Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    det er vel ingen tvil om at russland og kina vil destruere den rettsorden (institusjoner og prinsipper) som usa - i all sin hyklerskhet, vil mange hevde - har vært garantisten for, og som vi har høstet store frukter av; ikke bare materielt, men også frihetlig.

    De vil i alle fall gjøre sitt beste og det er godt mulig de lykkes. Noe de også ville satt seg for om krigen i Ukraina aldri hadde hendt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Putin har vel beredt grunnen for eventuell full mobilisering, gjennom å ha erklært at Russland er i krig med Nato. Så selv om jeg gjerne skulle trodd noe annet, virker dette til å bli langvarig. I tillegg vil Russland før eller siden lære av sine strategiske feil.
    Det vil NATO også. De har vel lært ganske mye allerede. Russland har ikke en sjanse mot et stridsklart Nato.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Fatter ikke hvordan du leser hvis dette er hva du fikk ut av det jeg skrev.
    Det jeg mener er at det er brekkpunkter i historien. Hvordan retning vi beveger oss i. Skulle Putin vinne dette, så vil noen av våre nærmeste land i større grad bevege seg i en autoritær retning, som Ungarn. Og flere land kan følge etter. For ikke snakke om hva Kina i to-spann med Russland kan finne på å gjøre for å utfordre den bestående verdensorden.

    Derfor har det betydning for de nærmeste generasjoner i vår del av verden om vi lar Putin vinne, eller ikke.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du ser i et veldig langt perspektiv, så er jeg enig. Før eller siden må mennesket som art og gruppe bevege seg oppover på evolusjonsstigen. Det er på en måte ingen annen vei å gå. Men tilbakeslagene kan være brutalt voldsomme underveis.
    Så det er bare et spørsmål om tid.

    Et spørsmål om tid.... 🙄 Evolusjon opererer over titusener og hundretusener av år og så langt er det det fint lite å vise til av resultater innen annet enn teknologi. Sosiologisk har vi stått på stedet hvil. Og selvsagt er det en annen vei å gå: den motsatte. Historien er full av eksempler på samfunn og sivilisasjoner som har gått til grunne på eget initiativ. Å anta at det samme ikke kan hende oss er kun et eksempel på den sedvanlige hubris og mangel på selvinnsikt som alltid har plaget menneskeheten.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Et spørsmål om tid.... 🙄 Evolusjon opererer over titusener og hundretusener av år og så langt er det det fint lite å vise til av resultater innen annet enn teknologi. Sosiologisk har vi stått på stedet hvil. Og selvsagt er det en annen vei å gå: den motsatte. Historien er full av eksempler på samfunn og sivilisasjoner som har gått til grunne på eget initiativ.
    Evolusjonen går bare i en retning, oppover. Hvis vi gang på gang ønsker å nesten utslette oss selv for så å begynne på nytt, så kan vi velge det. Men før eller siden tar vi neste steg.
    Men nå er vi litt over i filosofien.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Åpent spørsmål hvor levedyktig intelligent liv er. Basert på hvor fort det ble liv på jorden, kan man anta at liv er vanlig i universet. Siden vi ikke har blitt oppsøkt av intelligent liv så vidt vi vet, kan ting tyde på det ikke er så vanlig. Fra vi hadde teknologi som kunne gi tegn på at vi eksisterer (radiobølger) til vi utviklet selvutslettende teknologi tok det bare 50 år.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men snart er det nok på tide å normalisere forholdet til russland igjen.

    Istykkerbombe Grozny? Nei nå må vi normalisere forholdet!
    Angripe Georgia? Nei nå må vi se å normalisere forholdet!
    Underminere demokratiet i Ukraina? Nei nå må vi se å normalisere forholdet!
    Bombe sykehus i Syria? Nei nå må vi se å normalisere forholdet!
    Annektert Krim? Nei nå må vi se å normalisere forholdet!
    Folkemord i Ukraina? Nei nå må vi se å normalisere forholdet!
    Det er nok en stor grad av sannsynlighet for at dette vil være en realitet. Hvertfall så lenge at markedskrefter og økonomisk vinning forblir styrende på samme måte som nå. Det igjen vil kunne være en trussel mot våre demokratier; større og større forskjeller og sosial nød vil kunne medføre sosial uro og radikalisering.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    Hvis det finnes intelligent liv der ute, så skjønner dem nok at dem bør holde seg unna jorda.....
    So remember, when you're feeling very small and insecure,
    How amazingly unlikely is your birth;
    And pray that there's intelligent life somewhere out in space,
    'Cause there's bugger all down here on Earth!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    litt ot, dette, men noe må vi foreta oss mellom telling av tanks og gjentagelser om det som alltid var kjent.

    å tenke i teleologier (aka målrettethet) er en gammel øvelse hva angår utviklinger på mange plan. darwin tok jo rotta på aristotelisk teleologi i de mer globale ting. men av en eller annen merkelig grunn så består overbevisningen om at utviklingen, historien eller hva det nå er, har et mål. og selve uttrykket «utviklingsteori» antyder noe av det samme; noe vikles ut og når et mål. et potensiale virkeliggjøres. det er en retning der, mot et mål.

    men hva er vel et mål innen darwins tenking? en av de beste formuleringer jeg har kommet over, er: et mål er det som blir til overs!

    så kan en putte inn hva en lyster i den restkategorien: det som ble til overs.
    [/ot]
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    GIS Arta høres bra ut. Ildgivning etter 30 sekunder? Litt skeptisk :D Får de til dette så er deg gode. Har de like gode systemer for å generere skytedata og for å rette inn skyts? Jeg påstår ingen ting, men jeg ser ikke bort fra at noen av problemstillingene er blitt borte i iveren etter å fortelle hvor gode ukrainerne er.

    Da jeg var inne måtte en måletropp ut først for å ta ut posisjonen for hvert rør, samt for å gi nødvendige data til parallellstilling av skytsene (vinkler til fjerntliggende siktepunkt osv). I KO ble skytedata beregnet individuelt for hvert skyts med den hensikt å øke treffsikkerheten. Etter min tid ble skytsene oppgradert slik at de kunne operere autonomt uten behov for måletropp. Jeg er litt usikker på hva slags info de fikke fra KO; skytedata eller kun målet, jeg antar at det første. Sikkert ikke så veldig avansert i dag, men kan ukrainske skyts operere autonomt? Om de er avhengige av et KO for å beregne skytedata (retning, elevasjon, ladnng, granat, tempering) så tar fort ting lenger tid. I KO koker det normalt, alle vil ha ild. Om GIS Arta hånterer dette, og deres kommunikasjonslenker fungerer, så er jo dette genialt.
    Det virker som om det er noen år siden du var inne til førstegangstjeneste.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det kan hende at vi er på vei inn i opplysningstiden 2.0. Det kommer jeg tilbake til.

    Flynn-effekten er kanskje kjent. I er par generasjoner eller så har barna blitt smartere enn foreldrene var. I følge IQ tester. Om det er gener eller miljø er vitenskapelig sett usikkert, men jeg tror mer intellektuell stimuli er en viktig delforklaring. Nå er det tegn som tyder på at IQ-en er på retur pga for mye TV og nettbruk. Men det kan like gjerne skyldes at det svikter på språkdelenen av IQ-testene, samtidig som språket er i en dyp strukturell endring pga sosiale medier med en helt annen måte å kommunisere på. Dvs at den delen av testingen er litt utdatert.

    Der hvor det før var viktig å lære, huske, kunne ting …. tyngdepunktet flytter seg i retning av å bli god på å finne den kunnskapen man trenger … når man trenger den. Det er en ny «ball game».

    Utdanningsinstitusjonene er på etterskudd her, med overdrevent fokus på å huske boklig lærdom. V i får håpe det går seg til.

    Men folk flest henger heller ikke helt med. Nå som «alll kunnskap» er tilgjengelig på nettet …. fra oppskrifter på hvordan bygge en atombombe til fake News av det villeste slaget, så er det mange som sliter med å skille skitt og kanel. Før i tiden hadde vi ansvarlige redaktører, publishere og akademiske institusjoner som stoppet det meste av dritten, men nå må den enkelte gjøre jobben selv. Hvis vi kommer dit at folk flest takler dette så ser jeg ganske lyst på det.

    Det var helt sikkert mange som rynket på nesen da trykte tekster ble allemannseie også, men i lengden var det et viktig framskritt. Et optimistisk scenario er at det vanvittige frislippet av skitt og kanel og veldig god info på www får en liknende effekt etterhvert.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    800
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    2
    Læring og IQ er selvsagt på vei ned i takt med at kontakten med den virkelige, taktile verden kuttes. På individnivå i den vestlige verden. Som flokk har menneskeheten klart å frembringe store, teknologiske fremskritt. Men et det likhetstegn mellom dette og et klokt, intelligent vesen?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Evolusjonen går bare i en retning, oppover.

    Har du noe som helst som underbygger dette? Evolusjonsteorien sier nemlig ingenting om slikt, bare om at organismer kontinuerlig tilpasser seg sitt miljø.

    Dinosaurene var her i rundt 165 millioner år og det er så vidt jeg vet ingen indikasjoner på at de utviklet seg opp og fremover i form av intelligens og denslags.

    Vi har vært her i et par hundre tusen år og har kun hatt "avansert sivilisasjon" i rundt 5000 år. Jeg vil si det er *altfor* tidlig å si noe som helst om hvorvidt det går oppad eller nedad.
     

    Joe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2005
    Innlegg
    243
    Antall liker
    53
    Sted
    Sweetspot
    Torget vurderinger
    2


    Alle bør se det her. Russerne er ikke soldater, de er kriminelle av verste sort.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    photo_2022-05-26 23.57.45.jpeg

    Podolyak: All the statements of Russians to the citizens of the occupied territories that "Russia is here to stay" is an informational and psychological campaign to make people feel abandoned.

    He underlined, that as soon as the Russian military machine is exhausted, Ukraine will go on the counterattack and liberate the territories.

    Kilde: https://t.me/ukrainenowenglish/9180
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor


    Alle bør se det her. Russerne er ikke soldater, de er kriminelle av verste sort.
    Det er nesten en fornærmelse mot kriminelle, selv kriminelle er ikke så jæ#$#, det er ennå verre :mad:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Åpent spørsmål hvor levedyktig intelligent liv er. Basert på hvor fort det ble liv på jorden, kan man anta at liv er vanlig i universet. Siden vi ikke har blitt oppsøkt av intelligent liv så vidt vi vet, kan ting tyde på det ikke er så vanlig. Fra vi hadde teknologi som kunne gi tegn på at vi eksisterer (radiobølger) til vi utviklet selvutslettende teknologi tok det bare 50 år.
    Tror du er inne på noe her, "intelligent" liv kan ha en lei tendens til å selvdestruere.......
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Vi ønsker at....
    Og realitetene...

    Forståsegpåere sier at vi får et mer og mer utrygge demokratier, og jeg tror heller ikke at ukrainernes krig mot Z, vil endre noe på verdens basis.
    Men at vi får øynene opp, og setter mer pris på det vi har her i Gnore, håper jeg inderlig !!!
    Akkurat på det punktet er jeg pessimist.
    Les kommentarfeltet i VG, så forstår du med all mulig tydelighet hvorfor.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Det vil NATO også. De har vel lært ganske mye allerede. Russland har ikke en sjanse mot et stridsklart Nato.
    Det er nok sant, iallfall ikkje "strategisk defensivt". Men det er vanskeleg å vita om NATO er i stand til å ta territorium (tilbake frå Russland, til dømes) mot ein fiende som Russland. Irak er det vi har å samanlikna med, og då er det så mange skilnader at det er vanskeleg å overføra.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det virker som om det er noen år siden du var inne til førstegangstjeneste.
    Det har du helt rett i 🤪 12 norske M109G haubizer ble ombygd rundt utgangen av 2007. Først da ble de utrustet til å operere uten måletropp. Siden Norge gjorde denne ombyggingen først i 2007 så tenker jeg at Ukraina kanskje også har noen rør som mangler slik utrustning. Jeg kan naturligvis ta fullstendig feil.

     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    De som tenker at bare Ukrainerne avgir litt land, feks iht der de nazistiske russerne stod pr 23 feb, så blir alt bra..

    Jeg gjentar meg selv, Russerne gir seg aldri, d være seg pågående spesial operasjoner eller Eurasia Vladivostok Lisboa

    Noen av de politiske lederne ser ut til allerede å ha glemt den relativt korte russiske historien m Putin bak rattet
    Forstemmende
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054

    Interessant kronikk av Røe Isaksen.
    Verden er ikke alltid slik vi tror den er. Spennende tider, som en viss feletype så ofte sier; det er ikke godt å forutse hva som møter oss rundt neste sving i disse dager.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14


    Et annet poeng er at ukrainere ikke hadde et ønske om å migrere.

    – De ble drevet på flukt og vil hjem igjen så raskt som mulig for å gjenoppta livene sine. Norge er lenger unna hjemme, og da legger man hjemlandet mer bak seg om man drar hit, sier han.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn