Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er ikke en kampsak for republikanerne. Støtten til Ukraina ble vedtatt med bredt tverrpolitisk flertall. Et mindretall av republikanerne stemte mot, f eks Rand Paul som egenhendig trenerte det i Senatet. Dessuten har Trump jr gått ut offentlig med kritikk av støtten til Ukraina, så det er noen republikanere som forsøker å gjøre dette til en kampsak. Imidlertid er det noe sånt som 70 % oppslutning i opinionen om støtte til Ukraina, og Zelenskiy er mer populær og anses som mer troverdig enn noen amerikansk politiker, så det er kanskje mer sannsynlig at det standpunktet er slutten for trumpismen enn motsatt. Andre republikanere ønsker å gå enda lenger i å gi president Biden fullmakt til å sette inn amerikanske styrker.

    Jeg deler ikke samme optimisme her. Både inflasjonen og Bidens popularitet er begge motsatt historisk lav og høy, med få utsikter til bedring i overskuelig framtid. Republikanere har en lei tendens (tradisjon) til å stemme mot det meste som kommer fra demokratene - selv om forslagene har høy oppslutning i opinionen. Videre har Biden gjort støtten til Ukraina til en av sine saker, uten helt å kunne svare på en klar exit-strategi. Om det går for stalemate i Ukraina blir dette raskt et problem.

    At Trump-leiren er imot støtten er derfor dårlige nyheter nå som Biden står for hugg. Trump-leiren har en alt for stor innflytelse i partiet og derfor også i USA. Utviklingen er derfor usikker og verdt å følge med på etter min mening.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.476
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor

    ⚡russian military allegedly use phosphorous bombs against Ukrainian defenders at "Azovstal" plant.

    May 14th, russia used incendiary or phosphorus bombs against Ukrainian defenders in Mariupol. The russian military claim that these are 9M22S incendiary shells with thermite layers.

    "The combustion temperature is about 2-2.5 thousand degrees Celsius. It is almost impossible to stop the burning. Hell came down to earth. In "Azovstal". It's incredible how our Defenders are holding up. We are all in gratuitous debt to them" - said adviser to the mayor of Mariupol, Petro Andryushchenko.

    kilde: https://t.me/ukrainenowenglish/8106
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.349
    Antall liker
    10.978
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    En interessant artikkel om hvordan Putin regimet har bidratt til å etablere en sterk ukrainsk identitet på tvers av geografi og etnisitet.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen

    ⚡russian military allegedly use phosphorous bombs against Ukrainian defenders at "Azovstal" plant.

    May 14th, russia used incendiary or phosphorus bombs against Ukrainian defenders in Mariupol. The russian military claim that these are 9M22S incendiary shells with thermite layers.

    "The combustion temperature is about 2-2.5 thousand degrees Celsius. It is almost impossible to stop the burning. Hell came down to earth. In "Azovstal". It's incredible how our Defenders are holding up. We are all in gratuitous debt to them" - said adviser to the mayor of Mariupol, Petro Andryushchenko.

    kilde: https://t.me/ukrainenowenglish/8106
    Russerne er fæle
    Å tro at noen frivillig vil underlegge seg Russerne på noen som helst måte er rimelig far out
    Eneste er kanskje sjølplagere og som blir tent av smerte og plage/ skade andre
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    En en interessant artikkel om hvordan Putin regimet har bidratt til å etablere en sterk ukrainsk identitet på tvers av geografi og etnisitet.
    Som tidligere skrevet, i denne tråden e d en utrolig samling av god informasjon og kunnskap som dekker flere synsvinkler.
    Mitt syn på, og kunnskap om, Ukraina er blitt hevet rimelig høyt. Slik sett så har krigen løftet kunnskapsnivået om Ukraina og ikke minst stor respekt for Ukrainerne i denne kampen.
    Og motsatt for motparten, men egentlig har de bare bekreftet utgangspunktet
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er flere artikler som både peker i retning av at han kan miste oppslutning over tid - men samtidig som at han fester grepet i partiet. Derav usikkerheten. Med en økende misnøye mot Biden (med få positive utsikter mht økonomien) blir nok retrotikken skjerpet fra den leiren, spesielt om Trump slutter å snakke om valgresultatet og begynner å snakke om inflasjon og prisvekst.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^^Enig! Jeg har lært mye av denne tråden.
    Særlig om hvem man ikke bør stole på på sentralen. Som jeg skrev for en god stund siden, og som senere er bekreftet av andre, er man en konspiratorisk og utroverdig tufs i en tråd, er man med overveiende sannsynlighet det samme også på andre områder. Greit å vite.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.349
    Antall liker
    10.978
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Man skal nok lese Erdogans utspill som "nødvendige" pga landets forbindelser til Russland. Det er samarbeid på flere fronter, energioverføring fra nord og til og med våpensamarbeid (som NATO er kritisk til). Erdogan forsøker ofte å ri to hester, for å tvinge innrømmelser fra andre koalisjoner, som EU og NATO.
    Tyrkia har kjernekraft på vei fra Russland og får også mye gass derfra. I tillegg går det russisk gass til Europa gjennom Tyrkia og Tyrkia er Russland garant for at det ikke skal komme rørledninger fra Qatar/SA til Europa.

    Så Tyrkia vil få noen innrømmelser/fordeler fra USA/NATO/EU og sier deretter ja til at Finland får komme med.

    Sikkert mange som har glemt at tyrkiske styrker skjøt artilleri-ild mot amerikanske styrker i Syria bare noen år tilbake, at Trump truet med å ødelegge Tyrkias økonomi og at Pence forhandlet frem våpenstillstand mellom tyrkiske og amerikanske styrker. (Og USA har atomvåpen i Tyrkia).

    It's all very complicated.

    Tipper at Erdogan vil få lov å kjøpe F-35 flyene de ble nektet etter den episoden, og så blir Finland medlem.

    "Turkey for Turkey," så ordner det seg.
    Litt tilleggsinfo: Komplekst sammenvevd terreng dette.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    - Vi vet at Russland fortsatt var avhengig av vestlige komponenter i våpnene sine. Etter sanksjonene i 2014 ble det klart at de blant annet manglet motorer til nye fregatter og helikoptre som ble produsert i Tyskland og Ukraina.

    Påstår de finner deler fra kjøleskap og vaskemaskiner i russiske våpen (msn.com)

    Noen som husker den motorfabrikken som en viss regjering ganske naivt syntes det var greit ble kjøpt av russere? De sitter nok stille i stolen og håper ingen husker det nå.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil ikke kalle dette for etterretning.
    Jeg vil ikke kalle dette for et opplyst, informert og velbegrunnet innlegg.

    Hvorfor? Fordi British Intelligence ikke driver med etterretning, i motsetning til de konspiratoriske og idiotiske webkildene som du klarer å finne frem til fordi de støtter det du allerede har bestemt deg for er mest bekvemt for deg å tro på?
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Ministry of Defense er nok bedre på propaganda enn de er på etterretning.
    Jeg ser hva du skriver, men er litt nysgjerrig på hvilke opplysninger du kan underbygge dette ståstedet med?
    Ved første øyekast opplever jeg egentlig at dette er noe du selv føler, og som sådan har det egentlig nullverdi, eller litt lavere.

    Selv aner jeg ikke om Ministry of defence har en egen propagandaavdeling, men jeg vil anta at de har en del å tape på å bedrive feilinformasjon (aka: juge) i et land med fri presse. Så her behøves litt mer info fra din side, for at innlegget skal gi noen som helst form for mening.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg ser hva du skriver, men er litt nysgjerrig på hvilke opplysninger du kan underbygge dette ståstedet med?
    Ved første øyekast opplever jeg egentlig at dette er noe du selv føler, og som sådan har det egentlig nullverdi, eller litt lavere.

    Selv aner jeg ikke om Ministry of defence har en egen propagandaavdeling, men jeg vil anta at de har en del å tape på å bedrive feilinformasjon (aka: juge) i et land med fri presse. Så her behøves litt mer info fra din side, for at innlegget skal gi noen som helst form for mening.
    Dette er opplagt hva du føler, og som sådan har det egentlig nullverdi, eller litt lavere.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Synes vi ikke skal slå oss så altfor mye på brystet om vår frie presse. Journalister som avslører hva myndighetene gjør bak lukkede dører skal straffes knallhardt. Se assange-saken.

    Journalisten blir straffet. De ansvarlige går fri.

    Vår "frie" presse har også en veldig lei tendens til å løpe i flokk. Se bare på korona-håndteringen. I mars 2020 var det krise med ett dødsfall og alle sto klare til kondolere. Det ble så formålsutglidning uten like, pushet frem av pressen med smittetall, innlagte og døde i fet skrift på enhver avisforside. Befolkningen måtte holdes skremt slik at de fortsatte å konsumere nyheter. Når det gamle var under kontroll, så var det noe nytt. Bestemor, helsearbeidere, skoleungdom. Nå bryr ingen seg om koronadødsfall eller sykehuskapasitet, fordi pressen har funnet annet å skrive om (og folket er mett av å høre rop om ulv)
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Dette er opplagt hva du føler, og som sådan har det egentlig nullverdi, eller litt lavere.
    Så du kan ikke svare på spørsmålet? Dvs. underbygge?
    Det jeg føler er at du ikke baserer det nevnte utsagnet på reelle kunnskaper eller fakta, men siden det kun er noe jeg føler, har det, som du sier, nullverdi, (eller mindre) dersom jeg ikke kan underbygge det.
    Ergo: Det britiske forsvarsdepartementet har en lang historie med sterk etterretningstradisjon, samt noen spioner fra mmotparter, som har vært særs uheldige. Ved siden av USA er vel UK det vestlige landet i verden med mest ressurser på å holde sine øyne på hva som foregår i det store utland.
    Videre har UK som nevnt også en sterk og uavhengig presse, som definitivt ville parkert et hvert forsøk på å føre sin befolkning bak lyset, så i sum kan vi anta at det aller meste som ble skrevet i den aktuelle linken fra Ministry of Defence (UK), er etterrettelig informasjon.

    Din tur.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Synes vi ikke skal slå oss så altfor mye på brystet om vår frie presse. Journalister som avslører hva myndighetene gjør bak lukkede dører skal straffes knallhardt. Se assange-saken.

    Journalisten blir straffet. De ansvarlige går fri.

    Vår "frie" presse har også en veldig lei tendens til å løpe i flokk. Se bare på korona-håndteringen. I mars 2020 var det krise med ett dødsfall og alle sto klare til kondolere. Det ble så formålsutglidning uten like, pushet frem av pressen. Befolkningen måtte holdes skremt slik at de fortsatte å konsumere nyheter. Nå bryr ingen seg om koronadødsfall eller sykehuskapasitet, fordi pressen har funnet annet å skrive om.
    Du kan finne en del uheldige saker.
    Ser du på antallet avsløringer av makten som motvekt, er det ingen tvil om hvilken vei vektskålen faller.

    Ellers enig, behandlingen av Assange er en internasjonal skandale.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så du kan ikke svare på spørsmålet? Dvs. underbygge?
    Det jeg føler er at du ikke baserer det nevnte utsagnet på reelle kunnskaper eller fakta, men siden det kun er noe jeg føler, har det, som du sier, nullverdi, (eller mindre) dersom jeg ikke kan underbygge det.
    Ergo: Det britiske forsvarsdepartementet har en lang historie med sterk etterretningstradisjon, samt noen spioner fra mmotparter, som har vært særs uheldige. Ved siden av USA er vel UK det vestlige landet i verden med mest ressurser på å holde sine øyne på hva som foregår i det store utland.
    Videre har UK som nevnt også en sterk og uavhengig presse, som definitivt ville parkert et hvert forsøk på å føre sin befolkning bak lyset, så i sum kan vi anta at det aller meste som ble skrevet i den aktuelle linken fra Ministry of Defence (UK), er etterrettelig informasjon.

    Din tur.
    Gløm det. Når Khanate har bestemt seg for at han har noe på følelsen, kan ingen ting påvirke ham. Sjekk Covid tråden. Kjenner man noen som har tatt C-vitamin og ikke har fått Covid, er det bevist at C vitamin er 100% effektivt. Kjenner man en som er vaksinert og har fått Covid, er det bevist at vaksiner ikke virker. Og det er alltid mulig å finne noen på nettet som er enige med ham. Kritisk sans er totalt fraværende.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Interressant informasjon vedrørende Finlands beslutning om NATO
    Antagelig kun interessant for de som leser propagandistisk vestlig media og ser at informasjonen kan stemme

    Nok et argument i Russlands disfavør mht andre staters/unioner trusler mot Russland
    Med mindre man går tilbake til vinterkrigens tid
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.224
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Den tidligere britiske obersten Richard Kemp (CBE) er ikke særlig optimistisk på Ukrainas vegne, og heller ikke når det gjelder NATOs evne til å stoppe russisk aggresjon.
    Jeg håper i det lengste at det er noe han bare føøler.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Prosessen i Finland startet da Russland i fjor høst forlangte at Nato skulle slutte å oppta nye medlemmer. Da skjønte Finland at Russland ønsket å blande seg inn i finske og svenske beslutninger. Da Ukraina ble angrepet ble det helt klart at å stå utenfor Nato var et svært risikabelt foretakende.

    Så denne endringen av svensk og finsk forhold til Nato kommer ene og alene av Russlands aggressive holdning.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.303
    Antall liker
    1.740
    Sted
    Bergen
    Den tidligere britiske obersten Richard Kemp (CBE) er ikke særlig optimistisk på Ukrainas vegne, og heller ikke når det gjelder NATOs evne til å stoppe russisk aggresjon.
    Jeg håper i det lengste at det er noe han bare føøler.

    Generelt så har det britiske militæret god erfaring med å stå i krysset militær/politikk, uten at jeg vet noe om Kemp
    Det kan godt stemme, men det blir litt opp til vestkameratene (NATO, EU, USA) to prove him wrong
    Det blir vel en blanding av streng politikk, økonomi, ulike sanksjoner og militær makt som presser russerne, over tid, til å avstå fra videre kriger og trusler.
    Jeg er helt enig m natosjæfen når han sier at NATO skal gi klar melding til russerne når de opptrer uønsket truende. D samme må politikerne gjøre. Man må stå opp, ta til motmæle hele tiden. Litt som hv; overalt hele tiden
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.503
    Antall liker
    102.759
    Torget vurderinger
    23

    Republikanere ut mot Ukraina støtte..
    "Hvordan hjelper dette USA?"



    ufyselig.png
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.502
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Den tidligere britiske obersten Richard Kemp (CBE) er ikke særlig optimistisk på Ukrainas vegne, og heller ikke når det gjelder NATOs evne til å stoppe russisk aggresjon.
    Jeg håper i det lengste at det er noe han bare føøler.


    Noe veslevoksent av meg å være uenig med en tidligere oberst, men jeg synes han feiler fullstendig fra begynnelsen av.

    "I think the thing is not to take too much notice of what the (UK) main stream media has got to say about Ukraine, because most of them are really just regurgitating the ukrainian general staff."

    Eh, nei. Det er jo nesten så feil som det kan få blitt. Britiske medier refererer til stadighet også til etterretning fra USA, UK og andre, har daglige analyser av denne etterretningen fra britiske yrkesmilitære med langt høyere grad enn obersten, samt sivile professorer og doktorer fra anerkjente institutter for strategisk militær forskning, og i tillegg masser av førstehåndsobservasjoner fra bakken. Alle disse gir et diametralt motsatt inntrykk enn det han forfekter.

    Han minner meg mest om han derre norske offiseren (som jeg har glemt navnet på) som flere ganger satt i Dagsnytt 18 og sverget på at Russland selvsagt aldri ville invadere Ukraina.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.502
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det skurrer jo litt når han sier "main stream media". Da er han litt i konspirasjonsland.

    Det er jo dessverre et uttrykk som har sett mer og mer bruk rent generelt og uten undertoner, men ja, jeg er enig når man ser det i sammenheng med resten av "analysen" hans.

    For min del betyr bare "main stream media" "den sinnsfriske delen av media".
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.349
    Antall liker
    10.978
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Richard Kemp virker nokså konservativ, og kanskje reakjonær, politisk sett, syns jeg. (Men jeg vil ikke misforstås dithen at jeg ser nyanser i brunt der). Analysen hans er ikke oppløftende, men nokså realistisk om man tenker worst case scenario. Ukraina har trolig stoppet russisk fremgang, men mangler offensive våpen som kan slå ut russisk artilleri i en større motoffensiv foreløpig.
    Og han har nok rett i at Nato så langt mangler en god måte å møte russiske trusler om atomvåpen med.
    Men våpenstøtten er på vei, forhåpentligvis i tide, og holdninger/policy kan endre seg, som vi allerede har sett eksempler på i den nå 80 dager lange krigen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Som mange har sagt før er det lettere å forsvare seg enn å angripe. Hittil har Ukraina ført en forsvarskrig, men nå skal de begynne å angripe russiske befestninger. Det blir en helt annen skål.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.502
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Les denne. Xi likte det visstnok ikke, men Kina innser nok etter hvert at de har malt seg inn i feil hjørne:


    Det er vel strengt tatt Xi som har malt de inn i det hjørnet.

    Betryggende at den kinesiske ex-ambassadøren til Russland er ganske så samstemt med (presumptivt) hva flertallet i denne tråden tenker. Han har selvsagt ikke den samme faglige pondus som enkelte snåsamenn eller anZatte i Kremls propagandamaskineri, men et visst håp gir det jo for at vi ikke er fullstendig på bærtur.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2

    Republikanere ut mot Ukraina støtte..
    "Hvordan hjelper dette USA?"



    Vis vedlegget 817342
    Marjorie Taylor Greene er pro-Putin, har stemt mot all militærhjelp til Ukraina i Kongressen og har nok også en temmelig hard diagnose ute i spektrumet, når man tenker på hva hun presterer å lire av seg. (Sjekk hennes twitter, der hun bl.a. angriper Ocasio Cortez for "CO2-utslippene fra USAs proxy-krig mot Russland i Ukraina"). En gjennomgang av sitatene forteller hvor Khanate og RRR henter sine argumenter fra.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn