Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Å slå ut Bank-ID må da være en alvorlig provokasjon.


    Vis vedlegget 829198
    Et slikt angrep er svært alvorlig, de rammer svært viktige samfunnsfunksjoner i vårt demokrati. I prinsippet kan dette utløse artikkel 5.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis russiske myndigheter offisielt bekrefter at de står bak dette dataangrepet så mener jeg at vi er i krig med Russland.
    Hvilke praktiske konsekvenser dette vil få for oss kan man jo lure på.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.555
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Ja, nå handler det om i hvilken utstrekning NATO kan knytte Killfile til Kreml.

    De angriper utenriksministeren, og det er jo ingen tilfeldighet.

    Skjermbilde 2022-06-29 kl. 11.03.37.png
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ønskes det at artikkel 5 skal utløses?

    Det vil i så fall ramme store deler av verden, ikke bare Russland.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis russerne greier å komme seg inn i datasystemene og stjele og/eller ødelegge dataene så er det klart mer alvorlig enn om det "bare" er et angrep som gjør tjenestene utilgjengelige i noen timer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg burde svart nei, men er nesten litt på tja. Skummelt å tenke på.
    Utløses artikkel 5, er det kun et spørsmål om tid før atomvåpen blir tatt i bruk. Det er neppe en ønskelig situasjon. "Trøsten" vil selvsagt være at vi vil få bukt med overbefolkningen i verden...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg må jo si at jeg skjønner virkelig ikke hvorfor russerne gjør dette. De greier jo ikke å ramme oss på en måte som betyr noe - det skaper en del irritasjon.

    Også er jo dette noe som vil underbygge fortsatt støtte til Ukraina - det motsatte av hva en skulle tro de ønsket.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    Et slikt angrep er svært alvorlig, de rammer svært viktige samfunnsfunksjoner i vårt demokrati. I prinsippet kan dette utløse artikkel 5.
    Jeg har heller ikke lest artikkel 5 men er type angrep definert der? Er et dataangrep det samme som bomben und granaten i artikkelen? Spør for meg selv siden jeg ikke vet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.462
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Utløses artikkel 5, er det kun et spørsmål om tid før atomvåpen blir tatt i bruk. Det er neppe en ønskelig situasjon. "Trøsten" vil selvsagt være at vi vil få bukt med overbefolkningen i verden...
    Selvsagt bekymret for at dette kan utløse bruk av atomvåpen. Men igjen, Nato kan ikke avvike artikkel 5. og hvor langt kan Russland ”strekke strikken”? Når jeg sier tja, så mener jeg at jeg ikke ønsker at Nato går til krig mot Russland, samtidig ønsker jeg at det reageres. Vanskelig avgjørelse.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.555
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har heller ikke lest artikkel 5 men er type angrep definert der? Er et dataangrep det samme som bomben und granaten i artikkelen? Spør for meg selv siden jeg ikke vet.
    Tja, artikkel 5 nevner et væpnet angrep på en er et angrep på alle. Og så kan man jo lure på om et svært alvorlig dataangrep som slår ut nøkkelfunksjoner i samfunnet kan regnes som et væpnet angrep. (Art.5 er skrevet lenge før dataalderen og jeg tror ikke den er revidert de siste årene)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    NATO har tidligere avklart at et angrep på et lands cyberstruktur er å anse som potensielt utløsende for en Artikkel 5 erklæring om svar på angrepet.


    Og ikke prøv å bruke Bank-ID nå.
    Ok, men likevel er det et stykke til at man sender inn fly, tropper og tanks fordi vi ikke kommer inn på kontoen i noen timer. Som OMF sier så er dette mer til irritasjon enn noe annet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg må jo si at jeg skjønner virkelig ikke hvorfor russerne gjør dette. De greier jo ikke å ramme oss på en måte som betyr noe - det skaper en del irritasjon.

    Også er jo dette noe som vil underbygge fortsatt støtte til Ukraina - det motsatte av hva en skulle tro de ønsket.
    De er neandertalere som tror at dette fungerer. I tillegg drikker og stjeler de som ravner Å, det var godt å generalisere for en gangs skyld.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt bekymret for at dette kan utløse bruk av atomvåpen. Men igjen, Nato kan ikke avvike artikkel 5. og hvor langt kan Russland ”strekke strikken”? Når jeg sier tja, så mener jeg at jeg ikke ønsker at Nato går til krig mot Russland, samtidig ønsker jeg at det reageres. Vanskelig avgjørelse.
    Det smarte hadde kanskje vært å angripe Russland på samme måte; cyberangrep.

    Det særdeles lite smarte er utløse artikkel 5, så lenge Russland ikke ekspanderer sin krig til et Nato- land.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her står det om et påstått motiv for dataangrepet.

    Bl.a.
    Tidigare i veckan uppges gruppen ha genomfört en överbelastningsattack mot Litauen, rapporterar Reuters. Det uttalade motivet bakom den attacken ska ha varit landets blockad mot ryska varutransporter genom Kaliningrad.

    I det norska fallet tycks skälet vara liknande. I inläggen på Telegram refererar gruppen till en NRK-artikel om att den norska regeringen ska ha nekat ett ryskt gruvbolag att transportera råmaterial landvägen till Svalbard.

    Killnet har gjort sig känd genom ett flertal så kallade DDos-attacker. I praktiken innebär det att rikta en mängd trafik mot en specifik sajt, som antingen börjar bli långsam eller helt slutar att fungera.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    NATO har tidligere avklart at et angrep på et lands cyberstruktur er å anse som potensielt utløsende for en Artikkel 5 erklæring om svar på angrepet.


    Og ikke prøv å bruke Bank-ID nå.

    Vis vedlegget 829207
    Kanskje litt mye paranoia ang bank-id nå ? Både tjenesten og nettsiden til bank-id fungerer den, og ingen advarsler mot å bruke tjenesten hos bank-id eller min bank.
    Ingen rapport om bank-id hos downdetector.no
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Norge er i krig med Russland nå. Hybrid krigføring. Nå er det familien Stoltenberg som skal føle angst.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.555
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    ^ Nja, det er vel ingen tilfeldighet at Norge og "familien Stoltenberg" får på pukkelen dagen etter at Tyrkia, Sverige og Finland ble enige, siden generalsekretæren er norsk.

    Russland går ut mot avtalen. Big surprise! (Liker bildet av Anniken såpass at det må gjentas).

    Skjermbilde 2022-06-29 kl. 11.52.22.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.555
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Man må le.

     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    puh......alle leker seg med dette ,skulle tro det var noe nytt

    In determining the National Cyber Power Index (NCPI), the research team is taking what it calls an "all of country approach" to determining and ranking cyber power. The group identified seven national objectives that countries pursue using cyber means. The seven objectives are:

    1. Surveilling and Monitoring Domestic Groups;
    2. Strengthening and Enhancing National Cyber Defenses;
    3. Controlling and Manipulating the Information Environment;
    4. Foreign Intelligence Collection for National Security;
    5. Commercial Gain or Enhancing Domestic Industry Growth;
    6. Destroying or Disabling an Adversary's Infrastructure and Capabilities; and,
    7. Defining International Cyber Norms and Technical Standard

    cyber-power-30-countries.gif

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Tenkte meg det. Russland ønsker å skape uro rundt Svalbard. Blir spennende å følge de neste trekkene til Russland.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er klart at russerne måtte kjøre dette over Storskog og dermed teste ut norsk vilje og evne....
    De kunne jo bare sendt forsyningene med en av de russiske "trålerne" som ødelegger norske kabler som går i mellom Svalbard og fastlandsnorge.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    NATO har tidligere avklart at et angrep på et lands cyberstruktur er å anse som potensielt utløsende for en Artikkel 5 erklæring om svar på angrepet.

    Og ikke prøv å bruke Bank-ID nå.
    Nah, cybersecurity-messig tilsvarer et DDoS-angrep som dette å tagge ned en kinoplakat man ikke liker. Angrepet var mot bank-id’s åpne nettsider, ikke mot tjenesten som sådan. Det er ingen som har stengt ned bank-id. Det eneste er at man en stund kunne få timeout hvis man forsøkte å lese infosiden om bank-id. Den største (og formodentlig tilsiktede) effekten var de hyperventilerende tabloidoppslagene. Vi er veldig langt fra noen artikkel 5-situasjon med dette, men se opp for at dette kan være en offentlig avledningsmanøver mens man forsøker på noe mer destruktivt.

    «Rådet» om ikke å bruke bank-id i dag er bare fjollete, om mulig enda verre enn rådet om å avlyse alle Pride-arrangement fordi det kanskje finnes en islamist et eller annet sted som politiet ikke har fått kontakt med. Da melder man bare at (stats)terroristene har vunnet over det frie samfunnet, og akkurat den dommeroppgaven synes jeg ikke folk bør påta seg i utide.

    Både norsk og svensk bank-id fungerer helt utmerket hos meg i dag, forresten.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    DDos-angrep er ikke så uvanlig. Da får i alle fall nettstedene testet om de har god nok beredskap.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Har ikke fått tid til finlesing ennå, men etter to kjappe runder så er det åpenbart at her har det vært lagt ned en betydelig diplomatisk innsats i å finne kompromiss gjennom et språk som har blitt strukket bredt nok til at det tillater nødvendige politiske tvetydigheter. Ikke minst siden det fortsatt ikke finnes noen internasjonalt anerkjent definisjon av "terrorisme".

    Et godt eksempel er følgende setning fra artikkel 4:

    To that effect, Finland and Sweden will not provide support to YPG/PYD, and the organisation described as FETÖ in Türkiye.

    Tegnsetting som komma etter YPG/PYD er garantert ikke tilfeldig. Dette for å skape skille mellom YPG/PYD i Syria og deres kobling til PKK, og FETÖ (forkortelse av "Fethullah Gülen Terror Organisasjon" på tyrkisk), som jo ikke er anerkjent som noen terrororganisasjon i noe europeisk land så vidt jeg vet.

    Et annet eksempel er fra operative 8.3:

    Finland and Sweden will address Türkiye's pending deportation or extradition requests of terror suspects expeditiously and thoroughly,
    taking into account information, evidence and intelligence provided by Türkiye, and establish necessary bilateral legal frameworks
    facilitate extradition and security cooperation with Tûrkiye, in accordance with the European Convention on Extradition.


    Dette betyr at Finland og Sverige forplikter seg til å aktivt ta stilling til Tyrkias utestående krav om utlevering, ta på alvor Tyrkias argumenter for hvorfor de krever dem utlevert, etablere nødvendige bilaterale juridiske rammeverk for å legge til rette for utlevering og sikkerhetssamarbeid med Tyrkia, og det hele i tråd med den europeiske konvensjonen om utlevering fra 1957, som både Finland og Sverige har ratifisert.

    På mer folkelig språk:

    - Finland og Sverige har akseptert at de skal ta på alvor Tyrkias krav om utlevering av personer de mener tilknyttet terrororganisasjonen PKK, samt jobbe for praktisk gjennomføring, så sant det er i tråd med europeiske standarder og regler.
    Etter å ha lest gjennom litt mer nøye så er det vel bare å legge til at i dette kompromisset så ligger det at Tyrkia ikke blokkerer for at Finland og Sverige får offisiell invitasjon fra NATO, og dermed observatørstatus. Samtidig så må nok finnene og svenskene i tiden fremover vise til i det minste noen konkrete handlinger før Erdoğan slipper ratifiseringen gjennom Tyrkias parlament.

    18 juni neste år holder tyrkerne både president- og parlamentsvalg samtidig. Tenker denne dato alt er penslet inn i almanakkene i både Helsingfors og Stockholm.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Erdogan bør heller være takknemlig for at svenskene og finnene vil hjelpe dem med å forsvare seg mot de kurdiske hordene.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Russland (også statlig) er verstinger når det kommer til hacking/angrep fra før, det eneste nye i denne saken er at de faktisk varsler på forhånd. De har mange hackergrupper fra før som er statlig ansatte.
    Kina er en god nr.2.

    Intet nytt under solen her altså, og alt dette er heller normalen og faktisk mer daglig kost enn hva de fleste tror.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    DDoS-angre har det vært mange av, ja. Det nye og skremmende nå var bruken av bildet av Huitfeldt i dette angrepet. Kommer til å ha mareritt i lang tid.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ting tyder på at VG har vært hacket.

    Så lenge Asylet er oppe og går, står vel verden til minst i morgen
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Nah, cybersecurity-messig tilsvarer et DDoS-angrep som dette å tagge ned en kinoplakat man ikke liker. Angrepet var mot bank-id’s åpne nettsider, ikke mot tjenesten som sådan. Det er ingen som har stengt ned bank-id. Det eneste er at man en stund kunne få timeout hvis man forsøkte å lese infosiden om bank-id. Den største (og formodentlig tilsiktede) effekten var de hyperventilerende tabloidoppslagene. Vi er veldig langt fra noen artikkel 5-situasjon med dette, men se opp for at dette kan være en offentlig avledningsmanøver mens man forsøker på noe mer destruktivt.

    «Rådet» om ikke å bruke bank-id i dag er bare fjollete, om mulig enda verre enn rådet om å avlyse alle Pride-arrangement fordi det kanskje finnes en islamist et eller annet sted som politiet ikke har fått kontakt med. Da melder man bare at (stats)terroristene har vunnet over det frie samfunnet, og akkurat den dommeroppgaven synes jeg ikke folk bør påta seg i utide.

    Både norsk og svensk bank-id fungerer helt utmerket hos meg i dag, forresten.
    Hørte på radioen en cyber-ekspert som sammenliknet dette angrepet med foreldre som aksjonerer for økt trafikksikkerhet ved å marsjere frem og tilbake i et gangfelt og dermed skape trafikkork. Altså, formålet er verken å ødelegge infrastruktur eller stjele ressurser, men sabotere folks frie adgang til en tjeneste i en tidsperiode ved å skape «teknisk trafikkork» inn til tjenesten.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Erdogan bør heller være takknemlig for at svenskene og finnene vil hjelpe dem med å forsvare seg mot de kurdiske hordene.
    Hva er det med gamle menn som klorer seg til makten og ikke vil gi slipp? Erdogan risikerer jo hverken fengsel eller dødsstraff. Og penger har han sikkert lurt unna i mengder så han klarer seg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.555
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Hørte på radioen en cyber-ekspert som sammenliknet dette angrepet med foreldre som aksjonerer for økt trafikksikkerhet ved å marsjere frem og tilbake i et gangfelt og dermed skape trafikkork. Altså, formålet er verken å ødelegge infrastruktur eller stjele ressurser, men sabotere folks frie adgang til en tjeneste i en tidsperiode ved å skape «teknisk trafikkork» inn til tjenesten.
    Tjenestenektangrep er generelt bare plagsom sverming, men brukes også for å logge mottiltak og rutiner når tjenesteyteren forsøker å komme på igjen. NSM har hatt en travel dag, og melder "lavskala krise".
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn