Russisk marinedrone som senker et ukrainsk skip
|
Og hva var reaksjonene på dette "skriv"??Som jeg skrev på et amerikansk forum:
I am afraid this goes far further than Trump. US democracy and thrustworthiness has shown itself to be extrememly frail. Macron hit the nail on the head when he said; “we cannot let European security depend on the voters in Wisconsin”.
As this currently stand I would prefer “sometimes in the future” a NATO with Ukraine and without the US. Focusing on North Atlantic and European security, and let the US dabble in Asia alone.
På et forum med oppegående amerikanere var det stort sett enighet. Se feks 51.883Vill gjetting: det ble ikke lagt ut på Reddit.
Litt OT, men er det klart Trump-bias på Reddit?Vill gjetting: det ble ikke lagt ut på Reddit.
Ukrania ønsker seg vel alt hva de kan få, fra tanks til sykebiler så syns ikke det er et godt argument. Skal man velge 1 tanks til 50 millioner eller 50000 droner til samme pris? Jeg vet hva jeg hadde valgt dersom man trenger 9 droner fra Clas til å ta ut en Abrams.I motsetning til "ekspertisen" her på HFS sine "analyser", som har konkludert med at panser har utspilt sin rolle på slagmarken pga dronenes ankomst. Så ønsker UKR seg flere pansrede kjøretøy og stridsvogner. Men de besitter tydeligvis ikke den dype innsikt som fins her inne.
Det er vel ikke akkurat lekedroner fra Clasern som blir brukt.Ukrania ønsker seg vel alt hva de kan få, fra tanks til sykebiler så syns ikke det er et godt argument. Skal man velge 1 tanks til 50 millioner eller 50000 droner til samme pris? Jeg vet hva jeg hadde valgt dersom man trenger 9 droner fra Clas til å ta ut en Abrams.
Hakk i plata fra den kanten. Dette er vel hva "professoren vår" Glenn Diesen også hevder. Men med litt andre ord.![]()
Putin: Kriget i Ukraina är västs fel
Kriget i Ukraina är inte Rysslands fel. Det påståendet upprepar Vladimir Putin i ett tal på toppmötet SCO i Tianjin i nordöstra Kina. Den ryske presidenten menar att det var resultatet av en kupp i Ukraina som stöddes och provocerades fram av väst.www.svt.se
Putin menar att konflikten inte utlöstes av Rysslands attack på Ukraina, utan var resultatet av en kupp i Ukraina som stöddes och provocerades fram av väst, sade den ryske presidenten i sitt tal på toppmötet inom Shanghaisamarbetet (SCO) på måndagen.
Det er klart de holder seg til den historiefortellingen.Hakk i plata fra den kanten. Dette er vel hva "professoren vår" Glenn Diesen også hevder. Men med litt andre ord.
Stridsvogner som det heter i norsk fagterm, og panservogner (type Bradley og CV 90) er det som best kan gi mobil hurtig ildstøtte, til fremrykkende styrker. Også på dagens slagmark. Som jeg har sagt tidligere en av naturlovene innen utvikling av våpen, er at nye våpen vil automatisk medføre utvikling av motmidler.Ukrania ønsker seg vel alt hva de kan få, fra tanks til sykebiler så syns ikke det er et godt argument. Skal man velge 1 tanks til 50 millioner eller 50000 droner til samme pris? Jeg vet hva jeg hadde valgt dersom man trenger 9 droner fra Clas til å ta ut en Abrams.
Store tunge «stasjonære» enheter (ift luftbårne våpen) tenker jeg er av natur sårbare, så å legge majoriteten av pengene i feks tanks og fregatter er en særdeles dårlig ide.
Spør deg selv om du fremdeles betrakter tanks som et primærvåpen.
Nowadays, tanks could use their power generators to serve as mobile power plants equipped with weapons for self-defense.
On a summary note from Defense Express, the general idea is that the dominance of UAVs will not lead to the disappearance of tanks as a type of weapon in principle but will definitely lead to a significant transformation of their role, for example, as a kind of mobile fortresses for modern warfare.
![]()
Drone Domination Makes the U.S. See Tanks As Nothing But Power Stations With Self-Defense Function | Defense Express
The proliferation of weaponized drones in modern-day warfare is actually a deeper phenomenon than one might have imagined, and it calls for unconventional tactics in responseen.defence-ua.com
Yepp, og det er norsk ledelse av oppbygging av marine»forsvaret» i UkrainaStridsvogner som det heter i norsk fagterm, og panservogner (type Bradley og CV 90) er det som best kan gi mobil hurtig ildstøtte, til fremrykkende styrker. Også på dagens slagmark. Som jeg har sagt tidligere en av naturlovene innen utvikling av våpen, er at nye våpen vil automatisk medføre utvikling av motmidler.
Det ser vi selvfølgelig også når det gjelder droner. Stridsvogner og stormpanservogner utrustes med både passive og aktive våpen mot,. Disse har egne sensorer et for deteksjon, målfølging og ildgivning, eller rettet jamming. Alt skjer automatisk, fyndordet AI er flittig benyttet.
Også Kongsberg lager nå slikt fjernstyrt utstyr for montering på f.eks kjøretøy, i samarbeid med utenlandsk firma. Inneholder både soft kill (elektronisk) og hard kill ( 12.7 mm mitr.). Første batch er til UKR.
Du mener at UKR ukritisk tar i mot "det de får". Nei, de har en nøye sortert liste over utstyr og materiell de ønsker seg, hvor stridsvogner og pansrede kampvogner er på lista . Denne lista er selvfølgelig basert på erfaringer fra flere års krig. Norge og flere land er med på en nyproduksjon av svenske CV 90 som skal til UKR. De er forøvrig strålende fornøyd med den her utskjelte Bradley.
F.eks både Polen og Tyskland er i ferd med å øke antall stridsvogner og stormpanservogner. Tyskland snakker om over ett tusen Leopardvogner. Polen flere hundre. Og ditto stormpanser. Flere andre land i NATO følger på. Men de har dessverre ikke kjennskap til den ekspertisen som fins bl.a her på HFS.
Fregattdiskusjon kan vi ta på "Norge hva nå...." -tråden, den er der. Vil bare si at fregattene er spisset for Anti-ubåtkrigføring, det kan man neppe utføre med droner fra Clas Olson.
Forøvrig ligger det en video fra en UKR dronefabrikk noen sider foran dette, imponerende.
En liten tilføyelse, hjelp til oppbyggingen av den sjøgående militære delen i UKR gjør vi sammen med ja - nettopp britene.Yepp, og det er norsk ledelse av oppbygging av marine»forsvaret» i Ukraina
Dagens Dagsrevy har en kort reportasje om dette, og et av hovedpunktene var bruk av helo og droner ifm. fregatter. Som det kom frem, litt forskjell på droneoperering i sentral Europa vs Barentshavet… men det forskes og vil komme holdbare løsninger på det også. Som alltid ikke bare det ene, men både og..
Jeg kan bekrefte at Ukraina er meget bevisst på det de ønsker å få, og det de ikke vil ha. Så det er nok ikke en søppeldynge der vesten kan avhende sitt gamle skrot
Faktisk har de meget god utstyr/materiell kontroll, her har vi nordmenn mye å lære