På tur og reise Ryanair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    299
    Karma skrev:
    Jeg bor i Halden og vil ikke nedverdige meg selv til å reise med bandittselskapet Ryan Air. Derfor reiser jeg heller via Gardermoen.

Er det ikke snart på tide at vi vurderer en reise ut fra litt andre kriterier også enn bare pris?
    Reiser man med Ryan-air er man Harry, akkurat like
    Harry som de som absolutt må kjøpe maten sin i Sverige!

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    realist skrev:
    Karma skrev:
    Jeg bor i Halden og vil ikke nedverdige meg selv til å reise med bandittselskapet Ryan Air. Derfor reiser jeg heller via Gardermoen.

Er det ikke snart på tide at vi vurderer en reise ut fra litt andre kriterier også enn bare pris?
    Da er jeg stolt av å være harry!

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    299
    eddie1 skrev:
    realist skrev:
    Karma skrev:

Da er jeg stolt av å være harry!
    kanksje du burde skifte til harry1! ;D

N

nb

Gjest
    Karma skrev:
    Som reisende har du et fritt valg om du vil fokusere på pris eller på andre faktorer når du skal fra A til B. Dersom man ikke liker Ryanair eller noen andre så er det bare å la være å reise med de. Dersom tilstrekkelig mange er av den oppfatningen går selskapet til slutt under, men p.t. er det ingen ting som tyder på det, snarere tvert i mot. Det er de store, fullservice flyselskapene som sliter.

Opphavet til forretningsmodellen, amerikanske Southwest Airlines var (i alle fall inntil for noen få år siden) det eneste flyselskapet i verden som aldri hadde gått med underskudd.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Istedet for personangrep om hjerneskade her i tråden, er det ingen av dere som reagerer på uttalelsene fra pilotene selv? Når de som styrer flyene reagerer på sikkerheten, og manglende sikkerhetskultur i selskapet? De fleste flyselskap i den vestlige verden arbeider med Crew resource management, utarbeider sterk sikkerhetskultur blant de ansatte, har fit-for-flight regler hvor de ansatte må selv vurdere om de er fysisk og psykisk i stand til å føre fly den dagen (og da uten represalier hvis de sier at "nei, jeg sov dårlig i natt, jeg tror ikke jeg er i stand til å gjøre jobben min 100% i dag")?

Er det virkelig ingen av dere som reagerer på dette?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rocke-Rolf skrev:
    Nei. jeg regner ryanairkunder som godstransport. Det gjør Ryanair også.

Faren for at et av flyene deres detter ned i hodet på meg er forsvinnende liten.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    http://www.hk-nytt.no/arbeidslivet/article5769346.ece

"Mark Puglisi, som inntil nylig har jobbet som kabinansatt i Ryanair og hatt base på Rygge i Østfold, fikk i gjennomsnitt utbetalt 11.000 kroner i måneden, altså om lag 150.000 kroner i året. Det forteller han til nrk.no. Nettstedet skal sitte på dokumentasjon fra flere av de ansatte som viser at de har tilsvarende lav lønn.

– De som jobber i Ryanair i Norge har en helt utrolig situasjon. De tjener så lite at de iblant har oppsøkt veldedige organisasjoner for å få mat. Enkelte har sneket på toget på vei til jobb for å spare penger. Det er slaveri, sier Puglisi til nettstedet.

Han er nå medlem i HK."

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Gjestemedlem skrev:
    Rocke-Rolf skrev:
    Nei. jeg regner ryanairkunder som godstransport. Det gjør Ryanair også.

Faren for at et av flyene deres detter ned i hodet på meg er forsvinnende liten.
    Ikke for å være helt uten humor (ser spøken din, men ønsker å si dette), også selskap som frakter gods bruker ressurser på dette blant sine ansatte, da de ikke ønsker ulykker, og studier av ulykker og nesten-ulykker har drevet fram CRM som en naturlig og nødvendig del av alle flyselskap som tar sikkerhet alvorlig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Typisk! Når noen endelig bringer glamouren tilbake til flygningen så skal det straks hakkes på! For oss med utpreget flyskrekk med tilhørende løs mage er det deilig å kunne ha noe å fantasere om når angstsvetten renner nedover ryggen, der vi humper bortover Rygge's tele-sprengte pløymark 8) 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Vel, de kunne uansett fått stryke buen min anytime.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ryanshithead.jpg

Det er en skam at dette møkkaselskapet får lov til å lande på norske flyplasser.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.130
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3
    Har reist endel med Ryan. Folk oppfører seg irrasjonelt når overvekt-bagasje og for stor håndbagasje blir plukket ut. Hva F er problemet når man ved bestillingen har kvittert for at man har lest OG forstått? Matkarteller er fy, men kom ikke her med et nedspikket atypisk transporttilbud?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Har reist endel med Ryan. Folk oppfører seg irrasjonelt når overvekt-bagasje og for stor håndbagasje blir plukket ut. Hva F er problemet når man ved bestillingen har kvittert for at man har lest OG forstått? Matkarteller er fy, men kom ikke her med et nedspikket atypisk transporttilbud?
    Jeg har et litt ambivalent forholde til det. På den ene siden kan man trygt betegne slike overgrep som dette som ran av passasjerer, og i beste fall ren utpressing. Svindlerpakk av verste slag som aldri burde fått tillatelse til å operere i Norge, og burde vært bøtelagt for mange hundre millioner for å få smake sin egen medisin.

På den annen side tenker jeg at når det etterhvert er allment kjent at man blir behandlet som spesialavfall når man er passasjer hos Ryanair, og likevel flyr med dem fordi man håper man man spare en tikroner eller to... ja så fortjener man egentlig å bli tatt i ræven grundig og loppet for noen tusenlapper hver gang man ikke oppfører seg som en logrende veldressert hundevalp.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.130
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3
    Gjør heller en reell prissammenlikning. Vi har aldri hatt en negativ opplevelse, men har vært tilskuere til div opptrinn når folk fråder rundt kjeften fordi de har tøyet grensene ( bu-hu.. jeg fikk fartsbot, brukte for mye strøm etc).

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Når jeg er ute og flyr, det være seg med Ryan air eller andre, ser jeg det som en transportetappe. Intet mindre intet mer. Jeg forventer ikke mat eller spesiell service. Tenk om jeg skulle gått frem til bussjåføren etter 3 timer på bussen og klaget på dårlig service på bakgrunn av mangel på servering? Billettene klarer jeg fint å både skrive ut og ordne hjemme. Det gjør jeg enten det er Colorline, Telemarksekspressen eller Ryan air.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når jeg er ute og flyr, det være seg med Ryan air eller andre, ser jeg det som en transportetappe. Intet mindre intet mer. Jeg forventer ikke mat eller spesiell service. Tenk om jeg skulle gått frem til bussjåføren etter 3 timer på bussen og klaget på dårlig service på bakgrunn av mangel på servering? Billettene klarer jeg fint å både skrive ut og ordne hjemme. Det gjør jeg enten det er Colorline, Telemarksekspressen eller Ryan air.
    Men du ville funnet det helt rimelig hvis bussjåføren fakturerte deg 2000kr for at du ikke hadde skrevet ut billetten din for ham? Eller hvis han forlangte 200 kr i avgift for at du skulle få sitteplass? Eller hva med et avstigingsgebyr på 500 hvis du ikke hadde skrevet ut et avstigingavtale på forhånd? Eller at du gle plaget hvert 2. minutt med sleske selger som ville pushe på deg skrapelodd eller annen dritt?

Hvis man liker å bli behandlet som gods og ikke et menneske så jovel... det finnes jo legninger for det meste. :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Gjestemedlem:
    Har de begynt med avstigningsgebyr på Ryan air eller var det noe du fant opp i farten? Selvsagt måtte jeg betalt et servicegebyr til busselskapet hvis det var meningen at jeg skulle ordnet med billetten selv.
    ps. Jeg hadde booket bussbillett på nettet, men måtte bytte klokkeslett. Gjett hvem som måtte betale gebyrer..Sist jeg fløy med Ryan air ble vi "plaget med selgere 2 ganger mellom Torp og London. Den spissformuleringen din når du går tom for argumenter minner meg om det sønnen min gjør, men han er 7 år gammel.

G

Gjestemedlem

Gjest
    I utgangspunktet har jeg ikke noe problem med gebyrer i seg selv. Jeg liker det ikke men når man forlanger 2000kr i straffegebyr for dem som ikke har printer hjemme eller av en eller annen grunn ikke har hatt anledning eller har glemt å gjøre dette arbeidet selv, så er det så urimelig at det i mine øyne er kriminelt. Hadde det vært 40kr eller så...så javel. Men 2000kr?

... og likevel så forsvarer kundene dem. Er det stockholmsyndromet vi ser igjen her?

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.946
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    ... og likevel så forsvarer kundene dem. Er det stockholmsyndromet vi ser igjen her?
    He he, vi elsker å hate Ryan Air.....

Det er kanskje ikke så rart, de tar jo fullstendig innersvingen på de selskapene vi elsker å elske.

På siden til Ryan Air må du krysse av for at du har lest og forstått vilkårene for reise, og det står meget
    tydelig oppgitt hva gebyret er for å å møte opp uten boarding pass.

Allikevel er det altså slik, at noen sitter og bestiller sin reise uten å få med seg et skvatt av det som står
    svart på hvitt foran nesa deres, møter opp med hjernen i fri, og hodet under armen - og greier så å få vridd
    det til at det er flyselskapet som er skurken, jeeeeezes.......

At avisa henger seg på er jo klart, overskrifter som selger, uansett hvor tullete.

Jeg vetta søren, denne konsekvente svartmalingen av Ryan Air "over hele fjøla" forteller vel bare at dette
    er organisert av konkurrentene.

Fruen og jeg fløy tur retur Rygge - Paris i sommer, med to kofferter, for 2800,-. Dyrt, for jeg var sent ute, og ledig avgang
    var en dag senere enn vi hadde tenkt, så jeg sjekket Norwegian fra Gardermoen, joda, ledig, pris 10200,-

Det ble Rygge...

Vedlegg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.946
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ryan Air har jo også mange riktig så søte ansatte i kabinpersonalet, ikke er de påtrengende (dessverre),
    ikke er de sleskete og ikke forstyrrer de deg.

Vedlegg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.946
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Men rett skal være rett, jeg spurte en av medtenorene i koret vårt om Ryan Air, han ble ferdig med pilotutdannelsen
    for noen måneder siden, og flyr nå for Norwegian.

Han bekreftet at kabinpersonalet er dårlig lønnet etter norske forhold, og at det bare var Widerøe som betalte like dårlig.

Han bekreftet at Ryan Air har Europas nyeste flypark, samt å tro at noen av flyene går på vingene uten å være i forskriftmessig stand,
    er over snittet naivt.

Han bekreftet at pilotene lønnes godt, men at det settes krav til de, to anmerkninger, så flyr de ikke lenger for Ryan Air.

Ellers skjønner jeg ikke denne hakkingen på reklamen, fly for kr 1,-, det er da vel ingen som for alvor tror at de får fly for én krone?
    Evt, er det de samme som tror de får kjøpt en mobiltelefon for én krone?

Krasjer vi, dauer vi, om det da er en gammel SAStante, eller en ung vakker Ryanpike som dauer sammen med meg, det
    tror jeg ikke jeg vil være spesielt opptatt av i situasjonen.

Vi kom væffal hele hjem, med bagasjen, og til rett tid, og har ennå tilgode å ha en eneste negativ opplevelse.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    På siden til Ryan Air må du krysse av for at du har lest og forstått vilkårene for reise, og det står meget
    Er det noen mennesker som leser slike betingelser og EULAer for hver gang de skal kjøpe en vare eller tjeneste?

Leste du gjennom 100 sider med betingelser sist gang du installerte noe på PCen ... eller studerte ruters advokatgenererte betingelser før du satt deg på bussen?

Hva om Microsoft har skrevet en plass ser at du nå skylder dem hus og hjem i gebyrer for å trykke på statknappen. Du har jo krysset av for at du har lest betingelsene....

Det handler om hva som er urimelig og ikke, og det er vel knapt noe lovlig selskap i verden som har så mange saker på seg hos forbrukermyndigheter som nettopp Ryanair. Det er ikke uten grunn.

Jeg regner det som et useriøst flyselskap som ikke burde fått lov å fly i Norge. Jeg er veldig glad for at ikke Bergen Lufthavn har lagt seg på kne for dem, og at man i det minste må ut i provinsen for å finne en flyplass som vil ha dem der. Da ødelegger de i alle fall ikke for seriøse flyselskaper der som behandler sine kunder som mennesker og ikke spesialavfall.

Ellers er jeg glad for et stort mangfold og konkurranse i flymarkedet og bruker de fleste andre selskaper helt uten problemer eller kvaler, selv om de har gebyrer og slik de også.

Men såpass selvrespekt har jeg, at jeg aldri skal sette min fot i et ryanfly hvis det ikke er snakk om ytterste nødstilfelle. Selv om jeg sikkert er i stand til å unngå de fleste fellene de lager, så er det trist å se hvordan de behandler mennesker. Og om jeg klarer å dukke unna svindelforsøkene deres, så er det trist å se andre gå i fellene. Hos meg har de omtrent samme anseelse som gatesigøynere som skal selge "gullringer" til mennesker som lar seg presse til en handel fordi de mangler selvtillit nok til å avvise dem, eller hvis grådighet vekkes tilstrekkelig til å bli lurt.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.130
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3
    Tipper du får en stoor konfekteske til jul og det er jo hyggelig :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Gjestemedlem: Du er en veldig observant avisleser og du liker å plukke istykker tabloide overskrifter. Du som mange andre er i stand til å skille klinten fra hveten og vet når aviser lager overskrifter for å suge til seg antall klikk..Hvorfor i hel#ete tror du at vi andre er idioter og viser til et slikt missvisende og tabloid bilde? Du prøver å vinne en debatt med å idiotforklare oss andre. Ikke gjør det bare fordi andre ikke deler din missnøye med Ryan air. Vi er faktisk ikke så dumme som du vil ha det til.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjestemedlem: Du er en veldig observant avisleser og du liker å plukke istykker tabloide overskrifter. Du som mange andre er i stand til å skille klinten fra hveten og vet når aviser lager overskrifter for å suge til seg antall klikk..Hvorfor i hel#ete tror du at vi andre er idioter og viser til et slikt missvisende og tabloid bilde? Du prøver å vinne en debatt med å idiotforklare oss andre. Ikke gjør det bare fordi andre ikke deler din missnøye med Ryan air. Vi er faktisk ikke så dumme som du vil ha det til.
    Jeg er jo bare budbringeren her. Det er jo sjefen selv som uttaler seg. Hvorfor ikke bli litt arg på ham i stedet? Jeg finner det bare litt fornøyelig .. og interessant fordi det kan jo se ut som om jo dårligere og mer nedlatende han behandler sine kunder, jo mer tar de ham i forsvar. Og i stedet blir arg på dem som siterer ham.

For å være litt avklarende da. Jeg anser ikke dem som flyr med dem som idioter, men synes det er trist at folk er så opptatt av å spare en krone eller to at det ikke er noe annet som betyr noe som helst. Kvalitet, service, kundebehandling etc. null verdt for å spare en tier eller to. Trist, men det er jo ikke idioti. Likevel ødelegger det for andre aktører som driver mer seriøst, og det fører til et dårligere rutetilbud med seriøse selskaper der ryan får lov til å lande.

Det er litt som med røyking. Det går ut over en selv og er jo strengt tatt ikke så lurt. Men det vil ikke si at røykere er idioter. Det er helt andre mekanismer i sving.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.946
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen mennesker som leser slike betingelser og EULAer for hver gang de skal kjøpe en vare eller tjeneste?
    Nei, det er det neppe, derfor står det ikke gjemt inne i de generelle betingelsene, det står tydelig å se når du går gjennom bestillingen.
    Det står også veldig klart i mailen du får, sammen med boarding passene.
    Du får i tillegg en egen påminningsmail et par dager før reise, med en meget tydelig heading, så den kan ikke misforståes
    for reklame el lignende, kun for å minne deg på at du MÅ skrive ut og ha med boarding pass.

Og hvis ingenting av dette her synker inn hos vedkommende som skal reise, ja, da er jeg igrunnen enig med Leary jeg og...

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.783
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nei, det at ryanair mangler drivstoff oftere enn andre selskap er da intet nytt.

fire tilfeller bare i sommer.
    hvilke andre selskaper kan måle seg med en slik statistikk?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    En portugisisk kompis jobbet for Ryanair i flere år. Kan fortelle om et utrolig kjipt arbeidsmiljø med mye sladring internt. Angiveri til sjefen fordi slipsknuten hang skeivt osv. pill råttent, men selvsagt, han er bare en røst og en side av saken. Fyren er kjempeflink og serviceminded, men ble tilslutt kastet av flyet her i Oslo pg.a stadig slarv og angiveri med utspring i internt renkespill blant kabinpersonalet. Nå frister livet som bartender langt mer.

Noen her jobber sikkert i samme selskap og kan fortelle oss noe helt annet.

Edit: har for lengst sluttet å reise med det selskapet. Ingenting å satse på for oss som samler på vinyl. Gi meg heller komfort og gode bagasjebetingelser.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.783
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    En portugisisk kompis jobbet for Ryanair i flere år. Kan fortelle om et utrolig kjipt arbeidsmiljø med mye sladring internt. Angiveri til sjefen fordi slipsknuten hang skeivt osv. pill råttent, men selvsagt, han er bare en røst og en side av saken. Fyren er kjempeflink og serviceminded, men ble tilslutt kastet av flyet her i Oslo pg.a stadig slarv og angiveri med utspring i internt renkespill blant kabinpersonalet. Nå frister livet som bartender langt mer.

Noen her jobber sikkert i samme selskap og kan fortelle oss noe helt annet.

- Ryanair driver sosial dumping - Østfold - NRK Nyheter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Jeg håper at jeg klarer å opprettholde tilstrekkelig selvrespekt, også i fremtiden, til at jeg aldri foretar en reise med dette bandittselskapet. Bare trynet på sjefen er nok til å få avsmak!

Skal vi være litt solidariske med dem som beskrives i linken jeg vedlegger, eller skal vi kose oss over å ha spart noen usle kroner?

– Slaveri i Ryanair | hk-nytt.no

V

vredensgnag

Gjest
    Ryanair er da bare litt i forkant med hvor vi alle er på vei, i et Vesten der alles lønninger er altfor høye, nå som produksjon kan gjennomføres med mennesker som syns 1/10 av norsk gjennomsnittslønn er veldig bra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn