Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    "I 2017 avkriminaliserte Russland vold i nære relasjoner som ikke fører til «vesentlig kroppslig skade» og ikke skjer mer enn én gang i året. Nå gjør russiske kvinner opprør mot et mangelfullt lovverk og skremmende holdninger."
    Jeg er glad du kan en gang for alle sette en strek over alt dette.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    De har faktisk gått ganske langt på få år.

    Hvilke år da og hvor har de gått?

    Dog må inrømmes at det har gått i "feil retning" de siste årene.

    De siste årene? Putin har sittet ved roret siden 1999 og demokrati, pressefrihet, ytringsfrihet og alt annet som hører til har gradvis kun gått en vei - åt skogs.

    Likevel bør vi her på berget kanskje spørre oss om hva vi er best tjent med. Et ikke fullt så demokratisk Russland eller et Russland som sprekker i sømmene og blir et nytt Jugoslavia? Personlig tror jeg at vi Norge er best tjent med et sentralstyrt Russland som holdes under kontroll selv om det ikke er ideellt på noen måte sett med "demokratiske briller". Dette er er moralsk dilemma.

    Hvorfor og hvordan skulle Russland sprekke opp a'la Jugoslavia? Russland er en enhetlig stat, noe Jugoslavia aldri var og har sett ut omtrent som det gjør i dag siden tidlig 1700-tall. Jugoslavia som konsept er riktignok nesten like gammelt (sent 1700-tall), men ble først opprettet som et kongedømme i 1918 og var aldri noe i nærheten av et enhetlig, sammensveiset samfunn slik Russland er.

    Det største problemet med Russland, for verdenen utenfor, er ikke at det ikke er et perfekt demokrati, men at det er et lovløst kleptokrati. Domstolene eies av Putin, lovene gjelder kun for dem uten makt og alle* som har reell makt er kjeltringer eller verre. Statens voldsmonopol brukes fritt mot de som opponerer og når det ikke er formålstjenlig at statlig vold utøves der det kan bevitnes outsourcer man voldsmonopolet til voldelige høyreekstreme gjenger eller kriminelle karteller drevet av presidentens nære venner. I en naturlig forlengelse av dette ser vi hva Russland er villig til å gjøre for å spre hat, løgn og propaganda gjennom alle tilgjengelige kanaler for i størst mulig grad destabilisere dem de ser som sine fiender: alle demokratiske vestlige samfunn.

    *unntak finnes utvilsomt

    Og vær så snill å glem myten om at Russland er det store kommunistiske "Evil Empire". Det er faktisk mange år siden og de er slett ikke kommunister, på noen som helst måte!

    Er det noen som har hevdet det da? Russland av i dag er et autokratisk kleptokrati. Et kleptokrati med drømmer om et nytt imperium, en drøm som allerede er delvis oppfylt gjennom direkte eller indirekte kontroll av Georgia, Kazakhstan, Turkmenistan, Tajikistan, Kyrgyzstan og Hviterussland.
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    603
    Antall liker
    71
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    "I 2017 avkriminaliserte Russland vold i nære relasjoner som ikke fører til «vesentlig kroppslig skade» og ikke skjer mer enn én gang i året. Nå gjør russiske kvinner opprør mot et mangelfullt lovverk og skremmende holdninger."
    Jeg er glad du kan en gang for alle sette en strek over alt dette.
    Enig i at dette er grusomt og jeg kjenner til det.

    Kan noen fortelle meg hvilke regler vi har mott vold i Norge i hjemmet? Hva skjer hvis en mann slår kona si uten at det blir "vesentlig skade". Han havner ikke i fengsel for det.
    Hvis han skader kona "vesentlig" så er det en kriminell handling der han kan komme i fengsel. Det samme gjelder for Russland.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde en gang en kollega som kom fra en liten småby ute på bygda i Russland. Vi kom i snakk om Wagners Ringen og hvilke stykker som inngikk i den. Dette kunne hun og mer til. Da jeg spurte om hvor hun hadde lært det svarte hun at det var på skolen. Ikke søren om noen norske gymnasiaster engang vet hvem Wagner var.
    Hah!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dine elever er selvsagt unntaket. For min del tror jeg ikke at jeg hørte navnet på en eneste klassisk komponist i løpet av mine første tolv år på skolen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Orgel-Bach er fint synes jeg, ellers er jeg overhode ingen kjenner. Jeg vil helst ha klassisk fra før det fantes klassisk. Men jeg skulle gjerne hatt en lærer dengang da som visste navnet på andre enn Kjell Jularbo og søstrene Bjørklund (obs: ren gjettning).
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg ikke allverdens respekt eller tillit til Nato, men dumme og veike nok til å gå med på dette kan de jo helt enkelt ikke være.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.585
    Torget vurderinger
    2
    Nå som Putin har bestemt seg for å presse EU til å fjerne sanksjoner mot landets ledelse og oligarker, kan dette være interessant (en katt hygger seg de første 40 sekundene):

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Russland med nye krav til Nato: Slik vil Putin endre Europa – VG

    Russlands president Vladimir Putin skal ha fremsatt fornyede krav om at Nato-landene trekker sine styrker ut av landene som grenser til Russland, og stopper all militær hjelp til Ukraina.

    ---

    Sikkert greit det, men da burde vi kreve at land som grenser mot Norge gjør det samme, og da særlig Russland.
    USA/Nato bør sette som et første krav, og som en forutsetning for forhandlinger at Russland avslutter alle ulovlige okkupasjoner og at Russland må respektere inngåtte avtaler. Det betyr at Russland må trekke seg ut fra følgende ulovlig okkuperte territorier: Transnistria i Moldova, Abkhasia og Sør-Ossetia i Georgia, Krimhalvøya og deler av Donetsk og Luhansk oblast i Ukraina. Russland skal bidra aktivt til at de nevnte landene igjen får full autoritet over alle landområder innenfor offisielle internasjonale grenser. Russland skal garantere at landet i fremtiden vil respektere internasjonalt anerkjente grenser og i tillegg leve opp til teksten i FN-traktaten (1945), Helsingforsavtalen (1975), Parisavtalen (1990), og Budapest-memorandum (1994), alle signert av Russland. I samtlige dokumenter er hovedbudskapet at alle land har rett til å være frie og uavhengige og at de står fritt til å velge sin egen kurs uten innblanding fra andre. Videre står frihet, menneskerettigheter og demokrati sentralt i tekstene.
    Det vil nok være de som mener at en slik forhandlingsposisjon er urealistisk, men den er faktisk bare et lavmål. Dette er ikke å be Russland om å «gå på vannet», bare å holde seg innenfor internasjonale avtaler landet selv har undertegnet og som det tas som en selvfølge at demokratiske land i Europa lever opp til. Dette er ikke noe å forhandle om, dette er noe som det forutsettes at Russland bringer på plass først. Ingen grunn til å akseptere vanlige russiske forsøk på tvangsdiplomati; Russland skaper en krise, så tilbyr Kreml en løsning på et problem de selv har skapt og i tillegg venter de å bli belønnet for dette. Etter at Russland har akseptert at et minstemål for internasjonal adferd også gjelder for Kreml kan det gjerne forhandles om tillitsskapende tiltak og nedrustning, for det trengs.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Putin kan historien..

    INMg14xVMMyAPjfjEC1FTQKWOUAYZiBbmaR3MXblpOhg.jpg

    Originalen.
    17990679.jpg

    Og
    Bl.a.
    – Vi har inntrykk av at den ukrainske regjeringen forbereder en militær operasjon i Donbass. Det sa den russiske presidenten på sin årlige pressekonferanse torsdag.


    Bl.a.
    Operasjon Himmler var et tysk prosjekt i forkant av den andre verdenskrig som hadde som formål å lure det tyske folk og resten av Europa til å tro at Polen oppførte seg aggressivt mot Tyskland. Den skulle komme til å rettferdiggjøre tyskernes invasjon av Polen i 1939.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.978
    Antall liker
    81.794
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Det drar seg til på grensen til Ukraina i flg seneste satelittbilder

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Satellittbilder tatt av et privat USAnsk firma....
     
    • Wow
    Reaksjoner: TT.

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Så, det på bildet finnes ikke mener du?
     
    • Haha
    Reaksjoner: TT.

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så, det på bildet finnes ikke mener du?
    Jeg stiller spørsmål ved hvordan private selskaper i USA har satelitter.

    Videre så står disse troppene 100 km inn i landet. Hva vi leser i norsk media er svært pro-USA og anti-russland.

    NATO har tatt hele Øst-europa og ønsker også Ukraina. Det er ikke i norges interesser å blande oss inn i hva som foregår der.


    USA er en part med egeninteresse i området og denne offentliggjøringen er ikke uavhengig journalistikk

    Jeg husker hvordan Powell løy til hele FN forut for Irak-krigen, og folk kjøpte den åpenbare løgnen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    USA har egeninteresse i å øke spenningen. Høyreekstremistene i Ukraina har egeninteresse i å øke spenningen. Putin har egeninteresse å øke spenningen.

    Norge taper på økt spenning. Tyskland, Frankrike og Europa taper på økt spenning (se f.eks. strømprisene).

    Kanskje Norge skal være bittelitt kritisk til haukene rundt omkring? Norsk media er som sauer å regne. Bææææh. Rapporter ukritisk hva krigshisserne sier. Bæææææh.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.978
    Antall liker
    81.794
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Uansett er det ikke noe tvil om at russerne har mobilisert styrker langs den ukrainske grense
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Er over 100 km inn i landet nære grensen? Titter du på kartet og flytter litt på retningen så er det nesten halvveis til Moskva.

    NATO bedriver årlige øvelser nærmere grensen til Russland.

    Da får russerne beskjed om at de har absolutt ingenting med hvor NATO plasserer sine tropper.


    Det er intet tilfeldig ved at privat firma fra USA med tilgang på satelitter publiserer disse i pressen. Dette er et partsinnlegg med en hensikt, og USA driver ikke med altruisme.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Kansje greit og huske på att Cuba krisen nesten utløste storkrig....det på grunn av Russernes nærvær på Cuba....denne gangen er det omvendt .....syntes Nato kan dra seg hjem IMO
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis man aksepterer at Ukraina er et selvstendig land, en suveren stat, så må også landet kunne orientere seg vestover i Europa hvis de ønsker det. En EU og/eller NATO søknad om å bli medlem må selvfølgelig nabolandene akseptere. Hvis det er slik at Russland kan diktere hva naboland skal gjøre og ikke gjøre hvor er vi da ?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Flere gode betraktninger der.

    Jeg forventer nå at kaldkrigerne kommer frem og plukker frem en eller to ting de er uenig i og slakter hele innlegget med bakgrunn i det.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Det var jo en "noe farget" framstilling av konflikten.

    Nistad er vel også kjent som en lokal norsk "Lord Haw-Haw" som ikke akkurat er kjent for sin upartiske og nøytrale framstilling av forhold som involverer Russland. Hadde han bodd og virket i Russland ville han blitt stemplet som "utenlandsk agent".
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Han har poeng, har han ikke?

    Hvem tjener på raslingene med sabler?

    Ville USA stillferdig godtatt et Mexico i allianse med Kina?

    Tar han feil der han påpeker CIAs påvirkning i Ukraina og Georgia?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tror du vi, eller du, har noen som helst forutsetninger for å bedømme hvilken påvirkning CIA måtte ha eller ikke ha i land vi, og trolig du, i det store og hele vet svært lite om? Eller i noe som helst land for den del, Norge inkludert?

    Kanskje har han gode poenger, kanskje har han det ikke. Ikke vet jeg og det gjelder nok de aller fleste, eller til og med alle, her inne. Hva man har lyst til å tro på er som vanlig en helt annen sak.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Han har poeng, har han ikke?

    Hvem tjener på raslingene med sabler?

    Ville USA stillferdig godtatt et Mexico i allianse med Kina?

    Tar han feil der han påpeker CIAs påvirkning i Ukraina og Georgia?
    For å gjenta så var det "noen" store land som garanterte Ukrainas selvstendighet da de leverte fra seg atomvåpnene da Sovjetunionen gikk i oppløsning. Vi ser jo i.f.m. Krim hvor langt man kan stole på Putin. Og jeg tror det er endel folk i Ukraina som angrer bittert på at de ikke beholdt A-våpnene!

    Og hvis det er slik at Russland skal ha myndighet til å nekte sine naboland å være med i den forsvarsalliansen de selv ønsker så ligger vel vi også noe tynt an! Så selv om jeg faktisk har sans for Putin så har jeg lite lyst til å leve under hans styre!

    Og når det kommer til "sabelrasling" så lurer jeg litt på hva du vil kalle Putins styrkeoppbygging på grensa mot Ukraina?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sans for Putin? Hans legendariske folkelighet og humoristiske sans da, eller?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Fortell meg, Spiralis, hvem er det som er handelspartneren til Ukraina? Er det Norge? Hvem er det som sikrer dem gass om vinteren? Er det Norge og USA?

    Nei, forsvarsalliansen NATO har intet å gjøre der. Ukraina er enda mindre naturlig å melde inn enn Sør-Korea.

    Dette handler om USA og deres baser. Hva som gavner USA gavner ikke EU, Europa og Norge. Det er på tide at vi åpner øynene våres og slutter å være en servil lapdog for verdens bølle.

    Trump var faktisk et frisk bris når det kommer til utenrikspolitikken til USA. Han trakk USA ut av Afghanistan og prøvde å normalisere forholdet til Russland. Trump er en notorisk løgner og lyver høylytt. Han er splittende. Men Demokratene er like store løgnere, der de sier de sloss for fred, demokrati og menneskerettigheter mens de bomber land etter land ned i ruiner og støtter diktatatur etter diktatur.

    USA ønsker en konflikt mellom Russland og Ukraina, hvor EU skal økonomisk boikotte russerne, og slik bli mer økonomisk avhengig av USA. Dette er selvsagt ikke i Europas interesse.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Sans for Putin? Hans legendariske folkelighet og humoristiske sans da, eller?

    Nope, ingen av delene.

    Men som nærmeste nabo synes jeg det er greit at nabohuset styres med fast hånd slik at bråk og rabalder ikke "skvalper over" til oss.
    Hadde presidenten hett Vladimir Sjirinovsky ville det nok ha vært mye mer "interessant" å bo kloss oppi grensen.

    Problemet er jo at Russland ikke har noen demokratisk tradisjon og begrepet "Polsk Riksdag" vil få en helt ny mening hvis rett mann/dame får makta i Russland. Derfor lever jeg etter mottoet: "Du vet hva du har men ikke hva du får". Putin er slett ikke så uforutsigbar som enkelte vil ha det til. Han er pragmatisk og tar det han får tak i så lenge det kan skje uten straff.

    Og før du trøkker til; Jo jeg vet at det ikke er veldig greit for russere som ønsker frihet, men i denne saken så er mitt fokus på hva som tjener oss i Norge best.

    Jeg ser selvsagt ikke bort fra at ting kan skje der over som gjør at jeg vil endre standpunkt. Men i dag er det dette jeg tror er best for oss!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn