Ole I skrev:
På 90-tallet? Da kan det ha vært annerledes enn nå og muligens en leaset flymaskin; 737-200 eller 300.
Det du skriver her stemmer. Når det gjelder adferden til passasjerene i historien du refererer til så finner jeg den lettere absurd, for jeg har aldri opplevd noen annerledes oppførsel på Ryanair til London fra Haugesund. Og jeg har flydd mye med forskjellige selskaper i den perioden jeg brukte Ryanair fast. Da fløy jeg utenlands hver måned, og da sparte da også følgende titusener av kroner de årene. Uten Ryanair ville jeg ikke hatt råd til leilighet både i Roma og Bergen, noe som faktisk var tvingende nødvendig for oss i noen år.
Men så vet jo vi vestlendinger at folk fra Østlandet er mindre sivilisert enn oss i praksis. Mindre reisevante bønder i byen eksisterer i større monn der, åpenbart. For vi må jo tro på historien til mesut, og da stemmer jo den godt med bildet av østlendinger som striler. Storparten av det som skrives om Ryanair er tilfeldige opplevelser, og det regner jeg med at mesuts også kanskje er. Eller at folk nå er vant med Ryanairs strenge regler, slik at det har normalisert seg. Men mest av alt tror jeg det er vestlendingenes høyere sivilisasjon som er årsaken til at den største forskjellen på SAS og Ryanair ligger i antallet ganger man får henvendelse fra kabinpersonalet for å handle noe, tre ganger istedenfor en. Og så snakker de om salg over høyttalerne kanskje fire ganger i løpet av turen.
Det er morsomt å se måten meninger dannes, og på hvilket grunnlag. Hvem har ikke hatt en møkkatur med SAS? Hvis man er godt bereist har man opplevd møkkaturer med alle selskaper. Før jeg ble vant hadde jeg en kjip opplevelse med bakkemannskapet på Ciampino mht minimal overvekt. Da lærte jeg, og har ikke hatt det problemet i etterkant. Noen av oss lærer av våre feil, nemlig. Men ombord har jeg alltid opplevd personalet som positivt, noen ganger overstrømmende. En mannlig purser fattet interesse for meg og soppen på en av våre turer på grunn av mitt den gang nye EOS 20D, og han tok seg ekstra tid til noen ord og å ta bilde av meg og arverprinsen med det. En hyggelig opplevelse, men den hadde sikkert blitt brukt som argument mot av homofobe årsaker av enkelte av de som skriver i avisenes kommentarfelter. Selv om mange av flyvertinnene deres er av kalenderformat, så trenger ikke alle være det.
Nei, disse overdrivelsene tar jeg ikke på alvor som argumenter. Ei heller opplevelser fra Ryanairs barndom, da de sikkert ikke fungerte like strømlinjeformet som nå. Jeg tok Ryanair for første gang på totusentallet, og kan ikke uttale meg om den eldre historien deres.
Når det gjelder historier som ikke er overdrivelser opplevde jeg fra København til Bergen en flyvertinne som var under 50 år på SAS for første gang på flere år. Hun var kanskje i tyveårene, og ganske pen også. Er det noe på gang? Jeg undrer meg litt over hva som skjer med SAS om ti års tid. Skal de skifte ut hele kabinmannpersonalet i løpet av få år? For gjennomsnittsalderen er ganske homogen virker det som, og ganske høy som alle vet. Som Spirre skriver er det faktisk en god ting i noen tilfeller, og har vært til god hjelp i alle nødlandinger jeg har vært med på... ;D
Men det skader ikke å ha noe pent å hvile øynene på når man er i luften. Og jada, jeg kikker diskret selv når jeg ikke forsøker å få oppmerksomheten deres. Dessverre tror jeg ikke de har lov til å bli medlem i tusenmetersklubben, så fantasiene lar jeg være å la løpe løpsk.
Jeg vil igjen hevde at prisen har betydning for noen. Uten Ryanair ville familielivet mitt vært utilbørlig vanskelig å mine italienske år. Jeg hadde rett og slett ikke hatt råd til de 20+ flyreisene i året som var nødvendig, det vet jeg. For hver gang jeg skulle reise sjekket jeg SAS, som var eneste alternativ til å komme fram til Haugesund på en fornuftig måte da. For jeg brukte selvsagt SAS så ofte jeg kunne på grunn av setene og bedre bagasjepolitikk. Fikk jeg billig billett hos SAS hadde jeg råd til å kjøpe med meg mer gaver og godt gjemte drikkevarer. For jada, på den tiden smuglet jeg gjerne dobbelt kvote. I dag er ikke det så viktig lenger.
Jeg sliter ikke med selvrespekten etter å ha spart titusener av kroner på å bruke Ryanair, for å gi arveprinsen en mer lykkelig barndom. Det hadde gått mer på selvrespekten min å ikke se ham like ofte, noe som gjorde ham veldig lei seg når det inntraff. Den firkanta og kompromissløse måten du omtaler oss som benytter oss av Ryanair forteller hvor lite du vet om livet til andre mennesker, og hvor lite forståelse du har for kombinasjonen trang økonomi og nødvendigheter. Du må komme deg litt ut av den enslig mann med høy inntekt-verdene du lever i, og se at virkeligheten ikke er så økonomisk rosenrød for alle oss andre. Spesielt for oss som har hatt et uvanlig dyrt familieliv av årsaker som mine, for eksempel. Du uttaler deg sårende om ting du ikke har peiling på grunnet dine manglende livserfaringer. Forsøk å stikke hodet ut av boblen din noen ganger. Pul på deg et barn hvis det er kompatibelt med din legning, alternativt adopter. Da er det ikke mulig å foreta slike luksusvalg som du er privilegert nok til å leve med nå.