Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    sant nok, kanskje. at det utsagnet skulle ha noe som helst med sikkerhetspolitiske vurderinger å gjøre, fra en mann som mer enn noen er putinfan, blir vanskelig å ta på alvor. her må en finne andre forklaringer på hvorfor blind høne kan finne korn.
    Ja, la oss heller si at det var såpass elementært at selv Donald så det. 😅
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vel, siden Bosporus skal være stengt for marinefartøy og krigsforsyninger nå, er det en fin opptakt til Tredje Store Slagsmål om Borisgutten fisker popularitet på hjemmefronten i Falklands-Thatcher stil ved litt Rule Britannia.

    I Thatchers tilfelle berettiget, i dette? Kruttønne.

    Nå er vel dette en plan som har opphav i Litauen, så for en gangs skyld har ikke den fulle sjømannen i Storbritannia mesteparten av skylda.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Hvorfor advokerer du da for?
    Fordi, i tilfelle du ikke har fått det med deg: Trumpen sa rett ut at tyskerne var idioter som gikk i gang med Nordstream 2. Noe noen burde fortalt dem for lenge siden. En ganske enkel konstatering av fakta. Det har ingenting med advokering for noe som helst å gjøre.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Fordi, i tilfelle du ikke har fått det med deg: Trumpen sa rett ut at tyskerne var idioter som gikk i gang med Nordstream 2. Noe noen burde fortalt dem for lenge siden. En ganske enkel konstatering av fakta. Det har ingenting med advokering for noe som helst å gjøre.
    Erdogan er helt enig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra en tysker på et forum jeg frekventerer. Fant det interessant og innsiktsfullt:

    I believe the rose colored glasses in regards to Putin/Russia got finally broken. That more or less across the west, in the general populations and governments, which I believe is the rather unplanned result of Putins war, see Sweden/Finland and other developments which should have the guy throw up hopefully 24/7.

    While having been in Moscow in the early 90ies for the first time, seeing the first McDonald and from what I recall still under Sowjet rule, I have by far not your knowledge on things russia, while being like 1/4 russian from my mothers side, who flew Romania towards the end of 2nd world war as a young girl, fleeing with Russian army incoming, losing her mom/dad which I never met. We never talked much about that part of the family, unfortunatley. My uncle told me once my squarish looks come from that part of my gene set tho.

    For me the bigger threat last few years has been mostly China actually, I looked at Russia as still kind of having lost the cold war, rich on oil/gas and recovering economically but ripe with oligarch corruption, cleptocratic and way behind the west in technology. All this strong man behavior from Putin starting in the 00 years with getting rid of internal opposition to killing people abroad, wars in former sovjet republics to Syria and support for the other dictator in Belarus, for me was like the problem of other little men troughout history. Way upset on not getting the respect only youself believe you deserve.

    Way into february this year I still believed he just won‘t do it and would just play the bully to force ukraine/west into concessions. Oh man was I wrong. Longer term I believe he will have killed himself and his country for good, shooting himself in the foot, left and right. I can‘t imagine anyone trusting the guy on anything anymore going forward.

    While its cruel and undeserved for Ukraine and don‘t get me wrong please, I would not #like# it, but being as it is I try to see the positives, which for me is the well deserved Pariah status for Russia for the forseeable future, similar to the situation in europe after Hitler invaded Poland with the unfamous quote like #shooting back since 6AM#, same propaganda, same wakko.

    The other positive I believe will be a faster switch to renewable energies, forced by the necessity to get off russian oil/gas/coal and supporting the fight against clima change / earth warming. This is happening at least in germany - the rise in energy and gas pricing pushing a faster adoption of electric cars, heat pumps, photovoltaic, you name it. All heavily sold out and growing in leaps and bounds last few months. Again, its sad that this is happening while and because Ukraine is getting slaughtered :(
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og mange av de er fullt med billige forbruksartikler som bare generer avfall.
    Jeg ser på dette som med miljø og forsøpling. Alle får gjøre så godt de kan, alt hjelper.

    I tillegg til momentene Fela nevner så vil det også kreve at verdens lover om merking av opprinnelse endres radikalt. Dagens lover er eksplisitt konstruert for å gjøre det mulig for selgere av alt alt mellom himmel og jord å lyve for kundene om hvor ting kommer fra. Uansett hvor mye godvilje befolkningen skulle utvikle så kan man ikke forvente at alle skal bedrive utstrakt detektivarbeid før de handler en ny klokke, en ny bukse eller hva det måtte være.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Bare for moro: Jeg som kristen hadde i lang tid et sitat av Bertrand Russel (ateist) i signaturen:
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.

    Jeg slenger bare innom her i fylla. Hva dere andre gjør, får dere utrede selv. Men imponerende er det kanskje ikke, hvis dere er edru eller mener dere har forstått greia?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har du vurdert promillelås på tastaturet, @RojohII ?
    Både ja og nei. Når jeg leser hva antagelig edru folk skriver, tenker jeg at det spiller mindre rolle. Ei heller tenker jeg det har noe for seg å klø folk bak øret med vene ord slik verden og livssituasjonen for veldig mange er. Skulle ikke du forresten verve deg som fremmedkriger i Ukraina? Mener jeg leste noe sånt?

    Anyway: Antyder du at jeg bare skal late som om allting er ålreit? Eller etterlyser du min edru bedømmelse av ting?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Løses ikke verdensproblememe enklest i fylla, da?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Men: Dere tåper avspores av personlige fornermelser. Dere har ikke koll på tema. Ukraina? Et land i ruiner? En fragmentert verden? Et FN uten mandat. Hybridkrigkrigføring? EU i spagat? Energikrise? Klimakrise? Flyktningkrise? Matkrise?

    Er det rart jeg drikker?
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Men: Dere tåper avspores av personlige fornermelser. Dere har ikke koll på tema. Ukraina? Et land i ruiner? En fragmentert verden? Et FN uten mandat. Hybridkrigkrigføring? EU i spagat? Energikrise? Klimakrise? Flyktningkrise? Matkrise?

    Er det rart jeg drikker?
    ?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Men: Dere tåper avspores av personlige fornermelser. Dere har ikke koll på tema. Ukraina? Et land i ruiner? En fragmentert verden? Et FN uten mandat. Hybridkrigkrigføring? EU i spagat? Energikrise? Klimakrise? Flyktningkrise? Matkrise?

    Er det rart jeg drikker?
    Virker som du har stålkontroll på alle disse tema. Med hovedvekt på det første. NB: det staves fornærmelser.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kan være krevende å ta inn alle problemene vi står overfor og all urettferdighet og lidelse man ser rundt seg. Å søke trøst og støtte i religion er naturlig for noen, for andre å ty til rusmidler ev. en kombinasjon. Jesus lagde vin av vann. Halleluja.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Kan være krevende å ta inn alle problemene vi står overfor og all urettferdighet og lidelse man ser rundt seg. Å søke trøst og støtte i religion er naturlig for noen, for andre å ty til rusmidler ev. en kombinasjon. Jesus lagde vin av vann. Halleluja.
    Med andre ord; går det ikke an å finne svar i den store kloke boka, så går det bedre om en leter i flaska. For noen, helt nederst i flaska. Holder ikke det heller, kan en alltids røyke boka samtidig.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Kan være krevende å ta inn alle problemene vi står overfor og all urettferdighet og lidelse man ser rundt seg. Å søke trøst og støtte i religion er naturlig for noen, for andre å ty til rusmidler ev. en kombinasjon. Jesus lagde vin av vann. Halleluja.
    Jeg er rimelig realistisk orientert, vil jeg mene. Om ikke Jesus, så gjenstår bare alternativet. Hvis du vil fjase med Jesus, hvorfor ikke da fronte alternativet? Hva mener du er veien videre? En gunslinger med Russland hvor Nato-landene bare pøser på tunge våpen? Aner vi hvordan den visen ender? Burde ikke Tysklands rolle speile både opp og nedsider hva realpolitiske konsekvenser betyr for enkeltland. Hvorfor blokkerer Erdogan plutselig for Sveriges og Finnlands innmeldelse i Nato?

    Bibelen er relativt grei i den forstand å forstå: Den forutsier at ting går til helvete.

    Det som gjenstår for oss, er å bevise om den påstanden holder vann eller ikke.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er rimelig realistisk orientert, vil jeg mene. Om ikke Jesus, så gjenstår bare alternativet. Hvis du vil fjase med Jesus, hvorfor ikke da fronte alternativet? Hva mener du er veien videre? En gunslinger med Russland hvor Nato-landene bare pøser på tunge våpen? Aner vi hvordan den visen ender? Burde ikke Tysklands rolle speile både opp og nedsider hva realpolitiske konsekvenser betyr for enkeltland. Hvorfor blokkerer Erdogan plutselig for Sveriges og Finnlands innmeldelse i Nato?

    Bibelen er relativt grei i den forstand å forstå: Den forutsier at ting går til helvete.

    Det som gjenstår for oss, er å bevise om den påstanden holder vann eller ikke.
    Jeg brukte ikke noe smiletegn eller annet så jeg fjaser ikke. Vi kan gjerne diskutere ulike religioner men det vil jo være en avsporing i denne tråden. Angående problemstillingene du tar opp så er det klart for meg at vi, dvs naboene til Russland måtte gjøre noe for å stoppe Putler, og vi vet ikke hvordan dette ender. I noen situasjoner må man ta et valg og la det stå til. Vi kan ikke alltid snu det andre kinnet til.

    Tyskland slites opp innvendig av traumer etter nazismen, et tidligere delt land som har gjort seg avhengig av russisk gass.
    Tyskland er inne i tidenes wake up call tror jeg.
    Erdogan i Tyrkia prøver å oppnå gevinster ved å akseptere Sveige og Finland som medlemmer av NATO, helt som forventet.
    At bibelen viser oss at ting går til helvete og at eneste redningen er å bli frelst for å komme til paradiset er også helt naturlig.
    I både kristendommen og islam er frykten et av virkemidlene for å få folk til å tro.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, vi får se hvor dette ender. Jeg fristes til å drikke videre. Ikke en god tid å være edru i.
    Det forstår jeg. Vi har noen tøffe år foran oss. Men vi i Norge har det fullstendig fantastisk i forhold til de fleste andre rundt om i verden.
    Kan være greit å tenke på når vi lurer på hvordan vi skal få råd til å kjøpe de høyttalerne vi sikler etter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fin artikkel i Aftenposten.

    Bl.a.
    Den nødvendige konfrontasjonen
    Første skritt er å konfrontere enhver som undervurderer eller støtter autoritære regimer. I partiet Rødt er oppgjøret i gang. Etter at sentrale tillitsvalgte leflet med konspirasjonsteorier og russisk propaganda, har partiet startet en intern gjennomgang.

    Det er ikke første gang velmenende folk på venstresiden havner på feil side av historien.

    Når man støtter ethvert regime som markerer motstand mot USA, kan utfallet bli tragisk. LO har lenge drevet samarbeid med Cubas offisielle fagforening, mens vanlige cubanske arbeidere ikke får lov til å danne sine egne organisasjoner.

    Jeg vil gjerne invitere LOs internasjonale avdeling til revolusjonsplassen i Havanna en 1. mai for å se paraden foran Che Guevaras stålansikt. Det er et kjølig syn. Arbeiderne marsjerer taktfast, de har ingen krav.

    Apologetene for autoritære regimer finnes også til høyre i politikken.

    I Fremskrittspartiet var det mange som lot seg fascinere av Donald Trump. Endelig fikk man en sterk leder i USA, en som konfronterte de etablerte mediene og tok kontroll over grensene. Da Trump forsøkte å kuppe presidentvalget i 2020, uttalte flere tillitsvalgte i Frp at de var enig i begrunnelsen. Valget var «fikset».

    Fylkesleder Geir Ugland Jacobsen ble senere kastet ut av partiet, men begeistringen for autoritære ledere fortsetter blant enkelte Frp-ere. President Vladimir Putin har hatt flere beundrere på Stortinget, blant annet tidligere partileder Carl I. Hagen.

    Felles for dem som lar seg fascinere av autoritære regimer og ledere, er at de ikke egentlig vet hvilke krefter de flørter med. Det er ikke så rart, for i Norge er det vanskelig å forstå hva det vil si å leve i et autoritært samfunn.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn