Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    De norske super stillegående U-båtene har tatt seg gjennom Øresund og til Bornholm for å sprenge noen Gazprom rørledninger som ikke er i bruk?
    Rett nok er ikke Den Kongelige Norske Marinen av de beste og best utstyrte i verden, men så dumme er de ikke!
    Det er Sverige som har de stilleste u-båtene.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Så du mener det er bedre å eskalere og eskalere helt til det blir en mye større krig for å få slutt på det?
    Jeg skjønner ikke hvorfor så mange er så krigskåte.
    Personlig har jeg ikke lyst til at det skal bli krig og jeg er heller ikke så bekymra for om Ukraina hadde blitt russisk eller kinesisk for den saksskyld.
    Vi satt nå og gråt for to uker siden fordi ei gammal dame som styrte en av de største kolonimaktene i verden døde.
    Men vi skal liksom være så redde for Russerne. Er det kommunist frykten fra den kalde krigen som henger igjen?
    Det er vel mest de utilslørte utalelsene fra russiske maktpersoner om hva deres endelige mål er! " Fra Lisboa til Vladivostok "!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    p.s https://www.reuters.com/markets/com...al-russian-oil-products-gas-wheat-2022-09-27/

    Bedre at vi fryser og sulter for å være prinsippfaste. Mye bedre at en terrororganisasjon knytter bånd til Russland enn at vi gjør det.
    Putin har avkledd økonomien, i en fiat verden er ikke penger en dritt verdt, råvarer er verdt noe. Nye bånd skapes og vi ender opp med noe mye verre enn vi startet med.
    Kommer vel litt an på om vi ønsker å være bedre enn den terrororganisasjonen!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Sorry, jeg prøver å holde meg for god til å kommentere, men når jeg ser side opp og side ned med folk som heier for krig. Og linker til twitter meldinger som harselerer med døde mennesker og folk ler av det så klarer jeg ikke la være.
    Er liksom en spøk for mange og noe man kan le av. Jeg syns ikke det er særlig morsomt at unge mennesker dør, være seg Ukrainske eller Russiske.
    Forsåvidt mener jeg at alle som er i militæret er noen svake mennesker som tar i mot ordre og gjør ting som ikke er greit.
    Det er ikke greit å drepe, uansett om det er "fienden".
    Et enkelt ( og nødvenig ) spørsmål: Er du prinsippiell pasifist?

    Så prinsippiell at du heller vil la deg slakte enn å ta til motverge?
    Du vil passivt stå og se på at at kone og barn blir voldtatt og drept heller enn å bruke vold for å forsvare dem?

    Hvis svaret ditt er ja, så ikke bare respekterer jeg deg for det, jeg vil også si at jeg har stor respekt for slik prinsippfasthet. Selv
    om jeg mener og tror at det er en "bortkastet" holdning. Bortkastet fordi jeg tror det ikke vil føre verden framover, men beundringsverdig
    fordi du i så fall følger din overbevisning og gjør hva du tror vil føre til en bedre verden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    En gang for over åtti år siden var det en bebarta liten herremann som mente at østerrikerne var tyskere, og slik ble det.
    I Sudetenland bodde det også tyskættete som burde være tyskere, og slik ble det.
    Mange hadde sympati for den lille herremannen med bart, bla tanta i Akersgata.
    I Danzig bodde tyskere som ikke hadde landforbindelse til Das Vaterland, det måtte han gjøre noe med.
    Men selv hvor redde mange var for den lille mannen med bart, så sa man at nå var det nok.
    5 harde år kosta det de landene, men spør du noen nå om det var verdt det, tror jeg de fleste ville ha sagt ja, for om ikke hadde vi forgått!
    Du glemmer at hvis han han mannen med bart hadde fått lov til å fortsette så ville vi hatt jernbane til Kirkenes og videre til Murmansk og med sidespor til Tromsø, samt 4 felt motorvei mellom Oslo og Kirkenes. På nedsiden ville vi da også fått eksportkbler for strøm til Tyskland, men de fikk vi jo uansett!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Hadde vi bare holdt oss til å hjelpe et land som blir utsatt for folkemord så, men vi prøver jo alle retninger for å presse Russland til å reagere og eskalere.
    Jeg hadde håpet at våre folkevalgte hadde prøvd diplomati, men det virker ikke som det er interessant å prøve en gang.
    Litt sånn som KS heller ikke gjorde under lærerstreiken mener du?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Ytre høyre og ytre venstre møtes jo i en vakker og harmonisk pardans i slike saker.
    Når du går fra sentrum og utover så ender man på den samme periferisirkelen hva enten man går til venstre eller til høyre!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Det er fordi de først og fremst hater amerikansk/vestlig imperialisme og dobbeltmoral, og er villige til å støtte nærmest hvem som helst som står i motsetning til de. (stort sett med unntak av islamsk imperialisme da)
    Noe uenig når det kommer til parantesen din. Men ellers er vi på linje.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Omtrent som om de skulle annektere Finnmark - "vi har ikke kontroll der, men vi bare definerer det som en del av Russland likevel."
    Og det har de jo sagt at de vil, deler av Finnmark i alle fall!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.487
    Antall liker
    3.608
    Sted
    Sunnmøre
    Virker sårbart ja.

    Ja. Sjølvsagt. Men eg tenkjer at det nesten er litt som det må vera. Vi treng anten tillit, eller så treng vi sikkerheit. Når vi har tillit, gjer det det ufatteleg mykje billigare å byggja ut, og drifta, infrastruktur. Det er ein fordel vi bør utnytta. Så kjem vi til punkt der det openbert er for dumt å ha tillit. Då er vi nøydde til å etablera sikkerheit.

    Eit nærliggande døme er utbygginga av Internet og utbreiinga av operativsystema i Windows og Linux-familiane. Dette var løysingar som vann fordi dei var billige og fleksible. Sikkerheita var fråverande fyrst (ei stund litt betre i delar av Linux-verda). Alternativa var store, tunge, dyre og lite fleksible. Resultatet har vore eit enormt arbeid dei siste tretti åra for å tetta hol og i praksis byggja eit sikkert Internet (dvs, fleire) oppå den ganske enkle TCP/IP-infrastrukturen.

    Det same ser vi med naturen. Fordi vi ikkje kan ha tillit til at elva går der ho alltid har gått, og at storflaumen i 1732 (fiktiv) var ei tusenårshending, driv kommunane no og byggjer enorme flaumvollar langs sjølv små bekkar.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Skal vi annektere Sverige ?

    Hvem stemmer for og hvem stemmer imot ? 🙃
    Med unntak for Jemtland, Herjedalen og Båhuslen vil jeg ikke ha dem!

    Vi må da ha et "Systembolag" å handle hos, til lavere priser enn hjemme!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Det er Sverige som har de stilleste u-båtene.
    Vet ikke om noe sånt som VM i stillhet og derav pallplassering. Men våre ULA klasse (Tyskbygde) regnes som meget stillegående. Og de nye som kommer er enda mer. Men de svenske har større operasjonstid neddykket enn ULA klassen pga sitt hybrid fremdriftssystem. Russiske ubåter har tradisjonelt gått for å være "havets bråkebøtter". Men det har endret seg noe. Atomubåter er generelt mer støyende enn s.k. konvensjonelle ubåter.

    Dr.E
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Men svenskene har mye skau... masse fin plank og ved !!!

    Kan kompromisset (det gjør sikert Putler og 🥴) og ta med nevte og og alt nord om Stockholm?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke om noe sånt som VM i stillhet og derav pallplassering. Men våre ULA klasse (Tyskbygde) regnes som meget stillegående. Og de nye som kommer er enda mer. Men de svenske har større operasjonstid neddykket enn ULA klassen pga sitt hybrid fremdriftssystem. Russiske ubåter har tradisjonelt gått for å være "havets bråkebøtter". Men det har endret seg noe. Atomubåter er generelt mer støyende enn s.k. konvensjonelle ubåter.

    Dr.E
    Og gjett hvem det var som hjalp russerne til å dempe lyden på ubåtene?

    Norge og Japan! Men vi fikk selvsagt godt betalt!

    Men når det kommer til stillegående u-båter er det faktisk Sverige som er verdensledende.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Som folket kanskje forstår har jeg frest gjennom "noen" sider av denne tråden på kort tid. Har vært opptatt på UNN i Tromsø de siste dagene, men er nå tilbake med ambisjoner om å både glede og forarge.

    Først.
    Disse russere som flykter fra mobilisering. Ser at flere mener de ikke bør få komme inn og at de burde være hjemme for å forsvare kone og barn mot diktaturet. I grunnen samme argumentasjon som brukes mot folk fra "Sør for Sahara" og div bandittstater som søker asyl her.
    Dog må det sies at hvis vi gir disse russerne asyl så hjelper vi dem jo i allefall i "nærområdet", hvilket er et populært argument overfor andre som har reist lengre.
    Når det kommer til asylsøkeres kriminelle tendenser så tror jeg nok at russere er minst like kriminelle som div mørkhudede, så det bør kanskje ikke tale mot dem. Husk at de har vokst opp i fattigdom og trange leiligheter!
    Dessuten er jeg nå så gammel at jeg husker Vietnam og amerikanere som flyktet til Canada og Sverige for å ikke delta i krigen. Visse likhetspunkter?

    Litt mer saklig og seriøst. Vi må ikke være blinde for at mange av disse "flyktningene" meget vel kan være agenter og potensielle 5 kolonister.
    Det vil være meget vanskelig å avsløre slike. Da Russland tok Krim ble man oppmerksomme på det som ble kalt "putins små grønne menn"
    eller som man lokalt ofte sa "Høfflige små grønne menn"! Disse hadde uniformer uten flagg eller andre symboler som kunne identifisere hvem de var. Vi risikerer at det dukker opp slike her også.

    Det hadde kanskje vært best å sette dem i interneringsleire slik at vi hadde kontroll på dem?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Og gjett hvem det var som hjalp russerne til å dempe lyden på ubåtene?

    Norge og Japan! Men vi fikk selvsagt godt betalt!

    Men når det kommer til stillegående u-båter er det faktisk Sverige som er verdensledende.
    Ubåters støynivå og dets frekvennsspekter svært "sekretessbelagt" som svenskene sier. Og oppgis aldri, og det eksistere som sådan ingen offisiell rangering selv om det påstås her. Det blir påstander. Svenskene "lånte" bort en av ubåtene til USA i vel 6mnd. Slik at US kunne finne ut kapasiteten og ytelsen til den nye teknologien - dvs det hybride fremdriftssystemet. Det var en del av programmet som USA har som heter noe sånt som Foreign Material Surveillance Program (fritt etter hukommelsen.) Dette er et program hvor USA sitter og følger med på våpenutviklingen rundt på kloden , på smått og stort. Er det mindre saker så kjøper de "noen stykker" og tester det . Er det større saker så gjør de som med den svenske ubåten. USA har for øvrig vurdert å bygge konvensjonelle ubåter.

    Dette programmet har USA av to årsaker, a)er det noe for dem , b) de vil forsikre seg om at de alltid er i teten på utvikling av miltech.

    De gjorde det samme med en av våre Skjold-kl MTB, den seilte et år der borte. Det var mye halløi på verftet i Mandal (som i Sverige for ubåten) da - de så for seg en gigakontrakt. Blei litt sure når jeg gjorde verftet oppmerksom på at dette var en del av et fast program. Men uansett hadde både ubåt og MTB blitt bygget over there.

    Kjenner godt til Kongsberg/Toshiba-skandalen. Et morsomt paradoks er at propellene til KV Svalbard (havgående kystvakt med isbryterkapasitet) er laga på den "riggen" i Russland.

    Dr.E
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.744
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Og gjett hvem det var som hjalp russerne til å dempe lyden på ubåtene?

    Norge og Japan! Men vi fikk selvsagt godt betalt!

    Men når det kommer til stillegående u-båter er det faktisk Sverige som er verdensledende.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Lytter i dag til Podkasten "Endgame for Putin?" med kommentarer fra russer. Spennende lytting. Som de sier: Millioner fra flyttet og flyktet fra landet de siste årene. Det er heller ikke et tegn på et land samlet mot en fiende når folk flykter som gale når den store lederen vil mobilisere folk til innsats.

    Et land med noen flotte byer, men der den jevne russer på landsbygden ikke har innlagt kloakk og en levealder så lav at en stor del aldri vil nå pensjonsalder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lyman nå, ifølge russiske milbloggere.
    1664634781612.jpeg
    Scenene fra Lyman og fluktveien i natt og i dag tidlig er groteske, både det som er filmet og det som bare beskrives. Det var nok betydelige ukrainske tap også, men den russiske styrken ser ut til å være utslettet. Hvor mange som greide å komme seg ut vet vi ikke, men det må være ekstreme antall drepte og tilfangetatte.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    US Law on Lend-Lease for Ukraine Enters into Force

    Og i dag 1. Oktober trådte lend-lease avtalen som Biden signerte i mai måned i kraft.


     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Russland har ikke en snøball sjangs i helvete når de drar "frivillige" rett fra gata og inn i brakka for utlevering av uniform og en AK47. Deretter er det noen dagers indoktrinering for deretter å fylle hullene i nedslitte avdelinger i Ukraina. Som Asbjørn nevner over så betyr moral eventyrlig mye for stridsevnen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så spørs det om Putler ønsker å kopiere Hitler, der Untergang har vel de fleste sett.

    Ramzan Kadyrov, lederen for den russiske delrepublikken Tsjetsjenia, foreslår at Russland skal ta i bruk lavskala atomvåpen mot Ukraina.
    USAs sikkerhetsrådgiver Jake Sullivan kommenterte fredag atomtruslene, skriver NTB.
    - Det er en risiko for at han vil vurdere dette, med tanke på alt det løse snakket og Vladimir Putins kjernefysiske sabelrasling. Vi har vært tilsvarende klare om hva konsekvensene av det vil bli, sa Sullivan, og føyde til:

    - Vi ser ikke noen tegn til bruk av atomvåpen i nær framtid.
    Han understreket at regjeringen i Washington kommuniserer direkte med Kreml om konsekvensene av et atomangrep.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Russland har ikke en snøball sjangs i helvete når de drar "frivillige" rett fra gata og inn i brakka for utlevering av uniform og en AK47. Deretter er det noen dagers indoktrinering for deretter å fylle hullene i nedslitte avdelinger i Ukraina. Som Asbjørn nevner over så betyr moral eventyrlig mye for stridsevnen.
    Russiske overlevende sliter med å forklare den effekten. Drugs! Zombier! Dopede zombier!
    Eller kanskje bare godt utstyrt, kompetent infanteri som vil ha en slutt på folkemordet og er villige til å ta en kule selv for å oppnå det resultatet. Ren og skjær forbannelse over overgrep mot sivile er god motivasjon bare det.
    1664640152250.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn