Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Flagg til besvær 🤔 Hva med både norsk og ukrainsk samtidig? Og selvfølgelig syrisk?

    Hvor får jeg kjøpt ukrainsk flagg?
    Føleri til besvær. Intet annet, men det er jo samtidig det mest ekskluderende av alt- der kun det eneste ene er det eneste viktige.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nato er ikke verdenspoliti. Men involverer seg i trusler mot seg selv og sin interessesfære, noe aggresjonen i Ukraina definitivt er. Så kan man diskutere Libya, men det var i det minste på et FN mandat.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    korte punkter til «venstresidas» fall på «feil side» av historien.

    blant de radikale var det mye snakk om proletariatets diktatur. opprinnelig var dette et uttrykk som var knyttet til marx teori om klasser og klassekamp, og bestemmelsesrett. proletariatet som klasse skulle bestemme, og ikke som da være utelukket fra å bestemme. inne den leninistiske tenking, som appliserte slikt på bakevja russland, hvor en – etter marx' analyser – neppe hadde noen forutsetninger for revolusjon, så ble det tvingende nødvendig (men ikke bare der, visstnok) å ha en elite som var på høyde med proletariatets objektive interesser – men som de ikke kunne være i besittelse av selv, siden den klassen enten ikke helt eksisterte, eller muligens var forledet (der den eksisterte – aka falsk bevissthet). vi fikk altså en elite av folk som oppkastet seg til stedfortredere for en klasse.

    på mange måter er snakket om proletariates diktatur i sin stedfortrederfunksjon ikke så fjernt fra snakket om det opplyste enevelde. (marx tilhører en opplysningstradisjon.) men mens det siste gikk til grunne på de demokratiske bevegelser (heldigvis), så bestod tanken om proletariatets diktatur innen den kommunistiske tenking, og gikk aldri til grunne for de demokratiske bevegelser. ja, disse ble sågar sett på med frykt og skepsis. proletariatet (som klasse) ble av stedfortrederne ikke sett på som kilde til den revolusjonære opplysning, men fryktet for sin vranglære – avvik fra partilinja.

    det sier seg selv at en slik tenking, som starter opp som frihetstrang og selvbestemmelse (som de tidligere var fratatt), men blir erstattet av stedfortredertenking (eliter) med dogmatisk lære (nytt teokrati), samtidig som de er mistenksomme til den bevegelse de selv mener å representere, snart ender opp i det totalitære (som vi nå gjerne forbinder med proletariatets diktatur).

    etter hvert som dogmatikken fordunster, består det totalitære. de har sveket det demokratiske opphav (i opplysningstenkingen), spilt fallitt på dogmene, og står igjen med diktaturet.

    og når vi parrer dette med venstresidens kritikk av kapitalisma (aka usa), så er det rett i arma på putina (hvis en ikke utviser synapsekontroll).
    Gode tanker.

    Tenker også at vi har å gjøre med et generasjonsaspekt som delvis har reprodusert seg selv uten særlig tanke på virkeligheten. Var man ung student i 1968 så var man i tid nærmere den spanske borgerkrigen, for ikke å snakke om WWII, enn hva en ung student, eller vi, i dag er fra murens fall og OL på Lillehammer.

    Med reproduksjon tenker jeg spesielt på en del akademiske fagmiljøer hvor nye generasjoner studenter ikke bare prøvde å demonstrere forståelse av det boklige, men også dets formidlere, de tidligere generasjoners forelesere og akademiske forbilder.

    Dette er det i det minste min (mange år senere) refleksjon over studietid på 90-tallet, og erkjennelsen av hvor sterkt og lenge egen studietid sitter i ens politiske ryggrad, og at dette naturligvis også gjalt mine daværende forelesere. De hadde blitt politisk formet av den tiden de selv opplevde, da den kalde krigen var på sitt kaldeste, men også sine forelesere som igjen hadde gjennomlevd 30-årenes krakk, spansk borgerkrig og andre verdenskrig som formende for egen politisk bevissthet og identitet.

    Identitetspolitikk er jo ikke noe nytt, og særlig ikke innen akademia. Når mang en sosialistisk ungdom fortsatt ikler seg en Che Guevara t-skjorte når de drar på musikkfestival, til tross for at Che Guevaras også sadistiske trekk, blant annet som leirkommandant for La Cabaña-fengselet, har vært kjent i årtier for folk som kan lese, så er det jo ikke til å undres over at en del i Rødt og SV sliter litt med rekalibrering av ideologi etter faktisk virkelighet. Det samme kan naturligvis sies om den den delen av høyresiden som fikk hår på ballene samtidig som de ble overbevist om at Reagan/Thatcher var da shit.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Til norske forhold; det viser seg at de fleste steder ønskes IKKE ukrainske flagg i morgen. Begrunnelsen er todelt. Norges nasjonaldag- norske flagg, samt det svært sunne argument; da må flagg fra alle land som opplever krig tillates.

    Det går heldigvis framover her i landet.
    De fleste synes nok at dette er et greit land å leve i.

    Ellers synes jeg generelt at vi kan feire Norge på 17. mai - det er vår grunnlovsdag. Folk må gjerne gå i tog og feire Ukraina, Syria og alle andre land også i Norge - men det er 364 andre dager man kan gjøre det på - hvorfor gjøre det på vår grunnlovsdag?

    Det er Norge som har barnas festdag på nasjonaldagen - det har faktisk ikke Syria og Ukraina så vidt jeg vet. La oss beholde barnetogene og feiringen av vårt land - så er det ytringsfrihet i Norge så man kan gjøre som man vil - men jeg synes vi kan la vår 17. mai feiring være norsk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå var poenget her at dersom et lands flagg tillates, må samtidig flere lands flagg ønskes like velkommen. Ellers er det ekskluderende, endog kan sies rasistisk. Når det eneste ene er det eneste viktige, er slikt gjerne resultatet.

    Personlig er jeg av den oppfatning at kun norske flagg skal være tillatt i våre 17. mai tog.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.001
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det kan jo være som en av kommentarene sier, at det er første steg i å berede grunnen for at Putler erklærer at han har seiret og dermed nøyer seg med det han holder nå. Problemet med det er selvsagt at Ukraina ikke vil være helt enig og spille på lag.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Det kan jo være som en av kommentarene sier, at det er første steg i å berede grunnen for at Putler erklærer at han har seiret og dermed nøyer seg med det han holder nå. Problemet med det er selvsagt at Ukraina ikke vil være helt enig og spille på lag.
    Nei, det ser ut som de har tenkt å gjøre seg helt umulige. Og forresten kan det virke som de begynner å få skikkelig dreisen på å demontere den russiske hæren.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Så nå skal Tyrkias president bestemme, det er fremdeles bare å gratulere. Vi har mer bruk for Sverige og Finland i NATO enn Tyrkia. Frem forslag om og fjerne Tyrkia fra NATO alliansen så får nok fløyta en annen låt.
    Tyrkerne har lært, vel egentlig forbedret, de lure triksene fra Putin. Men tror de fortegner seg. Sverige, Finland og resten av NATO jatter med og kommer med noen vel polerte uttaleser
    Når de nye landene er inne i NATO e d business as usual.
    Tyrkerne kjøper russisk materiell, tyrkerne kjører ikke sanksjoner (bakdørpolitikk), Tyrkerne kriger litt her og der til NATO/EU/vestens misnøye og Tyrkia er med i NATO
    Sverige og Finland i forhold til dette? Lett match
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.335
    Antall liker
    10.919
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det vil jeg si.


    Though many have likened Vladimir Vysotsky to Bob Dylan, Vadim Astrakhan, who sings translations of Vysotsky’s songs in English, argues that his style and tendencies lean more towards “a Russian blend of John Lennon, Johnny Cash, and Tom Waits” than Bob Dylan’s literary style.
    Jørn Simen Øverli har oversatt og sunget ham på norsk. Minst to utgivelser på KKV. Verd å sjekke ut imo.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi trenger en ny generalsekretær i NATO ASAP.
    Jens Stoltenberg fungerer bra, det er ikke enkelt å ha full kontroll på hva alle statsledere i Nato har for tanker og ev. krav til Sveirge og Finland. I tillegg er det lett å skape uklarheter og misforståelser når uttalelser skal oversettes frem og tilbake.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Stoltenberg gjør en glimrende jobb. Han gjeter uregjerlige katter, noen av dem med ego større enn Jupiter. Jeg kan ikke forestille meg at noen annen ville gjort den jobben bedre i dagens situasjon, eller i situasjonen med Putins jackass Trump i presidentstolen heller. Bra Stoltenbergs periode ble forlenget.

    Jeg har ellers tenkt litt på noen av de ukrainske artilleriangrepene, som det ved elvekryssingen. For meg ser det ut til at den videre tids hendelser ikke ubetinget vil gå i Russlands favør, sånn artillerimessig. Rekkevidden på nyankommet 155 mm er lengre enn på russernes 152 mm, vestlige granater har fungerende radarbrannrør som gir luftdetonasjon på innstilt avstand og større effekt i målet, tildels også GPS-guiding for overnaturlig treffsikkerhet, og ukrainerne har utviklet Uber-aktig programvare som kan kalle ned artilleri fra alle enkeltskyts innenfor rekkevidde heller enn oppstilte batterier under felles kommando. Tilsammen gjør det at ukrainsk artilleri blir ekstremt effektivt og russisk kontra-beskytning blir tilsvarende impotent. (Heksene, igjen.)

    Jeg kan ikke forstå annet enn at den styrkebalansen vil bli avgjørende når ukrainske styrker nå nærmer seg forsyningslinjene nord for Izyum og troppene der. Det er den største russiske troppekonsentrasjonen i Ukraina, kanskje så mye som 20-25 % av totale tilgjengelige russiske hærstyrker. Historien ser ut til å gjenta seg.
    By May 28, it was all over. Generals Gorodnyanskii, Bobkin, Podlas, and Kostenko, the deputy commander of the Southwest Front, lay dead with their men. Of the more than 250,000 Soviets inside the pocket, less than one in 10 escaped. Seven cavalry divisions, 27 rifle divisions, and 14 motorized and tank brigades were destroyed, and more than 200,000 prisoners were taken. Thousands more lay dead on the battlefield. The Germans counted over 1,200 tanks and 2,000 guns destroyed or captured. German casualties were placed at about 20,000 killed, wounded, or missing.

    Postwar Soviet analysis of the battle blamed lack of cooperation and coordination between the Southwest and South Fronts, underestimating the problems of protecting the flanks of the salient, and tremendously defective command control of forces for the failure of the operation. In 1956, Khrushchev laid the blame for the debacle squarely on Stalin.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Flagg til besvær 🤔 Hva med både norsk og ukrainsk samtidig? Og selvfølgelig syrisk?

    Hvor får jeg kjøpt ukrainsk flagg?
    Min fru syr Ukrainske flagg, har laget 5 stykker i størrelse orlogs-flagg, kan lage på bestilling
    Vi har brukt dem i diverse demonstrasjoner og til venner og bekjente

    Dette er høy kvalitet, hun har drevet i kles/uniforms/spesialsydde ting i 30+ år

    Hvis du er i Damsgårds området, så er det en leilighet som har Ukrainsk flagg på altan-fronten, det er vår produksjon

    PM meg de som vil ha Ukrainske flagg
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    Kort oppsummering av av kjernen i konflikten fra ordføreren i Mykolaiv, Oleksandr Syenkevych:

    But in the end, he adds, it is Western democratic values that are Ukraine's best long-term defence.

    "This isn’t really a war between Russia and Ukraine, it's a war between two civilisations," he said. "One is Western, which we want to be part of, which finds cancer cures, creates the internet, and which takes a lead on problems like climate change. And another is Russian civilisation, which doesn't even feel like a civilisation right now."
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.613
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

    Kort oppsummering av av kjernen i konflikten fra ordføreren i Mykolaiv, Oleksandr Syenkevych:

    But in the end, he adds, it is Western democratic values that are Ukraine's best long-term defence.

    "This isn’t really a war between Russia and Ukraine, it's a war between two civilisations," he said. "One is Western, which we want to be part of, which finds cancer cures, creates the internet, and which takes a lead on problems like climate change. And another is Russian civilisation, which doesn't even feel like a civilisation right now."
    Leseverdig fra EUs ambassadør til Kyiv:


    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Rekkevidden på nyankommet 155 mm er lengre enn på russernes 152 mm
    Lite fun fact: 155mm og 152mm er essensielt samme dimensjon. NATO måler fra bunnen av rillene, russere måler fra toppen. Granatene er ikke kompatible med hverandre visstnok, men forskjellen i kaliber er så godt som ingenting. Den mest vesentlige forskjellen er i lengden på granatene, de nyere vestlige variantene er betydelig lengre og har en god del mer oooompf.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    mange har sikkert plukket opp denne, men for de som ikke har; en god tråd på den mannen i linken


    oversettelse av det omtalte skrift:

    tillegg:

    merkelig mann denne khodarenok. denne er fra 2015 (vi bør takke skjebnen for at det ikke for mange slike i den russiske toppledelsen):

     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Stoltenberg gjør en glimrende jobb. Han gjeter uregjerlige katter, noen av dem med ego større enn Jupiter. Jeg kan ikke forestille meg at noen annen ville gjort den jobben bedre i dagens situasjon, eller i situasjonen med Putins jackass Trump i presidentstolen heller. Bra Stoltenbergs periode ble forlenget.
    Når du tenker på kjente despoter som «sterke ledere» så forstår jeg hvorfor du verdsetter Stoltenberg. Og han har jo noen åpenbare styrker også. Han er inkluderende, ydmyk og setter andre foran seg. Vi alle husker ham fra 22/7 og jeg tror flere savner han som leder for AP (dagens understatement muligens - får jeg pris?)

    Men, alle ledere sliter med å gjete store ego. Jens er også kjent for å være konfliktsky, skal vi tro flere uttalelser fra folk rundt ham. Problematikken med Tyrkia har vært kjent lenge. I flere uker har vi vist om at Sverige og Finland ønsker seg inn i NATO.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Når du tenker på kjente despoter som «sterke ledere» så forstår jeg hvorfor du verdsetter Stoltenberg. Og han har jo noen åpenbare styrker også. Han er inkluderende, ydmyk og setter andre foran seg. Vi alle husker ham fra 22/7 og jeg tror flere savner han som leder for AP (dagens understatement muligens - får jeg pris?)

    Men, alle ledere sliter med å gjete store ego. Jens er også kjent for å være konfliktsky, skal vi tro flere uttalelser fra folk rundt ham. Problematikken med Tyrkia har vært kjent lenge. I flere uker har vi vist om at Sverige og Finland ønsker seg inn i NATO.
    Dessuten så er han sosialist?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    merkelig mann denne khodarenok. denne er fra 2015 (vi bør takke skjebnen for at det ikke for mange slike i den russiske toppledelsen):
    Det burde kanskje heller vært noen fler. Konklusjonen hans fra twitter-tråden:
    1652781067629.png
    Fra artikkelen:
    But there can be only one exit from the Ukrainian crisis — under no circumstances should the Russian Federation Armed Forces be allowed to be dragged into the conflict in the south-east. Our country, the army and navy, needs to note objectively that we are still not ready for large-scale armed confrontation employing only conventional weapons. If you sort out all the criteria of the state’s readiness for war (Armed Forces training, preparation of the country’s economy, the preparation of the country’s territory to support the RF Armed Forces, preparing the population for defense), then most of them have very substantial problems.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ellers synes jeg generelt at vi kan feire Norge på 17. mai - det er vår grunnlovsdag. Folk må gjerne gå i tog og feire Ukraina, Syria og alle andre land også i Norge - men det er 364 andre dager man kan gjøre det på - hvorfor gjøre det på vår grunnlovsdag?
    Jo, man kan jo ta en MDG vri, ala Trædal - å bare omdefinere hva 17 mai er. :unsure: :oops:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når du tenker på kjente despoter som «sterke ledere» så forstår jeg hvorfor du verdsetter Stoltenberg. Og han har jo noen åpenbare styrker også. Han er inkluderende, ydmyk og setter andre foran seg. Vi alle husker ham fra 22/7 og jeg tror flere savner han som leder for AP (dagens understatement muligens - får jeg pris?)

    Men, alle ledere sliter med å gjete store ego. Jens er også kjent for å være konfliktsky, skal vi tro flere uttalelser fra folk rundt ham. Problematikken med Tyrkia har vært kjent lenge. I flere uker har vi vist om at Sverige og Finland ønsker seg inn i NATO.
    Det er ikke nytt at Erdogan misliker PKK, men her kom det nok en overraskelse. Tenk på det fra Erdogans perspektiv: Han kunne ikke flagge dette standpunktet før de svenske sosialdemokratene hadde bestemt seg for å søke. Om det kom ut for tidlig kunne venstrefløyen i S fått vann på mølla og blokkert prosessen. Det ville ikke vært i Erdogans interesse. Nå har Sverige offentliggjort sitt standpunkt og Erdogan har pressmiddelet sitt. Åpenbar utpressing/forhandlingsutspill. Hvis han virkelig ville blokkere kunne han flagget det langt tidligere og stoppet hele prosessen mot medlemskap.

    Jeg ser ikke helt hva Stoltenberg eller andre skulle gjort annerledes, når tyrkiske diplomater har sagt «no problem» frem til nå.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    9.068
    Vi er også med.

    -Tyrkias president Erdogan vil ikke ha Sverige og Finland inn i NATO fordi han hevder at de støtter terrorister. Men Norge er ikke stort bedre, ifølge Erdogans mann i Oslo.

     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Konfliktsky må man antagelig være for å lede en sammenstilling ala NATO. Her er det virkelig «alle skal med» før noe skjer
    Dersom man lurer på Stoltenberg som sjef i NATO har man kanskje ikke fulgt mye med.
    Det er ikke ofte disse posisjonene blir gitt til samme person 3x på rad. Og det er, såvidt jeg kjenner til, meget sjeldent at USA gir slik ros som de gir til Jensemann. Bare det å bli likt av både Trump og Biden, og folkene rundt de, er meget vel utført. Det er ikke mange av dette kaliberet
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Når man leser linkene i post # 20179-80 samt at denne situasjonen synes å fremstå som mer klart kan man undres over den Franske og Italienske holdningen om at Ukraina må avstå noe slik at Putin får noe. Frankrike med sin etterretning er vanligvis til å stole på, er dette Macrons private oppfatning eller har han stor støtte? Kanskje Frankrike kan avgi Cot d Azur istedetfor, der er det allerede mange russere slik at russifiseringen kan gå hurtig. Mange sjarker har de også.
    Tvert imot, vesten må støtte Ukraina slik at russernes må trekke seg helt ut. Videre må vi hjelpe Ukrainerne med å bygge et godt forsvar mot øst
    Vi må faktisk ta bort lysten og muligheten/kapasiteten til at russerne prøver seg igjen mot Europa
    Også må vi få på plass våkne politikere
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Konfliktsky må man antagelig være for å lede en sammenstilling ala NATO. Her er det virkelig «alle skal med» før noe skjer
    Dersom man lurer på Stoltenberg som sjef i NATO har man kanskje ikke fulgt mye med.
    Det er ikke ofte disse posisjonene blir gitt til samme person 3x på rad. Og det er, såvidt jeg kjenner til, meget sjeldent at USA gir slik ros som de gir til Jensemann. Bare det å bli likt av både Trump og Biden, og folkene rundt de, er meget vel utført. Det er ikke mange av dette kaliberet
    Mulig at dere har noen gode poenger her, men jeg er selv av den mening at en mer klar lederstil ville ha hjulpet på mye i denne situasjonen. Men, jeg vil gjerne understreke at Jens er spiller i en annen liga enn mange andre politiske norske ledere. Det er vel også et understatement.

    Ønsker dere en god 17.mai. 🥳🇳🇴
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Å kalle Jens sosialist er i beste fall en sterk overdrivelse.
    Kanskje, kommer nok an på ståstedet til den som ytrer

    Ser vi på norsk politikk i praksis de senere år er det vel ikke stor forskjell mellom Ap og H. I retorikk derimot,,
    Å kalle Ap et sosialistisk parti idag er vel også en overdrivelse, og då e d vanskelig å plassere Jensemann i den båsen.
    Går man lenger til høyre så vil nok noen definere Jens som sosialist
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig at dere har noen gode poenger her, men jeg er selv av den mening at en mer klar lederstil ville ha hjulpet på mye i denne situasjonen. Men, jeg vil gjerne understreke at Jens er spiller i en annen liga enn mange andre politiske norske ledere. Det er vel også et understatement.
    Du misforstår rollen som NATOs generalsekretær. Vedkommende er en fasilitator av beslutningsprosesser og formidler av oppnådd konsensus, mens statssjefene i medlemslandene er de egentlige «principals» og beslutningstakere.

    Husk at selv den berømte artikkel 5 ikke beskriver en kollektiv reaksjon fra NATO som sådan, men at de enkelte medlemslandene forplikter seg til å reagere på et angrep mot et annet medlemsland som om det var et angrep på deres eget territorie. Et fremtidig angrep på Gotland = angrep på Pearl Harbor og Falklandsøyene samtidig. Don’t try this at home, kids.

    En altfor «klar lederstil» i den rollen ville vært kontraproduktivt. Det er ikke meningen at generalsekretæren skal spille førstefiolin. Stoltenberg utøver rollen ekstremt godt.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Du misforstår rollen som NATOs generalsekretær. Vedkommende er en fasilitator av beslutningsprosesser og formidler av oppnådd konsensus, mens statssjefene er de egentlige «principals» og beslutningstakere. En altfor «klar lederstil» i den rollen ville vært kontraproduktivt. Det er ikke meningen at generalsekretæren skal spille førstefiolin. Stoltenberg utøver den rollen ekstremt godt.
    Her har vi to ulike oppfatninger. Hans forgjenger passer etter min mening bedre i rollen som eks.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    "This isn’t really a war between Russia and Ukraine, it's a war between two civilisations," he said. "One is Western, which we want to be part of, which finds cancer cures, creates the internet, and which takes a lead on problems like climate change. And another is Russian civilisation, which doesn't even feel like a civilisation right now."

    Klokkeklar oppsummering og god økonomisering med språket.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hans forgjenger passer etter min mening bedre i rollen som eks.
    Og dér ta´r du så feil, som noen kan ta.
    Den drittklumpen, du tenker på, har vi hatt som statsminister i en årrekke. Faen ikke noe å skryte av.
    Et stort held for oss, at dette ikke skjedde, da han var generalsekretær. Tro meg.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det er godt man har Jens som generalsekretær. Stiller meg undrende til RRR sin oppfatning av rollen. Har det blitt en trend i å være uenig kun for å være uenig eller virke smartere?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Og dér ta´r du så feil, som noen kan ta.
    Den drittklumpen, du tenker på, har vi hatt som statsminister i en årrekke. Faen ikke noe å skryte av.
    Et stort held for oss, at dette ikke skjedde, da han var generalsekretær. Tro meg.
    Jeg forstår at jeg tenker annerledes her. Skal du håndtere ledere som Erdoğan må de ha respekt for deg, og derfor er det en fordel å kunne sette grenser i større grad. Jeg liker derimot deres idealistiske måte å tenke på, tro du meg.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Og dér ta´r du så feil, som noen kan ta.
    Den drittklumpen, du tenker på, har vi hatt som statsminister i en årrekke. Faen ikke noe å skryte av.
    Et stort held for oss, at dette ikke skjedde, da han var generalsekretær. Tro meg.
    Kjenner flere dansker med sikkerhetspolitisk bakgrunn. De er alle av samme oppfatning som deg og ville ikke byttet ut Stoltenberg med hans forgjenger, dansk eller ei.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra Guardian:

    As Russia continues to hide the scale of its losses in Ukraine, more and more information has leaked out, angering the families of Russian soldiers and discouraging even previous supporters of the invasion.

    “I look at my government totally different since the war started,” said Tatyana Efremenko, 39, whose son Nikita Efremenko was a conscript on the Moskva missile cruiser when it was sunk in a Ukrainian missile strike one month ago. She is still searching for her son. “There are some very harsh things I would like to say about our leadership, but maybe best if I don’t because they would put me in prison for it.”

    In Russian-controlled east Ukraine, wives of fighters have complained on camera that their husbands were left behind as Russian soldiers retreated across the border near Kharkiv. “They aren’t deserters, just those who managed to get away with their lives,” one woman yelled at a local official.

    Kyiv has said that it has the remains of thousands of Russian soldiers, but Moscow won’t accept them because that would force it to admit the high death toll in the war.

    As evidence of the Bilohorivka rout became clear over the last week, even some pro-Russian cheerleaders appeared to be losing faith in the wisdom of the country’s military leadership.

    ‘I look at my government differently’: losses in Ukraine test Russians’ faith | Ukraine | The Guardian

    Et par katastrofer til nå, så kan dette bli interessant.

    A month after the sinking of the Moskva, the Russian government has only confirmed the death of one crew member and said another 27 were missing.

    But the families of crew members say that the death toll could be as high as 200, and many have not received any confirmation about what happened to their husbands, brothers, and sons.

    “No one is telling me anything,” said Efremenko, whose son disappeared on the ship, in an interview. “They asked me to sign a document which says I accept that my son died and then they want to compensate me for his death. They have sent the same document to all the parents of all the other missing conscripts, too.”

    Efremenko said that she was in a Telegram chat with more than 80 family members of those who were missing. Many have been told not to speak to the press or go public. “They are trying to buy my silence, but it won’t happen,” she said. “I will look for my son until the end.


    As Ukrainian forces launch a counterattack that has reached the Russian border near Kharkiv, Russian soldiers are also being accused of abandoning their allies from the Donbas region of Ukraine.

    Video reportedly shot in the Luhansk region showed women surrounding a local official and pleading for him to help their family members.

    “They aren’t being allowed on to Russian territory,” said one woman. “They didn’t give in. They were completely destroyed.”


    The descriptions matched some images of mobilised conscripts from the Russian-controlled territories of Donetsk and Luhansk who were pictured with light body armour and Mosin–Nagant rifles that are badly outdated on a modern battlefield.

    “They’re facing tanks and all they had were pistols,” the woman said.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn