Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    Bra støttepakke mht. størrelse, varighet og konsensus. Honør til Støre for det.
    Totalt 75 mrd. er tilmed i overkant av forventet, men hadde likevel håpet på en større del i ganske umiddelbar militær støtte.
    Vi kunne vel tråkket enda litt mer til synes nå jeg. Beløpet utgjør vel mindre enn en prosent av ekstrainntektene staten sopte inn i fjor på grunn av de høye energiprisene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi kunne vel tråkket enda litt mer til synes nå jeg. Beløpet utgjør vel mindre enn en prosent av ekstrainntektene staten sopte inn i fjor på grunn av de høye energiprisene.
    Her tror jeg du har en kommafeil.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Avsporing... : Tre slike med s.k. høy stjernelavett blei benyttet som saluttkanoner på Odderøya fort (Kristiansand) til siste halvdel av -80. Var med på et par salutter. De ble så overtatt av Forsvarsmuseet. De hadde todelt innerrør slik at f.eks den bakerste delen som blir utbrent/erodert mest kunne byttes separat. Det var meget avanserte konstruksjoner (som "alt" tysk materiell)., som var meget kostbare og ressurskrevende å produsere. De krevde også mye vedlikehold og reparasjoner.

    Dr.E
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Og jeg må jo innrømme at dette er en merkelig tilfeldighet:
    Er ikkje det litt som ungane, som vert ustoppeleg "høhø" om nokon seier 69 eller 20. april?

    Det symbolske ved tyske tanks i Ukraina er klart, tydeleg, ubehageleg og sannsynlegvis ein del av grunnen til at det tok så lang tid å få eit tydeleg "jawohl". Desse tala (14/88) vert rett nok brukt som ein liksom-intern sjargong av ulike sjatteringar nazipakk, men det er jo bort i natta å tru at ein kan avsløra noko ved å "finna" desse tala rundt om kring.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Russisk økonomi. Det koster. Her krysser jeg fingrer til de nesten knekker. Budsjettunderskudd i januar på 25mrd dollar. Good to go.

    "Januar-tallene, som er de første siden Vesten introduserte et pristak på russisk olje, innebærer at Russlands underskudd allerede er på rundt 60 prosent av det budsjetterte underskuddet for hele året. Likevel framholder det russiske finansdepartementet at de er i rute med å nå sine budsjettmål."

    1675769954080.png

    Katastrofetall: - Illevarslende (dagbladet.no)

    Dr.E
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er ikkje det litt som ungane, som vert ustoppeleg "høhø" om nokon seier 69 eller 20. april?

    Det symbolske ved tyske tanks i Ukraina er klart, tydeleg, ubehageleg og sannsynlegvis ein del av grunnen til at det tok så lang tid å få eit tydeleg "jawohl". Desse tala (14/88) vert rett nok brukt som ein liksom-intern sjargong av ulike sjatteringar nazipakk, men det er jo bort i natta å tru at ein kan avsløra noko ved å "finna" desse tala rundt om kring.
    Jeg må si jeg synes det er rart. Spesielt 88 er jo et nummer det skulle være mulig å unngå.

    Jeg mener på ingen måte at dette avslører noe, men at det kan finnes personer som har vært involvert her som enten 1)bærer med seg gammelt grums og benytter anledningen til å sende et signal eller 2) noen som har grums fra øst i seg og som benytter anledningen til å gi Putin apparatet litt bensin til bålet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg mener på ingen måte at dette avslører noe, men at det kan finnes personer som har vært involvert her som enten 1)bærer med seg gammelt grums og benytter anledningen til å sende et signal eller 2) noen som har grums fra øst i seg og som benytter anledningen til å gi Putin apparatet litt bensin til bålet.
    Spørsmålet er nok uansett talet 88, ja; 14 viser til amerikanske nazi-greier (mindre relevant for tyske saksbehandlarar Tyskland, kanskje), og er eit tal som er ganske lett å treffa.

    Ja, ingen av alternativa dine er utenkelege. Vi veit at det finst ekte nazistiske konspirasjonar i Tyskland (jf han prins Heinrich 13 i fjor), og vi veit (grundig dokumentert her) at Putin har hatt gode hjelparar i Tyskland.

    Utover det: kanskje. Sært nok til at ingen reagerte på frukostmøtet der dei diskuterte nett kor mange Leopard-tanks dei skulle senda.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    88 for meg er bare trøkk. Rommel laget felle med dem i Afrika. Boksåpner når montert på en Tiger eller Panther. Meget god luftvernkanon. Slik sett en fin takk for sist.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Korttenkt eller full eller begge deler et øyeblikk der, Kamerat Stalin.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Det er mogleg det er referansar eg ikkje heilt tek her, men eg trudde det var Audi/NSU-slagordet?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Det er Audi ja, men tyskerne er stolte av teknologien sin. 420 var ny for meg. Takk!
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Fra FA i dag. Estland er nervøs. Vis vedlegget 890577
    Tror nok jeg er mere skeptisk til den tekniske tilstanden og deres evne til å få de kampdyktige. Og ikke minst årgang og type f.eks T-60 og T-54 er ikke noe man bør sette seg inn i på en "toveis skytebane" i 2023. Kort varighet. Og så var det dette med å trene opp personell. Hva med instruktører osv ?

    Dr.E
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Brann i amerikansk dronefabrikk i Latvia
    NTB
    7. feb. 2023 17:59 – Oppdatert 7. feb. 2023 17:59

    Det har brutt ut en større brann i en fabrikk som har produsert droner til det ukrainske forsvaret og Nato-allierte i Latvia.

    – En høyrisiko-brann har oppstått i produksjonsbygningen, noe som fører til mye røyk, sier brannvesenet på Twitter om brannen tirsdag ettermiddag.
    Fabrikken eies av det amerikanske selskapet Edge Autonomy.
    En stor redningsinnsats er i gang for å slukke flammene, ifølge latviske medier , som skriver at brannen sprer seg raskt.
    Edge Autonomy opplyser at de produserer droneteknologi for offentlige, kommersielle og akademiske kunder i rundt 70 land.
    Selskapet leverer også ubemannede fly til det amerikanske militæret.

    Home - Edge Autonomy
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Tror nok jeg er mere skeptisk til den tekniske tilstanden og deres evne til å få de kampdyktige. Og ikke minst årgang og type f.eks T-60 og T-54 er ikke noe man bør sette seg inn i på en "toveis skytebane" i 2023. Kort varighet. Og så var det dette med å trene opp personell. Hva med instruktører osv ?

    Dr.E
    Ja, får håpe Estland overvurderer Russlands våpen-arsenal og kampstyrker. Også mulig de kommer med dette for å påvirke Nato til fremskutte forsterkninger i grenselandene til Russland.
    Så langt så virker det jo som at tsaren har nok å gjøre i Ukraina.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Ukraina har 7 millioner menn i vernepliktig alder.
    How big is Ukraine’s military? It’s hard to tell. A decent estimate places the total around 240,000, with about half of that number away from the front, either undergoing training or …

    Lengre ned i KOS artikkelen sies det at Ukrainia har fler frivillige enn de klarer p trene til militæret….men fortsatt et stykke til7 mill
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    How big is Ukraine’s military? It’s hard to tell. A decent estimate places the total around 240,000, with about half of that number away from the front, either undergoing training or …

    Lengre ned i KOS artikkelen sies det at Ukrainia har fler frivillige enn de klarer p trene til militæret….men fortsatt et stykke til7 mill
    Vet ikke hvor du fant det tallet der.

    Før invasjonen hadde Ukraina omtrent 700 000 soldater - så er det mobilisert etter det.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Mjo.

    Vi kan alltids seia at “Russland har berre veteranbilar att” og “Russland har ikkje instruktørar”, medan Ukraina får nye fine våpen og opplæring frå oss. Det er jo bra.

    Men alt eg har sett av tapstal, så langt, er at Ukraina er par med Russland der. Mann for mann. Er ikkje det ei slags trist botnlinje (så lenge frontane er stabile)?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke de tallene jeg har sett. Ukrainske tap er sikkert også hårreisende høye, men et forholdstall på 1:9 eller så i antall falne ser riktigere ut. Husk at den russiske taktikken består i å sende ut bølge på bølge av menneskelige kulefangere mot befestede ukrainske stillinger. Selv om de skulle lykkes i den femte eller sjette bølgen blir tapstallene ekstremt skjevfordelt. Dessuten er russisk førstehjelp og medevac nær ikke-eksisterende, så en skadd russer har mye større sjanse til å stryke med enn en ukrainsk soldat. Kanskje 50 % vs 10-15 % sannsynlighet.

    Se analyse her:
    Medan de ryska förlusterna i dödade enligt morgonrapporten nu nått cirka 131 290 man har Ukrainas försvarare tagit minst 11 067 förluster i dödade. Detta baserat på tavlan på Självständighettorget Maidan på fotot ovan, som uppdateras oregelbundet och med viss eftersläpning. Alla fallna får inte direkt en flagga på Maidan.

    […]

    Siffran är i linje med min egen analys om ca 15 000 dödade försvarare av Ukraina och 75 000 skadade för summan 90 000, medan Ryssland tagit ca 125 000 dödade och 125 000 skadade för en summa om 250 000 förluster.
    Under det stora vinterkriget var vel tapstallene ca 1:10. Det er ingen ting som tyder på at de skulle være spesielt forskjellige nå. Den russiske hæren og taktikken er fortsatt den samme.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg blir stadig overrasket over hvor apatiske russiske soldater er på en del videoer som postes.

    Her ser de dronen, de der slippet, men gjør ingenting for å komme seg unna.

    Er de helt nedkjølt, døddrukne, ruset eller bare helt likegyldig til livet?

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Det er ikke de tallene jeg har sett. Ukrainske tap er sikkert også hårreisende høye, men et forholdstall på 1:9 eller så i antall falne ser riktigere ut.
    Det er bra, då har eg misforstått. Den grunnlinja samsvarar også langt meir med det som elles vert skrive.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.057
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg blir stadig overrasket over hvor apatiske russiske soldater er på en del videoer som postes.

    Her ser de dronen, de der slippet, men gjør ingenting for å komme seg unna.

    Er de helt nedkjølt, døddrukne, ruset eller bare helt likegyldig til livet?
    En del av dem er nok dopet. Det blir ofte funnet beroligende medikamenter på dem.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten er russisk førstehjelp og medevac nær ikke-eksisterende, så en skadd russer har mye større sjanse til å stryke med enn en ukrainsk soldat. Kanskje 50 % vs 10-15 % sannsynlighet
    Jeg har ofte lurt på hva en ikke-eksisterende førstehjelp gjør med en evt. rest av kampmoral, og omvendt: Hva gjør en god førstehjelp og medevac-tjeneste med kampmoralen?

    Mvh
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Jeg blir stadig overrasket over hvor apatiske russiske soldater er på en del videoer som postes.

    Her ser de dronen, de der slippet, men gjør ingenting for å komme seg unna.

    Er de helt nedkjølt, døddrukne, ruset eller bare helt likegyldig til livet?

    Et grusomt syn. Men et tegn på hvordan stoda er. Dårlig utstyrt og trent og fraværende ledelse. Taktikken som Asbjørn stadig nevner. F.eks som i WW2 bølge på bølge med soldater, en rifle pr 2 mann dør den ene... . Sheeps to the slaughterhouse.

    Dr.E
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn