Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.892
    Eg trur det er for å tvinga Europa (= europeisk NATO) inn i ein situasjon der dei står åleine mot Russland, og må handla ut frå det. Enn så lenge kan Europa vera prinsipielle når det gjeld Ukraina, fordi USA sannsynlegvis vil støtta om det skulle smella.

Trump har teke eit langt steg bort frå Europa, men det er framleis “strategisk usikkert” kva rolle dei vil spela. Euro-NATO kan gambla på at USA framleis står klar, og Russland kan ikkje ta for gjeve at det ikkje skjer.

Det skjer no, fordi det er no Russland har best mogleg odds.
    Det er vel ingen, inkludert både Putler, eruopeiske politikere eller Drumpf som vet hvor godt de europeiske militære styrkene faktisk fungerer. @Elmer får korrigere om jeg tar feil, men situasjoner de siste tiårene der de ha vært involvert har i betydelig grad vært ledet og dominert av USA og ikke minst mot en teknologisk og materielt helt underlegen motpart. Det er heller ikke spesielt vanskelig å se for seg at Spania/Portugal/Frankrike ser annerledes på eventuel trussel fra Russland enn hva landene som tidligere var godt inne i sfæren til Sovjet mener.

Dersom dette eskalerer, som selvsagt er godt innenfor mulighetsrommet, om enn kanskje ikke mest sannsynelige utfall så blir det nok en wake-up-call for temmelig mange. Men som DN skrev her om dagen ifm med dronegreiene på Kastrup - det er altfor sent å bli overrasket.

Hvor stor den reelle politiske og folkelige viljen er til å ville ofre sitt eget lands innbyggere for å forsvare f.eks de baltiske statene er det neppe noen som vet. Den kan godt være svært nærme null om det kommer dithen.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    733
    Sted
    Halden
    Vi får satse på at Bigelow ikke har vært usedvanlig fremsynt med sin seneste spillefilm.

Fra NATO:

Nuclear deterrence and arms control

NATO continues to address the security implications of Russia's ongoing modernisation of its nuclear forces, including its large stockpile of theatre-range weapons, and the expansion of its novel and disruptive dual-capable delivery systems, which pose a significant risk to Alliance security. Russia’s violations and selective implementation of its arms control obligations and commitments have contributed to the deterioration of the broader security landscape. The Alliance is responding by strengthening its advanced conventional capabilities, investing in new platforms – including fifth-generation fighter aircraft – and adapting its exercises, intelligence, and air and missile defence posture. It is doing so while taking all necessary steps to ensure that its nuclear deterrence policy and forces remain credible, effective, safe and secure. At the same time, NATO remains strongly committed to effective arms control, disarmament and non-proliferation, and continues to call for all actors, including Russia and China, to engage constructively.

Exercises

Exercises remain an integral part of NATO's deterrence and defence posture, since military training is an essential requirement to maintain the Alliance's readiness levels and improve interoperability. NATO training and exercises simulate both conventional and nuclear dimensions of a crisis or conflict, facilitating greater coherence between conventional and nuclear components of NATO’s deterrence and defence posture across all domains and the entire spectrum of conflict. Exercises also play an important role in deterrence by communicating NATO’s capability, readiness and resolve to potential adversaries.

Fra Bigelow:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.892
    For den som lurer på hvor dypt europeisk solidaritet stikker når det rammer en selv og ens egen lommebok så er det for øvrig bare nok en gang å referere til tråden om strømpriser. Det er en fin indikator på hvor landet egentlig ligger. Dersom en selv må betale noen tusenlapper mer i året så er man åpen for alt fra å be resten av Europa dra til helvete og true med å holde tilbake gassleveranser eller true med gassvåpenet (det siste er pakket litt pener inn stort sett, men hva som egentlig menes burde være ganske åpenbart).

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.291
    Et poeng er at de fleste ønsker et styrket forsvar men hvor villig er man selv til å delta.
    (såg en rask oversikt i Pro Patria at det var flest som ville delta blant de som stemte SP og færrest blant MDG.)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.197
    Sted
    Market Snodsbury
    Dersom dette eskalerer, som selvsagt er godt innenfor mulighetsrommet, om enn kanskje ikke mest sannsynelige utfall så blir det nok en wake-up-call for temmelig mange.
    Ja. Eg trur nok ikkje det eskalerer til direkte invasjon med det første eller andre. Korkje eine eller andre vegen. Det ville verkeleg overraska.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.291
    Et poeng er at de fleste ønsker et styrket forsvar men hvor villig er man selv til å delta.
    (såg en rask oversikt i Pro Patria at det var flest som ville delta blant de som stemte SP og færrest blant MDG.)
    Synes du det var noe spesielt morsomt med mine 2 setninger.?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.197
    Sted
    Market Snodsbury
    Synes du det var noe spesielt morsomt med mine 2 setninger.?
    Sorry. Eg burde ha svart ordentleg. Det var berre artig fordi det var ope mål.

Sp er det typiske heimevernspartiet, og MDG det typisk motsette. Det betyr ikkje alltid at Sp-arar er best på forsvarspolitikk, men det er ikkje tvil i mi sjel om at den typiske Sp-veljaren vil ha det eg trur eg gode soldateigenskapar.

At ved forsvaret er liksom motsatsen til den typiske MDG-ar.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.875
    Torget vurderinger
    1

Sp er det typiske heimevernspartiet, og MDG det typisk motsette. Det betyr ikkje alltid at Sp-arar er best på forsvarspolitikk, men det er ikkje tvil i mi sjel om at den typiske Sp-veljaren vil ha det eg trur eg gode soldateigenskapar.

Alltid ei glede å vera avvikar :) Helsing MDG-veljar og gamal NATO-hore :)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.197
    Sted
    Market Snodsbury
    Jeg tror fort man kan bomme ganske kraftig hvis man prøver å rangere voldspotensialet til folk utfra partitilhørighet.
    Fordomar og stereotypiar er uttrykk for variasjon på gruppenivå, akkurat som slike spørjegranskingar :)

Eg trur heller ikkje partipreferanse nødvendigvis er den ultimate årsaka til syn på eiga deltaking i forsvaret.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.277
    Sted
    Sølvbyen
    Fordomar og stereotypiar er uttrykk for variasjon på gruppenivå, akkurat som slike spørjegranskingar :)

Eg trur heller ikkje partipreferanse nødvendigvis er den ultimate årsaka til syn på eiga deltaking i forsvaret.
    Stereotypier har nok sikkert oppstått av en grunn, men de fleste er jo mer sammensatt og har flere egenskaper enn bare politiske sympatier. Og selv man kanskje er med i et parti som syns at krig er veldig dumt og ikke er så glad i NATO og sånn, så kan man være pragmatisk allikevel og gjøre det som trengs i et nødstilfelle. Tenker iallfall jeg, da. :)

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.526

Når HV blei kraftig redusert så var det mange bønder som måtte kjøpe seg egne klær te elgjakta ! Opplevd ved selvsyn.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.099
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ny analyse fra Obrien
    Leser Erika Flatland Grensen, smått utrolige konflikter med/mellom Japan, Kina, Korea og russerne, og helt opp i vår nære tid
    Vanskelig å se annet en at Kina og russer kjærligheten er i kun i navn, de snur seg fort mot hverandre gitt at de kan
    Tror nok Kina har godt overtak pr nå og dette vil nok vare godt utover vår tid,
    Som boken også viser; de har god husk og god tid der borte

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.811
    Sted
    Portugal
    USA har utplassert flere P-8 overvåkingsfly i Oslo
    Det amerikanske forsvaret har plassert flere P-8 Poseidon-fly på Gardermoen for å støtte alliert aktivitet, bekrefter Forsvaret til NTB.
    – Dette er allierte amerikanske fly som opererer fra Gardermoen. De støtter alliert aktivitet i nærområdene våre, sier pressetalsmann Brynjar Stordal ved Forsvarets operative hovedkvarter.
    Stordal bekrefter at det er snakk om flere fly, men vil ikke si hvor mange. Flyene har vært i Oslo i litt over en uke. Han vil ikke si hvilke oppdrag flyene har.
    P-8 Poseidon er et overvåkingsfly som brukes til å patruljere og overvåke havområdene. De bygges amerikanske Boeing. De kan også brukes i jakt etter ubåter, skriver Forsvaret.
    (NTB)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn