Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.335
    Antall liker
    10.919
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Eurovision synes det blir for uforutsigbart å ha finalen i Ukraina neste år. Ukraina er selvsagt ikke enig. (Personlig kan jeg skjønne behovet for en backup plan, men syns denne avgjørelsen var litt prematur.)


     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    merkelig argumentasjon. de har da ikke blitt lovet eu-medlemskap.
    De har ikke en gang blitt gitt kandidatstatus, dette var jo bare en anbefaling fra Kommisjonen, om enn en både viktig og riktig anbefaling. I anbefalingen ligger en anerkjennelse av et uavhengig europeisk Ukraina som har en like suveren rett som andre europeiske nasjoner til å aspirere mot fullt medlemskap gjennom oppfyllelse av alle Københavnkriteriene, samt ratifisering av samtlige medlemsland.

    Hva Balle raller om må gudene vite.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Nei, men hadde det ikke vært krig fra Russland hadde IKKE Ukriainia vært et aktuelt medlem, et land fullstendig gjennomsyret at korrupsjon og vanstyre er uforenlig med inntreden i Eus åpne samfunn. En medlemskap i EU er en gavapakke til mafia og korrupte ledere og en fri flyt av sosial svindel, dumping, svart arbeid og kriminalitet.
    Ukrainia må først vise at de er et ordnet samfunn før EU medlemskap kommer på programmet.
    Nå må krigen og militære forsyinger prioriteres . ikke politiske luftslott
    Tror du har tett i alt dette. Men det som Ukraina går igjennom nå vil skape samfunnsmessige endringer utover det som er de åpenbare følger av krigen. Et mulig utfall er at demokratiske krefter styrkes vesentlig. Men det kan også gå andre veien.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Blir spennende når denne krigen engang tar slutt,.Ukrainere som jeg kjenner har håp om europa-tilnærming men de er også skuffet etter oransje-fenomenet og er fortvilet over egne politikere som slåss i parlamentet, og grenseløs korrupsjon som har fortsatt som før.
    Vi kan vel nå se tegn til med Zelensky at det kan bli bedre men det er en bratt oppoverbakke å gå.
    Jeg ser med bekymring hvor bevilgede penger fra omverden til igjen-oppbygging av landet vil havne. Mulig stort svinn tror jeg.
    Men først må krigen vinnes og det kan ta lang tid. Mitt ønske at de vil skikke seg politisk og bli EU medlem en vakker dag.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Blir spennende når denne krigen engang tar slutt,.Ukrainere som jeg kjenner har håp om europa-tilnærming men de er også skuffet etter oransje-fenomenet og er fortvilet over egne politikere som slåss i parlamentet, og grenseløs korrupsjon som har fortsatt som før.
    Vi kan vel nå se tegn til med Zelensky at det kan bli bedre men det er en bratt oppoverbakke å gå.
    Jeg ser med bekymring hvor bevilgede penger fra omverden til igjen-oppbygging av landet vil havne. Mulig stort svinn tror jeg.
    Men først må krigen vinnes og det kan ta lang tid. Mitt ønske at de vil skikke seg politisk og bli EU medlem en vakker dag.
    Uansett; for Ukraina kan det bare gå en vei nå, oppover. Stort lenger ned enn de er nå går det ikke an å komme.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Det er mitt klare inntrykk at admins hos diyaudio støtter ruzzland og krigen mot Ukraina
    Hvis du ytrer noen form for støtte til Ukraina så vil innleggene dine bli slettet, og hvis du viser en konsekvent holdning mot å støtte Ukraina, så blir du banned (er min oppfatning).

    Oppdatering fra Høvdingen:

    diyAudio can no longer accept political threads.


    DIYAudio orker nok ikke alt bråket som kommer fra politiske diskusjoner, og det medfører også en splittelse blant medlemmene, og kanskje noe vi bør vurdere her på HFS også.

    Mvh
    Høvdingen
     
    Sist redigert av en moderator:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hva med andre politiske innlegg, blir de slettet? Hvis ja så er det vel heller snakk om at man ikke vil ha politiske diskusjoner.

    Bare lurer, kjenner ikke forumet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.419
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    ... buffersone mot russerne når man nå ser hva de gjør
    Eg er litt skeptisk til buffersone-prinsippet som fundament for ei levedyktig sikkerheits-ordning. USA og Sovjetunionen ordna det slik at Tyskland kunne vera ein fin stad å utkjempa tredje verdskrig, og Sovjetunionen var øh, behjelpeleg med å oppretta folkerepublikkar der Den raude armé stod i 1945. Ut frå ein "buffer"-strategi, som Russland dei siste åra har insistert på å vidareføra.

    Eg trur ikkje Ukraina har særleg ønske om å vera eit permanent buffer mellom NATO og Russland.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det er mitt klare inntrykk at admins hos diyaudio støtter ruzzland og krigen mot Ukraina
    Hvis du ytrer noen form for støtte til Ukraina så vil innleggene dine bli slettet, og hvis du viser en konsekvent holdning mot å støtte Ukraina, så blir du banned (er min oppfatning).
    Hvor?

    De har "The Lounge" som har følgende beskrivelse: "A place to talk about almost anything but politics and religion."

    Denne er fra 2005:

    diyAudio can no longer accept political threads.

     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er mitt klare inntrykk at admins hos diyaudio støtter ruzzland og krigen mot Ukraina
    Hvis du ytrer noen form for støtte til Ukraina så vil innleggene dine bli slettet, og hvis du viser en konsekvent holdning mot å støtte Ukraina, så blir du banned (er min oppfatning).

    på tide å slette kontoene på diyaudio
    Tullsnakk.
    Det står klart i retningslinierne deres, at de ikke tolererer politikk i det hele tatt, heller ikke i "The Lounge".
    De har INGEN offtopic forumtråder, som tillater politiske diskussjoner.
    Take it or leave it.
    Innlegget dit er totalt unfair og ikke sant.
    Å ikke tolerere politisk/religiøst innhold er ikke det samme som at støtte det motsatte.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    om produksjonskapasitet av ammo

    The war in Ukraine demonstrates that war between peer or near-peer adversaries demands the existence of a technically advanced, mass scale, industrial-age production capability. The Russian onslaught consumes ammunition at rates that massively exceed US forecasts and ammunition production. For the US to act as the arsenal of democracy in defence of Ukraine, there must be a major look at the manner and the scale at which the US organises its industrial base. This situation is especially critical because behind the Russian invasion stands the world’s manufacturing capital – China. As the US begins to expend more and more of its stockpiles to keep Ukraine in the war, China has yet to provide any meaningful military assistance to Russia. The West must assume that China will not allow Russia to be defeated, especially due to a lack of ammunition. If competition between autocracies and democracies has really entered a military phase, then the arsenal of democracy must first radically improve its approach to the production of materiel in wartime.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Can the West still provide the arsenal of democracy?

    Kun gjennom en storstilt mobilisering, kansellering av all produksjon til kommersiell omsetning, rasjonering av matvarer, ressurser og reiser, samt båndlegging av kapital, eiendom og arbeidskraft -- slik det var sist det var aktuelt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.419
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Can the West still provide the arsenal of democracy?

    Kun gjennom en storstilt mobilisering, kansellering av all produksjon til kommersiell omsetning, rasjonering av matvarer, ressurser og reiser, samt båndlegging av kapital, eiendom og arbeidskraft -- slik det var sist det var aktuelt.
    USA greidde det i tre og eit halvt år, UK i sirka seks. I båe tilfelle måtte det ein enorm ideologisk mobilisering til, og for UK kosta det imperiet. For båe "kosta" det allianse med Sovjetunionen (frå sovjetisk side ser reknestykket noko annleis ut, men vi kan la det liggja).

    Men den gongen var det mot to økonomiar som rett nok var framveksande og innovative, men likevel langt bak når det galdt grad av industrialisering og utan tilgang på råvarer. Eg er ikkje sikker på den atlantiske alliansen har like gode odds denne gongen.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Eg er litt skeptisk til buffersone-prinsippet som fundament for ei levedyktig sikkerheits-ordning. USA og Sovjetunionen ordna det slik at Tyskland kunne vera ein fin stad å utkjempa tredje verdskrig, og Sovjetunionen var øh, behjelpeleg med å oppretta folkerepublikkar der Den raude armé stod i 1945. Ut frå ein "buffer"-strategi, som Russland dei siste åra har insistert på å vidareføra.

    Eg trur ikkje Ukraina har særleg ønske om å vera eit permanent buffer mellom NATO og Russland.
    Det kan godt være at Ukraina ikke liker det, men hvilket alternativ har de egentlig? Russerne har skrevet, og talt om sin mening og hensikter mht Ukraina, og nå utfører iht. sine hensikter. Merk også at akkurat nå endres hensikten/målet underveis, men det er dessverre på mikro nivå. Det store målet ligger fast.

    Så snakker representanter i Dumaen om at løsrivelsen av de baltiske landene ikke er lovlig, ka trur man at d kan bety?

    Så snakker Putin om tsar Peter, det e bare å se på kartet ka d kan bety.

    Tør virkelig dagens politikere å ta sjansen på at det kun e invortes propaganda i Russland? Folket blir over tid indoktrinert og går på. Da blir d fort et folkekrav i russland og da må Putin, eller en annen av hans kaliber, ta aksjon siden folket krever..

    Se på sør Kina havet og hvordan presidenten i Kina fyrer opp sine borgere slik at de angriper, mest uten skarpskodde våpen, sine naboer i jakten på fisk etc etc

    Ta også med hva vesten har gjort i sitt forhold til russerne siden 1990, økt handel og vevd vesten godt inn i leveransekjede med russland slik at russland har et godt ballegrep. E d mange som trur a d va tilfeldig og at Putin plutselig oppdaget d? Denne tids reelle wake up call med verdens største ringeklokke

    Se på denne vedrørende Svalbard

    Vi/vesten glemmer at Kineserne og russerne har et annet forhold til tid; ikke i min tid, men kanskje i neste generasjon.. Med såpass lang horisont kan de bygge opp den interne motstanden og utholdenheten som trenges for å kreve det de oppfatter som sitt, og stå imot ytre motstand fra de de angriper.
    Mens vi i Norge e veldig opptatt av prinsessemiddag, Deichmannske bibliotek, VG lista, alle mulige tenkbare kjønns rettigheter (HEN er nå godkjent av språkrådet - ka bli d neste?), å så dyrt d e m bensin, transport, fly og helt trivielle saker.. (på TV ble d intervjuet to Ukainere, han ene kunne ikke krige, han var mer love..) d blir ikke mye motstandskraft og utholdenhet av slikt dessverre
    Jeg tipper at dersom russerne hadde fyrt opp noe gammelt diesel panser i Murmansk og kjørt til grensa så hadde byfolket i ring 3 fått brune og gule striper i trusa og spurt russerne om hvilket landområde de vil ha også gitt de det

    Kanskje Svalbard blir første trefningspunkt?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Helt enig, vi må få bort de rosa tøfflene, og også fotformsko-ene !!
    Norge. Skandinavia EU/NATO, må nå begynne og tenke helt anderledes, og være mer forberedt på hva som MULIGENS kan komme.
    Bedre føre var, enn...... dronemat.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Forøvrig e d fleire som tror at vi kan fortsette litt der det slapp den 23. februar.

    Vet ikke heilt om eg har nåkka særlig tru på det. Antallet ut av russland e forsvinnende lite ift. de som forblir i russland
    Russerne e go på indoktrinering, historiefortelling og nasjonalistiske holdninger, så eg trur at vestens forsøk på dialog og resultat desverre blir fåfengt denne gangen oxo..

    Og ikke minst, russerne elsker å føle seg krenka, de har et pågående VM i krenking som sikkert kommer til å vare i maaaange år
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    om produksjonskapasitet av ammo

    The war in Ukraine demonstrates that war between peer or near-peer adversaries demands the existence of a technically advanced, mass scale, industrial-age production capability. The Russian onslaught consumes ammunition at rates that massively exceed US forecasts and ammunition production. For the US to act as the arsenal of democracy in defence of Ukraine, there must be a major look at the manner and the scale at which the US organises its industrial base. This situation is especially critical because behind the Russian invasion stands the world’s manufacturing capital – China. As the US begins to expend more and more of its stockpiles to keep Ukraine in the war, China has yet to provide any meaningful military assistance to Russia. The West must assume that China will not allow Russia to be defeated, especially due to a lack of ammunition. If competition between autocracies and democracies has really entered a military phase, then the arsenal of democracy must first radically improve its approach to the production of materiel in wartime.

    Forfatteren har dessverre helt rett, uten sammenligning forøvrig, e d bare å se til d norske forsvaret mht feks fregattene hvor man ikke ser seg råd til å erstatte den havarerte eller oppsigelse av helo kontrakt uten å ha erstatninger på plass.
    Begge sakene iht offentlige reguleringer og kontrakter, men helt utafor ift. d å holde seg med adekvat militær kapasitet.
    Tipper at Putin følger lov om offentlige anskaffelser når han kjøper inn nytt materiell
    Offentlig regulering i krigstid e skikkelige greier, kjempesmart.
    Avskaffing av egen produksjonskapasitet e også flott
    Man kan vel si (som tidligere skrevet) at fravær av krigsgenerasjonen i offentlig forvaltning nå viser de "gode" resultatene.. Men men, bare regnbueflagget blir heist på stortinget, kaffe latten blir servert så e vel d meste greit
    Som gammel marine mann kan eg vel innrømme at Sjøforsvarets motto "For konge, fedreland og flaggets hæder" ikke lenger gir den samme følelsen/meningen når man betrakter all spinn-off på flaggets betydning
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi må se på dette som en eksistensiell trussel og handle deretter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Forfatteren har dessverre helt rett, uten sammenligning forøvrig, e d bare å se til d norske forsvaret mht feks fregattene hvor man ikke ser seg råd til å erstatte den havarerte
    Problemet er ikke at Norge ikke har råd til det, noe Norge selvsagt har. Problemet er at det ikke er mulig å gå på butikken for å kjøpe en ny og verftet som leverte de opprinnelige kan kanskje ikke en gang bygge en ny en.

    Mellom annet dette fenomenet er grunnen til at USA til enhver tid har minst et hangarskip under bygging. Evnen til å bygge skal alltid være tilstede og den kollektive ekspertisen og kunnskapen skal ikke forsvinne. Det er neppe den billigste måten å gjøre deg på, men fort den eneste som funker i lengden.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Vi kunne nok vurdere å bygge de selv. Militære anskaffelser er vel unntatt reglene for konkurranseutsetting?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Problemet er ikke at Norge ikke har råd til det, noe Norge selvsagt har. Problemet er at det ikke er mulig å gå på butikken for å kjøpe en ny og verftet som leverte de opprinnelige kan kanskje ikke en gang bygge en ny en.

    Mellom annet dette fenomenet er grunnen til at USA til enhver tid har minst et hangarskip under bygging. Evnen til å bygge skal alltid være tilstede og den kollektive ekspertisen og kunnskapen skal ikke forsvinne. Det er neppe den billigste måten å gjøre deg på, men fort den eneste som funker i lengden.
    Fullt mulig å reanskaffe, man har den gamle kontrakten, bare snakk om penger som vi har nok av. Men mangler vilje
    Og sjølsagt masse tekno greie på de eksisterende som ikke finnes idag Så d blir et problem med to varianter av samme fartøy. Men d kan fikses dersom man satser og har vilje; penger har vi nok av - d e trossa alt vår egen sikkerhet, men pr idag mangler vi jo kronisk militært personell, for ikke å snakke om den type kompetanse som behøves åpen fregatt. De tar noen år å bygge opp..
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Vi kunne nok vurdere å bygge de selv. Militære anskaffelser er vel unntatt reglene for konkurranseutsetting?
    ja og nei, loven gir mulighet for unntagelse, men Forsvaret har valgt å følge reglene for off anskaffelse (konkurranse/new public mgmt). Unntak fra dette er såvidt jeg vet en omstendelig intern prosess i Forsvaret.
    Mulig at man nå innser galskapen i det og bruker regelverket fullt ut mht anskaffelse for rikets sikkerhet (som vist i en tidligere artikkel, d e stort sett de militære som benytter seg av leverandører som leverer militært materiell. Når militære kunder uteblir e d kroken på døra..)
    Dette er litt på linje med DNV klassing av militære fartøy Kjæmpelurt, man sende vel DNV ombord for å sjekke klassing før fartøyet skal ut i krigen... hæææærlig
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lavrov var intervjuet på BBC i dag. Skremmende å se hvor raskt og dypt man kan synke. Lever helt i sin egen virkelighet han også.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Lavrov fronter bare Putins virkelighet og vet utmerket vel at alt han lirer av seg er løgn.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Et poeng å ta med seg videre, må da være at Putin faktisk har makt nok til å forandre konstanten i ligningen? Vi kan godt fleipe over tanken helt til det ikke er moro lenger. Fleiperne her på OT blir mer og mer usmakelige. Jeg vet: Akkurat nå vet ingen akkurat hvor linjen mellom fleip og alvor går. Men lettsindig fleip har en hulere klang for hver dag som går.

    Hva er det med fleiperne? Goodwisherne? Hele greia reduseres til at man har måloppnåelse i siktet - uavhengig av fakta? Livsløgnere? Ingen resultater å vise til?

    Det er de samme som prediker at alt er godt selv etter at halve Ukraina er bombet sønder og sammen. Nå er halve Ukraina bombet sønder og sammen. Fleiperne har fortsatt motet oppe, og prediker at den resterende halvdelen vil forandre verden til det bedre.

    Jeg tror ikke det. Get real!
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Det er de samme som prediker at alt er godt selv etter at halve Ukraina er bombet sønder og sammen. Nå er halve Ukraina bombet sønder og sammen. Fleiperne har fortsatt motet oppe, og prediker at den resterende halvdelen vil forandre verden til det bedre.

    Jeg tror ikke det. Get real!
    Hva er alternativet? Russernes erklærte mål er å bombe Ukraina sønder og sammen og utslette landet fra kartet. Og i prosessen massakrere et par millioner mennesker. Det er de som insinuerer at russerne skal få det som de vil som er usmakelige......
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har man prøvd hardt nok med tilstrekkelige innrømmelser? Dialog er ikke en enveis kommunikasjon fra Van der Leyen. ...og det er vel omtrent her EUs og teknokratiets stupiditet for alvor sprekker. Det vet Putin selvsagt alt om.
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.335
    Antall liker
    10.919
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Ukrainske fotball hooligans som kjemper ved fronten. De er vant til å kjempe, de har sloss mot fascister i årevis. Antifa hooligans.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hjelper lite hvis svaret er bortenfor. Selv du tyr til perifiri og utenomsnakk - eller meg som person. Helt uavhengig av sak. Men jeg er vant med tåper etter 20 år på hfs. Intet nytt under solen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn