Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Khanate

    Gjest
    Kan du definere hva «denazifisering» betyr i denne sammenhengen, siden høyrepopulister har ca 2 % oppslutning i Ukraina og ingen som helst politisk innflytelse?

    Hva bør i såfall gjøres med feks Ungarn, hvor høyrepopulister har full kontroll? Eller Sverige, hvor SD har ca 10x større oppslutning enn sine ukrainske paralleller?
    Svaret er NEI. Jeg antar at russerne har fortalt hva de mener med dette. Men, jeg her ikke brydd meg tilstrekkelig om dette til å sette meg inn i saken. Jeg antar at det handler om vilkårene for russiskspårklige i Ukraina, men igjen, jeg vet ikke. De andre russiske målsettingene er lettere å forstå og å måle. Når det er sagt, de har gjort slutt på Azov bataljonen. Jeg antar at dette er et steg i denazifiseringsprosessen.

    Nazister har dessverre en hang til å romantisere rundt herrefolk, blod og annet fjas. Jeg tviler på at slikt tankegods får særlig fotfeste i Sverige. Ungarn vet jeg så godt som ingen ting om.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.365
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Svaret er NEI. Jeg antar at russerne har fortalt hva de mener med dette. Men, jeg her ikke brydd meg tilstrekkelig om dette til å sette meg inn i saken.
    Det synes jeg du burde gjøre før du fortsetter å gjenta russisk propaganda om dette. Russerne har jo forklart dette i noen detalj. Det er et kodeord for å utslette all ukrainsk nasjonal identitet, spesielt der denne vender seg mot Vesten, og erstatte den med Moskva-tro russisk språk, kultur og identitet. Det har ingen verdens ting med det vi forstår som nazisme å gjøre. Den ukrainske forbrytelsen i russiske øyne er å eksistere.
    The peculiarity of modern nazified Ukraine is in amorphousness and ambivalence, which allow Nazism to be disguised as a desire for "independence" and a "European" (Western, pro-American) path of "development" (in reality - to degradation), to assert that in Ukraine "there is no Nazism , only private individual excesses". After all, there is no main Nazi party, no Fuhrer, no full-fledged racial laws (only their truncated version in the form of repressions against the Russian language). As a result, there is no opposition and resistance to the regime.

    However, all of the above does not make Ukrainian Nazism a "light version" of German Nazism during the first half of the 20th century. On the contrary, since Ukrainian Nazism is free from such "genre" (essentially political technology) frameworks and restrictions, it freely unfolds as the fundamental basis of any Nazism - as European and, in its most developed form, American racism. Therefore, denazification cannot be carried out in a compromise, based on a formula like " NATO- no, the EU - yes. "The collective West itself is the designer, source and sponsor of Ukrainian Nazism, while the Western Bandera cadres and their "historical memory" are just one of the tools for the Nazisification of Ukraine. Ukronazism carries not less, but more threat to the world and Russia than the German Nazism of the Hitlerite version.

    The name "Ukraine" apparently cannot be retained as the title of any fully denazified state entity in a territory liberated from the Nazi regime. The people's republics newly created in the space free from Nazism should and will grow from the practice of economic self-government and social security, restoration and modernization of the life support systems of the population.

    In fact, their political aspirations cannot be neutral - expiation of guilt before Russia for treating it as an enemy can be realized only by relying on Russia in the processes of restoration, revival and development. No "Marshall Plans" should be allowed for these territories. There can be no "neutrality" in the ideological and practical sense, compatible with denazification. The cadres and organizations that are the instrument of denazification in the newly denazified republics cannot but rely on Russia's direct military and organizational support.

    Denazification will inevitably also be a de-Ukrainization - a rejection of the large-scale artificial inflation of the ethnic component of self-identification of the population of the territories of historical Little Russia and New Russia, begun by the Soviet authorities. Being an instrument of the communist superpower, after its fall, artificial ethnocentrism did not remain ownerless. In this official capacity, he passed under the authority of another superpower (the power standing over the states) — the superpower of the West. It must be returned to its natural boundaries and deprived of political functionality.
    Det er hva russerne mener med «denazifisering». Utslettelse av ukrainsk nasjonal identitet, intet mindre, og retur til status som «Lille-Russland» underkastet Moskva.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det synes jeg du burde gjøre før du fortsetter å gjenta russisk propaganda om dette. Russerne har jo forklart dette i noen detalj. Det er et kodeord for å utslette all ukrainsk nasjonal identitet, spesielt der denne vender seg mot Vesten, og erstatte den med Moskva-tro russisk språk, kultur og identitet. Det har ingen verdens ting med det vi forstår som nazisme å gjøre. Den ukrainske forbrytelsen i russiske øyne er å eksistere.
    Om din definisjon av denazifiseringen er korrekt, så er jeg en motstander av denne delen av operasjonen.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    2sider har jeg alltid lært, men hvor dum kan man være når man ikke ser dette
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Jeg antar at det handler om vilkårene for russiskspårklige i Ukraina, men igjen, jeg vet ikke.
    Hvor stor andel av den ukrainske befolkningen snakker både russisk og ukrainsk egentlig, vet du det?
    10%? 20%?....80%? 90+%
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.365
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    K

    Khanate

    Gjest
    Du har fått det forklart flere ganger allerede, og det ser ikke ut til å ha hindret deg fra å etterplapre russisk propaganda til nå…
    Jeg trodde dette var et forum for å diskutere situasjonen mellom Russland og Ukraina. Underlig nok dreier debatten veldig fort over på min person.
    Når skal du slutte å etterplapre vestlig propaganda?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.671
    Sted
    Liten by
    Jeg trodde dette var et forum for å diskutere situasjonen mellom Russland og Ukraina. Underlig nok dreier debatten veldig fort over på min person.
    Når skal du slutte å etterplapre vestlig propaganda?
    Og i den diskusjonen har du blitt forklart noe opp til flere ganger, allikevel velger du å hoppe bukk over det og gjenta de samme feilene om igjen. Kanskje noe å ta tak i?
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.786
    Antall liker
    2.344
    Sted
    Portugal
    DN i dag av


    Anna Midelfart, professor emeritus, Trondheim

    Uten tillit til hverandre er russerne frarøvet muligheten til å korrigere løgn. Frykten for at man kan bli angitt og straffet dersom man forsøker er overalt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvor stor andel av den ukrainske befolkningen snakker både russisk og ukrainsk egentlig, vet du det?
    10%? 20%?....80%? 90+%
    Russisk ble innført som tvungent språk i alle de okkuperte landene i øst etter WWII. Å russifisere okkupert territorium er et typisk trekk ved Russland.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.931
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da får vi vel høre at engelsk er et mye brukt språk rundt om kring, etter kolonitiden....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rart med det - synes denne passer godt i tråden her også nå:

    Screenshot 2022-05-30 at 13-49-33 Politikk religion og samfunn - Russland - En tikkende bombe ...png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.596
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Latvisk utvekslingselev (som har lært seg norsk i løpet av skoleåret) i koret jeg styrer med fikk overraskelsesbesøk av sin mor og søster i helgen. Moren kan ikke engelsk men søsteren snakker svensk. Vi holdt oss til skandinavisk i vår korte passiar.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Sa det når han begynte, mannen er dødsyk, han skal i historie bøkene
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Russisk ble innført som tvungent språk i alle de okkuperte landene i øst etter WWII. Å russifisere okkupert territorium er et typisk trekk ved Russland.
    Forklaringa er nok meir kompleks, og handlar *både* a) om at folk vart flytta ganske heftig rundt i Sovjetunionen, både kollektivt med tvang og fordi det var ein felles "arbeidsmarknad" med russisk som lingua franca, og b) om at grensene til sovjetrepublikken Ukraina, som er utgangspunktet for staten Ukraina, også inkluderte "russiske" område (i aust).

    Det treng ikkje tyda, snarare er det motbevist, at språket ein snakkar samsvarar med nasjonal identitet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Russisk var eneste obligatorisk fremmedspråk i alle skoleslag opp til og med universitet i Tsjekkoslovakia helt fram til 1989.
    Og til dn.no innlegget fra tsjekkeren Anna Midelfart - min kones besteforeldre snakket fransk hjemme (de lærte det før krigen) for å unngå at barnebarnet skulle si noe på skolen om hva de snakket om. Bestefaren var forøvrig forretningsadvokat og ble satt til å kjøre lastebil i kullgruvene i Most. Skikkelig utnyttelse av kompetanse :(
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.365
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Underlig nok dreier debatten veldig fort over på min person.
    Når du stadig gjentar de samme påstandene uten å reflektere over sannhetsinnholdet er det litt nærliggende å spørre hvorfor du gjør det. Her sa du jo selv at «jeg her ikke brydd meg tilstrekkelig om dette til å sette meg inn i saken», men likevel gjengir du jo «denazifisering» som en russisk målsetting for krigen. Da blir man jo litt nysgjerrig på hvorfor du poster innlegg etter innlegg om noe du ikke bryr deg så mye om at du vil bruke tid på å sette deg inn i hva det betyr.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Diskusjon med vedstubbene her inne er som å sitte i et bomberom og diskutere utsikten. Hver sin lyst.

    Meanwhile -- Ørsted vil ikke betale i rubler. Frist utløper ved midnatt og nå avventer Danmark hvorvidt det vil komme gass fra Russland i morgen.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, det blir litt håpløst å diskutere når det man får tilbake er "Jeg har ikke satt meg inn i saken, men jeg er overbevist om at...".
    Det er innlegg fra enkelte her på sentralen som jeg bare hopper over.

    PS: Er ikke dette et erkeeksempel på Dunning Kruger? "Jo mindre du vet jo mer skråsikker er du" for å sette det litt på spissen.
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hvis zelensky ønsket at russland ikke skulle invadere, kanskje han skulle latt være å:

    - true å ta Krim militært. ta tilbake det ulovlig annekterte Krim
    - true vannforsyningen til Krim. å stenge vannforsyningen til en ulovlig annektert del av landet sitt kan da ikke være noe å ta på vei over
    - si at ukraina ønsker å trekke seg fra atomvåpenavtale. I følge den avtalen skulle bl.a. russland beskytte UKR, når de gikk til krig mot UKR i 2014 så dreit de fullstendig i den avtalen, så hvorfor det er så ille at UKR heller ikke vil bry seg om den etter at russerne trakk avtalen ned i dass er det vel bare du som forstår.
    - bygge opp styrker i østukraina og deretter bombe utbryterrepublikkene. Hvorfor er det så ille at UKR bygger opp styrker mot separatistenes områder når det bare var et motsvar på russisk oppbygging? Det er det vel også bare du som forstår. Bombe utbryterrepublikkene er debunket før i denne tråden. Det blir ikke mer sant av at du tar en ukes pause før du hevder det på nytt. Våpenhvilebryterne er statistisk sett på proxyrusslands side, flere skudd har gått i retning vest enn mot øst.
    - vise ingen interesse for minsk-avtalene. Det er en løgn.
    - la nazistene fortsette som før (dog jeg har forståelse for han her. Han ble truet på livet av dem). Hvorfor er du så opptatt av naziene til UKR men driter i de russiske? Dessuten, at det er dokumentert at ultranasjonalister truet Zelensky, er ikke det samme som at han ga etter for truslene. DEt er bare en beleilig forklaring som du må bruke siden hva russerne foretar seg aldri er en del av din forklaring.
    -
    tett knytte seg opp mot NATO Hva er ille med det. Hvem som helst som har russerne som nabo ville vel gjerne knytte seg opp mot NATO


    Han valgt inn på en plattform der han skulle finne kompromiss med russland. Han søkte fred, men russerne var ikke til å stole på, så han endret kurs i tråd med russisk fremtreden
    I 2014 ble 150 mennesker sperret inne i en bygning i Odessa og bygningen satt fyr på av nazister. Over 50 mennesker døde. Løgnhistorie som er debunket før. Din versjon er identisk med russisk propaganda. Nok en gang formidler du den russiske aggressorens løgner.

    Folk i øst-ukraina observerte hva som ble gjort og visste hva som ventet dem om de ikke forsvarte seg.
    Zelensky gikk til valg på å inngå kompromiss med russland. Han bke valgt i 2019 med 70 %.

    Hva gjorde han i 2021?

    Ytret at Krim skal tas Tilbake med militærmakt.
    Insisterer på å søke NATO-medlemskap.
    Ytre at Ukraina akter å trekke seg fra atomvåpenavtalen.
    Borgerkrigen i østukraina opprettholdes (og trappes opp i 2022) Opprettholdes av proxyrusserne mener du vel. OSCE statistikken beskriver observerte lyder stort sett, når flertallet av de kommer fra separatistområdet så er det vel fordi skuddene ble avfyrt fra det området. Dessuten sleit OSCE observatører med å bevege seg fritt gjennom sonen de skulle bevokte. Proxyrusserne hindret de.

    Er ikke dette den rake motsetningen av det han ble valgt inn for å gjøre? Ja det må være skuffende at Zelensky ikke bukket og skrapet og ga russerne det de ville ha. Det er veldig dårlig gjort av UKR å tvinge russland til å forsøke å ta med makt det de burde fått frivillig fra UKR og Zelensky dersom de hadde forstått sin plass her i verden. Det er også dårlig gjort ovenfor deg og dine, som da blir tvunget til å forklare alt sammen med CIA inngripen, og russiske løgnhistorier.
    mine kommentarer med fet skrift
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sannheten er ikke så viktig når man kan velge løgnen istedenfor.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Når du stadig gjentar de samme påstandene uten å reflektere over sannhetsinnholdet er det litt nærliggende å spørre hvorfor du gjør det. Her sa du jo selv at «jeg her ikke brydd meg tilstrekkelig om dette til å sette meg inn i saken», men likevel gjengir du jo «denazifisering» som en russisk målsetting for krigen. Da blir man jo litt nysgjerrig på hvorfor du poster innlegg etter innlegg om noe du ikke bryr deg så mye om at du vil bruke tid på å sette deg inn i hva det betyr.
    For det første; jeg må ingen ting.
    For det andre; det er russerne som har snakket om denazifisering av Ukraina, jeg bare gjengir.
    Må jeg vite hva de mener med dette for å kunne gjengi deres krav? Nei

    Skal jeg gjengi Russlands krav til Ukraina en gang til?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    I 2014 ble 150 mennesker sperret inne i en bygning i Odessa og bygningen satt fyr på av nazister. Over 50 mennesker døde.

    Folk i øst-ukraina observerte hva som ble gjort og visste hva som ventet dem om de ikke forsvarte seg.
    Den saken har tidligere blitt forklart for deg i denne tråden, og din fremstilling blir ikke mer korrekt, uansett hvor mange ganger du gjentar den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn