Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mange rare spekulasjoner her nå.
    Nei, det fingeravtrykket der er hvor tydelig som helst. Selvfølgelig har noen fyrt opp under disse demonstrasjonene, og svensk autoritetsvegring hindrer dem fra å knipe det ved roten. Som vanlig idealiseres manglende evne og vilje til å gripe inn som uttrykk for ytringsfrihet og toleranse, men jeg leser det som noe annet.

    I tillegg har vi situasjonen med gjengvold, hvor det nå er skyteepisoder med automatvåpen omtrent daglig og bombeattentat hver andre eller tredje dag, og påskeopptøyene i Örebro hvor en buss med politi ble herjet av steinkastende pøbel. Politi som avfyrte varselsskudd i den situasjonen ble etterforsket for tjenestefeil. En pøbel ble frikjent for å ha kastet stein mot politibil, fordi domstolen ikke fant det bevist at han virkelig hadde forstått at dette var en politibil. Når en statsråd sa at denne dommen ikke så riktig ut fikk han klar beskjed i kommentarfeltene om at det hadde han ikke noe med å mene noe om. Vi husker også corona-pandemien, hvor Tegnell ble sendt ut for å underholde folket mens regjeringen gjemte seg bak ham og lot være å beslutte noe.


    Jeg mener helt oppriktig at Sverige har gått så langt i å demontere egne myndigheters autoritet at det er berettiget å spørre om de fortsatt har kontroll på eget territorie. Om putin hadde rukket å slippe ned små grønne menn for å innta flyplassen på Gotland mistenker jeg den offisielle svenske responsen ville vært å nedsette en kommisjon for å forstå dette handlingsmønsteret ut fra et genusperspektiv.

    Og jeg bor i Sverige ca halve året, leser svenske medier daglig, og skriver dette fra Sverige.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.910
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2
    Står dårlig til med europeisk militære også!


    Spania planlegger å sende Leopard-stridsvogner for å hjelpe krigsherjede Ukraina, men først må flere av dem repareres, ifølge forsvarsminister Margarita Robles.

    – Vi har vært i kontakt med forsvarsindustrien for å finne ut hvor mange som må repareres, ettersom det er en rekke Leopard-2A4-stridsvogner som har vært ute av drift i lang tid, sa hun på en pressekonferanse torsdag.

    Spania har totalt 108 Leopard 2A4-stridsvogner, som alle ble kjøpt brukt fra Tyskland i 1995, i utgangspunktet på leiebasis.


    Når man ikke klarer å plukke ut et par titalls av de uten at de må repareres først...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Ein tanke eg gjerne vil lufta:

    Er det ikkje rart at Russland, med eit intrikat nett av allierte både på venstre og høgre hand, og nære band til små og store diktatorar, ikkje har klart å få til eit einaste opprør/anslag mot amerikanske interesser andre stader siste året. Hadde ikkje de gjort det om de skulle slåss mot USA, som Kreml insisterer på at dei gjer? Kva med Iran og Assad, er det ikkje snart på tide å betala tilbake for hjelpa dei fekk?

    At USA drog seg ut av Afghanistan var jo eit strategisk nederlag, men den amerikanske kapasiteten til å hjelpa Europa vart jo ikkje nett svekt av det, dei har snarare eit superkostbart engasjement mindre å uroa seg for.

    Eg anar ikkje kva konklusjon ein kan dra av dette, dersom påstanden min er rett, altså.

    Edit: Logikken min er: 1) Dersom USA sluttar å levera våpen før frontlinjene er vesentleg endra, går dette i dass. 2) Hovudproblemet til USA er “overextention” (i geopolitikken), men at Ukraina-krigen kjem faktisk på eit tidspunkt der USA har klart å avvikla mykje av dei større engasjementa sine, og Midtausten er rolegare enn på 15 år. 3) Putin kunne kanskje ønskt seg eit kinesisk anslag mot Taiwan, men det kunne på hi sida fått utilsikta konsekvensar som Kina neppe ønskjer.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nei, det fingeravtrykket der er hvor tydelig som helst. Selvfølgelig har noen fyrt opp under disse demonstrasjonene, og svensk autoritetsvegring hindrer dem fra å knipe det ved roten. Som vanlig idealiseres manglende evne og vilje til å gripe inn som uttrykk for ytringsfrihet og toleranse, men jeg leser det som noe annet.

    I tillegg har vi situasjonen med gjengvold, hvor det nå er skyteepisoder med automatvåpen omtrent daglig og bombeattentat hver andre eller tredje dag, og påskeopptøyene i Örebro hvor en buss med politi ble herjet av steinkastende pøbel. Politi som avfyrte varselsskudd i den situasjonen ble etterforsket for tjenestefeil. En pøbel ble frikjent for å ha kastet stein mot politibil, fordi domstolen ikke fant det bevist at han virkelig hadde forstått at dette var en politibil. Når en statsråd sa at denne dommen ikke så riktig ut fikk han klar beskjed i kommentarfeltene om at det hadde han ikke noe med å mene noe om. Vi husker også corona-pandemien, hvor Tegnell ble sendt ut for å underholde folket mens regjeringen gjemte seg bak ham og lot være å beslutte noe.


    Jeg mener helt oppriktig at Sverige har gått så langt i å demontere egne myndigheters autoritet at det er berettiget å spørre om de fortsatt har kontroll på eget territorie. Om putin hadde rukket å slippe ned små grønne menn for å innta flyplassen på Gotland mistenker jeg den offisielle svenske responsen ville vært å nedsette en kommisjon for å forstå dette handlingsmønsteret ut fra et genusperspektiv.

    Og jeg bor i Sverige ca halve året, leser svenske medier daglig, og skriver dette fra Sverige.
    Kanskje de ville mobilisert via brev som et annet land gjorde når fienden banket på døra :ROFLMAO:
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Når man ikke klarer å plukke ut et par titalls av de uten at de må repareres først...
    Høres nesten ut som de har plukket ut de aller dårligste?

    Her litt mer utfyllende hva Spania har fra agenzianova:
    The Spanish Army is equipped with one of the largest numbers of Leopard tanks: 347 in total, of which 239 correspond to the Leopard 2E model, produced in Spain, and 108 are Leopard 2 A4, purchased second-hand by Germany in 1995. More than half of the vehicles in this last lot were hibernated more than ten years ago in the Army logistics base in Zaragoza and subjected to a dehumidification process to prevent deterioration. The tanks were thoroughly inspected over the summer and about 20 of them were in good condition, while a similar number needed rebuilding, according to military sources.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    Og hva har hun her begynt å røyke?
    Det står at hun delte sine synspunkter på vegne av utøverkommiteen, mao det er flere storrøkere i norsk idrett. OL i Paris i 2024 og prosessen er i gang for at russerne skal få være med, blir ikke overrasket hvis pampene vinner frem så får vi se hva de enkelte land gjør da.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noe overraskende fra utøverkomiteen, men ikke fra IOC. Sammen med FIFA og en del andre sportsorganisasjoner hadde de nok rast inn på korrupsjonslista rundt der Russland ligger.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.910
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2
    På tide at de Slovakiske MIG-29 blir levert. Trodde de allerede hadde blitt levert, etter alle nyhetsoppslagene om at de var klare for levering i desember...
    SLovakia sitter fortsatt på 30 T-72. Regner med at grunnen til at de ikke allerede er sendt de skal ha for mye for dem. Hvis de fikk en halv Leopard for noen gamle IFV i fjor (BMP-1).


     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Ein tanke eg gjerne vil lufta:

    Er det ikkje rart at Russland, med eit intrikat nett av allierte både på venstre og høgre hand, og nære band til små og store diktatorar, ikkje har klart å få til eit einaste opprør/anslag mot amerikanske interesser andre stader siste året. Hadde ikkje de gjort det om de skulle slåss mot USA, som Kreml insisterer på at dei gjer? Kva med Iran og Assad, er det ikkje snart på tide å betala tilbake for hjelpa dei fekk?

    At USA drog seg ut av Afghanistan var jo eit strategisk nederlag, men den amerikanske kapasiteten til å hjelpa Europa vart jo ikkje nett svekt av det, dei har snarare eit superkostbart engasjement mindre å uroa seg for.

    Eg anar ikkje kva konklusjon ein kan dra av dette, dersom påstanden min er rett, altså.

    Edit: Logikken min er: 1) Dersom USA sluttar å levera våpen før frontlinjene er vesentleg endra, går dette i dass. 2) Hovudproblemet til USA er “overextention” (i geopolitikken), men at Ukraina-krigen kjem faktisk på eit tidspunkt der USA har klart å avvikla mykje av dei større engasjementa sine, og Midtausten er rolegare enn på 15 år. 3) Putin kunne kanskje ønskt seg eit kinesisk anslag mot Taiwan, men det kunne på hi sida fått utilsikta konsekvensar som Kina neppe ønskjer.
    Tja, hvilke amerikanske interesser er det du ser for deg at Iran eller Syria hadde kunnet slå til mot som ville ha svekket USAs evne til å støtte Ukraina?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Mange rare spekulasjoner her nå.
    Muligens, likevel neppe helt tilfeldig at Paludan valgte seg ambassaden til tross alt semi-sekulære Tyrkia og ikke Afghanistan, Iran eller hvilket som helst araberland for å brenne en koran.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Muligens, likevel neppe helt tilfeldig at Paludan valgte seg ambassaden til tross alt semi-sekulære Tyrkia og ikke Afghanistan, Iran eller hvilket som helst araberland for å brenne en koran.
    Leste et sted at Erdogan var en ekte Basari , og ville forsøke å handle så mye som mulig for Tyrkia mot sin godkjennelse av Finland og Sverige som mulig. Virker ikke ulogisk på meg.

    Og i den forbindelse har Victoria Nuland akkurat uttalt at USA ville være adskillig mer smidige mhp. F-16 og F-35 hvis Tyrkia anerkjente Finlands og Sveriges tiltredelse til NATO. Hardt mot hardt, som det heter.

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Leste et sted at Erdogan var en ekte Basari , og ville forsøke å handle så mye som mulig for Tyrkia mot sin godkjennelse av Finland og Sverige som mulig. Virker ikke ulogisk på meg.
    Jeg tipper at etter valget i Tyrkia så vil han, om han fortsatt er den relevante person, få en grei realitetsorientering gjennom relevante kanaler - noe han helt sikkert har fått allerede. Jeg aner rimelig nok ikke en skit av hva som faktisk foregår bak kulissene, men Tyrkia har også en skog folk som forstår hva som foregår og ikke trenger å bruse med fjærene for å vinne et valg. Diplomati utøves sjelden i avisoverskrifter eller i pompøse taler. Nå oppfører Erdogan seg offentlig som en som kan kreve hvasomhelst for å ordne noe, jeg tipper det er noen på andre siden av Atlanterhavet som ikke helt deler den oppfatningen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Nåja. Hun sier:

    "Det jeg har sagt - det er vanskelig å være uenig i - er at en av idrettens grunnprinsipper er at det er nulltoleranse for diskriminering. Å utestenge en gruppe mennesker - utelukkende på bakgrunn av deres pass - er diskriminerende og også et brudd på menneskerettighetene, sier hun."

    Her er det tross alt ikke snakk om å utestenge noen utelukkende på bakgrunn av deres pass. Det er snakk om å utestenge noen fordi de representerer et land som driver angrepskrig mot en fredelig nabo. Uansett om man sier at de deltar i kraft av seg selv og ikke representerer Russland er det åpenbart at de vil bli oppfattet som å representere Russland. Det høres så fint ut å si at idretten er upolitisk, men det er bare å innse at det er den ikke. Russland kommer til å innkassere dette som en stor seier. De store arrangementene i internasjonal idrett er i høyeste grad politiske. Med dette utspillet viser hun egentlig bare at hun er naiv.

    Men la nå idretten drive som de vil. Det er jo bare for Frankrike og Italia å nekte de russiske utøverne innreisevisum.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Med dette utspillet viser hun egentlig bare at hun er naiv.
    Det ville strengt tatt være dypt sjokkerende om en toppidrettsutøver var i stand til å tenke en tanke som gikk utenfor sin egen boble der alt handler om meg, sport, meg og sport.

    Hun sier jo, som du indiker, at hun ikke har skjønt noesomhelst og mener at det viktigste i verden tross alt er idrett så får resten gå som det går.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.910
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2
    Today, Defence Minister Anita Anand announced that Canada will supply Ukraine with four Leopard 2 main battle tanks from the Canadian Armed Forces’ (CAF) inventory. The Minister also announced that Canada will provide ammunition, spare parts, and will deploy Canadian Armed Forces members to train Ukrainian soldiers on the use of these tanks in a third country.

    https://www.canada.ca/en/department...-2-battle-tanks-training-and-sustainment.html
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Tja, hvilke amerikanske interesser er det du ser for deg at Iran eller Syria hadde kunnet slå til mot som ville ha svekket USAs evne til å støtte Ukraina?
    Nei, det er ei substansiell innvending.

    Det er mogleg å førestilla seg ein "humanitær spesialoperasjon" i Jemen for å stø houthiane, men sannsynlegvis ville ikkje det gjort stort frå eller til. Det er vel slik at både Iran og Syria har meir enn nok med å halda regima på beina, og dersom Nord-Korea hadde forsøkt seg på noko hadde det sannsynlegvis enda med ein total fiasko.

    Dessutan er russisk hjelp i ein slik situasjon utenkjeleg, all den tid det faktisk er Iran og NK som må driva våpenleveransar til Russland. Nei, Russland har neppe slik hjelp å mobilisera, og Kina er som sagt lite villig til å potensielt gjenskapa (effektane av) Pearl Harbour ved å gå lengre enn å flyga over Taiwan.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.586
    Torget vurderinger
    2

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    NTB:
    Danmark skal se på muligheten for å rettsforfølge russiske ledere

    Danmark slutter seg til en kjernegruppe av land som skal se på muligheten for å rettsforfølge russiske ledere involvert i invasjonen av Ukraina.
    – Når vi er vitne til slike forbrytelser, stiller det krav om handling. Det er også et spørsmål om ansvaret vi har for den internasjonale rettsorden og staters suverenitet, sier utenriksminister Lars Løkke Rasmussen i en pressemelding.
    Det er Ukraina som inviterer land til å være med i kjernegruppen, og fra før har blant annet Storbritannia sluttet seg til. Rasmussen sier den danske regjeringen nå har takket ja til invitasjonen.
    – Her kan vi bidra med vår juridiske ekspertise og sikre at russiske ledere stilles til ansvar for Russlands aggresjon, sier han.
    Den internasjonale straffedomstolen (ICC) har i henhold til dagens regler ikke mulighet til å straffeforfølge Russlands øverste ledere for angrepskrigen mot Ukraina.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Vil bli interessant å se hvem som defineres som "russlands øverste ledere", altså hvor langt ned i maktvertikalen man går før man setter en strek.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.586
    Torget vurderinger
    2
    Minner om:


    Den ble stemt gjennom før forkjøpsangrepet på Irak, for å sende en melding til alle som måtte ha planer tilsvarende dem Danmark nå melder.

    Store land med atomvåpen gjør som de vil. Det skal innrømmes at Russland fremstår med svakere gjennomføringsevne.

    Time will show.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Nåja. Hun sier:

    "Det jeg har sagt - det er vanskelig å være uenig i - er at en av idrettens grunnprinsipper er at det er nulltoleranse for diskriminering. Å utestenge en gruppe mennesker - utelukkende på bakgrunn av deres pass - er diskriminerende og også et brudd på menneskerettighetene, sier hun."

    Her er det tross alt ikke snakk om å utestenge noen utelukkende på bakgrunn av deres pass. Det er snakk om å utestenge noen fordi de representerer et land som driver angrepskrig mot en fredelig nabo. Uansett om man sier at de deltar i kraft av seg selv og ikke representerer Russland er det åpenbart at de vil bli oppfattet som å representere Russland. Det høres så fint ut å si at idretten er upolitisk, men det er bare å innse at det er den ikke. Russland kommer til å innkassere dette som en stor seier. De store arrangementene i internasjonal idrett er i høyeste grad politiske. Med dette utspillet viser hun egentlig bare at hun er naiv.

    Men la nå idretten drive som de vil. Det er jo bare for Frankrike og Italia å nekte de russiske utøverne innreisevisum.
    Hun sa også:
    "– Alle er enige om at krigen er grusom og brutal. Jeg fortalte hva vi hadde diskutert i Norge, fra et verdimessig ståsted og den olympiske og idrettens visjon. Skal idretten fortsette å være nøytral og ha en nulltoleranse mot diskriminering, kan man ikke utestenge utøvere på grunn av russisk pass, sier Jacobsen."

    Når har toppidrett vært nøytralt?
    Og er det et land som bruker idretten for alt det den er verdt i politisk sammenheng, så er det Russland.
    Det er er ikke en eneste toppidrettsutøver fra Russland som har gått ut MOT krigen og det sier sitt! Nå er det jo mange grunner til det, men ingen av de gjør saken bedre!

    Hun må enten ha kortsluttet eller så stemmer hun veldig rødt...
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    Disse idrettsfolka er jo litt neper også da, de kunne jo bare fått Petter Northug til å komme med denne uttalelsen så hadde hele norge snudd og blitt enige.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Trist at denne idiotien sprer seg sakte også blant folk man antok var normale og oppegående. Kjenner selv noen av arten som har fått sånne religiøse opplevelser omkring en virkelighet som ikke finnes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn