Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.190
    Om 20 år eller så vil tradisjonelle kampfly med et menneske ombord mest sannsynlig være historie. Utviklingskostnader på nye kampfly vil være astronomiske og pengene bedre kan nyttiggjøres på andre våpensystemer, droner inkl.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.764
    Om 20 år eller så vil tradisjonelle kampfly med et menneske ombord mest sannsynlig være historie. Utviklingskostnader på nye kampfly vil være astronomiske og pengene bedre kan nyttiggjøres på andre våpensystemer, droner inkl.
    Lite sannsynlig. En kraftig forenkling på linje med at pansrede kjøretøy, fregatter er den moderne krigs dinosaurer !

Men det vi ser som utvikles er jagerfly (også helikoptere) som opererer sammen med (og kontrollerer) s.k. "wingmen" dvs en eller flere ubemannede luftfartøy , disse kan være våpenbærere og/eller sensorplattformer og jagerflyet kan f.eks fly helt taust og få overført sanntidsinnformasjon fra sine wingmen.

Man har testet ut dette med bl.a F-35 som vil kunne få slike wingmen. Flere land jobber også med dette på andre flytyper. Vårt overvåkingsfly P-8 Poseidon er forberedt for en slik funksjonalitet .

Joda, morgendagens jagerfly er under utvikling. USA selvfølgelig, UK sammen med Italia skal samarbeide om et nytt fly, Kina er på hugget. osv.osv. Russland har selvfølgelig verdens beste på trappene.... .

USA sitt NGAD- program (Next Generation Air Dominance)

F-47 Program's Accelerated Pace Made Possible By NGAD X-Plane Efforts
    Air Force Awards Contract for Next Generation Air Dominance (NGAD) Platform, F-47 > Air Force > Article Display

1763734030928.png

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.190
    Urovekkende at situasjonen i Ukraina betegnes som kritisk av forsvarsministeren.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.190
    Vår utenriksminister nå: Vi er i en skjebnetid for europa, det må handling til NÅ.

Tror det er et visst alvor i situasjonen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.190
    He he…så intervjuet nå på direkten med Barth Eide. Han kritiserer prosessen rundt fredsforslaget fra USA angående det at Ukraina og europa ikke var involvert. Men i spørsmålet hva han syns om innholdet i fredsforslaget fra USA, så vrir han seg og veier sine ord på gullvekt. Alt for ikke å tråkke den store golfspillende høvding på tærne😀

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.187
    USA bidrar meg bekjent ikke med våpenstøtte til Ukraina og har ikke gjort det på ganske lenge. Materiellet som kommer fra USA er kjøpt under et EU-program og videresendes. Den store greia USA fortsatt bidrar med er visstnok etteretning.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.190
    USA bidrar meg bekjent ikke med våpenstøtte til Ukraina og har ikke gjort det på ganske lenge. Materiellet som kommer fra USA er kjøpt under et EU-program og videresendes. Den store greia USA fortsatt bidrar med er visstnok etteretning.
    Stemmer. Trump gir ikke en dollar i våpenstøtte.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.190
    En kort og presis oppsummering av signeringen av Budapest-memorandumentet i 1994 hvor Ukraina frasa seg atomvåpnene i bytte mot at russland ville garantere for Ukrainas suverenitet. Og historien frem til i dag.

Det spesielle nå er at det er samme regime i Moskva som i 2014 ga en god faen i hele avtalen med Ukraina, som på nytt skal garantere for at en avtale med Ukraina skal overholdes.

Stort sett ellers i nyere tid i historien har det vært nye makthavere i land som signerer nye avtaler hvor tidligere signerte avtaler har vært brutt.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.939
    Sted
    Portugal

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.190
    Ser på Skavland mens får-i-kålen spises.

Temaet er krig og trussel fra russland. En spørreundersølelse for programmet viser at 1:5 svanske menn er villig til å ofre livet for sitt fedreland. I Norge er tallet 1:3.

Man snakker om styrkeforholdet i Natos hær kontra russlands hær i en krig. Men det reelle styrkeforholdet vises den dagen krigen er her og hvem som faktisk er villig til å ofre livet sitt for saken. Vil gjelde for hele europa.
    Jeg har ikke svaret, men har gjort meg noen tanker om det.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.919
    Torget vurderinger
    2
    Så bra Norge fremsynte nok til å bruke absurd mengde milliarder på fly da, som bare kan lande på en flyplass,, og fregatter som synker om de møter en drone med kinaputt

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    He he…så intervjuet nå på direkten med Barth Eide. Han kritiserer prosessen rundt fredsforslaget fra USA angående det at Ukraina og europa ikke var involvert. Men i spørsmålet hva han syns om innholdet i fredsforslaget fra USA, så vrir han seg og veier sine ord på gullvekt. Alt for ikke å tråkke den store golfspillende høvding på tærne😀
    Man får være glad man ikke er involvert på det nivået
    de fleste av Europas politikere med noenlunde inntakt ryggrad må vel gå jevnlig på toalettet ..

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.782
    Torget vurderinger
    96
    Hvor sannsynlig er det at Zelensky bare har rent mel i posen? På en skala fra 0 til 1 vil jeg vel si 0.
    Hele dette sakskomplekset ville skapt krigstyper i alle aviser, om det ikke var for at det er Ukraina det gjelder. Er det greit at det dysses ned?

• Liker
    Reaksjoner: TOH

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.190
    Det drar seg til i europa nå.
    En dagsfersk måling i Tyskland viser at bare 22% av folket er fornøyd med dagens regjering, mens 67% er misfornøyd. Hadde det vært valg i dag ville det høyreekstreme partiet AFD som har fått status som ekstremistisk i 3 delstater blitt det klart største partiet i Tyskland.

AFD vil kutte støtten til Ukraina og se ting fra Russlands ståsted. For 3 måneder siden ble et medlem i AFD ekskuldert fra partiet fordi han valgte å dra til Ukraina og kjempe mot russerne.
    Det som skjer i europa og USA nå er akkurat hva av positive ting som legges i potten når Putin ser det som tjenelig å fortsette krigen.

Ikke for å overdramatisere. Men totalen av alt som skjer i verden i dag er som om Titanic har lagt ut fra havnen i Southampton og nå er på vei å styre mot isfjellet.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor sannsynlig er det at Zelensky bare har rent mel i posen? På en skala fra 0 til 1 vil jeg vel si 0.
    Hele dette sakskomplekset ville skapt krigstyper i alle aviser, om det ikke var for at det er Ukraina det gjelder. Er det greit at det dysses ned?

Og ditt poeng med dette er?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det drar seg til i europa nå.
    En dagsfersk måling i Tyskland viser at bare 22% av folket er fornøyd med dagens regjering, mens 67% er misfornøyd. Hadde det vært valg i dag ville det høyreekstreme partiet AFD som har fått status som ekstremistisk i 3 delstater blitt det klart største partiet i Tyskland.

AFD vil kutte støtten til Ukraina og se ting fra Russlands ståsted. For 3 måneder siden ble et medlem i AFD ekskuldert fra partiet fordi han valgte å dra til Ukraina og kjempe mot russerne.
    Det som skjer i europa og USA nå er akkurat hva av positive ting som legges i potten når Putin ser det som tjenelig å fortsette krigen.

Ikke for å overdramatisere. Men totalen av alt som skjer i verden i dag er som om Titanic har lagt ut fra havnen i Southampton og nå er på vei å styre mot isfjellet.
    Det er nok det lange resultatet av russisk påvirkning spesielt på sosiale medier + folkets evindelige politiske avmakt som drar den retningen, slik vi også ser det i usa; håpet at en strong man skal løse alle problem.
    m Greene i usa sier det rett ut, og akkurat her er jeg helt enig
    folket ser det ikke sjøl før de ser geværløpet rett inn

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.939
    Sted
    Portugal

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.764
    Så bra Norge fremsynte nok til å bruke absurd mengde milliarder på fly da, som bare kan lande på en flyplass,, og fregatter som synker om de møter en drone med kinaputt
    Vet svært lite om din bakgrunn. Men du jobber ikke på Forsvarets Forskningsinstitutt. (FFI).

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.190
    folket ser det ikke sjøl før de ser geværløpet rett inn
    Ja, dessverre. Og som du sier, sammensatte årsaker som avmakt, russisk påvirkning, ønske om sterke ledere som ordner opp, økonomiske vansker, innvandrere, kriminelle nettverk m.m.

Folket som nå lever i sentraleuropa har aldri opplevd krig og elendighet, dem lefler med fanden og skjønner ikke alvoret før dem ser inn i geværløpet.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.214
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

Og faktagrunnlaget du har for antagelsen er? Fraværende?

Om det ikke hadde vært krig i Ukraina hadde dette knapt vært verdig en liten notis i et par aviser. I stedet har det blitt omtalt i så godt som alle medier. Hvilket, sammen med din egen link, viser at det slett ikke blir dysset ned.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.190
    Zelenskyj gikk til valg på å bekjempe korrupsjonen i landet. Sannsynligheten for at han regelrett er korrupt er nok ganske liten. Så er det et spørsmål om definisjon av korrupsjon. Det kan jo tenkes at han har tatt imot ei dyr klokke fra en privat aktør. I Norge er det korrupsjon, i Ukraina?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.714
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er nok det lange resultatet av russisk påvirkning spesielt på sosiale medier + folkets evindelige politiske avmakt som drar den retningen
    Eg trur ikkje AfD, RN og Reform/Brexit (eller Trump) har ei eintydig forklaring. Altså, det er ikkje berre russiske troll.

Det er like mykje eit resultat av den høgreliberale politikken ikkje har fungert, eller kvelva for mykje av kostnadene for liberal/progressiv/«god» politikk over på «folk flest». I den situasjonen har ytre høgre-gjengen fire løysingar:

- anti-EU, og vedvarande tru på «a better deal» for seg sjølv
    - stoppa innvandringa, gjerne med litt udefinert og uklar anti-islam politikk
    - re-fossilisering
    - «fred» med Russland for å unngå militærutgifter

Det er klart at Russland/Trump elskar dette. Pål Steigan (sikkert andre også, men særleg han) har elska å påpeika at då ein SUF (eller kanskje MLG eller AKP, eg hugsar ikkje årstalet)-delegasjon møtte Mao, så tilrådde Mao at Noreg burde bli med vi EU for å danna ein motvekt til USA og Sovjetunionen. På det punktet var dei norsk ml-arane usamde.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.764
    Zelenskyj gikk til valg på å bekjempe korrupsjonen i landet. Sannsynligheten for at han regelrett er korrupt er nok ganske liten. Så er det et spørsmål om definisjon av korrupsjon. Det kan jo tenkes at han har tatt imot ei dyr klokke fra en privat aktør. I Norge er det korrupsjon, i Ukraina?
    Og... ? Mye fritenking og spekulasjoner på roteloftet.

Er naboen min ..... ? Ikke umulig.... han har vokst opp på gård.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.214
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Eg trur ikkje AfD, RN og Reform/Brexit (eller Trump) har ei eintydig forklaring. Altså, det er ikkje berre russiske troll.

Russlands MO er jo nettopp å fyre oppunder de negative og destruktive trendene i vestlige samfunn, ved å bruke sosiale media for alt det er verdt og gi milde gaver til ytre høyre/høyreekstreme partier. Deriblant UKIP/Brexit Party/Reform.

• Liker

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.714
    Sted
    Market Snodsbury
    Russlands MO er jo nettopp å fyre oppunder de negative og destruktive trendene i vestlige samfunn, ved å bruke sosiale media for alt det er verdt og gi milde gaver til ytre høyre/høyreekstreme partier. Deriblant UKIP/Brexit Party/Reform.
    Definitivt. Eg er heilt overtydd om at Russland fyrer oppunder på eine og andre måten (både i finansiering og troll), ut frå rein eigeninteresse. Det reknar eg som ukontroversielt.

• Liker

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.764

Det er like mykje eit resultat av den høgreliberale politikken ikkje har fungert, eller kvelva for mykje av kostnadene for liberal/progressiv/«god» politikk over på «folk flest». I den situasjonen har ytre høgre-gjengen fire løysingar:

- anti-EU, og vedvarande tru på «a better deal» for seg sjølv
    - stoppa innvandringa, gjerne med litt udefinert og uklar anti-islam politikk
    - re-fossilisering
    - «fred» med Russland for å unngå militærutgifter

Det er klart at Russland/Trump elskar dette. Pål Steigan (sikkert andre også, men særleg han) har elska å påpeika at då ein SUF (eller kanskje MLG eller AKP, eg hugsar ikkje årstalet)-delegasjon møtte Mao, så tilrådde Mao at Noreg burde bli med vi EU for å danna ein motvekt til USA og Sovjetunionen. På det punktet var dei norsk ml-arane usamde.
    Det er jo et interessant fenomen at venstresia i Norge (inkl Nasjonalpopulistisk Folkeparti - forkortet SP) har sine meningsfeller på ytre høyre fløy i Europa. Jeg har tidligere nevnt at jeg fikk en pamflett fra Le Pen (far sjøl) sitt parti under et besøk i Paris , 80-tallet.. .Jeg fikk min venninne, som studerte fransk, til å oversette det. Det ramset opp europapolitikken til partiet, ganske kraftig retorikk... .

Jeg holdt en liten tale på en fest som noen venner av meg holdt, skikkelige raddiser, noen av dem ekte 68 `ere. Stor applaus ! En av de som hadde kontakter i klassekampen ville ha talen. Jeg sa at den var opprinnelig skrevet av en franskmann.

Jeg hadde tatt kopi av den, i flere eksemplarer, og stiftet den sammen med kopi av den franske originalen hvor Jean Marie Le P. var avbildet med partilogoen i bakgrunnen.

Talen kom ikke på trykk i KK.!!!!!

Jeg har nevnt dette for festdeltakerne senest for noen år få siden. Ingen husker selvfølgelig dette... . " Lenge siden, mye rødvin og osv.osv. hø hø hø. "

I Love it !

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.714
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er jo et interessant fenomen at venstresia i Norge (inkl Nasjonalpopulistisk Folkeparti - forkortet SP) har sine meningsfeller på ytre høyre fløy i Europa.
    Det er definitivt interessant.

Eg trur det delvis handlar om at i nyare norsk historie, særleg 1814-1914 var norsk nasjonalisme ein del av demokratiseringa, og dette vart vidareført av Ap frå midten av tredvetalet (kriseforliket) og iallfall starten av etterkrigstida, ein «vi byggjer landet, by og land, hand i hand»-ideologi.

Dessutan var det lett å kopla på 1960/70-talet til både ulike russiske og kinesiske teoretikarar (den kinesiske kommunismen var jo i utgangspunktet eit nasjonalt prosjekt) og til den enorme impulsen ulike frigjeringsgeriljar hadde.

Altså, at eit norsk ytre venstre-prosjekt var uvanleg lett å forstå/leggja fram som eit nasjonalt prosjekt.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.782
    Torget vurderinger
    96
    Han prøvde å ta kontroll over uavhengige kontrollorgan, og kort tid etter blir to nære medarbeidere tatt for grov korrupsjon. Du vet sikkert at korrupsjon er svært utbredt i Ukraina.

I store land i Europa ville sånt åpenbart skapt store overskrifter.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.190
    Urovekkende:

«Forsker på fred, konflikt og utvikling ved NUPI, John Karlsrud, mener USA nå betrakter seg som en megler mellom NATO og Russland.
    – Det er bekymringsverdig å se at USA betrakter seg selv som en tredjepart her, som megler mellom NATO og Russland. Ikke som en alliert, så det her tror jeg det er mange som tar inn over seg disse dager, sier han.»

…ikke som en alliert 😞

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mens noen jakter på korrupsjon i Ukraina og synes det er en stor sak, det er vel helt på høyde med å gå på reinjakt inne i reingjerdet, er det egentlig problemet noe helt annet
    og det er her fokuset bør være, og mest sannsynlig er helt fokusert hos europeiske ledere som nok ser hva som står på spill nå, og hva som kommer
    ref også posten ovenfor

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn