Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.698
    Antall liker
    15.843
    Torget vurderinger
    2
    Undres hva bakke-til-luft missiler vil gå for på svartebørsen fremover? Vi bør vel ikke regne med at det vil bli ført strengt regnskap med hvor de er, hvor mange som er blitt avfyrt, etc.

    Talspersoner for internasjonal luftfart uttrykker bekymring.

     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.869
    Antall liker
    5.526
    Sted
    Holmestrand

    Interessant artikkel i Forsvarets Forum.
    Der står det referert til "Wolfsangel".
    1647008192427.png
    Ligner den på noe som det har vært silt spørsmål om?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.224
    Antall liker
    7.878
    Sted
    Oslo
    Undres hva bakke-til-luft missiler vil gå for på svartebørsen fremover? Vi bør vel ikke regne med at det vil bli ført strengt regnskap med hvor de er, hvor mange som er blitt avfyrt, etc.

    Talspersoner for internasjonal luftfart uttrykker bekymring.

    Så lenge"the sons of bitches are our sons of bitches" så er det vel ikke så farlig?
    Det har vi sett i Iran, Irak Libya Afghanistan..... and the list goes on.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.845
    Antall liker
    2.813
    Torget vurderinger
    1
    En må jo lure litt på den jevne russer etter hvert. Besøkte en klient her om dagen, russisk kvinne ca 35 år, snakker veldig godt norsk og tysk. Gift med en tysk mann og har et par unger på skolen. Har bodd permanent i Norge i flere år. Tilsynelatende oppegående, men jeg ble ganske snart "overfalt" med argumenter og meninger om invasjonen. Hun hadde kjøpt Putinpakke XL og var hellig overbevist om at alt som har stått i norske og vestlige medier er løgn og bedrag. Jeg så ingen vits i å starte en diskusjon i det hele tatt, men jeg lurer jo på hvor denne totale mangelen på kritisk tenkning kommer fra. Er den mer utbredt enn vi kanskje tror? Denne totale mangelen på respekt for fakta og evnen til blatant å lyve uten å blunke når det passer seg sånn; Et velkjent trekk ved russiske politikere, men det har kanskje smittet over på store deler av befolkningen? Denne løgnaktigheten mikset sammen med offermentalitet, grandiositet og eksepsjonalisme gir altså til tider en fullstendig giftig miks. Russland er fremdeles mentalt midt i andre verdenskrig og vil egentlig være der. Jeg sliter med å forstå den glideforskyvningen over i autokratiet uten at store deler av befolkningen faktisk synes det er helt greit. Min lokale Jelena Välbe ga meg litt å tenke på.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.038
    Antall liker
    6.288
    Når Vesten tvinger sine plattformer til å slette russisk propaganda, og de stenger ned kanaler som bare er prorussiske uten noen tilknytning til staten, og meta (fb og insta) nå endrer sin hat-policy til at drapstrusler mot russere og russiske ledelser godtas så er jo dette en naturlig videre eskalering. Russland svarer med sine nedstengninger

    Husk at vi ikke kan kontrollere motpartens handlinger. Vi kan kun bestemme våre egne. Ønsker vi å hoppe av eskaleringskarusellen, så er det vårt ansvar.
    Enig i at vi ikke bør sensurere. I stedet burde det merkes som falske nyheter. Vi ser jo til og med i denne tråden at enkelte tror på propagandaen, og til og med videreformidler det som sannhet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.091
    Antall liker
    2.544
    Vi ser jo det samme her, så fort Lars Erik og Larson blir motsagt så trer man automatisk inn i Carl I Hagen modus
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.224
    Antall liker
    7.878
    Sted
    Oslo
    Vi ser jo det samme her, så fort Lars Erik og Larson blir motsagt så trer man automatisk inn i Carl I Hagen modus
    Den godeste Carl Ivar hadde jo for ikke så lenge en del Putin vennlige uttalelser når det gjaldt Ukraina.
    Han og Marine le Pen og en del andre på ytterste høyre sida sliter for tiden!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.682
    Antall liker
    10.248

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.682
    Antall liker
    10.248
    Den godeste Carl Ivar hadde jo for ikke så lenge en del Putin vennlige uttalelser når det gjaldt Ukraina.
    Han og Marine le Pen og en del andre på ytterste høyre sida sliter for tiden!
    Ytterste høyre har vel ikke noensinne vært i nærheten av sin komfortsone, uansett. De er kontinuerlig i offerposisjon.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    En må jo lure litt på den jevne russer etter hvert. Besøkte en klient her om dagen, russisk kvinne ca 35 år, snakker veldig godt norsk og tysk. Gift med en tysk mann og har et par unger på skolen. Har bodd permanent i Norge i flere år. Tilsynelatende oppegående, men jeg ble ganske snart "overfalt" med argumenter og meninger om invasjonen. Hun hadde kjøpt Putinpakke XL og var hellig overbevist om at alt som har stått i norske og vestlige medier er løgn og bedrag. Jeg så ingen vits i å starte en diskusjon i det hele tatt, men jeg lurer jo på hvor denne totale mangelen på kritisk tenkning kommer fra. Er den mer utbredt enn vi kanskje tror? Denne totale mangelen på respekt for fakta og evnen til blatant å lyve uten å blunke når det passer seg sånn; Et velkjent trekk ved russiske politikere, men det har kanskje smittet over på store deler av befolkningen? Denne løgnaktigheten mikset sammen med offermentalitet, grandiositet og eksepsjonalisme gir altså til tider en fullstendig giftig miks. Russland er fremdeles mentalt midt i andre verdenskrig og vil egentlig være der. Jeg sliter med å forstå den glideforskyvningen over i autokratiet uten at store deler av befolkningen faktisk synes det er helt greit. Min lokale Jelena Välbe ga meg litt å tenke på.
    De fleste tror helst på det de vil tro på. Ikke nødvendigvis det som objektivt sett er mest riktig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.559
    Antall liker
    9.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne løgnaktigheten mikset sammen med offermentalitet, grandiositet og eksepsjonalisme gir altså til tider en fullstendig giftig miks. Russland er fremdeles mentalt midt i andre verdenskrig og vil egentlig være der. Jeg sliter med å forstå den glideforskyvningen over i autokratiet uten at store deler av befolkningen faktisk synes det er helt greit. Min lokale Jelena Välbe ga meg litt å tenke på.
    De er fortsatt livegne under tsaren. Lenin sørget bare for at en frittenkende og kritisk middelklasse aldri utviklet seg.
     

    mags73

    Medlem
    Ble medlem
    09.06.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    87
    Torget vurderinger
    4
    Der står det referert til "Wolfsangel".
    Vis vedlegget 799480
    Ligner den på noe som det har vært silt spørsmål om?
    Likner ikke på noe annet en det det er: en krok brukt til å fange ulver (før vi hadde helikopter og trigger-happy hedmarkinger), derav navnet. Er festet i kjetting til til et tre, kjør på kjøttstykke som svelges av ulven og vips sørger mothakene for resten.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mitt Romney? Jeg syns man skal være skeptisk til uttalelser fra en person som er en ledende skikkelse i et kirkesamfunn som tror at krig, uår, katastrofer og elendighet må komme før Jesus' retur til de sterkest troende.
    Leser Romneys utspill som en direkte oppfordring til å få fart på kirkens endetidsprofeti.

    Ja, man må absolutt være skeptisk, ikke bare til Romney, men til alle krigshissende tullinger. Grunnen til at jeg nevnte det var fordi at denne holdningen begynner å få traction blant flere og flere borti der på den politiske siden, en god illustrasjon på at det som vurderes som irrasjonelt og åndssvakt i dag fort kan være det motsatte i morgen.

    Så din IP-adresse kan være den du velger. Men min antagelse er at grensen for IQ om man bruker VPN eller ikke er ca 115.

    Test deg selv: Bruker du VPN, ta en IQ test. Er du over 115 ... forstår om folk er flau men for vitenskapens skyld bedes svar.
    IQ er oppskrytt. Man er ikke nødvendigvis smart selv om man gjør smarte ting. Man gjør ikke nødvendigvis smarte ting selv om man er smart heller.

    Kan godt hende du er lynskarp altså, men hvis man selv må bringe temaet på banen...😜
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    811
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Ytterste venstre og høyre finner hverandre i allianser for å minske folks tiltro til vanlige fortellinger og fakta. Det virker som fake news og alternative fakta har erstattet ideologier.

    Ser også hvordan karismatikere spiller på disse miljøene, sikkert fordi de lettere får tilfredsstilt oppmerksomhetsbehovet.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.448
    Antall liker
    12.578
    Sted
    Sørlandet
    En må jo lure litt på den jevne russer etter hvert. Besøkte en klient her om dagen, russisk kvinne ca 35 år, snakker veldig godt norsk og tysk. Gift med en tysk mann og har et par unger på skolen. Har bodd permanent i Norge i flere år. Tilsynelatende oppegående.
    Den jevne russer er en jente (etter Ukraina blir kjønnsbalansen enda skeivere) med lite eller ingen utdannelse med mindre dem bor i en av de større byene. Jeg har ganske nøyaktig samme opplevelse med en bekjent fra Moskva bosatt i Norge. Høy utdannelse. Ordna forhold hele veien. Hun velger å ta avstand fra bilder og info fra sosiale medier. Benekter dem ikke men heller ikke langt i fra. Nato gjør, og har tidligere gjort, grove feil. Putin er en helt og gjør det enhver god leder ville gjort - beskytte landegrensene.

    Utrolig provoserende!

    -BB-
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    For meg er det svært kontroversielt at menneskelige lidelser vurderes ulikt utfra hvor de geografisk er plassert. Så jeg ser slett ikke denne forskjellen. Hva jeg derimot ser, er opphausing- fordi "alle" mener det samme.
    hvor tar du dette fra?
    det er ingen som vurderer mennekelig lidelse ulikt!

    og så har du den stadige repeat: alle mener det samme! det er jo også bare tull. det som ikke er tull er at en gjennom meningsbryting kan komme frem til konsensus; hvorfor skulle vi ellers diskutere ting. og selv om slik konsensus er et normativt mål/ideal, så kan en jo ikke snakke på automatikk om at det at mange folk mener det samme er en flokkmentalitet! det er godt mulig at det er resultat av en reflektert diskusjon.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    hvor tar du dette fra?
    det er ingen som vurderer mennekelig lidelse ulikt!

    og så har du den stadige repeat: alle mener det samme! det er jo også bare tull. det som ikke er tull er at en gjennom meningsbryting kan komme frem til konsensus; hvorfor skulle vi ellers diskutere ting. og selv om slik konsensus er et normativt mål/ideal, så kan en jo ikke snakke på automatikk om at det at mange folk mener det samme er en flokkmentalitet! det er godt mulig at det er resultat av en reflektert diskusjon.
    Det vurderes ulikt, i form av at noe bryr man seg voldsomt om- mens annet knapt registreres.

    Ellers er du veldig opptatt av at "flokken" ikke skal benyttes som betegnelse. Konsensus er sjelden det beste, særlig ikke når den styres av følelser eller mangel på disse. Så velger man selv om det ligger en dyp, personlig fornærmelse bak en slik påstand.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    8.305
    Torget vurderinger
    1
    Det vurderes ulikt, i form av at noe bryr man seg voldsomt om- mens annet knapt registreres.
    Synes du at det er unaturlig at vi blir mer engasjert når et naboland av oss invaderer et av deres naboland med en imperialistisk begrunnelse - med millioner av mennesker på flukt, enn hva vi blir av en borgekrig i Afrika?

    For meg framstår dette som en øvelse i whataboutisme hvis motivasjon er ubegripelig for meg......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.288
    For meg framstår dette som en øvelse i whataboutisme hvis motivasjon er ubegripelig for meg......
    Privat egomassering. For noen måneder siden var det voksenkorps i Trøndelang som var det viktigste i verden, nå er det all verdens lidelse. Ingen vet hvor haren hopper neste gang.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Privat egomassering. For noen måneder siden var det voksenkorps i Trøndelang som var det viktigste i verden, nå er det all verdens lidelse. Ingen vet hvor haren hopper neste gang.
    Hva er saken med dette korpset i Barteland??
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Nå dabber det av i intensiteten her så noe må gjøres!

    Den "Z" som brukes av russerne, er det i virkeligheten en halv germansk "SS"? Putler ønsket seg kanskje sine egne "Schutzstaffel" i
    tillegg til Wagner og andre komponister?

    Og det bringer meg videre til alle disse fra "bedrestillte" strøk i Bergen og Bærum som skaffer seg ZZ skilt på bilene sine, fordi de ikke ønsker SV, SU og annet som kan gi sosialistiske vibber? Har vi her en potensiell Putinvennlig 5te. kolonne med dyre biler?
     
    Sist redigert:

    Tamburinmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.03.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    28
    Det er en vanvittig forsvarsevne Ukrainerene utviser for tiden! Jeg skjønte at russerne var i alvorlig trøbbel for noen dager siden da lederen for 61 marineinfanteriregiment var tatt av dage. Dette regimentet tilhører top eliten av det russiske forsvaret. Ser at NRK har enda mer innformasjon nå.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.288
    Hva er saken med dette korpset i Barteland??
    Det er bare hva l_e messet om i månedsvis da det var corona som gjaldt. Nå er det på med vidvinkellinsen - all verdens lidelse. De fleste synes vel det hele er litt komisk antar jeg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En ting skal vi takke Sovjet regimet for, de bygget atom sikre tilfluktsrom og kommandosentraler over hele imperiet.
    Det er vel det som beskytter sivile nå, og sørger for at Zelensky kan poppe opp på TV hver dag.
    Ja kanskje det blir pop å bygge slike igjen. Er vel 20+ år siden det var en greie her. Sjakklubber og Lions må jo få nye lokaler til loppemarkeder og spillkvelder.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.346
    Antall liker
    1.844
    Det er en vanvittig forsvarsevne Ukrainerene utviser for tiden! Jeg skjønte at russerne var i alvorlig trøbbel for noen dager siden da lederen for 61 marineinfanteriregiment var tatt av dage. Dette regimentet tilhører top eliten av det russiske forsvaret. Ser at NRK har enda mer innformasjon nå.

    En ser jo at alt går "etter planen" i følge store leder i Moskva. Er vel derfor de må hente påfyll i Midtøsten: https://www.nrk.no/urix/russland-rekrutterer-assad-soldater-til-krigen-i-ukraina-1.15889046
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.288
    Da det var titusenvis samlet i Oslo på anti-krig-demonstrasjon med Petter Nome som folkefører moret jeg meg litt med å spørre ymse demonstranter om hva som er den sørste væpnede konfliken i verden akkurat nå. Det var det ingen som visste selv om den hadde pågått i årevis og til slutt medførste det største antall døde siden 2. verdenskrig. Knapt noen i Norge hadde hørt om den eller brydde seg.

    Det er generelt en noe krevende øvelse å prøve å innbille seg selv og omgivelsene at man har en enorm omsorg for all faenskap som til enhver tid foregår rundomkring i verden. At man reagerer mer jo nærmere det er (eller om land man har et visst forhold til er involvert) burde være opplagt for alle som ikke lider av tungt selvbedrag og omfattende behov for dydsposering.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    811
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Synes du at det er unaturlig at vi blir mer engasjert når et naboland av oss invaderer et av deres naboland med en imperialistisk begrunnelse - med millioner av mennesker på flukt, enn hva vi blir av en borgekrig i Afrika?

    For meg framstår dette som en øvelse i whataboutisme hvis motivasjon er ubegripelig for meg......
    Det er til en hver tid millioner på flukt, selv om enkelte av de som nå er dypt bekymret for noen av de, ynder å kalle de fleste for "migranter".

    Så ja; jeg finner slikt ganske uspiselig.

    At det er "ubegripelig" for deg, sier mest om deg. "Whataboutisme" er det okke som ikke.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    8.305
    Torget vurderinger
    1
    Det er til en hver tid millioner på flukt, selv om enkelte av de som nå er dypt bekymret for noen av de, ynder å kalle de fleste for "migranter".
    Så ja; jeg finner slikt ganske uspiselig.
    At det er "ubegripelig" for deg, sier mest om deg. "Whataboutisme" er det okke som ikke.

    Du er skyldig på alle punkter:

    Whataboutism (også kjent som whataboutery[1][2]) er en diskusjons- og propagandateknikk som har til hensikt å diskreditere en motstanders påstand ved å rette en anklage tilbake om hykleri, uten direkte å motbevise eller avkrefte deres argument. Teknikken er forbundet med sovjetisk[3] og russisk propaganda,[4] og også i diskusjoner som omhandler Israel og Palestina.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du er skyldig på alle punkter:

    Whataboutism (også kjent som whataboutery[1][2]) er en diskusjons- og propagandateknikk som har til hensikt å diskreditere en motstanders påstand ved å rette en anklage tilbake om hykleri, uten direkte å motbevise eller avkrefte deres argument. Teknikken er forbundet med sovjetisk[3] og russisk propaganda,[4] og også i diskusjoner som omhandler Israel og Palestina.
    Var det ikke du som anklaget meg? Om whataboutisme, ubegripeligheter osv.

    Det er en ganske velkjent teknikk.

    "Russisk propaganda" 🤣

    Det er mulig du ikke har fått med deg at jeg har kalt Putin for både despot og diktator. Og sterkt kritisert at hans sanne ansikt ikke har blitt tatt på alvor tidligere.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    811
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Det er til en hver tid millioner på flukt, selv om enkelte av de som nå er dypt bekymret for noen av de, ynder å kalle de fleste for "migranter".

    Så ja; jeg finner slikt ganske uspiselig.

    At det er "ubegripelig" for deg, sier mest om deg. "Whataboutisme" er det okke som ikke.
    Det kalles empati, og gir oss muligheten til å leve oss inn i andre menneskers situasjon. Skulle vi ha like sterk empati for all verdens lidelse ville vi raskt gått til grunne.

    Ukraina er et naboland til Russland, de kjemper for sin frihet. Dette gir gjenkjennelsesfaktor, ergo sterkere følelsesmessig tilknytning.Vi kan levende se for oss ukrainernes hverdagsliv for tre uker siden, som nå er fullstendig snudd på hode.

    Familier er splittet uten å ta ordentlig farvel, uten å vite om de andre lever, folk flest kan se at dette er en stor omveltning sammenlignet med et vanlig hverdagsliv. Det gjør inntrykk.

    Sannsynligvis gir det akkurat nå et sterkere inntrykk enn den fastlåse situasjonen i Gaza, for eksempel. Det er ikke uspiselig, det er følelser , en ikke uvesentlig del av tilværelsen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det kalles empati, og gir oss muligheten til å leve oss inn i andre menneskers situasjon. Skulle vi ha like sterk empati for all verdens lidelse ville vi raskt gått til grunne.

    Ukraina er et naboland til Russland, de kjemper for sin frihet. Dette gir gjenkjennelsesfaktor, ergo sterkere følelsesmessig tilknytning.Vi kan levende se for oss ukrainernes hverdagsliv for tre uker siden, som nå er fullstendig snudd på hode.

    Familier er splittet uten å ta ordentlig farvel, uten å vite om de andre lever, folk flest kan se at dette er en stor omveltning sammenlignet med et vanlig hverdagsliv. Det gjør inntrykk.

    Sannsynligvis gir det akkurat nå et sterkere inntrykk enn den fastlåse situasjonen i Gaza, for eksempel. Det er ikke uspiselig, det er følelser , en ikke uvesentlig del av tilværelsen.
    Gode eksempler her, som er forståelige. Samtidig er en del av problemet at ting hauses opp. Atomvåpen, "Stor- Russland" osv. Folk renner ned apotekene, for å kjøpe jodtabletter. Samtidig vil enkelte blande inn Nato. Krigen i Ukraina er ille nok som den er; den trenger ikke hauses opp til noe enda verre. Og slett ikke gjøres enda verre, ved at Nato blir en aktør.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn