Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Tro meg, hvis man har hatt det der som yrke i noen år, selv i fredstid, så har man fått tenkt gjennom kostnadene. Min jobb var i prinsippet å bygge og kjøre simuleringsmodeller av tredje verdenskrig i luftrommet over Europa, med særlig vekt på varslings- og kommandosystemene. Jeg vet hva som skjer når ting slipper gjennom det skjoldet.

    Man kan like gjerne hevde at en grunnleggende årsak til nåværende blodbad var at Vesten ikke signalerte tydelig nok tidsnok at et eventuelt angrep på Ukraina ville møtes av en massiv militær respons. putin og lakeiene hans satte i gang folkemordet fordi de trodde de ville slippe unna med det, og fordi de trodde Vesten var femi sveklinger som ikke ville stille opp mot mandig muskovittisk aggresjon.

    Han tok katastrofalt feil, men hvis vi i stedet for å trippe rundt i frykt for å provosere putin hadde sluppet inn Ukraina i NATO og EU i 2008 og deretter væpnet dem til tennene med moderne vestlig utstyr, så ville hundretusener av mennesker som nå er døde i stedet levd og kunnet glede seg over forsommeren i Mariupol og andre ukrainske byer. Og vi ville alle spart en hel masse penger.

    Hele poenget er jo å signalere forsvarsevne og -vilje så tydelig at en potensiell angriper bestemmer seg for å å bruke tiden på å spille Monopol i stedet. Ingen sjanse for å oppnå noe positivt ved å gå til voldsbruk. Bare glem imperiefantasiene på bekostning av naboland.

    Og det viktigste poenget med at muskovittenes aggresjon, folkemord og krigsforbrytelser må slås ned, etterforskes og straffes er at det ikke må lønne seg å sette i gang noe slikt. Derfor må muskovia tape denne krigen, de må innse og innrømme at de har tapt, og en hel verden må se at de har tapt. Det almenpreventive hensynet er ganske viktig.
    Krigen har jo sin logikk, uten at det fjerner dens meningsløshet. Den eneste kostnaden despoter som Putin virkelig bryr seg om, er deres egne liv og deres egen rikdom. Så det gir mye mer mening om man søkte å likvidere motpartens lederskap fremfor å massakrere dens ungdom, også i avskrekkingsøyemed. Men samtidig har jo USA i særdeleshet hatt blandet hell med sine marionettregimer etter slike operasjoner. Uansett er det bisart at det anses som mer umoralsk å ta ut et lederskap med snikskyttere eller tilsvarende, enn det er å drepe titusener av unge menn som har blitt tvunget til å forlate sine familier og sendt i fronten med gevær i hendene. Og egentlig gir hele konseptet med frontlinje ganske lite mening. Et sted hvor man dreper hverandre for fote og vinneren står igjen med en parkeringsplass.

    Uansett, det er jo etter hvert ganske mye empiri på at demokratiske/åpne land eller samfunn ikke går til krig mot hverandre, og at minst én av partene i enhver krig må være autokratisk eller militærstyrt. Og den fremste faren med militarismen og opprustningsiveren ligger kanskje der; at man da går i den retningen selv. Når generalene får makta ender det sjelden godt.

    Demilitarisering av de totalitære statene synes mer hensiktsmessig enn remilitarisering av de demokratiske.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Demilitarisering av de totalitære statene synes mer hensiktsmessig enn remilitarisering av de demokratiske.
    Helt klart - men litt nysgjerrig på hvordan du skal gjøre det...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    intet er vel mer ærefullt enn å våge/gi sitt liv for fellesskapet i kampen mot en aggressor!

    (naturtilstanden er alltid tilstede mellom stater.)
    La meg være en smule uenig med deg der. Salig genral Patton sa en gang:
    "Krig går ikke ut på å dø for ditt land, men å sørge for at han andre dør for sitt!"

    Dør du i krig har du uflaks, men slik moderne kriger drives kan du like gjerne ha "uflaks" som sivilist.
    Jeg personlig vil faktisk mene at det gir litt mere menig om man dør etter å "tatt ut" 10-30 av
    angripernes soldater, enn om man sitter i en kjeller og får en russisk drone i hodet.

    Jeg hadde en hyggelig samtale med Ukrainas forrige ambassadør til Norge en tid etter invasjonen.
    Forøvrig en meget hyggelig og klartenkt mann. Han takket for interessen men ville av to gruner ikke
    ta i mot mitt tilbud om å melde meg som frivillig. Det ene var min alder, det andre var språkproblemene.
    De hadde på den tiden ikke satt opp engesk språklige avdelinger. men for min del så ser jeg store
    fordeler for Norge hvis den russiske krigsmaskinen kan knuses i Ukraina framfor at vi må gjøre det på
    vårt eget territorie.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    It’s the end of the world as we know it and I feel fine

    Jeg er såpass kynisk blitt at jeg kunne tenkt meg å spørre hvor pengene til plakatene kommer fra.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Helt klart - men litt nysgjerrig på hvordan du skal gjøre det...
    Det skjer vel gjerne i kjølvannet av et militærnederlag, og det ble jo også gjort med Japan og Tyskland etter andre verdenskrig. Japan har knapt hatt et militære siden da. Og det er for så vidt også interessant at de demilitariserte aksemaktene ikke har vært noe mer utrygge enn andre demokratiske land i de 80 årene som har gått siden krigen.

    Ellers burde de som hyller den store båten i Oslofjorden, kanskje ha i bakhodet at vi er ett presidentvalg unna en betydelig sannsynlighet for at dens øverstkommanderende, er en autokrat som er langt mer mentalt ustabil og utilregnelig enn selv Putin er. Og da kan balja fort gå fra å bli en beskyttende venn til å bli en betydelig trussel. Det er en reell og ikke ubetydelig sannsynlighet for at den amerikanske føderasjonen kollapser i svært overskuelig fremtid, og da vil disse gigantvåpnenen som vi vil ha så mye mer av, selv havne i hendene på gale menn med totalitære vyer.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Russia has no plans to use nuclear weapons in connection with the situation around Ukraine, there have been no changes in doctrinal approaches to this issue, said Deputy Foreign Minister Sergei Ryabkov.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Det skjer vel gjerne i kjølvannet av et militærnederlag, og det ble jo også gjort med Japan og Tyskland etter andre verdenskrig. Japan har knapt hatt et militære siden da. Og det er for så vidt også interessant at de demilitariserte aksemaktene ikke har vært noe mer utrygge enn andre demokratiske land i de 80 årene som har gått siden krigen.
    Det er jo eit paradoks, og umogleg å finna ei god løysing: Det å væpna seg til tryggheit fungerer for oss, men er ikkje generaliserbart og frykteleg dyrt. Nord-Korea har vel prøvd i 70 år og bruker 1/3 av BNP på forsvar, men eg trur ikkje Kim Jong-Un kjenner seg heilt trygg av den grunn. Å demilitarisera fungerer i mange tilfelle, men opnar sjølvsagt store moglegheiter for dei som ikkje gjer det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Og det er også litt interessant at Russland er langt nærmere å bringe våpenallmektige USA til kollaps gjennom desinformasjon og etteretningsvirksomhet, enn de så langt har kommet å bringe (i forhold) lille Ukraina til kollaps gjennom konvensjonell militærmakt. Om mindre enn to år kan USS Gerald R. Ford være i hendene på en mentalt ustabil og fullstendig utilregnelig diktator in spe. Og det har i så fall skjedd ved hjelp av en russisk innblanding som direkte ikke har kostet dem et eneste soldatliv.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Ellers burde de som hyller den store båten i Oslofjorden, kanskje ha i bakhodet at vi er ett presidentvalg unna en betydelig sannsynlighet for at dens øverstkommanderende, er en autokrat som er langt mer mentalt ustabil og utilregnelig enn selv Putin er. Og da kan balja fort gå fra å bli en beskyttende venn til å bli en betydelig trussel. Det er en reell og ikke ubetydelig sannsynlighet for at den amerikanske føderasjonen kollapser i svært overskuelig fremtid, og da vil disse gigantvåpnenen som vi vil ha så mye mer av, selv havne i hendene på gale menn med totalitære vyer.
    Det er selvsagt en bekymring man kan ha en dag i januar 2025. Ikke særlig smart å la det styre hva vi gjør idag mht egen sikkerhet og forsvaret av eget territorium.
    Det er utrolig mye som kan ha skjedd til da, feks at krigen er slutt, trumpen kan ikke, av ulike grunner, bli valgt, Nordpolen er isfri, Kina blir demokratisk, Musk viser at månen faktisk er en ost osv osv
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er som regel uenig med USA.
    Jeg er som regel svært skeptisk til militær posering og annen sabelrasling.

    Men Russland har over lang med all tydelighet klargjort sin posisjon.
    De er bøller, tyranner, overgripere, voldtektsmenn, løgnere, tjuver, kjeltringer - og muligens nazister?
    • Transnistra 1992
    • Tadsjikistan 1992-1997
    • Tsjetsjenia 1994-1996
    • Tsjetsjenia 1999-2002
    • Sør-Ossetia 2008
    • Annektiering av Krim og Donbas 2014- pågår fortsatt
    • Syria 2014
    • Ukraina 2022- pågår fortsatt
    Så de har mer eller mindre sammenhengende vært ute på sine kriminelle røvertokt de siste 30 åra.
    Gang etter gang så har de forsvart seg mot uprovoserende opptreden fra en overveldende undermakt, ofte fra fra mindre naboland.

    Vi har derfor ikke noe annet valg enn å stå opp for de prinsipper vårt samfunn er tuftet på.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Det er selvsagt en bekymring man kan ha en dag i januar 2025. Ikke særlig smart å la det styre hva vi gjør idag mht egen sikkerhet og forsvaret av eget territorium.
    Det er utrolig mye som kan ha skjedd til da, feks at krigen er slutt, trumpen kan ikke, av ulike grunner, bli valgt, Nordpolen er isfri, Kina blir demokratisk, Musk viser at månen faktisk er en ost osv osv
    Men sannsynligheten for at Russland invaderer Norge mellom nå og 2025 er lavere enn sannsynligheten for alt det overstående, med mulig unntak av at månen er en ost.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sjølsagt
    På samme måte som andre land bør møte besøkende fra rike Norge:
    Norwegians Go Home
    Dette var vel rettet mot amerikansk militæret, ikke privatpersoner.
    Men uansett hva den plakaten måtte si så er det vel ikke riktig hverken å være ufin eller gå til angrep på en ung jente.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Navalnyj skal nå i retten 31 mai anklaget for å ha startet en ekstremistgruppe. Strafferamme er 10 års fengsel. Dette kommer i tillegg til en kommende rettssak hvor han skal dømmes etter terrorlover med strafferamme på 30 års fengsel.

    Det som er et faktum i dagens russland er at hvis du i dag starter en bevegelse som jobber for frihet, menneskeverd, fred og demokrati, ja så blir du dømt til lange fengselsstraffer for å starte en ekstremistisk bevegelse.
    Skjønner ikke at folk klarer å puste i dagens russland.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Dagens Russland er normalen. 1990-tallet var forvirrende.
    Dessverre er det en oppfatning som den vanlige russer deler. Som Gro Holm sa på Urix spesial sist onsdag; det er ingenting som tyder på at oppslutningen til Putin og krigen minsker i befolkningen, snarere tvert om. Selv oppegående mennesker som jeg snakker med her i Moskva mener at vesten er gått til krig mot russland og at vesten ønsker å ta landet deres, sier Holm.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Skjønner ikke at folk klarer å puste i dagens russland.
    Eg trur vi lett undervurderer kor lett det er å leva under slike forhold, kor lett det er å akseptera at det er visse ting du ikkje gjer og ikkje seier. I dei aller fleste land med den typen politisk kontroll lever folk greitt med det; livet føregår i privatsfæra.

    Eg budde ein periode i Egypt medan eg studerte. Det var før "den arabiske våren", altså medan Mubarak hadde ein politisk posisjon som likna på det Putin har i Russland. Eg var forbausa over kor lett dei aller fleste tok det at dei budde i eit diktatur, særleg middelklassen i byane (altså, dei fleste eg møtte). Tjukt med Mubarak-vitsar. Det same galdt i gamle Aust-Europa, opposisjonen vart fengsla eller putta på galehus, medan folk flest vitsa om styresmaktene.

    Trass alt, kor mange er det her i landet som "starter en bevegelse som jobber for frihet, menneskeverd, fred og demokrati". Veit du kor vanskeleg det er å få folk til å stilla, langt nede, på liste til kommunevalet? I eit land der "demokrati" er statsreligion og det viktigaste læreplanmålet i barneskulen (sannsynlegvis også i rammeplanen for barnehagen)?
     
    H

    heia1956

    Gjest
    Som min kone forteller meg så forstår vi i Norge lite om livet i Russland for vanlige mennesker. Når det fortelles om hvor forferdelig livet var i Sovjetunionen sier hun at det ikke føltes slik for henne og hennes familie. De fleste aksepterer at en liten elite grafser til seg og lever i luksus. Når jeg forteller om oljefondet og at det spares for fremtiden er det veldig rart for henne i forhold til det som er vanlig i Russland.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    ^ Og når man aldri har opplevd noe annet og slett ikke vet hvordan eget liv står seg mot livet i et demokrati så er det ikke det minste rart.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.909
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2
    ruzzerne har bombet enda et sykehus

    – Det er ofre, sier guvernør Serhij Lysak i Dnipro. Han sier et sykehus i byen ble truffet av russiske angrep. En person skal være drept, ifølge Ukrainas president.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Eg trur vi lett undervurderer kor lett det er å leva under slike forhold, kor lett det er å akseptera at det er visse ting du ikkje gjer og ikkje seier. I dei aller fleste land med den typen politisk kontroll lever folk greitt med det; livet føregår i privatsfæra.
    Joda, man blir et produkt av den verden man lever i og tilpasser seg. Den jevne russer vet i ryggmargen alle disse uskrevne lovene som gjelder, hva som kan sies og ikke sies, hva som kan gjøres og ikke gjøres. Og dem har tydeligvis ingenting i mot at en politisk elite beriker seg stort på bekostning av den vanlige mann, sånn har det jo alltid vært. Så lenge man skjøtter om det lille man har og prøver å bygge seg litt opp sånn materielt sett og levestandard generelt, så er man fornøyd og blander seg ikke inn i politikken.

    Trass alt, kor mange er det her i landet som "starter en bevegelse som jobber for frihet, menneskeverd, fred og demokrati". Veit du kor vanskeleg det er å få folk til å stilla, langt nede, på liste til kommunevalet? I eit land der "demokrati" er statsreligion og det viktigaste læreplanmålet i barneskulen (sannsynlegvis også i rammeplanen for barnehagen)?
    Skjønte ikke denne helt. Alt må sees i relasjon til noe annet. I Norge skårer vi jamnt veldig høyt på frihet, menneskeverd, pressefrihet, fred og demokrati, hvis vi sammenligner oss med andre land på den jordkloden vi lever på. Derfor er det naturlig at det ikke startes en ny bevegelse for å jobbe for noe vi allerede har. At vi sløves ned og etterhvert tar ting for gitt, det kan nok være. Men krigen i Ukraina kan nok være en påminner for oss alle at vi ikke tar ting for gitt.
    Den største trusselen er korrupsjon. Dette skadedyret eter seg sakte men sikkert inn over alt, den presser på og finner glipper der den kan få fotfeste. Med økende korrupsjon endres samfunnet på alle nivåer, sakte med sikkert, også i Norge.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Men sannsynligheten for at Russland invaderer Norge mellom nå og 2025 er lavere enn sannsynligheten for alt det overstående, med mulig unntak av at månen er en ost.
    Vanskelig å vite
    Jeg tror, men kan ikke vite - kan være en ren planlagt provokasjon, Gerald Fords reise i nord må sees i sammenheng med
    1. kraftig økt russisk øvelsesaktivitet i nord utenfor norske kyst. Da melder spørsmålet seg om det er provoserende eller bare normal russisk aktivitet som ikke vi skal bry oss med;
    - oppbinding av store havområder normalt brukt til fiskeri som jo er en aktivitet som er levebrødet til noen folk i nord, men kanskje ikke nok til å la oss provosere
    - russiske øvelser med oljeplattform som mål, norsk olje og gass vil enkelte mene er en kritisk aktivitet for nasjonen Norge, men kanskje ikke nok til å la oss provosere
    - russisk oppmønstring på Svalbard som ligner mistenkelig på simulering av marineflåte og hærmarsj, men kanskje ikke nok til å la oss provosere
    - russernes bruk av flagget til deres spesial operasjon i Ukraina på Svalbard, , men kanskje ikke nok til å la oss provosere
    - kutting av fiberkabler, men kanskje ikke nok til å la oss provosere
    - markering av russiske merkedager i kirkenes, , men kanskje ikke nok til å la oss provosere
    - russiske øverste kirkelige leder i murmansk som ønsker dagens grense lenger vest, men kanskje ikke nok til å la oss provosere
    - fiskefartøy som viser seg å være spionskip, , men kanskje ikke nok til å la oss provosere
    -- dog kan det hende at amerikanerne lar seg provosere ved at russerne hele tiden er på de med sine fiskefartøy mht amerikanernes ubåt aktiviteter
    -- og lista kan nok la seg utvide, , men kanskje ikke nok til å la oss provosere

    I det hele tatt så bør vi kanskje bare finne oss i alt det russerne holder på med ovenfor oss - vi må for all del unngå å provosere? Jeg synes ikke det.

    2. to store pågående (nesten back to back) NATO øvelser i nord som er i Norges interesse, men for NATO kanskje vel så viktig med samtrening blant andre land, inklusive Finland og Sverige. Havområdet utenfor NordNorge er en god plass å øve siden luftrommet der er, jeg antar uten å ha sjekket i detalj i det siste, ganske fredelig og lite trafikk som blir påvirket. Samtidig får man testet russisk beredskap og mottrekk som kan være godt å vite
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ruzzerne har bombet enda et sykehus

    – Det er ofre, sier guvernør Serhij Lysak i Dnipro. Han sier et sykehus i byen ble truffet av russiske angrep. En person skal være drept, ifølge Ukrainas president.

    Som om ikke det var nok krigsforbrytelser allerede, så bombet de brannstasjonen i Dnipro i går og satte 24 brannbiler ut av spill (noen av dem donert fra Norge). Deretter bombet de sykehuset. Det er liksom ikke så mye rom for tvil om hva dette er for noe.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men sannsynligheten for at Russland invaderer Norge mellom nå og 2025 er lavere enn sannsynligheten for alt det overstående, med mulig unntak av at månen er en ost.
    Det er veldig mange år siden en storskala invasjon av Norge var et realistisk scenario, om det noensinne har vært det. De er liksom ikke best på logistikk. Å holde en forsyningskjede åpen for å levere mat og ammunisjon til egne styrker gjennom Finnmark og nedover i Troms ville fort støtt på noen problemer.

    Derimot er muskovittene fortsatt fullt i stand til å gjøre ubehagelige ting med en ubeskyttet oljeplattform eller en kritisk viktig fiberkabel. De var også fullt i stand til å gjøre en begrenset operasjon langs kysten i Finnmark for å etablere lokale «opprørsrepublikker» der, i det minste inntil marineinfanteriet på kola ble sendt til Ukraina med enveisbillett.

    Som tjua også påpeker er det på tide å demonstrere at alle disse «ikke-provokasjonene» begynner å utgjøre et mønster, som i sin tur vil få konsekvenser om det fortsetter.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    En sak man heller ikke skal se bort fra.
    Amerikanerne kan også være interessert i å vise russernes største samarbeidspartner, Kina, som russerne har gitt adgang til sitt havområde for Kina kystvakt, at Amerikanerne dekker alle hav..
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Men sannsynligheten for at Russland invaderer Norge mellom nå og 2025 er lavere enn sannsynligheten for alt det overstående, med mulig unntak av at månen er en ost.
    Og beslutninger tatt i dag vil heller ikke påvirke vår forsvarsevne noe særlig i samme periode (med unntak for økt produksjon av ammunisjon, levering av samme til Ukraina, og påfyll til egne lagre).

    Nå er det kanskje klokt å tenke langsiktig, nettopp fordi den største lokale trusselen i hvert fall midlertidig har selvdestruert på spektakulært vis. Felles luftkommando med Danmark, Sverige og Finland? Kanskje det fellesskapet kan ha fordeler av en annen balanse i type kapabiliteter enn nesten bare jagerfly? Kanskje felles kommando åpner for angrepshelikopter? Kanskje et felles droneprosjekt? Det er helt sikkert en drøss andre vurderinger som kan tas på grunnlag av nye forutsetninger. Det er garantert en drøss med beslutninger som neppe får veldig stor effekt før om ti år, som investering i personell og kompetanse, forskning på både det ene og det andre og bortetter.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    2 powerful explosions were reported in Mariupol.

     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    For å unngå misforståelser, litt fra artikkelen:
    A day ahead of Blinken’s visit is the start of Arctic Challenge 2023, Europe’s largest air force exercise that will gather 14 nations. War games with about 150 fighter jets will take place in the skies above Norway, Sweden and Finland until June 9.

    The US aircraft carrier “USS Gerald R. Ford is this weekend visiting Oslo, but will sail north on Monday, to the waters west of Helgeland near the Arctic Circle where the powerful carrier group is expected to train together with NATO allies.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Er vel greit å ha det i nærheten om Putin finner på at Estland og Latvia's russiske minoriteter blir undertrykt
    slik at det trengs en ''spesiell militær operasjon'' der også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn