Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    68
    Antall liker
    33
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det er interessant hvor russiske menn flykter til Georgia. Et land russland angrep for 14 år siden. Så en video hvor russiske menn i Georgia ble spurt om krim tilhører Ukraina eller Russland. Turistvisumet burde vel bli kalt tilbake ved noen tilfeller.

    Jeg er mer bekymret enn jeg var for noen uker siden. Putin har tatt ytterligere grep om landet, erklært mobilisering samt innlemmet okkuperte områder til Russland. Vet ikke hvor mye diplomati kan hjelpe i nåværende situasjon. Muligheten for bruk av atomvåpen er vel nærmere nå enn noen gang etter 2 verdenskrig. USA har sagt klart i fra hva som vil skje hvis Russland tar det ekstreme steget. Eneste løsningen nå er at Putin blir fjernet fra noen med vettet i behold. Er kanskje en liten mulighet for at Putin bløffer angående atomvåpen, men ser svart ut.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.934
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Spennende tider helt klart. Så gjenstår det å se om det er Russland eller USA som slipper den første atombomben denne gang.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Dette heter på godt norsk, å be om juling.
    Som oftest, når man er pågående nok, så får man til slutt all den julingen man ber om, pluss en passe porsjon i tillegg. Putin har nå bedt om juling så instendig og så lenge, at han snart får akkurat det. Det blir ikke gøy på noen som helst måte, men når man har en ulv inne i sauefjøset, så må den ut, det finnes ikke noe alternativ.
    Det er ikke en ulv. Og det er ikke et sauefjøs.

    Putin har 1.588 stridshoder på raketter/leveringssystemer som er klare til utskyting på sekunders varsel.
    Han disponerer totalt over 5.977 kjernekraftvåpen, deriblant en rekke av verdens største hydrogenbomber.

    Fjøset ser slik ut:

    Our-planet-seen-from-space-35-000-km-22-000-miles-above-the-Earth-This-type-of-imagery.png
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.457
    Antall liker
    9.759
    Sted
    Interiore Simplicitate

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Spennende tider helt klart. Så gjenstår det å se om det er Russland eller USA som slipper den første atombomben denne gang.
    Kommer ikke til å skje at USA starter det løpet, hvor har du det fra? Å ja la meg gjette; siden USA slapp bombene etter W2 så vil de så klart gjenta den suksessen...
    Tror det skal veldig mye til før USA trykker på knappen med de som sitter i førersetet der. Da må russerne ha tatt for mye tran.. Dersom drumpen kommer derimot så kan d fort skje.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Leseverdig, spesielt for dem som ikke ser hva Russland skulle ha å vinne på å sprenge gassledningene.

    Jeg har nevnt angrep på energi/oljefelt før som et maktmiddel. Russland står bak dette indirekte eller direkte. Dette er ikke nytt, men skjer vel for første gang i Europa siden 2 vk.
    Jeg tror noen land nå kommer til å blir mer restriktive til å sende våpen til Ukraina. Det er vel en advarsel i dette om det om at noen er villige til å pirke Biden og EU på tissen. Norge bør skjelve i buksene og be til Gud.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Også hos danskene. Her spilles det på alle strengene ser det ut som

    1664467708499.png

    Dr.E
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har nevnt angrep på energi/oljefelt før som et maktmiddel. Russland står bak dette indirekte eller direkte. Dette er ikke nytt, men skjer vel for første gang i Europa siden 2 vk.
    Jeg tror noen land nå kommer til å blir mer restriktive til å sende våpen til Ukraina. Det er vel en advarsel i dette om det om at noen er villige til å pirke Biden og EU på tissen. Norge bør skjelve i buksene og be til Gud.
    «Norge bør skjelve i buksene og be til Gud».

    Kan du utdype?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.487
    Torget vurderinger
    2

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Jeg har nevnt angrep på energi/oljefelt før som et maktmiddel. Russland står bak dette indirekte eller direkte. Dette er ikke nytt, men skjer vel for første gang i Europa siden 2 vk.
    Jeg tror noen land nå kommer til å blir mer restriktive til å sende våpen til Ukraina. Det er vel en advarsel i dette om det om at noen er villige til å pirke Biden og EU på tissen. Norge bør skjelve i buksene og be til Gud.
    Hvor har du dette fra? Ser det ut som at NATO bakker ut? Tipper det blir tvert imot. Og husk på at NATO, inkl USA, ikke har erklært noen krig. Så bare pust rolig, gå en tur og slapp av. Dette blir en laaaaang konflikt som ikke er over med det første. Og det kommer ingen bomber med mindre putler starter. Men da kommer det full blåst. Og det er intet vi tastaturkrigere kan gjøre med det
    Og jeg er helt sikker på at de ansvarlige myndigheter i vesten leser ekspert kommentarene på HiFiS med stor interesse. Skulle ikke forundre meg om noen blir kontaktet.... bare sjekk at nummeret ikke begynner med +7...
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hvor har du dette fra? Ser det ut som at NATO bakker ut? Tipper det blir tvert imot. Og husk på at NATO, inkl USA, ikke har erklært noen krig. Så bare pust rolig, gå en tur og slapp av. Dette blir en laaaaang konflikt som ikke er over med det første. Og det kommer ingen bomber med mindre putler starter. Men da kommer det full blåst. Og det er intet vi tastaturkrigere kan gjøre med det
    Og jeg er helt sikker på at de ansvarlige myndigheter i vesten leser ekspert kommentarene på HiFiS med stor interesse. Skulle ikke forundre meg om noen blir kontaktet.... bare sjekk at nummeret ikke begynner med +7...
    Nato bakker ikke ut, men noen enkeltland kanskje. Russland prøver vel å spre splittelse og skremselspropaganda.
    Foreløpig er det bare 2 parter i konflikten. Ukraina vs Russland. Men Putin er sterk, han kan sende inn så mye hjelp han vil. Men det kan ikke Ukraina. Men en vakker dag kan en tredjepart blande seg inn på en av sidene. Boblene i havet kan være noe sånt.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Nato bakker ikke ut, men noen enkeltland kanskje. Russland prøver vel å spre splittelse og skremselspropaganda.
    Foreløpig er det bare 2 parter i konflikten. Ukraina vs Russland. Men Putin er sterk, han kan sende inn så mye hjelp han vil. Men det kan ikke Ukraina. Men en vakker dag kan en tredjepart blande seg inn på en av sidene. Boblene i havet kan være noe sånt.
    Min utheving. Jeg er ikke enig i det, slik jeg leser det har Putin blitt presset fra skanse til skanse, det tydeligste beviset er kanskje at han måtte si at han ikke bløffet. Og han har ikke noe "hjelp" å sende inn, kun uforberedte, utrente "soldater" som er innrullert mer eller mindre under tvang. Det er klart at det er makt i antall, men enn så lenge ser det ikke ut til å hjelpe.
     

    TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    68
    Antall liker
    33
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nato bakker ikke ut, men noen enkeltland kanskje. Russland prøver vel å spre splittelse og skremselspropaganda.
    Foreløpig er det bare 2 parter i konflikten. Ukraina vs Russland. Men Putin er sterk, han kan sende inn så mye hjelp han vil. Men det kan ikke Ukraina. Men en vakker dag kan en tredjepart blande seg inn på en av sidene. Boblene i havet kan være noe sånt.
    Putin har vel ikke så mye å sende inn. Bortsett fra umotiverte soldater og elendig utstyr. Eneste han har igjen er atom våpen. Ukraina vinner dette sålenge de får moderne utstyr.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg fikk akkurat en åpenbaring. Keefern var særdeles fremsynt da han fjernet den gitarstrengen, vel vitende om at den ville komme til nytte en dag.
    Skal gi meg med OT. Takk til dere som bidrar til å holde tråden seriøs og relevant.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ser det ut som at NATO bakker ut? Tipper det blir tvert imot.

    NATO kan like lite bakke ut på dette tidspunktet, etter all retorikken mot Putler og for samhold og folkerett, uten å miste ethvert snev av troverdighet, som Putler kan avblåse krigen og beordre full tilbaketrekkning uten å miste all makt og livet i tillegg. Dette vil og må gå sin gang inntil den ene eller andre ligger endelig beseiret på slagmarken.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hva skal vi mene dersom det faktisk forholder seg slik at dette er USA's verk?
    Jeg tror i utgangspunktet at det kun er Russland som er idiotiske nok til å gjøre noe sånt, men døra står på gløtt også når det gjelder våre venner i vest.
    Jeg liker ikke å tenke den tanken, men… heeeeelt usannsynlig, vel…?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er redd Galeev i linken over kommer med en svært god analyse av Putin tenkemåte. Han har ingen andre måter å eskalere på og om det er noe vi vet helt sikkert så må det være at han ikke kommer til å trekke styrkene og slutte fred.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Russerne er så ivrige etter å sloss at de begynner før de kommer til Ukraina.

    Tittelen oversatt: The Russians kill each other before reaching the front line

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan du utdype?
    I flg en del opplysninger som har blitt kommunisert så virker det jo som at Putin ikke har hatt full tilgang til alt av personell og materiell så lenge dette har vært karakterisert som en spesialoperasjon. Når de evt kan (i sine egne hoder) karakterisere det som krig, og at russisk territorie angripes, vil saken være en annen.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.218
    Antall liker
    3.731
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Vet du hva han har i bakhånd når det gjelder soldater og materielle å sette inn?
    Man kan jo få inntrykk av at det ikke er spesiell høy kvalitet over verken det en eller det andre.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    som nevnt tidligere har han jo mange tusen terrorister/politi som virker som at kun har som oppgave å banke opp folk som ikke synes krig er fett.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nei, men - igjen, jeg er «redd» de kan ha langt mer å rutte med enn det vi har sett sålangt. Og, ser da bort fra nukes.

    Skjønner ikke helt hva du baserer angsten på? Vi så jo alt det beste utstyret Russland hadde da krigen startet og samtidig så vi hvor fort det ble tilintetgjort. Mener du at Russland har rullet ut mengder å utstyr fra 60-tallet de siste månedene mens de har holdt de virkelig godsakene gjemt? Godsaker som ingen ellers i verden vet om?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at Putin leter etter en vei ut, og at en eskalering der han kan skylde på overveldende vestlige styrker og fortsatt blåse opp fiendebilder, kan være det han trenger.

    En liten taktisk nuke fulgt av en eliminering av svartehavsflåten kan være akkurat det han trenger for å trekke seg tilbake og konsolidere stillingen på hjemmebane før alt raser.

    Samtidig som det gjør det mulig å fortsatt bille en del av befolkningen inn at Vesten er kilden til alt ondt, og at han er det eneste som står mellom de og undergangen.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nettopp, som Galeev skriver i en link over. Jeg heller til at dette dessverre er det mest sannsynlige fremtidige scenariet nå.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og tvil ikke på at han vet hva konsekvensen av en taktisk nuke blir. Men for å holde seg ved makten er ingen faenskap for stor.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Skjønner ikke helt hva du baserer angsten på?
    Der er ingen angst fra min side - det er en uttrykksform å si at man er redd for
    Sagt på en annen måte, så blir jeg ikke overrasket om de kan vise mer «muskler» enn det som er fremvist til nå.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvorfor skulle de ødelegge sin egen infrastruktur? Det er jo åpenbart at Europa trenger denne gassen nå til vinteren og jeg tror ikke Russland ville kaste det eneste forhandlingskortet de har.
    I tillegg så skjedde jo dette i farvann kontrollert av andre land. Ville ikke da Russisk tilstederverelse bli oppdaget og brukt for alt det er verdt i vestlig propaganda mot Russland.
    Spot on
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn