Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.154
    Så Sverige, Finnland velger å være med i Nato fordi russland var så snill mot Ukraina ?!
    Estland, Letland, Litauen, Polen mm., gikk med i Nato fordi russland er en reelt militairt trussel mot landene.
    Alle som har kjent på russlands styresett vil ikke være offer for dem, bortsett fra nasjonalister i en del tidligere balkan/østblokk land.

@Tweedjakke kom gjerne med en forklaring av din påstand.
    ??

For meg ser det ut som om dere mener eksakt det samme. Altså at Russland er en potensiell trussel mot den demokratiske verden, og derfor samles mange land i en forsvarsallianse, med trykk på forsvar*. Altså ikke for å true Russland, men for å gi dem et tydelig hint om at et angrep ikke lønner seg.

(* her tenker jeg ikke på begrepet "forsvar" på den Israelske måten, altså som i å knuse hele byer, sykehus og all sivil infrastruktur, men som det begrepet virkelig betyr, altså hindre noen i å skade nasjonens infrastruktur og befolkning)

PeterDa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Antall liker
    506
    Sted
    Melhus
    Påstanden om at Nato-utvidinga skulle vera eit militært trugsmål mot den russiske staten er absurd. Med det ramlar argumentasjonen saman.

Les gjerne setningen igjen @Disqutabel

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.412
    Jeg er diametralt uenig i at Norge er i krig med Russland, selv om vi støtter Ukraina med store pengebeløp.

FOR har ytringsfrihet som alle andre, og vår evne til å opprettholde denne fundamentale rettigheten, kan måles på hvor godt maktapparatet tolererer ytringer som strider med dets interesser. Således skal lovverket holde fingrene unna FOR's idiotiske ytringer. At privatpersoner fjerner plakatene, er i seg selv også en form av ytring, som ikke kommer fra statens maktapparat.

Det sagt:

Viktig å holde hodet kaldt i disse dager, og tenke gjennom alt en får servert..
    Om vi ikke snart stiller minimumskrav til sannhetsgehalt i våre frie ytringer bør vi ihvertfall gjøre all politisk reklame forbudt. Hvor det kun er størrelsen på pengepungen som bestemmer dagens agenda og "sannhet".

Diesen med sin spesialkompetanse og utdanning gjør jo beviselig historieforfalskning i sin FOR kampanje. Mulig andre medlemmer har tatt til seg hans prorussiske fremstilling og ikke vet bedre. Men usa er nyeste eksempel på hvor det bærer om vi ikke finner bedre metoder å beskytte demokratiet.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.168
    Sted
    Sunnmøre
    Så Sverige, Finnland velger å være med i Nato fordi russland var så snill mot Ukraina ?!
    Estland, Letland, Litauen, Polen mm., gikk med i Nato fordi russland er en reelt militairt trussel mot landene.
    Alle som har kjent på russlands styresett vil ikke være offer for dem, bortsett fra nasjonalister i en del tidligere balkan land.

@Tweedjakke kom gjerne med en forklaring av din påstand.
    :unsure:

Eg trur du misforstod kva argumentasjon som ramla saman. Ikkje din. Argumentasjonen til Diesen, FOR, Putin og Trump.

Den russiske påstanden om at Nato-utvidinga skulle vera eit militært trugsmål mot den russiske staten er absurd. Skulle NATO bruka dette som eit oppmarsjområde mot Russland? Utskyting av mellomdistansemissil? Stasjonera kjernevåpen og B-52s i Kiev?

Det EU- og NATO-utvidingane er eit trugsmål mot, er den påståtte retten Putin meiner at Russland har til ein sfære tilsvarande Warszawa-pakta (el, minimum gamle Sovjetunionen) dei kan dominera militært, politisk og økonomisk. Ein slik «stormaktsrett» eksisterer ikkje, og vi bør så langt vi kan heller ikkje anerkjenna ein slik praksis.

Linja til FOR ser for meg ut til å vera at stormakter med slike sfærar er den naturlege ordninga av verda, og at andre land bør akseptera dette utan å laga for mykje bråk. Etter kvart vil, ut frå det eg oppfattar som teorien, desse stormaktene finna eit ekvilibrium, og dei mindre statane rundt får berre tilpassa seg så godt dei kan.

Idealet, eller modellen, for denne ideen trur eg kjem frå anten Den europeiske konserten (1800-talet etter Napoleonskrigane) eller frå den kalde krigen. Særleg fredelege periodar kan neppe desse seiast å ha vore, sjølv om det ikkje vart nokon verdskrig. Eller, tja, det kan ein jo seia at det vart. Eg vil påstå at slike stormaktsordningar er grunnleggjande ustabile.

Poenget mitt var at dette perspektivet (til Diesen og FOR) gjev kynisk meining frå USA, men ikkje frå Europa. Å sitja i Noreg, med grense mot Russland, og ikkje minst, kontroll med innseglingsområdet mot Murmansk, og nikka til Russlands «legitime tryggleiksinteresser» og seia at Ukraina må berre finna seg i det, er direkte med-mobbaråtferd.

Så har FOR, når sant skal seiast, ein del grei kritikk av den rolla NATO-landa har spela som haleheng til USA i diverse krigar rundt i verda, først og fremst for å sikra amerikansk «goodwill». Dette har for min del vore eit viktig argument for at vi burde hatt eit alternativ til NATO, men med USA på full fart ut og eit Europa som tek mål av seg til å kunne forsvara seg sjølv, er dette problemet mindre og mest historisk interessant.

For meg ser det ut som om dere mener eksakt det samme.
    Det trur eg er rett.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.154
    Om vi ikke snart stiller minimumskrav til sannhetsgehalt i våre frie ytringer bør vi ihvertfall gjøre all politisk reklame forbudt. Hvor det kun er størrelsen på pengepungen som bestemmer dagens agenda og "sannhet".

Diesen med sin spesialkompetanse og utdanning gjør jo beviselig historieforfalskning i sin FOR kampanje. Mulig andre medlemmer har tatt til seg hans prorussiske fremstilling og ikke vet bedre. Men usa er nyeste eksempel på hvor det bærer om vi ikke finner bedre metoder å beskytte demokratiet.
    Politisk reklame var i sin tid absolutt forbudt, og jeg må innrømme at jeg lengter tilbake dit, ettersom en hver politisk reklame nødvendigvis vektlegger holdninger mer enn fakta.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.943
    Sted
    Oslo
    Noen ”tenkende” synes nok Berge en en flott fyr som tørr å snakke Russland sak. Ikke sant @Antoine? Heldigvis presterer de ofte å avkle seg selv.
    Russiske myndighets personer er tiltalt/under etterforskning for å ha kidnappet ukrainske barn fra okkupert område.
    Definert under folkemord paragrafen.
    "Samaritanen" Berge skryter av å ha bygget barnehjem til "foreldreløse" ukrainske barn.
    For meg ser det i beste fall ut som om han er en kollobatør til folkemord

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.412
    Politisk reklame var i sin tid absolutt forbudt, og jeg må innrømme at jeg lengter tilbake dit, ettersom en hver politisk reklame nødvendigvis vektlegger holdninger mer enn fakta.
    Bad OpenAI om en oppsumering av dette tema. Kildene den oppgir virker legetime så her er hva den forteller.
    Forbudet mot politisk reklame på TV i Norge ble opphevet 1. januar 2009. Dette skjedde etter at Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) i 2009 konkluderte med at det norske forbudet brøt med ytringsfriheten etter Den europeiske menneskerettighetskonvensjonens artikkel 10. Domstolen mente at forbudet var uforholdsmessig og at det hindret politiske partier i å uttrykke sine synspunkter effektivt, spesielt for mindre partier som ikke fikk tilstrekkelig medieoppmerksomhet gjennom redaksjonell dekning. (Vox Publica, Civita, VG)

Etter EMD-dommen ble det politiske presset økt for å endre loven. I 2009 ble det derfor vedtatt en endring i kringkastingsloven som åpnet for politisk reklame på TV, med visse begrensninger. Dette innebar at politiske partier kunne kjøpe reklameplass på TV, men at det fortsatt var strenge regler for innhold og omfang. Formålet var å balansere hensynet til ytringsfrihet med behovet for å hindre kommersialisering og skjevhet i valgkampen. (Journalisten, adressa.no)

Flere partier og aktører har vært involvert i prosessen med å oppheve forbudet. Blant annet har Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vært tydelige på at forbudet burde oppheves, og de har fremmet forslag om endringer i lovverket. Samtidig har det vært motstand fra andre partier og organisasjoner som har vært bekymret for at politisk reklame på TV kan favorisere store partier med mye penger og dermed svekke demokratiet. (Stortinget)

I dag er politisk reklame på TV tillatt i Norge, men det er fortsatt strenge regler for hvordan og når slike reklamer kan sendes. For eksempel er det forbudt å sende politisk reklame på TV i perioden tre uker før et valg. Dette er for å sikre en rettferdig valgkamp og hindre at reklamebruk får for stor innflytelse på velgerne.(adressa.no)
    En artikkel tilbake til 2017 påpeker hvor mangelfull regelverket er siden det mest virker å være knyttet til tvflaten.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.412
    Russiske myndighets personer er tiltalt/under etterforskning for å ha kidnappet ukrainske barn fra okkupert område.
    Definert under folkemord paragrafen.
    "Samaritanen" Berge skryter av å ha bygget barnehjem til "foreldreløse" ukrainske barn.
    For meg ser det i beste fall ut som om han er en kollobatør til folkemord
    ....eller en pedofil gammel mann. Hvem vet hvorfor han fant akkurat dette som en hjertesak?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.705
    Sted
    Trondheim
    Man blir dårlig av å lese sånt.

"Etter den russiske invasjonen i Ukraina i februar 2022 avviste NATO og Biden-administrasjonen alle forsøk på å finne en diplomatisk løsning på konflikten. Det samme gjorde Vest-Europas ledere."

Ukraina forsvarer seg mot en angriper som nekter å forhandle og som bryter alle avtaler de har inngått, og det er USAs og Vest-Europas feil. Maken til nisser!

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.943
    Sted
    Oslo
    De burde bli spurt om de også synes at Tysklands angrep på Polen i 1939 var greit. Det er jo i utgangspunktet nokså likt.
    Selvfølgelig var det greit, Hitler ble jo presset til det av Storbritannia og Frankrike , og senere da Norge ble invadert var Storbritannia og Frankrike slemme nok til å forsøke å hjelpe Norge. Ekte fredsvenner lar agressorer og okkupanter i fred, FOR ellers blir det krig

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.107
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Vi som deltar i denne tråden; VI ØNSKER JO KRIG, og derfor er det vel nokså logisk at vi ikke ønsker og stemme på et parti som bare vil ha fred............ og gratis tannlege.

:rolleyes:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.616
    Nå faller bRRRRikkene på plass
    Det var en kobling der ja
    En god og tydelig lederartikkel fra der oppe i nord, som så ofte fra den kanten.

Tydeligvis ikke bare undertegnede som også syntes Ine Marie var i usedvanlig godt driv i debatten i går. Har nå sett det hele på nytt og inntrykket er bare forsterket.

Man ser det på kroppsspråket til Legraand som åpenbart var litt smånervøs fra starten. Diesen, som spyr ut den ene YT videoen etter den andre om dagen og burde være bedre trent, forsøkte å holde seg rolig men det flakkende blikket demonstrerte at han også kom ut av balanse etter Ine Maries avvæpnende smil, etterfulgt av en kraftfull retorisk salvo av den sjeldne sorten i norsk politisk debatt.

Muligens fordi jeg er mest opptatt av utenrikspolitikk, men hadde jeg satt i styre og stell av Høyre hadde jeg kjørt Ine Marie frem og opp ved en hver utenrikspolitisk debatt fra nå og frem til valgvaken!

Uansett, siden disse ti assorterte nordlandske AKP-ml pensjonistene nå engang har skrevet seg opp med fullt navn på valgliste så synes jeg det helt klart er innafor at de også blir listet opp og nevnt ved navn i denne artikkelen.

Jeg mener videre at det ikke bare er innafor men i demokratiets tjeneste at denne lederartikkelen avslutningsvis også utfordrer dem, igjen ved navn, på om de virkelig håper Ukraina vil tape krigen, da den «realitetsorientering» (og det fra tilårskomne AKP-ml’ere…) de er så opptatte av, i forhold til konsekvensene av deres politikk ville ha betydd ikke fred men kapitulasjon i 2022 og fortsatt kapitulasjon når vi nå skriver 2025.

Avslutningsvis er det jo langt mindre overraskende enn ironisk at nettopp gamle marxist-leninister er de siste til å forstå at de fremstår som nyttige idioter for alt de kjemper både for og mot, gitt begrepets opphavsmann Lenin (skal dog sies tilskrevet om enn ikke dokumentert).

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.168
    Sted
    Sunnmøre
    pensjonistene
    Eg registrerer forresten at snittalder på lista her i fylket er 73 år (takk vere ungdomskandidaten fødd i 1975).

Det er elles ein god del namn som går att på listene eg sjekka (MR, Hordaland, Sogn og Fjordane og Oslo). Det er jo ikkje så viktig, men seier noko om at dei er ganske små.

Eg var ikkje så overraska over listene, det mest spesielle var kanskje at Nils Ole Oftebro stod på 3. plass i Oslo (mogleg det er gamalt nytt, men eg hadde ikkje registrert det).

Edit;

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.616
    De burde bli spurt om de også synes at Tysklands angrep på Polen i 1939 var greit. Det er jo i utgangspunktet nokså likt.
    Skulle bare mangle, polakkene representerte jo en umiddelbar trussel mot hans ekspansjonsplaner og dermed det tredje rikets fremtidige sikkerhet!

Dette sa Hitler jo tross alt ved flere anledninger, og dermed finnes det dokumenterte fakta basert på hva han sa og dermed hva realitetene var.

Om bare polakkene hadde vært litt mer realitetsorienterte på slutten av 30-tallet, i stedet for å lulle seg inn anglosaksiske konspirasjonsteorier fra opplysningstiden om at de utgjorde en selvstendig og likeverdig nasjon, så kunne mange liv ha blitt spart.

Tross alt, verken Hitler eller Putin hadde eller har noen etnofascistisk forhistorie koblet til dominans over andre nasjoner eller folk, det hele skyldes at ‘andre’ provoserte dem til å handle som de gjorde og gjør.

Andre som i anglosaksere stort sett. Ergo er ukrainerne først og fremst ofre for vestlige provokasjoner i dag slik polakkene var for over 80 år siden. De har selv ingen rett til medbestemmelse over egen skjebne, siden «realitetsorientering» trumfer både folkerett og grunnleggende moral, uavhengig av religion.

Så ja, jeg er fullstendig enig med deg i at de må gjerne få oppfølgingsspørsmål om Hitlers invasjon av Polen. Parallellene er der så definitivt.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.107
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Man blir med andre ord ikke klokere med alderen?
    NEI !! Som et eksempel: du bruker gode sko og støvler og varme jakker om vinteren....?? (JA) jo eldre og eldre du blir bruker du dårligere sko og tynnere jakker.... Og ikke nok med det .. den ENE dagen med stålis og lett regn, det er den dagen i uka du går til butikken og skal kjøpe et brød og en pakke egg... (resten har du jo)

;) :cool: :p

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.246
    .........

Tydeligvis ikke bare undertegnede som også syntes Ine Marie var i usedvanlig godt driv i debatten i går. Har nå sett det hele på nytt og inntrykket er bare forsterket.

....
    Hun har blitt såpass god at jeg muligens kunne ha stemt Høyre dersom hun ble leder og statsministerkandidat.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    457
    Sted
    Bergen
    NKP var de Moskva tro. Den gjengen er vel død av alderdom stort sett. Nå er det eks AKP-ml som er Moskvatro, uansett hvilken farge det er på politikken derfra...

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.943
    Sted
    Oslo
    NKP var de Moskva tro. Den gjengen er vel død av alderdom stort sett. Nå er det eks AKP-ml som er Moskvatro, uansett hvilken farge det er på politikken derfra...
    Som engasjert i den breie venstresida, fredsbevegelsen og solidaritets arbeid på søttitallet så var det AKPere vi hadde mest trøbbel med.
    Dengang som nå er de mest rabiate av dem flinkest til å sveise sammen sekten, og å få flest mulig til å ta avstand fra dem, Det skal de ha

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.936
    Torget vurderinger
    2
    Hun har blitt såpass god at jeg muligens kunne ha stemt Høyre dersom hun ble leder og statsministerkandidat.
    Akkurat det tror jeg mange tenker, kanskje t.o.m. enda flere enn de som ikke gjør det pga hun som styrer i dag, for det er helt uaktuelt.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.526
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hva er oddsene på at enten Jonas eller Erna trekker seg i passelig tid etter valget om en av de ikke er statsminister?

Om Høyre vinner igjen så blir vel Erna sittende til hun sjøldauer vil jeg tro. Da kan vi *kanskje* se Søreide som sjef om ti års tid. For at venstresiden skal vinne må vel Nasjonalistisk Bondeparti med på laget og det vil jo gå akkurat som det gikk denne gangen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.246
    Hva er oddsene på at enten Jonas eller Erna trekker seg i passelig tid etter valget om en av de ikke er statsminister?
    Tror nok sjansen for at Støre trer tilside er større enn at Solberg gjør det. AP truer Støre til å bli sittende, mens Solberg truer seg til å bli sittende.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.547
    Sted
    Bergen
    Har aldri stemt høyre, hva fremtiden bringer vet man jo ikke..
    Men jeg har alltid hatt sans for I Søreide (som politiker)
    Ryktet sier at hun er et arbeidsjern av de sjeldne
    Hun er alltid godt forberedt og har fakta, altså reel fakta, og ikke alt dette alternative fakta og tanker man tar innerst fra magesekken før det ramler videre, og dermed er det vanskelig å arrestere henne. Men politisk uenig er jo noe annet.

Og les CVen hennes og vurder gjerne. Den er ganske storveis så hun kan sin navigasjon

Ad Debatten; dette viser at selv om man er en utmerket analytiker og har ordet i sin penn så er det ikke alltid det går like bra med live performance og ordet i sin munn. Holtsmark behersker ikke tv mediet spesielt godt.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    2
    Tatt til fange og voldtatt av russerne. Krigsforbrytelser er den nye folkesporten dems (betalingsmur)

1747854859133.png

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.293
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som engasjert i den breie venstresida, fredsbevegelsen og solidaritets arbeid på søttitallet så var det AKPere vi hadde mest trøbbel med.
    Dengang som nå er de mest rabiate av dem flinkest til å sveise sammen sekten, og å få flest mulig til å ta avstand fra dem, Det skal de ha
    Som leg skulle skrevet det selv om min egen politiske ungdom.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.500
    Torget vurderinger
    96
    Erna er et blylodd om partiets føtter.
    Den der får du vel ikke mange Høyre velgere med på. Nevn gjerne en Høyre leder som har vært bedre for Høyre, altså ikke for deg, de siste 40 årene. Gjenvalgt ble hun også. Statsminister i 8 strake år. Første på 100 år som har blitt valgt inn 9 ganger på Stortinget. Og at hun kom seg gjennom den skandalen viser en stayer evne utenom det vanlige. For de som ikke liker Høyrepolitikk er hun selvsagt en kvise på ræva som ikke forsvinner.

Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    2
    Onsdag fortalte senator Lindsey Graham at 80 av 100 senatorer har stilt seg bak et forslag om massive sanksjoner mot Russland

1000016822.png

Det har blitt opp-ned-USA. Presidenten skal utøve det kongressen og senatet bestemmer. Nå tvinner senatet tomler mens Trump scholtzer bort russland-sanksjoner.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.317
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Den der får du vel ikke mange Høyre velgere med på. Nevn gjerne en Høyre leder som har vært bedre for Høyre, altså ikke for deg, de siste 40 årene.
    Nå var jeg ganske ung den gang, men jeg føler at minnet om Willoch og Syse rager milevis over hva jeg ser fra Solberg i dag.

Men uansett hvem som står i lederposten, så virker det som at selv om det er ganske tafatte greier, så er det ihvertfall en helt klar enighet i at støtten til Ukraina er viktig, og at russerne _ikke_ er våre venner.

FRP er ganske uforutsigbare på dette punktet. Den ene dagen er de krystallklare, den andre dagen ser antydninger av bånd til putinsleikerne, så det føles som et ganske usikkert kort. Men jeg føler at jeg ikke er spesielt bekymret. Selv om FRP kommer i regjering igjen tror jeg ikke vi kommer til å få en MAGA-situasjon her til lands, til mange av FRP-velgernes frustrasjon.

Men jeg skulle gjerne sett en langt tydeligere og "dristigere" Ukraina-støtte og motstand mot russland i Norsk politikk enn hva vi ser i dag.

Det virker liksom som at ingen helt forstår alvoret. Så pr nå anser jeg Svalbard som tapt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn