grenser mest mot den normale populær/hit musikken må vel si at sacd ikke lever i beste velgående på nettbutikker når det gjelder nye utgivelser.
Det er synd men et faktum.
Det er også synd at de er relativt mye dyrere en normale cd'er, og det har sikkert endel av skylden for at formatet ikke slo til, samt at ved innføring så var vel spillere som kunne avspille formatet relativt dyre en god stund etterpå.
Det ser ut som foreks blu ray på film ikke gikk i den samme fellen.

Mvh
Geir

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
47
Torget vurderinger
6
Espen R skrev:
65finger skrev:
Espen R skrev:
Gjestemedlem skrev:

Det er du, jeg og de andre HiFi entusiastene som i for liten grad støtter opp om SACD. Formatet som har en fantastisk gjengivelse hvis bare utstyret ditt henger med.
Det er gledelig at fidelity endelig skriver en del om SACD, men entusiasmen kommer dessverre litt for sent. Men SACD kommer sannsynligvis til å være med oss i mange år til.
Enig Espen, å erklære et medium for dødt fordi det ikke kan dyttes inn og avspilles over en datamaskin er litt drøyt. Det er jo musikken det handler om !

Pittar

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.664
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Innenfor klassisk er det liten prisforskjell på SACD og CD. Danske DaCapo har samme pris, på Hyperion er forskjellen en tier. Og ja - kvalitetsforskjellen på CD og SACD-laget er stort sett merkbar, selv i tokanals SACD. Mye er avhengig av mastermaterialet.

V

vredensgnag

Gjest
Kikk etter hybrid-cd'er når du er innom Bare Jazz og andre steder. Rene SACD-utgivelser er forholdsvis sjeldne, men det er mange hybridutgivelser, som kan avspilles som enten CD eller SACD, avhengig av din avspiller.

T

TT.

Gjest
Nå er jeg akkurat hjemkommet fra Bare Jazz og utvalget av SACD var fraværende desverre. Fikk kjøpt en vanlig CD og en kopp kaffe, så løsningen blir å handle på nett.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.603
Torget vurderinger
1
Desillusjonert skrev:
Desverre må det sies, og det er sagt før i dette forumet, at dette er et døende medie...
Beklagligvis!
Alle medier er i prinsippet døende fra den dagen de blir født. I likhet med oss mennesker.
Men det kan ta sin tid... ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.412
Karl_Erik skrev:
Desillusjonert skrev:
Beklagligvis!
Alle medier er i prinsippet døende fra den dagen de blir født. I likhet med oss mennesker.
Men det kan ta sin tid... ;)
Riktig. Ingenting er varig. Det eneste varige er det uvarige.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.603
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:

R

Roysen

Gjest
SACD er godt utbredt i den audiofile platekjøpers marked. Spesiellt gjelder dette hybrid skiver. I dette markedet vil nok SACD leve en stund ennå fordi det finnes mye hardware som støtter formatet og fordi etterspørselen i dette markedet fortsatt er ganske stor.

Det som til syvende og sist kan bli SACDs downfall er den strenge kryptering og kopibeskyttelsen som medfører at man ikke kan rippe DSD laget over på PC. Nedlastbar DSD ville vært noe.

Mvh
Roysen

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.603
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Det som til syvende og sist kan bli SACDs downfall er den strenge kryptering og kopibeskyttelsen som medfører at man ikke kan rippe DSD laget over på PC. Nedlastbar DSD ville vært noe.
For så vidt. Men da kan man like gjerne holde seg til LPCM/MPCM. For meg hadde SA-CD et stort overtak over DVD-Audio p.g.a. brukergrensesnittet, ikke filformatet.

V

vredensgnag

Gjest
TTmania skrev:
Nå er jeg akkurat hjemkommet fra Bare Jazz og utvalget av SACD var fraværende desverre. Fikk kjøpt en vanlig CD og en kopp kaffe, så løsningen blir å handle på nett.
Det var underlig, for jeg har en rekke hybrid-CD'er som er kjøpt på Bare Jazz.

R

Roysen

Gjest
Karl_Erik skrev:
Roysen skrev:
For så vidt. Men da kan man like gjerne holde seg til LPCM/MPCM. For meg hadde SA-CD et stort overtak over DVD-Audio p.g.a. brukergrensesnittet, ikke filformatet.
Ikke lyden?

Mvh
Roysen

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.603
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Karl_Erik skrev:
Roysen skrev:
Ikke lyden?

Mvh
Roysen
I forhold til CD - Ja, absolutt.

Men ikke sammenlignet med LPCM i høy oppløsning. I senere tid har jeg hatt anledning til å sammenligne en del innspillinger i SA-CD og Blu-Ray (DSD mot LPCM) fra 2L, og jeg tenderer mot å foretrekke Blu-ray.

G

Gjestemedlem

Gjest
Pittar skrev:
Gjestemedlem skrev:

1. Bytt ordet SACD med Vinyl, så ser det faktisk morsomt ut.
2. Riktig, tilslutt blir alt til en haug med ubrukelig plast ( som helt sikkert kan resirkuleres ). Men når dette blir, vet helt sikkert ikke Profeten Gjestemedlem heller :)

Pittar
Det blir på ingen måte det samme. Vinyl er et analogt og mekanisk medium og er som sådan bundet til mediet det kommer på. Når det gjeler digitale medier eksister ingen slike begrensninger annet enn dem som konstrueres av ren vrangvilje og kontrolltrang. Det er derfor lite lurt av forbrukere å støtte et format som låser dem til et sett med disketter som krever egne avspillere og ikke kan brukes på andre måter. Dette er jo bare å belønne dem som vil legge begrensninger på deg og din musikk og hindre deg i å ta steget bort fra diskettmusikken.

Har ingen innvendinger mot lydkvaliteten på SACD, men av nevnte årsaker ønsker jeg dette formatet en rask og smertefull død.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Like greit å gi opp den, Gjestemedlem. Når man leser meldinger her og andre steder om at "HD-basert avspilling er for umodent og dårlig i forhold til CD-drivverk," så skjønner man hvor langt man har å gå før folk forstår at det er snakk om nøyaktig den samme informasjonen, lagret prinsipielt helt identisk - dog faktisk med vesentlige fordeler i hd-avlesingens tilfelle når det gjelder presisjon.

Ellers har vel Morten Lindberg sagt en del omkring forskjellene i opplevelse mellom DSD og PCM.

I personally prefer extremely high resolution PCM over the DSD. All resolutions found in the DIVERTIMENTI (2L50SABD) are sample rate converted from the same DXD source files. Comparing them in our studio we find only subtle differences from DXD (24BIT/352.8kHz) down to 192kHz and 96kHz. The obvious degeneration is from 96kHz down to 48kHz. I find DSD, as used in the SACD format, somewhat different in colour from DXD and 192kHz PCM; in some mysterious way DSD is softer and more beautiful but slightly less detailed. In DXD I find the shimmering brilliance from the original analogue source as directly from the microphones. The most obvious reduction in sound signature is of course the 48kHz core extracted from the DTS - and the Dolby Digital 48kHz just sounds terrible, compared to anything. In addition to linear PCM in 24/192, DTS Master Audio and DD True HD is offered on DIVERTIMENTI with the purpose of convincing audiophiles of their true lossless qualities. The stereo layer of the SACD and the LPCM 2.0-stream on the Blu-ray is a full resolution mix from the original microphones. Mostly we find that the microphone placements used for the surround make a fine stereo. Occasionally we put up extra microphones dedicated for the stereo stream.

Topp Bunn