Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er vi ikke i en "up the ante" nå? Det forekommer meg at du bare spekulerer i hvor og når bristen kommer.
    for ukraina er bristen ankommet for lenge siden. de vil bare ikke bli sprengt i filler. så kan du sitte der og spekulere. angsten kan du ha. andre har frykten. toskeri!
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har vi virkelig kommet dit hvor bare de "riktige" spørsmålene skal stilles og besvares på OT? Ikke rom for kritikk eller kritisk tenking? Er mine motforestillinger så nedsnødd?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Alternativet er virkeligheten. Er det noe å satse på? Dere smartinger burde forsøke å selge en fremtidsvisjon? Hvor går vi? Quo Vadis?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Har vi virkelig kommet dit hvor bare de "riktige" spørsmålene skal stilles og besvares på OT? Ikke rom for kritikk eller kritisk tenking? Er mine motforestillinger så nedsnødd?
    Kritisk tenkning forutsetter faktisk at man stiller de riktige spørsmålene.
    Men det er seff bare mainstream forskning som tenker slik.
    QAnon og MAGA er jo løftet over slike trivialiteter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    (freddag, de æ freddag)
    Ja det er fortsatt 8 minutter til lørdag så du har rett. Jeg er også på en slags ferie så dagene er ikke så nøye.

    Edit: Basert på ny inkommen informasjon har jeg også oppdatert min posting i mattråden og erkjent det faktum at det faktisk er fredag i dag.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Du legger jo listen med denne:
    Tror nesten det er lettere å bli kvitt brunsnegler enn troll!
    Hvordan i allverden skal vi evolvere videre? Forrakten er innlysende. Ikke et eneste kontaktpunkt på mine innvendiger - eller et lite sitat. Bare pur forakt slik jeg leser det. ...og så klandrer du meg for saklighet? ...og.' noen synes dette er smart, og trykker "liker"-knappen?

    Dyrker vi egentlig bare forakten og likes? Tråden er proppfull av ideologi, men mangler tilsvarende grubling over resultat. Det synes ingen å tenke over, og Gud forby at jeg skulle være verdig å bære kritikk.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Dagen er ikke den samme uten VG. Er dette balanse?


    VG omtaler reportasjen slik:

    «VGs journalist Kyrre Lien har tidligere som frilanser tilbrakt et halvt år i Donetsk, da byen ble styrt av de russiskstøttede opprørerne».

    Så krigen dreier seg altså om «opprørere». Er det grunn til å spørre om etikken i VG eller er det helt greit å omtale dem som er med på et folkemord som «opprørere»?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Godt for deg, da skjønner du kanskje den enda større forakten ukrainere har for sine "frigjørere"?
    ...Derfor stiller jeg spørsmål ved nåværende poltikk, da realiten nettopp befester elendet for Ukrainere.

    Slik det ser ut nå, så må de huke seg ned for mer terror. - og det er delvis fordi ingen ser andre løsninger. Putin eskalerer med mobilisering. Absolutt intet tegn på å gi opp. Han spiller null-sum.

    Slik jeg ser det; bærer jeg en av få røster som tenker at resultatet kanskje blir bedre om man kompromisser litt på ideologien og absoluttene. (I praksis vet jeg at jeg har rett, og sliter med å skjønne verdien av absoluttet hvis babyen skylles ut med badevannet).

    Å fremstille meg på linje med brunsnegler og troll fremstår som usaklig. Språkbruken kan diskuteres. Samme med edruelighet. Men du kommer ikke bedre fra det med meg edru!
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    ...Derfor stiller jeg spørsmål ved nåværende poltikk, da realiten nettopp befester elendet for Ukrainere.

    Slik det ser ut nå, så må de huke seg ned for mer terror. - og det er delvis fordi ingen ser andre løsninger.
    Nei for løsningen er selvfølgelig ikke at Putin gir opp sin aggresjons krig?
    Internasjonal rett er vel slik at en aggressor har rett til å vinne.
    Står ikke det i FN charteret som Russland har underskrevet?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Putin og Russland driter i FN. Samme gjør Kina. Glem FN. FN er utdatert. Vi må "pleie" hegemoniene på en fornuftig måte de neste tiårene (som historisk er veldig kort tid). Alt annet er galskap.

    Alternativet er som nå: Vi utfordrer hverandre mens babyen går i sluket.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Hail Hail Rock-'n'-roll
    Vi pleier våre rocke helter.
    I politikken står vi opp for våre ideer.
    Et folk som ikke står opp for seg selv, fortjener ikke å kalles et folk, sa en liten østeriker m bart!
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vi er da resultatorienterte, er vi ikke.

    Hvis krigen mellom Russland og Ukraina er et uønsket resultat, hvor gikk det da galt?

    ...og hvorfor vil det fortsette å gå galt? Det er spørsmålet.

    Spørsmålet er ikke om jeg er dum som en brunsnegle eller en politisk landssviker.

    Jeg bare spør om resultater. Så kan jo folkene fra pidestallene her inne svare - enten man er ansatt ved UIO eller UD.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Vi er da resultatorienterte, er vi ikke.

    Hvis krigen mellom Russland og Ukraina er et uønsket resultat, hvor gikk det da galt?

    ...og hvorfor vil det fortsette å gå galt? Det er spørsmålet.

    Spørsmålet er ikke om jeg er dum som en brunsnegle eller en politisk landssviker.

    Jeg bare spør om resultater. Så kan jo folkene fra pidestallene her inne svare - enten man er ansatt ved UIO eller UD.
    Litt seint ute ? Krigen har pågått i 7mnd. Eller kan du konkretisere problemstillingen din. Er ikke helt med.

    Dr.E
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Jeg spørger kun, mitt kall er ej at svare!
    Ibsen
    Men så må for fanden spørsmålet være noget fornuftig, eller ej?
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Ja ja, det er ikke vanskelig å forstå at Russland vil ha Ukrainia , historisk sett har det tilhørt Russland i 200++år.
    Putin vil tilbake til Sovjetunionens utbredelse, han har sagt det klart. Det Russland har vært igjennom er en avkolonisering etter Sovjetstatens fall. Vestlige makter gikk også gjennom kolonikriger før de gav opp koloniene , Putin er ikke der ennå. Og gir seg antakelig aldri. Spørsmålet er om verden hadde vært et bedre sted om Russland hadde fått ta Ukrainia og Baltikum i fred . Rent kynisk og geopolitisk Det ville antagelig vært langt mindre lidelse og ulykke for verden om Russland hadde fått en enkel 2014 seier. Da hadde vi bare vært tilbake til den kalde krigen og gitt F de slaviske demokratiene. Vi hadde det helt greit den gangen . NATO hadde avskrekket Russland mot videre ekspansjon og alt hadde vært såre vel - for oss og Afrika -. Nå gikk det ikke slik og Vesten kommer til å ligge i krig med Russland til Russland/Putin rakner eller Russland vinner. Hva er værst diktatur eller krig? Krig og diktatur er jo greit så lenge det er noen andre ,dvs Ukrainia, som må kjempe mot det. Kynisk sett tror jeg hadde Kissingers løsning vært bedre mht lidelse og nød i verden : Russisk dominans i øst , og deretter status quo med et sterkt NATO .




    Men nå er loddet kastet og Vesten må stå imot Russland med alt vi har.Vesten vil aldri mer stole på Russland ( det er vel stort sett naive nordmenn og tyskere som har vært optimistene mht at Russland er er vanlig land)
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hadde Putin vært fornøyd med Krim som han okkuperte, holdt folkeavstemning i og annekterte I 2014 så ville dette glidd over i løpet av noen år. Men Europa forstod ikke at dette bare var første trinn i en større plan, Putin ser det som sin plikt å gjenoppbygge det russiske imperiet. Det er dette som vi nå står overfor. Putin har blitt til Putler og tatt sin beslutning. Alea jacta est.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.803
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slik det har blitt er muligheten der for at han taper Krim igjen, hurra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt seint ute ? Krigen har pågått i 7mnd. Eller kan du konkretisere problemstillingen din. Er ikke helt med.
    Den har vel strengt tatt pågått i åtte år og sju måneder, siden feb 2014 da russland marsjerte inn på Krym. Det fornyede angrepet i feb 2014 var et forsøk på å utvide stillingskrigen ved å slå ut Ukrainas ledelse i Kyiv og ta et langt større landområde. Forskjellen er mest «plausible deniability» i 2014, hvor «opprørstropper» og umerkede soldater ga tilstrekkelig obfuskering til at Vesten kunne velge å ikke ville forstå hva som foregikk, mens angrepet i feb 2022 var helt åpenlyst. Fordi putin trodde Kyiv ville falle som et korthus og at Vesten var for svak, feig og femi til å blande seg inn før det hele var over. Så feil kan man ta.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn