Så noen programmet om kornsirkler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

Lydtekniker

Gjest
    jaja offtopic. men det er liten tvil om at dette er århundrets store mysterium. og de eneste argumentene skeptikerene har er forsvaret om det har ikke blitt fortalt på nyhetene... vitenskapelige argumenter er tynne greier, se bare på hva mennesket har gjort de siste hundre årene. og hva som skulle være umulig. legg på la si 10-20.000 år fra nå og se hva mer man kan gjøre ;)
    Vel, skeptikernes største innvending er vel at det ikke eksisterer beviser i form av noe håndfast - kun anekdoter og ulike tolkninger av videomateriale (ofte tolket av amatører og hobbyister, noe folkene som har tolket videoen i linkene du viser til tydeligvis er, da de har oversett en så betydelig sak som det jeg påpekte tidligere). At det ikke har vært på nyhetene, har vel aldri noen litt seriøse skeptikere brukt som bevis på noe som helst. Utvetydige bevis skorter det nok på.

Forøvrig innbiller jeg meg at
    dette i det minste kan stå for noen av UFO-observasjonene som har blitt gjort fra jorden i moderne tid. Linsereflekser i kameralinser er jo også en gjenganger i flere UFO-fotografier, selv om det selvsagt ikke forklarer alle observasjonene man har.

L

Lydtekniker

Gjest
    du mener national geographic, (amerikanerene sin propaganda kanal ;D )
    jeg såg det. http://circlemakers.org/ laget EN sirkel på 6timer dagtid, og en skikkelig dårlig sirkel. når de samme folkene blir tilbudt penger og sjanse til å kopiere de mest komplekse (som de selv tar cred for) NEKTER de. festlig :D

Denne, mener du? 3 pers, 4 timer i mørket.

http://www.circlemakers.org/htv.html

Synes i grunn den er ganske fin jeg.

The National Geographic Society, which is based in the United States, is one of the world's largest not-for-profit educational and scientific organizations, with a mission to advance the general knowledge of geography and the world among the general public. To this end, it sponsors and funds scientific research and exploration, and publishes as its official journal, the magazine National Geographic, as well as other publications and products in furtherance of its mission. It also has heavy involvement in education, including an educational foundation furthering geography education.
    (fra Wikipedia)

Aldri si aldri, men jeg sitter hvertfall ikke med særlig inntrykk av at NG er et propagandaapparat etter å ha lest publikasjoner i en årrekke og sett tv-programmene. Ellers er det interessant å merke seg at med en gang en litt større organisasjon utfordrer de troende, er organisasjonen en korrupt, myndighetsstyrt dekkoperasjon. Jeg har selv blitt beskyldt for å være en agent på oppdrag fra USA i en debatt rundt månelandingene. Kanskje jeg faktisk er det og, for alt du vet ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg har selv blitt beskyldt for å være en agent på oppdrag fra USA i en debatt rundt månelandingene. Kanskje jeg faktisk er det og, for alt du vet ;)
    Vel, etter bildet å dømme ville jeg nesten tro du kom fra en annen planet ;)

Jeg har ikke hatt tid til å se disse filmene, og tviler på at jeg får det, så om noen vil komme med et resyme skal de få lov til det.. :)

Men det er jo sikkert veldig fortvilende da at om man endelig opplever å få se en UFO, så er det ALDRI noen som egentlig tror på det du forteller. Og klarer du å få tatt et bilde så blir vel det beskyldt for å være manipulert.
    Hvis man skal tro på øyenvitneforklaringer fra etter hvert mange mennesker så oppstår jo disse sirklene ofte på veldig kort tid, og av og til er det så vått og bløtt i området at det ikke er mulig å gå der uten å sette spor, men sirklene oppstår likevel. Og så er det dette med forstyrrelser på elektriske apparater og veksten på kornet osv. Alt kan ikke bortforklares.
    Snodig er det.

C

cosmos

Gjest
    Aldri si aldri, men jeg sitter hvertfall ikke med særlig inntrykk av at NG er et propagandaapparat etter å ha lest publikasjoner i en årrekke og sett tv-programmene.
    national geographic sine dokumentarer om 11.september har du tydeligvis ikke sett ;) (som 55% av alle new yorks innbyggere vet er reinspikka løgn...kanskje derfor de fleste kinoene i byen NEKTER å vise den nye filmen laget av staten) hehe

at regjeringer bruker og henviser til mange kjente store organisasjoner som coverup er liten tvil om. de fleste tror jo kilden til all kunnskap er nettop desse selskapene. effektiv wrapup for å si det mildt ;)
    alle linker til "charlie sheen 911" ble nylig fjernet fra google i flere døgn etter han gikk på cnn og sa usa står bak...

men men, det er diskutert i en annen tråd ;D

C

cosmos

Gjest
    kornsirkler ufoer spøkelser. ironisk at flesteparten flirer og ikke engang gidder å se på hendelsene og beviser. mens de samme folkene kan åpne alle sluser i religiøse sammenheng :D

L

Lydtekniker

Gjest
    Men det er jo sikkert veldig fortvilende da at om man endelig opplever å få se en UFO, så er det ALDRI noen som egentlig tror på det du forteller.
    Jeg tror at mange av de som forteller at de har sett noe faktisk har sett noe de ikke kan forklare. At det er ET, er jeg dog ikke umiddelbart overbevist om

Og så er det dette med forstyrrelser på elektriske apparater
    Dette er vel i all hovedsak anekdotiske bevis. Ikke holdbart dessverre, selv om historiene i seg selv kan være fascinerende.

og veksten på kornet osv. Alt kan ikke bortforklares.
    Snodig er det.
    At kornet i formasjonene kanskje vokser litt hurtigere, synes jeg igrunn ikke er så grusomt mystisk. Det kan jo for eksempel være et forsøk fra plantens side på å reise seg igjen etter å ha blitt utsatt for stress.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    At kornet i formasjonene kanskje vokser litt hurtigere, synes jeg igrunn ikke er så grusomt mystisk. Det kan jo for eksempel være et forsøk fra plantens side på å reise seg igjen etter å ha blitt utsatt for stress.
    Nei det var ikke det jeg tenkte på men dette:

"Over 90 % av mange tusen tester viser at frø samlet fra
    kornsirkler spirer markant langsommere enn kontrollfrø som har
    blitt samlet rett utenfor kornsirkelen, dersom kornsirkelen har
    kommet tidlig på året. Hvis kornsirkelen kommer senere på året
    når kornene er mer modne, kan kornsirkelspirene vokse opp til
    fem ganger hurtigere enn kontrollspirene. I laboratoriene kjenner
    man meget presist til hvilke vekstbetingelser som gir hvilken
    vekst for korn, så disse observasjonene er ikke resultat av
    "skjønnsmessig vurdering" der man ser det man ønsker å se. "

(fra denne siden:http://www.kornsirkler.org/Introduksjon.htm )

Dette er også litt rart:
    "På åkre som står inntil hverandre
    er det vanlig at et par korn fra naboen spres og kommer over.
    Det kan for eksempel være enkelte rugplanter i en hveteåker eller
    ugress av forskjellige slag. Mange rapporter forteller at nettopp
    disse forblir urørt. De står der enslige i et hav av nedlagt korn
    rundt seg."

L

Lydtekniker

Gjest
    Jeg skulle gjerne sett noen av disse tusen, vitenskapelige, dokumenterte og etterprøvde testene. Hvorfor forsøker opphavspersonene aldri å publisere slike tester i seriøse vitenskapelige tidsskrifter? Er det muligens fordi de ikke holder vann rent vitenskapelig sett?

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    dette er veldig interesant:
    http://video.google.com/videoplay?docid=-5070476612863849446&pl=true
    http://video.google.com/videoplay?docid=8524267568796529301&pl=true

om desse klippene er ekte er ikke noe å diskutere. eneste mulighet er at nasa har faket 100timer med video....
    som alle ufologer på hele kloden, alle som setter seg inn i ufo fenomenet kan umulig benekte den UFATTELIGE mengden av data, vitner, bilder osv. og de fleste konkluderer at dette skjer uten tvil!
    det mest interesante er militæret sine pressemeldinger og oppførsel ang fenomenet.
    Har sett part 1 nå, veldig interresant!

DAChild

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    2
    Kan godt brenne dette programmet på dvd, hvis noen ikke har fått det med seg...........pm

us3

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2006
    Antall liker
    0
    At "noe" flyr over jorden som ikke er enten forklarlig eller i det minste offisielt er klinkende klart. Så en UFO selv for et parogtjue år siden, var klink edru, på jobb så den på ca 100 meters avstand i ca 3-4 minutter. Flere andre så den også, ved siden av meg stanset en kar og gikk ut av bilen for å se nøyere. Ettersom dette var over E18 ved Sandvika kontaktet jeg tårnet og forsvaret på Fornbu dagen etter, oppga tidspunkt og kurs, men de hadde intet registrert der og da. Men noe var det, og det var stort, anslagsvis 50 meter langt, formet som et luftskip. Godt synlig, kan man si!
    Uka etter sto det i VG at eksakt likt beskrevet fenomen var sett i Nord-Norge..... :)

Honkey
    interesant. hva skjedde så. bare sto det stille i 3-4min?
    50meter bredt på 100 meter avstand må være litt av et syn.

mfafa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2002
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    (Jeg skal aerlig innrømme at jeg ikke leste de 2 siste sidene av tråden)

I mangel på en forklaring, en fasit, så virker det som en del mennesker har et slags behov for å latterliggjøre mulige overnaturlige fenomener. Jeg har sett dokumentaren, og DVDen om kornsirkler. Selv synes jeg fenomenet kornsirkler er såpass interessant at jeg en sommer tok en uke i England. I sør-delen bes0kte jeg mange kornsirkler og gamle monumenter, som f.eks Stonehenge (veldig turistifisert, skuffelse) og ikke minst Avebury steinsirkelen. Det er påfallende hvor mange kornsirkler som oppstår i det lille området i England. For å ha det sagt, så tror jeg ikke et sekund på at alle kornsirklene er menneskeskapt. Det var to karer som påstod de hadde laget alle kornsirklene, men da det ble åpenbart at de ikke kunne ha gjort det, sa de sannheten. Og jeg ser ikke hva motivet til evt. myndigheter i besittelse av hemmelig teknologi skulle vaere...

Litt av hva jeg har observert, first-hand, er at kornstråene er bøyd, og de er veldig lette å brekke. Det virker for meg umulig å lage kornsirkler manuelt. Inni formasjonene føles hendene prikkende og blir røde, saerlig om man holder de naerme bakken. Det later til å vaere noen spesielle energier der inne som jeg aldri har opplevd maken til. Hvordan har vitenskapen forklart akkurat dette med hendene?

Noe som er interessant, er militaerets interesse av kornsirkler. Jeg fikk selv oppleve to militaerhelikoptre sveve rundt området mange ganger, og det ene stoppet rett over senter av formasjonen før det forsvant. Det var åpenbart hva de var der for å se. Eieren av Crop Circle Cafe sa det ikke var uvanlig at militaeret sjekket ut kornsirkler...
    --- Hvorfor skulle myndighetene brukt en cent på kornsirkler om de mente det var hoax ???

Harald.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    interesant. hva skjedde så. bare sto det stille i 3-4min?
    50meter bredt på 100 meter avstand må være litt av et syn.
    Situasjonen var ikke akkurat slik, nei. La merke til den da jeg kjørte på vei mot Oslo over Sanviksbrua, da lå den lavt over vannet , svakt stigende i langsom fart, på vei til å krysse E18. Avstanden da må ha vært ca 300 meter. Jeg bremset fordi jeg ikke forsto hva dette var, kjørte ut på veiskulderen, stanset, og iakktok den fra frontvinduet på bilen. Rett foran meg stanset en gammel boble, føreren gikk ut av bilen. Gjenstanden passerte rett over oss med en høyde på 50 - 100 m. Undersiden var svakt opplyst, to vifter på undersiden var noe sterkere opplyst. Jeg trodde jeg så en variant over luftskip eller noe, skulle på jobb og reiste etter relativt kort tid. Føreren av bobla ble stående igjen. Skulle likt å snakke med den karen, ja!

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Kan godt brenne dette programmet på dvd, hvis noen ikke har fått det med seg...........pm
    Hvis det er programmet om kornsirkler du tenker på så var jo det et bra tilbud, men jeg har faktisk bestilt den på biblioteket, det fantes visst bare ett eksemplar tilgjengelig i hele landet, får den sikkert denne uken... :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.143
    Situasjonen var ikke akkurat slik, nei. La merke til den da jeg kjørte på vei mot Oslo over Sanviksbrua, da lå den lavt over vannet , svakt stigende i langsom fart, på vei til å krysse E18. Avstanden da må ha vært ca 300 meter. Jeg bremset fordi jeg ikke forsto hva dette var, kjørte ut på veiskulderen, stanset, og iakktok den fra frontvinduet på bilen. Rett foran meg stanset en gammel boble, føreren gikk ut av bilen. Gjenstanden passerte rett over oss med en høyde på 50 - 100 m. Undersiden var svakt opplyst, to vifter på undersiden var noe sterkere opplyst. Jeg trodde jeg så en variant over luftskip eller noe, skulle på jobb og reiste etter relativt kort tid. Føreren av bobla ble stående igjen. Skulle likt å snakke med den karen, ja!

Honkey
    Var den formet som en sigar?
    Honkey, tror du dette er et objekt som har sin opprinnelse her på jorden, eller ikke, slik som du observerte den ?

enemigo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2004
    Antall liker
    0
    Honkey befinner seg jo som kjent godt til venstre i det politiske landskapet. Det gjør også Blitz. Blitz består som kjent av mye dop (VEDR. "DOP"-SALG I BLITZHUSET).

Som alle vet får man hukommelseproblem, blir paranoid og hallusinerer av dop.

Forklaringen på Honkeys opplevleser kan altså fint forklares ved tradisjonell logikk. At han i tillegg var ute å kjørte bil underbygger påstanden videre. Hvis Honkey noen gang har kræsjet en bil er det opp mot 40% sjans for at han driver med dop! Når vi vet at han også hallusinerer vil jeg tro dopbruk er overveiende sansynlig!

Knut
    hurtigretoriker :)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Var den formet som en sigar?
    Honkey, tror du dette er et objekt som har sin opprinnelse her på jorden, eller ikke, slik som du observerte den ?
    Formet som et litt flatt luftskip, eller sigar om du vil, ja.
    Om den hadde sitt opphav her på jorden...? Hva skal jeg mene om det? Det jeg vet er at den DEFINITIVT befant seg innenfor Oslo Lufthavns kontrollområde (Fornebu ligger rett i nærheten), hadde belysning foran og bak (samt på undersiden), og skulle med sin lengde på ca 50 meter så absolutt ha vært registrert hos dem. Men det var den altså ikke.

Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Honkey befinner seg jo som kjent godt til venstre i det politiske landskapet. Det gjør også Blitz. Blitz består som kjent av mye dop (VEDR. "DOP"-SALG I BLITZHUSET).

Som alle vet får man hukommelseproblem, blir paranoid og hallusinerer av dop.

Forklaringen på Honkeys opplevleser kan altså fint forklares ved tradisjonell logikk. At han i tillegg var ute å kjørte bil underbygger påstanden videre. Hvis Honkey noen gang har kræsjet en bil er det opp mot 40% sjans for at han driver med dop! Når vi vet at han også hallusinerer vil jeg tro dopbruk er overveiende sansynlig!

Knut
    hurtigretoriker :)
    :) Bra forsøk, Knut! Har aldri testet noe sterkere enn noe 70% rom, jeg, og det skal dessuten ikke skje igjen! Sympatiserer ikke med Blitz, er fritenker og liker ikke å bli satt i bås. Edru på jobben, bortsett fra en gang jeg hadde en tivlsom start på dagen etter en lang natts ferd mot dag etter å ha hatt lille julaften på Bellevue. Men det er nok ca 20 år siden nå.
    Finn på en ny teori. Prøv også å finne ut hva som var galt med han som kjørte den gamle bobla! :)

Honkey

enemigo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2004
    Antall liker
    0
    :) Bra forsøk, Knut!
    Takk ¨,

Sikker på du ikke driver med dop?? Jeg har vært der og drukket en gang ¨,

Finn på en ny teori. Prøv også å finne ut hva som var galt med han som kjørte den gamle bobla! :)
    Jeg heller nok fortsatt mot dop-teorien min. Hvis du tråkker rundt på motorveien i rushen, opplyst av "annleggstrafikk" antar jeg det er dop inne i bildet. Han har sikkert kræsja bil en gang også!

Knut

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.143
    Formet som et litt flatt luftskip, eller sigar om du vil, ja.
    Om den hadde sitt opphav her på jorden...? Hva skal jeg mene om det? Det jeg vet er at den DEFINITIVT befant seg innenfor Oslo Lufthavns kontrollområde (Fornebu ligger rett i nærheten), hadde belysning foran og bak (samt på undersiden), og skulle med sin lengde på ca 50 meter så absolutt ha vært registrert hos dem. Men det var den altså ikke.

Honkey
    Vel, nå skal jeg være forsiktig slik at dette ikke utvikler seg til en UFO debatt. Men det er en del interessante momemter her som ikke kan ignoreres på linje med kornsirklene.

De aller fleste obeservasjoner av merkelige objekter på himmelen har nok sin høyst rasjonelle og jordlige forklaring. Men så er det de resterende 2%'ene, eller deromkring...
    Det er ofte tre ulike former som går igjen, sigarformede gjenstander, trekantformet og tallerkenformet. Etter hva jeg har fått forståelsen av, så er det spesielt de trekantformede og tallerkenformede UFO'ene som, etter øyenvitner å bedømme, har akselerert fra stillestående til en hastighet helt hinsides noe jordiske objekter på 'no time'. Dette er et faktum som ikke kan oversees. Og det er tvilsomt at alle disse menneskene har det til felles at de skaper seg fantasier og hallusinasjoner. Dette gjelder da både legmann, prest og President.

Men et UFO besøk fra en fjern planet skal jo være en umulighet hvis en støtter seg til de mest opplyste menneskene innen for den jordiske vitenskapen. Det er i beste fall flere tusen lysår til nærmeste beboelige planet, kanskje millioner. Og hvis lysets hastighet er 'limiten' , så er jo et besøk fra rommet tilnærmet umulig. Enkelt og greit.

Hva skal man så tro?
    Noen som har satt seg grundig inn i de kontaktene Billy Meier har hatt med UFO' er ?
    http://www.nexusmagazine.com/articles/Henoch Prophecies.html

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Hvis det finnes mennesker på andre planeter som kommer her på "besøk" og f.eks lager kornsirkler, så er det klart de har måter å reise på som overskrider vår fantasi og kunnskap. En eller annen måte å transformere seg på f.eks. Og at de ikke oppdages av radarer ol. er vel heller ikke merkelig da. Problemet er som nevnt før at om man ser noe slikt, så er det i grunn best å holde munn, ellers tror folk at du er blitt litt gal, du blir i alle fall ikke trodd. Har ikke sett noe jeg, men det hadde jo vært litt kjekt. Om ikke annet så en liten kornsirkel kanskje..?
    Kanskje hvis jeg ikke slår plenen i år...? Korn er det jo ikke, men høyt gress burde vel kunne gjøre susen det og?? Så har man jo en unnskyldning til å slippe alt dette styret med gressklipperen.. ;)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg skjønner ikke helt dette med at man på et vis blir sett på som tullete om man har sett en "UFO", det betyr ikke annet enn at det du har sett ikke uten videre har en logisk forklaring. I det man får øye på fenomenet er man normal, man lurer på hva man ser. I de aller fleste tilfeller finner man ut av det, fly, helikopter, ballong, whatever... Så kommer de få tilfellene man ikke finner ut av, sånn som i mitt tilfelle. Bare for å gjøre en ting klart, jeg har jobbet med fly i mer enn 15 år, og har gode ideer om hva slike bedriver. Har alltid fulgt med på hva luftfarten har å by på. Jeg har ikke noe i mitt kunnskapsbibliotek som kan fortelle meg nøyaktig hva jeg så denne februarkvelden på 80-tallet. Men jeg så noe som fløy, og ingen har idioterklært meg hittil, bortsett fra en som heter Knut og mener jeg var på dop. :D

Honkey

us3

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2006
    Antall liker
    0
    flere tusen lysår??
    det er 8 lysår til Sirius. som det er voldsomt med henvisninger til i gamle egypt, tilgomed stjernekart datert 4000år.
    solsystemet Zeta er rundt 30, dette er hvor mange abducties hevder de er fra.
    f.eks betty og barney hill som alle ufologer kjenner til. de hendelsene er nærmest bevist:

tegnet av sosialarbeideren betty under hypnose, 10år før noen astronomer på kloden kunne tyde det!  et faktum som ikke kan oversees...

noen sider om saken her http://ufocasebook.com/Hill.html http://www.ufoevidence.org/cases/case315.htm

iallefall en sak som har tålt tidens tann og grundig etterforskning av hundrevis av individer

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg skjønner ikke helt dette med at man på et vis blir sett på som tullete om man har sett en "UFO", det betyr ikke annet enn at det du har sett ikke uten videre har en logisk forklaring. I det man får øye på fenomenet er man normal, man lurer på hva man ser. I de aller fleste tilfeller finner man ut av det, fly, helikopter, ballong, whatever... Så kommer de få tilfellene man ikke finner ut av, sånn som i mitt tilfelle. Bare for å gjøre en ting klart, jeg har jobbet med fly i mer enn 15 år, og har gode ideer om hva slike bedriver. Har alltid fulgt med på hva luftfarten har å by på. Jeg har ikke noe i mitt kunnskapsbibliotek som kan fortelle meg nøyaktig hva jeg så denne februarkvelden på 80-tallet. Men jeg så noe som fløy, og ingen har idioterklært meg hittil, bortsett fra en som heter Knut og mener jeg var på dop. :D

Honkey
    Jeg sier ikke at du er tullete, men generelt når folk ser noe unaturlig som de ikke kan forklare så ser mange på de som rare, eventuelt som her: dopet. Dette gjelder alt fra de som har vært død og beskriver dette lyset som mange har sett, til ufoer, grønne menn og sjøormer, eller de som sier de ser ånder og forbrytelser som har skjedd. Noe er helt sikkert humbug og fantasi, men det er vanskelig å vite hva som er hva. Det er selvsagt feil å tro på alt, men det er feil å ikke tro på noe og...

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.143
    Jeg sier ikke at du er tullete, men generelt når folk ser noe unaturlig som de ikke kan forklare så ser mange på de som rare, eventuelt som her: dopet. Dette gjelder alt fra de som har vært død og beskriver dette lyset som mange har sett, til ufoer, grønne menn  og sjøormer, eller de som sier de ser ånder og forbrytelser som har skjedd.
    Når man her snakker om 'unaturlige' ting som når enkelte mennesker f.eks. fornemmer fremtiden, har kontakt med ånder, og folk som er døde, så skal man være klar over at for enkelte, de som opplever dette, er disse fenomen helt 'naturlig'. Det gjelder bare ikke flertallet av oss.

F.eks. i Isabel Allendes roman "Åndenes hus", som også er filmatisert, finner vi hovedpersonen som helt fra hun var lita jente 'ser' inn i fremtidige hendelser, og også bruker tankens kraft for å flytte på fysiske gjenstander. Dette er fenomener som er beskrevet århundrer tilbake i tid, mange ganger. Blant mange andre 'unaturlige ' fenomener.
    Grunnen til at vitenskapen forklarer dette som oppdiktning og fantasi er at de ikke har noen rasjonelle forklaringsmodeller på fenomenene.

Store buktende sjøormer, vel... ::)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Angående denne saken som Honkey så, etter beskrivelsen høres den jo litt ut som en zeppeliner, men regner jo med at han vet hvordan slike ser ut... At det ikke ble registrert av Oslo lufthavn kan derimot være at det er noe hemmelige forsvarsgreier, som ikke skulle gjøres kjent blant folk flest.
    Eller det kan ha vært noen som var ute og lette etter en kornåker.. ;)
    For noen år siden så vi noen rare lys som flyttet seg kjempefort gjennom luften, og helt lydløst. De for avgårde i et rasende tempo, og vi kunne ikke forstå hva det kunne være. Til slutt fant vi ut at det var billys som traff noen strømledninger, og når bilene passerte flyttet disse lysene seg langs ledningene. Det er det nærmeste UFO jeg noen gang har kommet... ;)

L

Lydtekniker

Gjest
    tegnet av sosialarbeideren betty under hypnose, 10år før noen astronomer på kloden kunne tyde det! et faktum som ikke kan oversees...
    Tegn et sett med vilkårlige streker på et ark, og jeg skal love deg at du får de til å matche en eller annen konstellasjon på himmelen.

us3

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2006
    Antall liker
    0
    denne saken kjenner du ikke til skjønner jeg.

den har tross alt blitt grundig etterfulgt og undersøkt, alle konkluderer med at ho har et par utrolige beviser for seg.

solen VÅR er til topp høyre der, ikke akkurat en random konstellasjon ;).
    det er nabolaget til vårt solsystem altså. og ALLE andre stjernene matcher. 10år før noen på jorden klarte å tyde det!  det åpenbarte seg når "gleecey" katalogen kom, som gav de helt nyeste data ang. stjerner i nærheten med revolusjonerende avstandsinformasjon.

muligheten for at ho skulle dikte opp og treffe nøyaktig er en sjanse på en til en million, eller en til hundretusen alt etter hvilken sin statestikk du tror ;)

de fleste ser skeptisk på det i starten, men man kan ikke utelukke de enorme tilfeldighetene her rett og slett!

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.694
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Siden dere kommer inn på synske personer her kan jeg anbefale å sjekk ut Edgar Casey. Leste en gang en bok om ham, Det meste han drev med er grundig nedskrevet og dokumentert.

L

Lydtekniker

Gjest
    denne saken kjenner du ikke til skjønner jeg.
    Jeg var litt kjapp med å svare, har en tendens til det innimellom.

For det første består "kartet" hun har tegnet av meget vage streker og prikker, og og har blitt tolket med store porsjoner godvilje av astronomen Marjorie Fisher.

Den kjente astronomen Carl Sagan tar for seg kartet rimelig nøye i serien "Cosmos" (forøvrig en meget fin progamserie), og det skal vanskelig gjøres å fortsatt være overbevist om at Hill-kartet er noe som helst bevis på at Hill-paret var i nærkontakt med utenomjordiske etter å hørt innsigelsene til Carl Sagan.

Dersom du ser på kartet til Hill og et ekte kart over det samme, påståtte området, og du tar vekk strekene som Hill og Fisher har tegnet inn, vil du se at matchen er til de grader elendig - ting stemmer ikke overhodet. Når du legger til strekene på begge tegningene, "lures" øyet til å se likheter som i grunn ikke er det - man blir "biased" til å se likheter, fordi det er trukket linjer mellom prikkene. Kan se om jeg får tatt et screenshot fra videoen og lagt det ut, så kanskje det blir litt tydeligere hva jeg mener.

L

Lydtekniker

Gjest
    On second thought, bare klipper fra Carl Sagan, jeg:

“The Zeta Reticuli Incident” is very provocative. It claims that a map, allegedly shown on board a landed extraterrestrial spacecraft to Betty Hill in 1961, later drawn by her from memory and published in 1966, corresponds well to similar maps of the closest stars resembling the Sun based on stellar positions in the 1969 Gliese Catalog of Nearby Stars. The comparison maps were made by Marjorie Fish using a three dimensional physical model and later by a group of Ohio State University students using a presumably more accurate (i.e., less subjective) computer generated projection. The argument rests on how well the maps agree and on the statistical significance of the comparison.

Pattern Recognition Figure 1Figure 1 shows the Hill map and the Ohio State computer map with connecting lines as given in the ASTRONOMY article. The inclusion of these lines (said to represent trade or navigation routes) to establish a resemblance between the maps is what a lawyer would call “leading the witness.” We could just as well have drawn lines as in the bottom of Figure 1 to lead the other way. A less biased comparison of the two data sets, without connecting lines as in Figure 2, shows little similarity. Any residual resemblance is enhanced by there being the same number of points in each map, and can be accounted for by the manner in which these points were selected.

The computer star map includes the Sun and 14 stars selected from a list of the 46 nearest stars similar to the Sun, derived from the Gliese catalog. It is not clear what criteria were used to select precisely these 14 stars from the list, other than the desire to find a resemblance to the Hill map. However, we can always pick and choose from a large random data set some subset that resembles a preconceived pattern. If we are free also to select the vantage point (from all possible directions for viewing the projection of a three dimensional pattern), it is a simple matter to optimize the desired resemblance. Of course such a resemblance in the case of selection from a random set is a contrivance -- an example of the statistical fallacy known as “the enumeration of favorable circumstances.”

Pattern Recognition Figure 2The presence of such a fallacy in this case appears even more likely when we examine the original Hill drawing, published in “The Interrupted Journey” by John Fuller. In addition to the prominent points that Betty Hill connected by lines, her map also includes a number of apparently random dots scattered about -- evidently to represent the presence of background stars but not meant to suggest actual positions. However, three of these dots appear in the version of the Hill map used in the comparison, while the others are absent. Thus some selection was made even from the original Hill map, although not to the same extent as from the Gliese catalog. This allows even greater freedom to contrive a resemblance.

Finally, we hear from “The Interrupted Journey” that Betty Hill first thought she saw a remarkable similarity between her UFO star map and a map of the constellation Pegasus published in the New York Times in 1965 to show the position of the quasar CTA-102. How many star maps, derived from the Gliese catalog or elsewhere, have been compared with Betty Hill’s before a supposed agreement was found? If we suppress information on such comparisons we also overestimate the significance of the result.

The argument on “The Zeta Reticuli Incident” demonstrates only that if we set out to find a pattern correlation between two nearly random data sets by selecting at will certain elements from each and ignoring others, we will always be successful. The argument cannot serve even to suggest a verification of the Hill story -- which in any case is well known to be riddled with internal and external contradictions, and which is amenable to interpretations which do not invoke extraterrestrial intelligence. Those of us concerned with the possibility of extraterrestrial intelligence must take care to demand adequately rigorous standards of evidence. It is all too easy, as the old Chinese proverb says, for the imprisoned maiden to mistake the beating of her own heart for the hoof beats of her rescuer’s horse.

L

Lydtekniker

Gjest

Det er sikkert bare fordi jeg er trangsynt og har blitt foret med myndighetenes propaganda, men jeg finner ikke likhetene her særlig overbevisende.

Dersom man selv står fritt til å velge utsynspunkt og hvilke stjerner man vil regne med, er det overhode ikke noe problem å finne en konstellasjon som matcher like "bra" som den Marjorie Fisher har kommet frem til.

det er 8 lysår til Sirius. som det er voldsomt med henvisninger til i gamle egypt, tilgomed stjernekart datert 4000år
    Kanskje ikke så rart at flere sivilisasjoner har bitt seg merke i Sirius, siden Sirius er den klareste stjernen på stjernehimmelen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    At verden vil bedras er åpenbart, dessuten liker vi brød og sirkus. Jeg liker Espens kompromissløse bevisførsler, bra jobba! :)
    Men uten å ta bastant stilling til om vi er alene eller ei, er det fortsatt en del fenomener det er meget vanskelig å forklare rasjonelt.

Honkey

L

Lydtekniker

Gjest
    At verden vil bedras er åpenbart, dessuten liker vi brød og sirkus. Jeg liker Espens kompromissløse bevisførsler, bra jobba! :)
    Takk for det, men det er nå Carl Sagan og andre vitenskapsmenn som skal ha æren, ikke en fjomp som meg ;)

Men uten å ta bastant stilling til om vi er alene eller ei, er det fortsatt en del fenomener det er meget vanskelig å forklare rasjonelt.
    Nettopp, og det er slike fenomener som hele tiden dytter vitenskapen videre - man oppdager stadig ting man har problemer med å forklare, og dagens viten blir satt på prøve. Ettersom vitenskapen går fremover, kan man forklare flere og flere ting rasjonelt.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.544
    Sted
    Holmestrand
    For å leke litt videre: Hva om en UFO kom dalende ned fra himmelen og landet på gressmatta under finalen i fotball-VM til sommeren, direktesendt på TV, Aliene kunne åpenbart seg i noen sekunder, og før de reiste avgårde igjen slengte de ut av romskipet noen tusen CD-Rom plater som viste veien for å produsere ubegrensede mengder med fornybar energi. Hva ville da skjedd med verden?
    ;D
    Da ville jo plutselig en fotballkamp bli interessant!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn