Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Har man prøvd hardt nok med tilstrekkelige innrømmelser? Dialog er ikke en enveis kommunikasjon fra Van der Leyen. ...og det er vel omtrent her EUs og teknokratiets stupiditet for alvor sprekker. Det vet Putin selvsagt alt om.
    Innrømmelser? Av hva?
    Vesten har vel ikke prøvd med annet en prat dialog, økonomisk handel, altså d vesten ex russerne før 1991, har gjort med god suksess i vest europa for å bevare freden etter w2.

    Hva mer mener du man skal gjøre når motparten/naboen ruller over deg med 200 000+ soldater?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Han er i det minste edru...
    Innrømmelser? Av hva?
    Vesten har vel ikke prøvd med annet en prat dialog, økonomisk handel, altså d vesten ex russerne før 1991, har gjort med god suksess i vest europa for å bevare freden etter w2.

    Hva mer mener du man skal gjøre når motparten/naboen ruller over deg med 200 000+ soldater?
    Hva med å bruke restenergien på å lese "Ukraina"-tråden fra start? Den startet i 2014. Da får du i det minste en fornemmelse av historien bak og hva vi tenkte dengang:
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Hva med å bruke restenergien på å lese "Ukraina"-tråden fra start? Den startet i 2014. Da får du i det minste en fornemmelse av historien bak:
    Glimrende forslag, takk skal du ha
    Forresten, d e ca 23000 innlegg med alle mulige varianter.
    Hvordan kan du vite at jeg ikke har lest alt? Og dersom jeg har lest alt hvordan kan du være sikker på at jeg skal forstå ditt innlegg og skjønne deg og være enig?
    Nå spurte jeg deg, men du har kanskje ikke noe eget å melde?
    Det e lenge siden 2014, mye har skjedd siden da og skjer no som gjør at man fort kan måtte revurdere sine meninger og oppfatninger
    Det er etterhvert mer som står på spill en bare Ukraina desverre
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Du ble tilsynelatende medlem for drøyt 11 år siden, også er du ganske forutsigbar på fredag/lørdag kveld.
    Nå er Rojoh II velvalgt nick. Mk.I ble medlem i 2005. Ikke at jeg frøler det betyr mye. At jeg er forutsigbar må da vel også være positivt? Jeg fatter ikke at en surpump som du (etter 15-20 års erfaring) skal bruke noe slikt mot meg. Hvis det er noen trøst, har du vel blitt litt forutsigbar selv.

    Kort fortalt: Hele verden har dreid 180 grader ila. disse 15 år, men OMF er akkurat den samme! Hvordan står det til med refleksjonen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Selv om det er litt større avstand mellom de store headlinere - så fortsetter ukrainerne å ta ut russiske materiell.
    Det kan gjerne se skremmende ut med lange tog med nytt materiell på russisk side - men det er gjerne ikke mer enn 1-2 dagers tap.

    Screenshot (36).png


    Denne er verdt og lese.

    Rekkevidden på presisjonsgranater fra Himars:
    FUCDhy6WQAMKoim.jpeg
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Glimrende forslag, takk skal du ha
    Forresten, d e ca 23000 innlegg med alle mulige varianter.
    Hvordan kan du vite at jeg ikke har lest alt? Og dersom jeg har lest alt hvordan kan du være sikker på at jeg skal forstå ditt innlegg og skjønne deg og være enig?
    Nå spurte jeg deg, men du har kanskje ikke noe eget å melde?
    Det e lenge siden 2014, mye har skjedd siden da og skjer no som gjør at man fort kan måtte revurdere sine meninger og oppfatninger
    Det er etterhvert mer som står på spill en bare Ukraina desverre
    Hvis du kjenner meg rett, så vet du at jeg stiller kritiske spørsmål. Svare for deg selv er greia. Jeg gir da faen i hva som skjer oppe i knotten. Sekundært: Verden er full av tåpelighet/tåpeligheter - OT her på hfs intet unntak. Man skulle gjerne tro at likes og smileys flatet ut avstanden, men jeg tror ikke det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ser også at det dukker opp en del spørsmål om hvor lenge vesten vil støtte Ukraina.

    For meg er svaret på det ganske åpenbart - så lenge det er behov, og for meg er det litt overraskende at man begynner å trekke inn industriell kapasitet til å produsere nye våpen.

    Som jeg har skrevet en del ganger før i denne tråden - Russland sitt BNP er på størrelses med Texas, Italia og Spania - og omtrent halvparten av UK eller Tyskland, og (Edit - og forsvarsbudsjettet er )ca 1/10 av USA.

    Å levere materielle til Ukrainerne som tar knuser russerne må jo være den desidert billigste måten å svekke russerne på. De har sikkert ikke glemt suksessen Reagen hadde med å knekke Sovjetunionen med økte forsvarsutgifter.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Glimrende forslag, takk skal du ha
    Forresten, d e ca 23000 innlegg med alle mulige varianter.
    Hvordan kan du vite at jeg ikke har lest alt? Og dersom jeg har lest alt hvordan kan du være sikker på at jeg skal forstå ditt innlegg og skjønne deg og være enig?
    Nå spurte jeg deg, men du har kanskje ikke noe eget å melde?
    Det e lenge siden 2014, mye har skjedd siden da og skjer no som gjør at man fort kan måtte revurdere sine meninger og oppfatninger
    Det er etterhvert mer som står på spill en bare Ukraina desverre
    Jeg postet dette for en tid siden. Siden du ikke synes å lese noe som helst bakover i tid, så får jeg grave opp gamle synder:

    ...og hvis du føler for å være litt kjekk: Glem det. Det er helg og jeg er full. ...og det koster meg ingenting å kalle deg dust.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ser også at det dukker opp en del spørsmål om hvor lenge vesten vil støtte Ukraina.

    For meg er svaret på det ganske åpenbart - så lenge det er behov, og for meg er det litt overraskende at man begynner å trekke inn industriell kapasitet til å produsere nye våpen.

    Som jeg har skrevet en del ganger før i denne tråden - Russland sitt BNP er på størrelses med Texas, Italia og Spania - og omtrent halvparten av UK eller Tyskland, og ca 1/10 av USA.

    Å levere materielle til Ukrainerne som tar knuser russerne må jo være den desidert billigste måten å svekke russerne på. De har sikkert ikke glemt suksessen Reagen hadde med å knekke Sovjetunionen med økte forsvarsutgifter.
    ...men vil det ikke i all sin enkelhet bli oppfattet som en eskalering av den stridende part?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    I all sin enkelhet vet Putin at han ikke har mer å komme med hva gjelder konvensjonelle våpen og personell. De klarer ikke å gape høyere nå. Strid på flere fronter enn den katastrofen de allerede har gitt seg ut på er utelukket. De har kun atomvåpen å true resten av verden med. Ikke for det at det er noen liten trussel i seg selv, men trykker de på den knappen vet alle at det er russisk rulett med kule i alle seks kammer for de involverte.
    Putin må gjerne føle at det er eskalering, men noe mer å svare med har de ikke.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    I all sin enkelhet vet Putin at han ikke har mer å komme med hva gjelder konvensjonelle våpen og personell. De klarer ikke å gape høyere nå. Strid på flere fronter enn den katastrofen de allerede har gitt seg ut på er utelukket. De har kun atomvåpen å true resten av verden med. Ikke for det at det er noen liten trussel i seg selv, men trykker de på den knappen vet alle at det er russisk rulett med kule i alle seks kammer for de involverte.
    Putin må gjerne føle at det er eskalering, men noe mer å svare med har de ikke.
    Man kan jo håpe og gamble på at du har rett i denne analyse. Hørte du Putins tale i St.Petersburg fredag?
     
    Sist redigert av en moderator:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man kan jo håpe og gamble på at du har rett i denne analyse.
    Slike "analyser", og de er det mange av, har ikke den reelle situasjonen og virkelighet som bakgrunn- derimot håp, troen på at de gode alltid vinner over de og ønsketenkning. Noe som ikke hjelper Ukraina det døyt. Denne krigen blir langvarig, uansett tro, håp og ønsker.

    Norge, og en god del andre land, har enda ikke forstått at det er avhengigheten til autoritære regimer som skaper slike kriger. Fortsatt tjener Russland svært gode penger på salg av olje og gass, fortsatt gjøres intet med avhengheten til Kina.

    Det var tidlig opplest og vedtatt at Russlands krav om betaling i rubel var "brudd på kontrakter", og derfor "aldri" ville bli godtatt.

    Selvsagt fikk Russland det som de ville. Og naivitet, naivitet, naivitet styrer fortsatt. Sammen med nevnte tro, håp og ønsketenkning.
     
    Sist redigert av en moderator:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Slike "analyser", og de er det mange av, har ikke den reelle situasjonen og virkelighet som bakgrunn- derimot håp, troen på at de gode alltid vinner over de og ønsketenkning. Noe som ikke hjelper Ukraina det døyt. Denne krigen blir langvarig, uansett tro, håp og ønsker.
    I over hundre dager nå har Ivan prøvd å lukke gapet de har inne i Donbas. Dette synes jeg er ganske beskrivende på stridsevnen deres. Mesteparten av den "stridsdyktige" kampkraften deres er konsentrert her.
    At dette blir en lang og blodig kamp er det ingen som bestrider, du leser tydeligvis utsagn som ikke er synlig for andre.

    (Og nei, jeg ser ingen grunn til å høre på hva Putin sier. Det finnes da morsommere ting å kaste bort tiden på enn å lytte til en lystløgner.)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alternativet til tro, håp og kjærlighet er ikke å "lytte til Putin". Derimot innse at tid er irrelevant for russerne.

    Dersom strategien fra vesten fortsetter som nå, vinner selvsagt Russland.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Alternativet til tro, håp og kjærlighet er ikke å "lytte til Putin". Derimot innse at tid er irrelevant for russerne.

    Dersom strategien fra vesten fortsetter som nå, vinner selvsagt Russland.
    Kunne du utbrodere litt hva du mener vesten sin strategi er, og ikke minst hva du definerer som seier?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Jeg postet dette for en tid siden. Siden du ikke synes å lese noe som helst bakover i tid, så får jeg grave opp gamle synder:

    ...og hvis du føler for å være litt kjekk: Glem det. Det er helg og jeg er full. ...og det koster meg ingenting å kalle deg dust.
    Du får et lite poeng for at du er ærlig og full av d ene og d andre.
    Jeg kjenner overhodet ikke deg og så langt e d intet som tilsier at d vil endres..
    Jeg synes generelt at man kan spare seg for å generalisere over alle og karakterisere debattanter som forsøker å lære mer om verden.
    Men, men
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Alternativet til tro, håp og kjærlighet er ikke å "lytte til Putin". Derimot innse at tid er irrelevant for russerne.

    Dersom strategien fra vesten fortsetter som nå, vinner selvsagt Russland.
    Tid er nok litt irrelevant for russerne akkurat nå. Men jeg håper og tror at de som har laget strategien fra vesten har tenkt på dette en god del. Jeg tror ikke russerne har evig utholdenhet, og at vesten har en iboende bedre utholdenhet dersom vesten bestemmer seg.
    Men når innbyggerne i vesten får høyere levekostnader som følge av dette så spørs d. Innbyggerne er vel ikke prøvd for denne type utholdenhet siden 1940 og få av de er fortsatt tilstede.
    Her har russerne en fordel, de er vant til økonomiske trange tider.

    Den relle effekten av de økonomiske sanksjonene vil antagelig ikke svi før på slutten av året. Man kan vel anta at endel land som har tilbørighet til å støtte, eller ikke tør å bry seg om, russerne vil kunne få føle på presset mht sanksjoner dersom de ikke støtter vesten i deres sanksjoner. USA, og vesten, økonomiske makt er stor og vidtrekkende. Selv Kina synes å være litt forsiktig her.
    Økonomisk handel med Eritrea, Syria, Nord-Korea mfl gir ikke mye peng i kassa til å erstatte militær kapasitet.

    Valget i 2024 i USA kan bli veldig avgjørende hva som skjer videre. Det er 2 år til så dette blir en lang pågående konflikt. Og det har også vesten angitt, bla Jens S

    Men jeg kan ikke forstå at russerne skal kunne vinne dette. Dersom vesten gjør d er det bare og bukke og bøye for Putin og hans Eurasia
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Ser også at det dukker opp en del spørsmål om hvor lenge vesten vil støtte Ukraina.

    For meg er svaret på det ganske åpenbart - så lenge det er behov, og for meg er det litt overraskende at man begynner å trekke inn industriell kapasitet til å produsere nye våpen.

    Som jeg har skrevet en del ganger før i denne tråden - Russland sitt BNP er på størrelses med Texas, Italia og Spania - og omtrent halvparten av UK eller Tyskland, og ca 1/10 av USA.

    Å levere materielle til Ukrainerne som tar knuser russerne må jo være den desidert billigste måten å svekke russerne på. De har sikkert ikke glemt suksessen Reagen hadde med å knekke Sovjetunionen med økte forsvarsutgifter.
    Det økonomiske bildet er klart.
    Men har man vilje til å produsere militært materiell for en krig man selv ikke er fysisk involvert i vs annet som landet trenger, feks strømstøtte, drivstoffstøtte osv?
    Er det nok produksjonskapasitet på det som etterspørres for å slå tilbake russerne?

    Dersom ja på begge så skal det gå fint å håndtere russerne. Dersom litt nei så sliter vi/vesten.
    D e jo allerede kristiske røster i USA som ikke vil bruke penger på dette og disse røstene kan fort være i makt/beslutningsposisjon
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det økonomiske bildet er klart.
    Men har man vilje til å produsere militært materiell for en krig man selv ikke er fysisk involvert i vs annet som landet trenger, feks strømstøtte, drivstoffstøtte osv?
    Er det nok produksjonskapasitet på det som etterspørres for å slå tilbake russerne?

    Dersom ja på begge så skal det gå fint å håndtere russerne. Dersom litt nei så sliter vi/vesten.
    D e jo allerede kristiske røster i USA som ikke vil bruke penger på dette og disse røstene kan fort være i makt/beslutningsposisjon
    USA - som har gitt desidert mest materiell støtte har så lang jeg kan se gitt ca 5 MRD USD til i støtte etter krigens start. Nå bruker jo amerikanerne litt penger på forsvar (ca 8000 MRD NOK pr år) - så den støtte tilsvarer det samme som USA bruker på forsvaret i løpet av 2 dager og noen få timer. Når man ser hva man får for pengene - så ser jeg ingen grunn til at amerikanerne skal trappe ned - snarere tvert i mot.

    Produksjonskapasitet er jo også et litt oppkonstruert problem - det er mer enn nok våpen på lager til å ta ut russerne dersom vi gir Ukraina litt bedre teknologi. De har jo så langt stort sett bare fått håndvåpen og utrangert materiell. Men det synes som et er nok også.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.343
    Antall liker
    10.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Jeg tror d den amerikanske professoren Alexander Motyl spår har mye i seg.
    Russisk nasjonalisme og deres evigvarende krenkefølelse, reel eller ei, overfor stater/vesten tilsier at tap er utelukket for den russiske sjela..

    Samtidig kan man ikke forlange at Ukraina skal gi noe til russerne får å stoppe krigen. Alle vet at russerne kommer tilbake før eller siden
    Så d e nok bare å forberede seg på en lang konflikt
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Lavrov var intervjuet på BBC i dag. Skremmende å se hvor raskt og dypt man kan synke. Lever helt i sin egen virkelighet han også.
    Lavrov fronter bare Putins virkelighet og vet utmerket vel at alt han lirer av seg er løgn.
    Lavrov er nok ikke dummere enn at han vet at hvis han skal leve i "virkeligheten", sin egen eller Putins, så MÅ ha si det han gjør.
    Gjør han det ikke vet han nok at han kommer til å møte et overaskende hjerteinfarkt rundt neste hjørne!
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg tror d den amerikanske professoren Alexander Motyl spår har mye i seg.
    Russisk nasjonalisme og deres evigvarende krenkefølelse, reel eller ei, overfor stater/vesten tilsier at tap er utelukket for den russiske sjela..

    Samtidig kan man ikke forlange at Ukraina skal gi noe til russerne får å stoppe krigen. Alle vet at russerne kommer tilbake før eller siden
    Så d e nok bare å forberede seg på en lang konflikt
    Problemet med Putin er at han er ærekjær og stormannsgal. Det mener de fleste medborgere. Noen hær inne mener at dialog med han er løsningen på krigen. Da får de reise bort selv og prøve ;) Regner med at de kjenner han så godt at de burde vite det!
     
    Sist redigert:
    • Haha
    Reaksjoner: Bx

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Alternativene er slik jeg ser det:
    - Å gi etter og håpe på dialog
    - Å ta på hansken - for det blir skittent.
    Når motstanderen er Putins facist Russland er det kun et alternativ dessverre, ta på hansken!

    Hvis nå Putins Russland skulle vinne denne krigen så "vet" vi ganske så sikkert at de kommer til å fortsette
    sin erobringskrig. Om det blir Nord Norge eller Baltikum først er nok mere usikkert, men at de kommer? Ja det vil
    de gjøre!
    Som nær nabo til "The Evil Empire", ca 15 minutter med panservogn fra grensa og hjem til meg, er jeg forberedt på at
    dette vil bli "grisete". Vi har sett nå i Ukraina, så vi VET, hvordan russerne oppfører seg mot sivilbefolkningen i de områdene
    de har erobret. Så da har man egentig kun ett alternativ: Tømme våpenskapet for alt som sier pang og skyt alt som rører på
    seg og som prøver å krysse Pasvikelva! Har man sydd om et 17 mai flagg til armbind er man innafor konvensjonene hva
    gjelder uniformering og "Plakaten på Veggen" er ennå ikke ugyldig! Skjønt jeg mistenker sterkt at Ivan ikke bryr seg noe videre
    om de som skyter på ham er sivilister eller militære!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.471
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Hvor?

    De har "The Lounge" som har følgende beskrivelse: "A place to talk about almost anything but politics and religion."

    Denne er fra 2005:

    diyAudio can no longer accept political threads.

    Tullsnakk.
    Det står klart i retningslinierne deres, at de ikke tolererer politikk i det hele tatt, heller ikke i "The Lounge".
    De har INGEN offtopic forumtråder, som tillater politiske diskussjoner.
    Take it or leave it.
    Innlegget dit er totalt unfair og ikke sant.
    Å ikke tolerere politisk/religiøst innhold er ikke det samme som at støtte det motsatte.
    Tullsnakk er noe andre driver med, jeg har ikke tid til det...
    Følgende avatar under deg "banned" på diyaudio, dette handler kun om at man skal ha mulighet til å kunne si hvor man står
    Ukrainsk flagg som under gjør deg bannlyst fordi det skaper for mye forstyrrelse (I ruzzer kretser)
    IMG_1988.JPG

    Dette handler ikke om politikk, dette handler om helt andre ting
    - Familie som ikke greier å sove fordi de er redd for rakettangrep om natten som skal drepe dem alle, de kan ikke flytte og det er ingen sted å gjemme seg
    - 100+ voldtekter av tenåringsjenter hver dag, og det er bare toppen av isfjellet, dette er hva som er rapportert, yngste voldtekstoffer under 2 år
    - Dette handler om muligheten til å leve i frihet
    - Dette handler om retten til å vite at man kan våkne opp i live neste morgen, dette er ikke noe man kan ta for gitt nå mange steder

    Dette handler ikke om politikk og jeg aksepterer ikke at dette er utenfor de reglene diyaudio setter
    Jeg har ingen annen forklaring enn at diyaudio er avhengig av ruzzer krefter som de er redde for å forstyrre :mad:
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Når motstanderen er Putins facist Russland er det kun et alternativ dessverre, ta på hansken!

    Hvis nå Putins Russland skulle vinne denne krigen så "vet" vi ganske så sikkert at de kommer til å fortsette
    sin erobringskrig. Om det blir Nord Norge eller Baltikum først er nok mere usikkert, men at de kommer? Ja det vil
    de gjøre!
    Som nær nabo til "The Evil Empire", ca 15 minutter med panservogn fra grensa og hjem til meg, er jeg forberedt på at
    dette vil bli "grisete". Vi har sett nå i Ukraina, så vi VET, hvordan russerne oppfører seg mot sivilbefolkningen i de områdene
    de har erobret. Så da har man egentig kun ett alternativ: Tømme våpenskapet for alt som sier pang og skyt alt som rører på
    seg og som prøver å krysse Pasvikelva! Har man sydd om et 17 mai flagg til armbind er man innafor konvensjonene hva
    gjelder uniformering og "Plakaten på Veggen" er ennå ikke ugyldig! Skjønt jeg mistenker sterkt at Ivan ikke bryr seg noe videre
    om de som skyter på ham er sivilister eller militære!
    Ser ut til at flere m tilgang til maktmidler ser d samme
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.343
    Antall liker
    10.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    En lang sending hvor Michael Clarke svarer på spørsmål fra seerne om krigen. Interessant gjennomgang fra 14/6
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.055
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tullsnakk er noe andre driver med, jeg har ikke tid til det.. :ROFLMAO:
    Jeg har ingen annen forklaring enn at diyaudio er avhengig av ruzzer krefter som de er redde for å forstyrre :mad:
    Trodde, det var Trump & Putin som drev med konspirasjonsteorier og løgner. Ser, at de ikke er alene.
    At du ikke begriper regelverket på et internasjonalt forum, si´r mere om deg enn om DIY Audio.
    Missforstå meg rett. Jeg står 100% bak din oppbakning for Ukraine, men det, du driver med her er i mitt univers ikke
    annet enn tullsnakk.
    Begrepet: "Er de ikke med meg, så må de være mot meg", duer ikke i denne sammenhengen.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    En lang sending hvor Michael Clarke svarer på spørsmål fra seerne om krigen. Interessant gjennomgang fra 14/6
    Som sagt før, Clarke fremstår som meget kompetent og har gode analyser. Også ganske så interessant å få bekreftet Putins målsetning vedrørende Ukraina fra 2008, samt hvilke vestens ledere gjorde hva fra okt 21 frem mot 24 februar
    Gitt Fransk etterretningsblunder så e d litt merkelig d de holder på med nå...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En lang sending hvor Michael Clarke svarer på spørsmål fra seerne om krigen. Interessant gjennomgang fra 14/6
    Absolutt interessant, men jeg synes han er konservativ.

    Jeg synes det er rart å mene at det faktisk finnes noen trussel mot Kyiv eller Odessa i dag.

    Jeg synes vel også at den artikkelen jeg linket til i går kveld er mer treffende angående HIMARS - enn hans ønske om 60 enheter i første batch og flere senere.
    En fullastet C-5 Galaxy kan ta med seg nok raketter til å holde en enkelt launcher i full drift i 12 timer. Hvordan i alle dager skal de greie å etterforsyne raketter til 60 launchere? Det er rakettene som er utfordringene - ikke launcherne.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Bergen
    Gode poeng. Idag kan være et begrep som er tøyelig Jeg mener absolutt at både aktiv og Odessa er på Putins målliste.
    Om ikke akkurat no så ihvertfall så snart som mulig. Putin skal altså russifisere Ukraina og da blir begge disse to viktige mål.
    Derfor må nok vesten stå imot.
    Enig m Clarke, d e litt for lite press fra vesten. Samtidig e d jo utfordrende å gjøre andre vestlige land mer tagbare mål for russerne.
    Skikkelig dilemma
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Absolutt interessant, men jeg synes han er konservativ.

    Jeg synes det er rart å mene at det faktisk finnes noen trussel mot Kyiv eller Odessa i dag.

    Jeg synes vel også at den artikkelen jeg linket til i går kveld er mer treffende angående HIMARS - enn hans ønske om 60 enheter i første batch og flere senere.
    En fullastet C-5 Galaxy kan ta med seg nok raketter til å holde en enkelt launcher i full drift i 12 timer. Hvordan i alle dager skal de greie å etterforsyne raketter til 60 launchere? Det er rakettene som er utfordringene - ikke launcherne.
    Om de rakettene er i stand til å treffe det de sikter på skulle det vel bli utrivelig nok å være i nedslagsfeltet. Ukrainerne er ikke avhengig av å sanere hele byer. De trenger bare å treffe russere.og de har allerede rasert nabolaget der de regjerer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om de rakettene er i stand til å treffe det de sikter på skulle det vel bli utrivelig nok å være i nedslagsfeltet. Ukrainerne er ikke avhengig av å sanere hele byer. De trenger bare å treffe russere.og de har allerede rasert nabolaget der de regjerer.
    Jeg leste i en annen artikkel at mesteparten av artilleriammunisjonene som Ukraina får er presisjonsammunisjon og det stod vel også GPS guided der. Det synes jeg er rart - siden det er snakk om enormt med ammunisjon.

    Alle rakettene til HIMARS er vel også GPS guidet.

    Jeg vil vel tro at det nå snart er vanskelige for Ukraina å finne mål - altså å skaffe målkoordinater.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Om de rakettene er i stand til å treffe det de sikter på skulle det vel bli utrivelig nok å være i nedslagsfeltet. Ukrainerne er ikke avhengig av å sanere hele byer. De trenger bare å treffe russere.og de har allerede rasert nabolaget der de regjerer.
    Standard ammunisjon på MLRS (og HIMARS) er missiler med klaseammunisjon. Hver av missilene er GPS-styrt. En MLRS har to kassetter med tilsammen 12 missiler, mens HIMARS har 1 kassett med 6 missiler. Hver missiler inneholder 950 bomblets, og en MLRS bruker et minutt på å fyre samtlige missiler. Dette dekker et område på 1x1km med 7300 småbomber. Dette har ledet til kallenavnet "Grid square removal system".

    Dette vil bli meget utrivelig for russiske artilleri- og troppekonsentrasjoner.

    (Årsaken til at Norge har parkert sine MLRS, er at småbombene har ca 2% feilrate, så en salve fra en MLRS kan potensielt etterlate 130 udetonerte småbomber. )

    I senere tid har de kommet med en utgave der hver av missilene har et 230kg HE stridshode istedenfor småbomber. Denne utgaven har 300km rekkevidde, og tydeligvis den utgaven som Ukraina ikke får.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn