På tur og reise Ryanair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.928
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har mer tro på at det er mer primitive mekanismer ute å går her. En vesentlig del av det å bli dressert av ryan er at man skal se ned på og le av de som er dumme nok til ikke å forstå de intrikate betaligsfellene, og kan finne på å møte med en koffert som et 20 gram for tung eller en centimeter for bred til å passe i ryanboksen. Det er de dumme og enkle som ikke forstår og innretter seg etter reglene og opptrer utilbørlig individuelt, og dem kan man hundse, plage og rane så mye man vil. Man kan loppe dem som ikke har anledning til å skrive ut billetten, man mobber dem med mage slik at de skal fly med noen andre etc. ved å oppføre seg som dritt overfor de passasjerene man ikke vil ha, så sitter man tilbake med de best lydige, veldresserte, spinke og viljeløse. Men samtidig klarer man å få dem til å tro at de er blant de utvalgte få, de som forstår ryansystemet og for bli belønnet med en billigtur. Lydige og smilende som nordkoreanske skolebarn på klassetur.

Så kan de flinke lydige stå å le litt i køen når noen blir loppet for tusenlappene fordi de har glemt en av detaljene. Litt som i skolegården der de feigeste står halvveis gjemt bak den store mobberen som skviser lille Per for lunsjpengene, og heier og hytter og håper i det stille på at det ikke dem som står for tur neste gang.
    Du har en livlig fantasi, det skal du ha Dep. Sannhetsgehalten er ikke-eksisterende, men morsomt, om enn plumpt; det er det.

Jeg har en gang sittet ombord i et fly og ventet på take off, bare for å oppleve at vi ble bedt om å gå ut og over i et venterom, da bilen med bagasjen hadde rygget på flyet og laget to hull i skroget. Etter én og en halv times venting, fikk vi beskjed om at hullene var dekket med tape, og at vi skulle fly lavt til en annen flyplass, og bytte fly der. Lavt og sakte fløy vi! Og noen stor stemning om bord var det ikke. Men det gikk jo bra. Dette var SAS.

Jeg har stått bak en kar i Pisa, og vært vitne til en høylytt og ubehagelig krangel om håndbagasje, da den var større enn de tillatte mål, og veide mer enn tillatt vekt,
    fyren var forsåvidt ikke edru heller, så glosene satt løst. Et av argumentene var at det ikke hadde noe å si, for han veide mye mindre enn alle oss andre.
    Det dro ut, men heldigvis kjørte personalet en straight linje - rettferdighet for alle, så han måtte tilbake og sjekke inn bagasjen, takk og pris. Dette var Norwegian.

Med unntak av en skremmende mellomlanding på i Værnes i dårlig vær, husker ikke selskapet, SAS eller Busy Bee.

Ja, og dimmeflyet vårt som var forsinket pga motorsvikt og nødlanding underveis...

Så er det de eneste negative opplevelsene jeg har vært borti i "luftfarten", fantasiene overfor her er heldigvis akkurat det; fantasier.

/ Morten

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.590
    Torget vurderinger
    0
    Flyging er i utgangspunktet utrolig sikkert, vanvittig sikkert, og det skal gjøres store bommerter av mer enn en person før det begynner å bli virkelig farlig!

Jeg har drevet med dette i en mannsalder og med tanke på all "galskap" vi drev med i "gamle dager" uten at det gikk galt er det bortimot utenkelig at det skal gå til He..te i dag når sikkerhetsregler er innskjerpet på nesten alle områder.

Men selvsagt, all virksomhet som involverer mennesker har en viss risiko ved seg. Og med tanke på alle de flyvinger som foretas verden over i løpet av et år er det statistisk umulig å unngå ulykker. Det som er med fly er at når det skjer noe er det veldig mange som blir involvert og det skaper overskrifter både fordi mange mennesker gjerne blir drept, men ikke minst kun fordi det gjelder flyving. 10 drepte i en flyulykke i Kongo gir gjerne større overskrifter enn 48 drepte i en bussulykke i Pakistan. For ikke å snakke om alle "nødlandinger" og "nesten ulykker" som blåses opp hinsides all proposjon! Har selv opplevd å bli utropt til "helt" av diverse aviser bare fordi jeg gjorde den jobben jeg har greit godt betalt for å gjøre. Substansen i saken hadde selvsagt ikke det minste med heltemot å gjøre, kun et spørsmål om å være profesjonell! ( Og litt lat, fordi alle uregelmessigheter medfører et salig Helvete med papirarbeid!!;) )

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    433
    Torget vurderinger
    1
    forholdet mellom o'leary og kundene hans minner om sadosex, mentalt sett.
    Nja, tror ikke helt det heller. De jeg kjenner med slike preferanser er mye mer opptatt av opplevelser og sanselighet og har en selvrespekt som nok stiller seg i veien for å finne seg i slikt fra ryanfolk.

Jeg har mer tro på at det er mer primitive mekanismer ute å går her. En vesentlig del av det å bli dressert av ryan er at man skal se ned på og le av de som er dumme nok til ikke å forstå de intrikate betaligsfellene, og kan finne på å møte med en koffert som et 20 gram for tung eller en centimeter for bred til å passe i ryanboksen. Det er de dumme og enkle som ikke forstår og innretter seg etter reglene og opptrer utilbørlig individuelt, og dem kan man hundse, plage og rane så mye man vil. Man kan loppe dem som ikke har anledning til å skrive ut billetten, man mobber dem med mage slik at de skal fly med noen andre etc. ved å oppføre seg som dritt overfor de passasjerene man ikke vil ha, så sitter man tilbake med de best lydige, veldresserte, spinke og viljeløse. Men samtidig klarer man å få dem til å tro at de er blant de utvalgte få, de som forstår ryansystemet og for bli belønnet med en billigtur. Lydige og smilende som nordkoreanske skolebarn på klassetur.

Så kan de flinke lydige stå å le litt i køen når noen blir loppet for tusenlappene fordi de har glemt en av detaljene. Litt som i skolegården der de feigeste står halvveis gjemt bak den store mobberen som skviser lille Per for lunsjpengene, og heier og hytter og håper i det stille på at det ikke dem som står for tur neste gang.
    Jeg har lest en del innlegg av deg i andre tråder og er stort sett alltid i det du sier, men akkurat her må jeg si meg uenig.

Jeg skjønner ikke helt hvor man får fra at kundene hundses med, bøyer seg etter regler, lydige, veldresserte, spinkle og viljeløse kommer inn i bildet her. Når jeg gjør noe, nesten uavhengig av hva det er, fly, tog, oppussing for den saks skyld, så vil jeg at jeg selv gjør mest mulig, fordi det er billigere. Jeg ønsker ikke å være "smartere", lære meg reglene for å kunne le av andre som ikke får det til. Å fly et par timer er for meg, med mine 193, stort sett et helvete uansett hvilket selskap jeg flyr med, og jeg er så utrolig lite interessert i å betale for noe jeg kan gjøre selv. Jeg vil ikke at folk skal sy puter under armene mine, for jeg veit at ALT koster. Dårligere servicenivå bryr jeg meg ikke noe om. En tusenlapp eller to i forskjell (som er mer i gata av det det faktisk er, og ikke en tier eller to) for å fly et lavprisselskap er kanskje vinn eller forsvinn for en tur. Jeg prøver å reise så mye som mulig, men ved siden av oppussing og hifi-interesse blir alt en prioriteringssak så så billig som mulig, betyr flere reiser. Og jeg mener, det er snakk om et par timer, rævva er det uansett, det er kun for å transportere meg. Jeg synes også de sier såpass bra fra om hva man må gjøre at det ikke kan kalles å forsøke å svindle noen.

Og alle disse detaljene som kan gi gebyr er da ikke så veldig mange, sjekk kofferten, print ut billetten og still deg i riktig kø. Jeg gjør GLADELIG disse tingene for å få en billigere billett. Det jeg ikke skjønner er at folk er villig til å betale mer for å få et servicenivå på dette. Argumentet med å ikke ha mulighet til å printe ut billetten føler jeg også er litt svakt. Det får man alltid til så lenge man husker på det. Det tar 5 minutter å gå bort på hotellet rett ved siden av flyplassen å få en print, har gjort slikt selv. Man klarer det så og si uansett.

V

vredensgnag

Gjest
    Generell norsk standard er at det er ille at nærliggende (og spesielt norsk) arbeidskraft blir utnyttet, mens vi gleder oss stort over at andres arbeidsplasser blir outsources til ymse asiatiske land slik at vi kan kjøpe det meste til nesten ingen penger.

Så da blir vel svaret at det er greit å fly utenlandske flyselskaper bortsett fra de som direkte konkurrerer med de norske. Det kan da bli noget problematisk å fly fra Norge, men skal man først ha sine prinsipper må man nesten lide litt for de.
    Norwegian er nå pent i ferd med å hyre kabinpersonale i utlandet, for å redusere kostnader, så det hinderet er vi vel forbi. Flyr en del til Spania, og syns det er hyggelig å snakke spansk med kabinansatte - merker jeg får ekstra god service da.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg skjønner ikke helt hvor man får fra at kundene hundses med, bøyer seg etter regler, lydige, veldresserte, spinkle og viljeløse kommer inn i bildet her.
    Bakgrunnen for de betraktningene er bla.a.

En uttalt misjon fra Ryanair om å lære opp kundene til å følge deres system og særregler. Det være seg de ting som har vært nevnt, eller ting som å forlange betaling ombord hvis man må to toalettet. Ikke for pengene sin del i deg selv, men for å endre på passasjerenes toalettvaner. For meg er slikt som dette skremmende nær det å dressere et husdyr til å bli stuerein.

Store sjef har jo også uttalt at det er aktuelt å forlange ekstra betaling for folk som er større eller tyngre enn gjennomsnittet fordi de tar mer plass. Dette kan ikke ses på som noe annet enn utspill for at disse menneskene skal føle seg lite velkommen ombord og velge andre selskaper.

De voldsomme gebyrene for ulydighet er jo også der for å trene opp kundene til å oppføre seg nøyaktig slik ryan ønsker at de skal være. Igjen tenker jeg på dressur og finner ikke den sammenligningen urimelig. Tar man betalt for hva noe koster for å dekke utgiftene til det er det en ting, men har man urimelige gebyrer for å påvirke passasjerenes tankesett, reisevaner og oppførsel ja så handler det som sagt om noe annet. Og selskapet er jo helt åpen om at det er dette som er årsaken også.

For meg skal et flyselskap tilby en tjeneste på en slik måte at de gjør det de kan for at jeg skal ha det bra, komfortabelt og ha en fin reise, og ikke oppleve at jeg må planlegge turer eller ferier for å tilpasse meg deres ønsker og markedsføringsstrategier.

Jeg finner derfor deres metoder og modeller respektløse og setter gjerne ting litt på spissen for å illustrere dette.

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    433
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner ikke helt hvor man får fra at kundene hundses med, bøyer seg etter regler, lydige, veldresserte, spinkle og viljeløse kommer inn i bildet her.
    Bakgrunnen for de betraktningene er bla.a.

En uttalt misjon fra Ryanair om å lære opp kundene til å følge deres system og særregler. Det være seg de ting som har vært nevnt, eller ting som å forlange betaling ombord hvis man må to toalettet. Ikke for pengene sin del i deg selv, men for å endre på passasjerenes toalettvaner. For meg er slikt som dette skremmende nær det å dressere et husdyr til å bli stuerein.

Store sjef har jo også uttalt at det er aktuelt å forlange ekstra betaling for folk som er større eller tyngre enn gjennomsnittet fordi de tar mer plass. Dette kan ikke ses på som noe annet enn utspill for at disse menneskene skal føle seg lite velkommen ombord og velge andre selskaper.

De voldsomme gebyrene for ulydighet er jo også der for å trene opp kundene til å oppføre seg nøyaktig slik ryan ønsker at de skal være. Igjen tenker jeg på dressur og finner ikke den sammenligningen urimelig. Tar man betalt for hva noe koster for å dekke utgiftene til det er det en ting, men har man urimelige gebyrer for å påvirke passasjerenes tankesett, reisevaner og oppførsel ja så handler det som sagt om noe annet. Og selskapet er jo helt åpen om at det er dette som er årsaken også.

For meg skal et flyselskap tilby en tjeneste på en slik måte at de gjør det de kan for at jeg skal ha det bra, komfortabelt og ha en fin reise, og ikke oppleve at jeg må planlegge turer eller ferier for å tilpasse meg deres ønsker og markedsføringsstrategier.

Jeg finner derfor deres metoder og modeller respektløse og setter gjerne ting litt på spissen for å illustrere dette.
    Ja, var litt dårlig skrevet av meg.
    Jeg skjønner hvor du har det fra, men jeg vil ikke kalle det det du kaller det.

Jeg synes det er helt greit å ha regler for at de skal slippe arbeid, slik at jeg kan reise billigere.
    Så altså gebyrene har jeg ikke problemer med, ja de er høye, men når det er en skikkelig konsekvens kan de faktisk slutte å ha folk i de jobbene som tar seg av de har "glemt seg bort".

Angående dobesøk og størrelse kan jeg si meg enig med deg. Det er drøyt, spesielt dobesøkene. Dersom man er så stor at man må ha 2 seter burde kanskje betale for det, men så lenge man får plass i et sete så må da det være bra nok. Skal de begynne på den linja der må de jo ha billigere for de som er lettere enn gjennomsnittet og, sparer drivstoff.

For meg skal et flyselskap få meg fra A til B. Ingen fly er komfortable, jeg har aldri møtt noen på noen fly som ikke virker som prøver å få meg til å ha en fin reise. Litt planlegging hjemme i sofaen for å spare penger når reisedagen kommer gjør jeg glatt.

Jeg er villig til å betale mye for mye rart jeg, men akkurat de 2-10 timene jeg bruker på å bli transportert fra et sted til et annet er ikke viktig. Det er bare et nødvendig onde, så jeg er rett og slett ikke villig til å betale en del mer for et servicenivå jeg ikke trenger. Og at noen vil er helt fair det, men at noen ikke vil må da også være vel så greit. Flyreisen er rett og slett ikke viktig for mange,kan de ikke bare få lov til å synes det?

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    299
    Det hele koker egentlig ned til: Trenger vi Ryan-air?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.783
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, mange trenger tydeligvis ryanair.

folk som er opptatt av å spare noen kroner, og gir faen i faktorer som elendige arbeidsvilkår, skattesvindel, utallige klager fra forbrukerombudet og kunder, tvilsomme sikkerhetsrutiner, kundebehandling på sjimpansenivå og en generell degenerering av den vestlige sivilisasjonen.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.571
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt ufattelig at deres kunder kan forsvare et slikt ran, og det forbauser meg stadig hva folk finner seg i av nedverdigelser og overgrep for å spare noen lusne kroner. Har ikke folk et snev av selvrespekt lenger? Og hvordan skal andre mennesker foreventes å respektere folk som ikke eier selvrespekt? Jeg undres virkelig.
    .

vel, da et shoppingsenter i trondheim hadde åpningsdag så jeg med egne øyne en 130 meter lang kø med folk som skulle sikre seg en gratis pølse til en verdi av 15 kroner, så ryanair-entusiaster forundrer meg ikke, sånn sett.

Har man ikke Ikea i Trondheim?. 15 kr for en pølse er blodpris...

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.571
    Torget vurderinger
    2
    Med Ryan ar så må man vite at de legger ut økonomiske snubletråder-- Sist jeg reiste med dem (for ca 10 år siden) solgte de meg ugyldige kontankort til telefonen... stor markedføring i cabinen for svindel kort....

C

cruiser

Gjest
    Det er vel ca samme kontrakt som alle budbil sjåfører har bortsett fra at de må bekoste kjøretøyet selv. Det er jo opplagt endel penger å spare på å slippe arbeidsgiver ansvaret man har med vanlige ansettelser, det er forøvrig ytterst frivillig om man vil ta en jobb pådet grunnlaget. Ja jeg vet at pilotjobber ikke vokser på trær :)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Flyr selv fra rygge da jeg bor 10min unna! Hvem andre selskaper flyr til valencia,riga etc flere ganger i uken fra rygge? Har reist med Ryanair 8 ganger i 2012. Ikke har det en gang hvert et eneste problem hverken med forsinkelser eller sure mennesker...Takk Ryanair som gjør at en vanlig arbeidskar som meg kan reise så ofte på tur ;) Online innsjekk før reise er intet problem for meg, Koffert tilpasset størrelse for handbagasje 10kg intet problem for meg, heller aldrig betalt for toalett besøk!!! Bruker mastercard og har aldrig betalt mer enn summen som kommer frem før betaling! Reiser i oktober på hockeytur til riga. 58.- tur/retur helt ok pris ;) da har selv et fattiglus som meg penger til et ok hotel...

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.928
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Tja, dersom det er det hele, så er svaret ubetinget; ja.

På generelt grunnlag, så er det såklart mye vi kan stille det spørsmålet om.

Trenger vi de store billig-kjedene som Biltema, Clas Ohlsson, Jula og hva de nå heter alle sammen, alt kan jo kjøpes i dyrere spesialbutikker?

Trenger vi supermarkedkjedene, vi burde da heller støtte opp de små uavhengige butikkene som ennå er igjen

Skal vi støtte kriminelle selskap, som TINE og SAS?

- og endelig; skal vi støtte de selskapene som har en kritikkverdig personalpolitikk; som Nike, Widerøe og, ja; Ryanair?

Jeg ser det ikke som min rolle å redde verden, men selvfølgelig blir også jeg forarget til tider, så for min del flyr jeg helst ikke med SAS,
    jeg velger bort TINEprodukter, og jeg kjøper ikke NIKEartikler. Så har jeg i det minste god samvittighet på de punktene.

Men om andre skulle velge å benytte seg av disse selskapene, får det bli deres sak, det er ikke min sak å dømme.
    Gjestemedlem derimot, ser ned på oss som reiser med Ryanair og kaller oss "lydige, veldresserte, spinke og viljeløse", vel, ham om det.

Når det gjelder anklagen om at Ryanair-reisende blir dressert som husdyr, vitner det atter igjen om god fantasi.
    Kundeveiledning er ikke dressur.

Og om noen virkelig mener det, vel, så er det jamen mye "dressur" i samfunnet ellers, tenk bare alle dører merket med "dra" eller "skyv",
    hva søren skal jeg med det, det finner jeg da selv ut av, det samme med disse evindelige skilt i rulletrapper; "stå til høyre, gå til venstre".
    Dressur der altså.

Mens jeg husker det, mesut konstaterer at Ryanair er dømt for skattesvindel. Nysgjerrig. Leder O'Leary selskapet fra fengsel?

Jeg blir litt matt av at dere bare gjentar og gjentar de samme feilaktige anklagene, hersketeknikk med en dose hjernevask iblandet.

Det fungerer kanskje mot noen som aldri har reist med Ryanair, men for min egen del blir det bare en stor skivebom at dere skal fortelle meg
    hvor dårlig jeg blir behandlet og hvor farefullt jeg har det med Ryanair.

Bestilling er oversiktlig og grei, de omtalte fellene er ikke der, og oversikt med totalbeløp følger med gjennom bestilling.

"Welcome", ""Have a nice flight" og "Thank you for travelling" kvalifiserer ikke til " kundebehandling på sjimpansenivå " i min bok væffal.

Plassen ombord er hverken bedre eller dårligere enn hos konkurrentene.

"De voldsomme gebyrene for ulydighet" som det stadig kvernes om, er heller ikke å finne noen sted. Ryanair har ett gebyr av noen størrelse, €60,-
    for å møte opp uten billett. Hva koster det å møte opp på en trikk i Oslo uten billett? Eller å kjøre bil uten å ha med seg førerkort....

Det det hele koker ned til er at Ryanair er dyktige, meget dyktige, i det de driver med, og der igjennom gir de millioner av mennesker muligheten til
    å reise mer, eller reise i det hele tatt. Mesut kaller det "å spare noen kroner", vel, så er vi på forskjellige økonomiske planeter, fra en del tusen, til mange
    tusen kroner spart på hver reise er i hvertfall ikke for meg; "noen kroner"...

Rygge er min lokale flyplass, den støtter jeg opp om, og gjør dermed min lille bit for å sikre norske arbeidsplasser der, det har jeg det helt greit med.

/ Morten

G

Gjestemedlem

Gjest
    Trenger vi de store billig-kjedene som Biltema, Clas Ohlsson, Jula og hva de nå heter alle sammen, alt kan jo kjøpes i dyrere spesialbutikker?
    Hadde man blitt behandlet på samme måte i disse butikkene ville jeg aldri noensinne satt min fot der heller.

Jeg ser det ikke som min rolle å redde verden, men selvfølgelig blir også jeg forarget til tider, så for min del flyr jeg helst ikke med SAS,
    jeg velger bort TINEprodukter, og jeg kjøper ikke NIKEartikler. Så har jeg i det minste god samvittighet på de punktene.
    Det handler ikke om å redde verden. Det handler om hva man man finner seg i av nedrig halvkriminell behandling bare for å spare en slant.

Tine handler jeg ikke med så lenge de er markedsregulator og eier sitt eget politiske parti. SAS flyr jeg gjerne med. De behandler sine kunder som voksne mennesker. God service, greie priser og man blir ikke sett på som animert fraktgods i samme grad.

Men om andre skulle velge å benytte seg av disse selskapene, får det bli deres sak, det er ikke min sak å dømme.
    Gjestemedlem derimot, ser ned på oss som reiser med Ryanair og kaller oss "lydige, veldresserte, spinke og viljeløse", vel, ham om det.
    Jeg definerer ikke mennesker ut i fra enkeltstående brister i deres personlighet og det er som oftest andre sider ved deres person som oppveier. Det er jo ingen viktig eller vesentlig sak. Så Lagga, i min bok kommer du godt ut på plussiden selv om de lar deg fly av ryan. Du ser jo ellers ut til å være et menneske som er glad i livets goder, så noe kontraster behøver man kanskje da?

"De voldsomme gebyrene for ulydighet" som det stadig kvernes om, er heller ikke å finne noen sted. Ryanair har ett gebyr av noen størrelse, €60,-
    for å møte opp uten billett. Hva koster det å møte opp på en trikk i Oslo uten billett? Eller å kjøre bil uten å ha med seg førerkort....
    Sammenligningen holder ikke vann. Kommer du til en flyplass og skal fly med f.eks. SAS, Norwegian eller andre selskaper med et minimum av respekt for sine kunder så kan man gå i skranken eller til en automat for å skrive boardingkortet. Man sparer litt tid om man sjekker inn på forhånd, men man blir ikke behandlet som avfall hvis man har glemt det eller ikke har hatt tilgang til en skriver.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.783
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    struts.jpg

jaja, så lenge man ikke har blitt rammet selv, så er det vel "see no evil, hear no evil" som gjelder.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.928
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo ingen viktig eller vesentlig sak. Så Lagga, i min bok kommer du godt ut på plussiden selv om de lar deg fly av ryan. Du ser jo ellers ut til å være et menneske som er glad i livets goder, så noe kontraster behøver man kanskje da?
    Flattery will get you anywhere my friend... ShineySmileysBlink.jpg
    Du har helt rett, det er en fillesak, og forteller mest om hvor godt vi har det, som har tid til å bruke så mye
    energi på å la oss forarge over at det finnes firmaer hvor de ansatte må jobbe for føda.

Man sparer litt tid om man sjekker inn på forhånd,
    men man blir ikke behandlet som avfall hvis man har glemt det eller ikke har hatt tilgang til en skriver.
    Jeg har i grunnen skrevet det jeg vil skrive i denne tråden, jeg har bare mine egne erfaringer og opplevelser å komme med,
    og slikt kan aldri utkonkurrere tabloidpressens ukritiske bruk av frykt og fordommer i sine overskrifter: salgsfremmende
    men med lav sannhetsgehalt.

Møter du opp til reise uten billett, er det helt problemfritt, personalet skriver en ut for deg, mot et gebyr som er ganske
    likt det det koster å snike på trikken. Så kan man selvfølgelig bli irritert over sin egen dumskap, men trøste seg med at man
    allikevel har spart mange tusen kroner sammenlignet med de overprisede konkurrenter. En storm i et vannglass dette.

Vis vedlegget 154439

jaja, så lenge man ikke har blitt rammet selv, så er det vel "see no evil, hear no evil" som gjelder.
    Det eneste man kan bli rammet av hos Ryanair, er egen mangel på oppfattelseevne, that's it.

Jeg har som nevnt skrevet fra meg her, men jeg kan jo ikke la være å kommentere hva for et fabelaktig passende
    bilde du la ved posten din mesut, den harmonerer godt med all slaggingen av Ryanair.

At strutsen stikker hodet i sanden for å gjemme seg, er nemlig også bare en myte. ShineySmileysSmile.jpg

Vennlig hilsen

Morten

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    299
    Sitat fra realist

Lagga:
    "Tja, dersom det er det hele, så er svaret ubetinget; ja.

På generelt grunnlag, så er det såklart mye vi kan stille det spørsmålet om.

Trenger vi de store billig-kjedene som Biltema, Clas Ohlsson, Jula og hva de nå heter alle sammen, alt kan jo kjøpes i dyrere spesialbutikker?"

Jula vet jeg ingenting om, men her jeg bor så har vi Claes Ohlson og Biltema. Det er ikke kvalitet alt de selger, men som kunde kommer jeg mer enn gjerne tilbake, meget hyggelig folk som jobber der, og har jeg problemer med et produkt som er kjøpt der, så er de velvilligheten selv!

Selv ville jeg aldri sette disse i bås med Ryan-air. Biltema og Claes Ohlsson er seriøse selskaper, uansett hvor billige de måtte være, men Ryan-air?? GIVE ME A BREAK!!

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.044
    ja, mange trenger tydeligvis ryanair.

folk som er opptatt av å spare noen kroner, og gir faen i faktorer som elendige arbeidsvilkår, skattesvindel, utallige klager fra forbrukerombudet og kunder, tvilsomme sikkerhetsrutiner, kundebehandling på sjimpansenivå og en generell degenerering av den vestlige sivilisasjonen.
    +1. Så lenge det ikke rammer en selv; ville ha vært interessant å se debatten dersom f.eks. alle norske oljearbeidere ble erstattet med vikarer fra lavkostland.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det har allerede skjedd innen sjøfart. Det finnes knapt en eneste nordmann som er ute å seiler. De er erstattet av Fillipinere og andre som er villige til å jobbe for knapper og glansbilder.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Det har allerede skjedd innen sjøfart. Det finnes knapt en eneste nordmann som er ute å seiler. De er erstattet av Fillipinere og andre som er villige til å jobbe for knapper og glansbilder.
    Det samme innen logistikk/transport, ikke mange norske sjåfører så da må vel de fleste kritikerne slutte og handle i norske butikker med utenlandske merker samt norske bedrifter som utnytter seg av dette;)

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.130
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3
    Føres den samme debatten i Taxi ?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.044
    Det samme innen logistikk/transport, ikke mange norske sjåfører så da må vel de fleste kritikerne slutte og handle i norske butikker med utenlandske merker samt norske bedrifter som utnytter seg av dette;)
    Det som skjer er en "degenerering av den vestlige siviliasjon"; for å opprettholde den vestlige velferdsstat, levestandard osv. må menneskene ha et levebrød. Det som er iferd med å skje er kortsiktige beslutninger tatt av blåruss med kortsiktig profittmaksimering som motivator. Dette er en trend som er dømt til å kollapse i en eller annen form (altså dersom man erstatter alle nordmenn/produksjon med arbeidskraft fra lavkostland er det ingen omsetning/levebrød som stimulerer til forbruk og utvikling). Kina mfl. spiller isåmåte sine kort riktig; de har ved hjelp av nevnte blåruss i lederstillinger undergravd hele produksjonen/levebrødet i store deler av europa, og kan nå vha sine enorme overskudd kjøpe opp strategiske selskap for ytteligere ekspansjon (Volvo, Elkem osv). Europa går derfor i revers, mens land som har satset på (innenlands) produksjon/utvikling utvikler seg fremover.

Dette mener jeg vi må forsøke å motvirke; altså ønsker vi å ha en lokal jernvarehandel eller norsk flyvertinne, så må vi akseptere å betale 250,- mer. Det er jo ikke slik at vi ikke har råd til det.. Se f.eks. til Australia; der har det gått et lys at oisann kinerserne eier snart alle ressursene, og det er blitt veldig viktig i å merke produkt (mat, selskap osv) som "100% australian made/owned".

Når det gjelder logistikk/transport, så er dessverre fokuset helt feilaktig rettet mot de utenlandske sjåførene. Det skulle være rettet mot de norske selskapene som booker disse sjåførene. Men poenget er altså at jo mer vi flyr Ryanair eller booker sjåfører fra Latvia, jo større bjørnetjeneste gjør vi oss selv, da flere og flere nordmenn mister jobben og vår nasjons utvikling/BNP går i stå.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.590
    Torget vurderinger
    0
    Det som skjer er en "degenerering av den vestlige siviliasjon"; for å opprettholde den vestlige velferdsstat, levestandard osv. må menneskene ha et levebrød. Det som er iferd med å skje er kortsiktige beslutninger tatt av blåruss med kortsiktig profittmaksimering som motivator. Dette er en trend som er dømt til å kollapse i en eller annen form (altså dersom man erstatter alle nordmenn/produksjon med arbeidskraft fra lavkostland er det ingen omsetning/levebrød som stimulerer til forbruk og utvikling). Kina mfl. spiller isåmåte sine kort riktig; de har ved hjelp av nevnte blåruss i lederstillinger undergravd hele produksjonen/levebrødet i store deler av europa, og kan nå vha sine enorme overskudd kjøpe opp strategiske selskap for ytteligere ekspansjon (Volvo, Elkem osv). Europa går derfor i revers, mens land som har satset på (innenlands) produksjon/utvikling utvikler seg fremover.

Dette mener jeg vi må forsøke å motvirke; altså ønsker vi å ha en lokal jernvarehandel eller norsk flyvertinne, så må vi akseptere å betale 250,- mer. Det er jo ikke slik at vi ikke har råd til det.. Se f.eks. til Australia; der har det gått et lys at oisann kinerserne eier snart alle ressursene, og det er blitt veldig viktig i å merke produkt (mat, selskap osv) som "100% australian made/owned".

Når det gjelder logistikk/transport, så er dessverre fokuset helt feilaktig rettet mot de utenlandske sjåførene. Det skulle være rettet mot de norske selskapene som booker disse sjåførene. Men poenget er altså at jo mer vi flyr Ryanair eller booker sjåfører fra Latvia, jo større bjørnetjeneste gjør vi oss selv, da flere og flere nordmenn mister jobben og vår nasjons utvikling/BNP går i stå.
    Så enkelt er det!

Men så har du sikkert ikke forkludret verdensbildet ditt med økonomistudier!?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.044

Så enkelt er det!

Men så har du sikkert ikke forkludret verdensbildet ditt med økonomistudier!?
    Nei, vennligst opplys meg steg for steg hvorfor dette er så forkludret!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.590
    Torget vurderinger
    0
    Da har du misforstått. Jeg mener at det IKKE er forkludret! Du bekskrev sammenhengen meget lett forståelig.

Har diskutert dette med flere økonomer i familen, både BI og NHH, og de har da det til felles at de i henhold til økonomisk teori de har lært er overbevist om at det som skjer i dag ikke bare er uungåelig men også helt nødvendig og riktig! De forstår ikke når jeg prøver å si det samme som du skrev her. ??

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.044
    Da har du misforstått. Jeg mener at det IKKE er forkludret! Du bekskrev sammenhengen meget lett forståelig.

Har diskutert dette med flere økonomer i familen, både BI og NHH, og de har da det til felles at de i henhold til økonomisk teori de har lært er overbevist om at det som skjer i dag ikke bare er uungåelig men også helt nødvendig og riktig! De forstår ikke når jeg prøver å si det samme som du skrev her. ??
    Ai unnskyld, misforstod totalt!

N

nb

Gjest
    Nå har jeg forsåvidt aldri flydd med Ryanair så skal ikke mene så mye om hvordan det funker i praksis, men jeg stusser litt på noe av denne nødlandingsdekningen:

- De hadde ikke nok drivstoff til å returnere til Madrid. Derfor ble de gitt tillatelse til å lande i Valencia. Alle flyene landet normalt. Ryanair beklager på det sterkeste overfor passasjerer som ble berørt av dette, sier selskapets kommunikasjonssjef Stephen McNamara til den irske nettavisen Independent.

Til VG legger han til at flyene fortsatt hadde drivstoff til henholdsvis 28, 31 og 34 minutter igjen da de landet, og at de da hadde fløyet opptil 70 minutter lenger enn planlagt.

Dvs at etter å ha flydd i opptil 70 minutter enn planlagt nødlander de med drivstoff for ytterligere 30 minutter drivstoff om bord. Dette er vel en ikke-sak?? Minner meg forresten på en av de mer morsomme captain's announcement jeg hadde hos SAS for noen år siden. "According to my computer, the flight to Copenhagen will take 45 minutes, but you never know what happens once danish Air Traffic Control takes over. I can however guarantee that the flight will last a maximum of 1 hour and 42 minutes, as that is the ammount of fuel we have onboard".

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.783
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vel, dersom det ikke er mulig å lande ved tiltenkt destinasjon, så skal et fly skal ha drivstoff nok til å komme seg til nærmeste flyplass og henge i lufta en god stund.
    spiralis har sikkert tallene, men jeg tror det er snakk om mer enn en halvtime.
    arrester meg gjerne hvis jeg tar feil.

det ser uansett ikke ut til å ha vært et problem for andre selskap, som følger siviliserte spilleregler, siden de har latt ryanair snike i køen.

hadde det vært en ikke-sak, så hadde ryanair neppe rykket ut i pressen og beklaget "på det sterkeste".

men, klart, ifølge logikken til ryanair-entusiastene, så er alle episodene de siste par månedene "ikke-saker".
    synd at spanske myndigheter ikke ser det slikt.

Nok en Ryanair-nødlanding | ABC Nyheter

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Joda, skjønner det. Men å henge i lufta i 70 minutter er vel en stund over Europa hvor det sjelden er veldig langt til nærmeste flyplass? Jeg aner ikke hva reglene eller praksis hos andre flyselskaper er.

Ikke at jeg skal forsvare Ryanairs praksis på noen områder, men det virke som noen i pressen har veldig lyst til å skrive noe stygt om de dersom dette er det beste de klarer å finne på.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.783
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det var en stor sak, og spanske mydigheter har gått i dialog med irske myndigheter for å rydde opp.

hvorfor skal ikke pressen skrive om det?

N

nb

Gjest
    det var en stor sak, og spanske mydigheter har gått i dialog med irske myndigheter for å rydde opp.

skal ikke pressen skrive om det?
    Joda, men spørsmålet "hvor mye ekstra drivstoff skal man ha / er det vanlig å ha med" er fortsatt ikke besvart. Jeg antar det avhenger mye av hvor langt man skal fly og hvor man skal fly (ikke så kult å gå tom midt over atlanteren f.eks), værforhold, last, trasé, hvordan forholdene er for takeoff og landing og sikkert et lass med andre faktorer som påvirker forbruket. Dette er sannsynligvis såpass komplisert at det blir gjort automatisk av en eller annen programvare og så må man slenge på en ganske stor sikkerhetsmargin for ymse ting som skjer og kan skje underveis. Spørsmålet er jo egentlig hvor mye denne marginen varierer mellom flyselskap, de andre faktorene burde være like for alle selskaper.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.783
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jada, men det koker ned til at spanske mydigheter er forbanna, og det skyldes neppe at ryanair har fulgt alle spillereglene og bare har hatt "litt uflaks".

episoden i valencia er dessuten bare en av veldig mange den siste tiden.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Joda, skjønner det. Men å henge i lufta i 70 minutter er vel en stund over Europa hvor det sjelden er veldig langt til nærmeste flyplass? Jeg aner ikke hva reglene eller praksis hos andre flyselskaper er.

Ikke at jeg skal forsvare Ryanairs praksis på noen områder, men det virke som noen i pressen har veldig lyst til å skrive noe stygt om de dersom dette er det beste de klarer å finne på.
    Ryan er tvunget til å følge samme regelverk som andre selskaper mht. fuelmengde. Husker ikke detaljene med sikkerhet nå mer, men de er i retning av: Taxi fuel + fuel til destinasjon + fuel til alternativ + 45 minutter ved cruise speed. (mulig de 45 minuttene er ukorrekt angitt, men det er altså prinsippet..., er en stund siden jeg drev med sånt).
    Dersom piloten går tom for fuel før ALLE disse kriteriene er oppfylt, har han brutt regelverket.

Honkey

EDIT:
    Tok likesågodt å sjekket det opp, det ICAO forlanger er følgende:
    - taxi fuel,
    - trip fuel,
    - contingency fuel of 5% or never lower than 5 minutes at holding speed above the destination aerodrome at 1500 feet,
    - alternate fuel, which specifies missed approach, routing and descent, and expected approach and landing (in other words, realistic).
    - Final reserve fuel (new term) 30 minutes at 1500 feet.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn