Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.434
    Antall liker
    3.749
    Torget vurderinger
    4
    Robin Horsfall


    Someone will snap!

    The greatest threat to a Ukrainian victory is a reduction in support provided by the western democracies; in particular the USA. The delays created in delivering funds from USA by extremist Republicans in the House of Representatives, gives hope to Putin, in a war that he is losing. Where he is not static he is in retreat.

    The Republican Party is Putin's greatest hope. If MAGA representatives are not Russian assets then they are certainly the kind of 'useful idiots' that intelligence agencies have manipulated for over a century. In the event that Trump becomes President again, the Ukrainian people will view him as a direct threat to their victory; that will be a concern for his Secret Service bodyguards.

    If Trump takes power he will certainly add people of Ukrainian descent onto his list of those he regards as a personal threat.

    There are many measures that close protection teams take to protect Presidents of the USA. The US Secret Service lead the world in such measures. I have worked in that world, and in spite of the best resources being put into place, a principle is always going to be vulnerable to individuals that are prepared to accept the consequences of their actions.

    JFK was shot in an open top vehicle at long range, President Regan was shot at close range, while walking towards his car. Across the world, a former client of mine was eliminated by a suicide bomb. Rajiv Gandhi was killed by a female suicide bomber, Indira Gandhi was killed by her own bodyguards.

    It should be a concern for any Republican leader as they persist with their 'plausibly deniable' pro Russian activities. At some point someone will snap. The motive is clear, the means can be obtained easily in the USA, and there is a long list of successful examples to imitate as method.

    I'm sure that experienced advisors have already briefed Republican leaders of the risks but there is one all encompassing characteristic that politicians all share, the inability to listen. There is only so much that a protection team can do and often that team's advice is overridden by their client, or their clients need to be in the company of his supporters (or play golf).

    To alleviate this unnecessary, avoidable future threat, educated, decent, moderate Republicans in Congress need to make their support for Ukraine absolutely clear.

    The future of the democratic world lies in Congress and in a Ukrainian victory.

    Slava Ukraini!

    Who Dares Shares.

    Robin Horsfall
    Activate to view larger image,
    Image preview
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.684
    Antall liker
    7.462
    «Russland har aldri i moderne tid truet Finland.»

    Russerne har alltid hatt en i beste fall omtrentlig omgang med begreper som «moderne» og «true», mens våre finske venner nok har en noe mer bevisst forståelse av både nyere og eldre utslag av russisk imperialistisk leik og lått enn hva vi har selv.

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.434
    Antall liker
    3.749
    Torget vurderinger
    4
    Robin Horsfall


    It has always been so with soldiers.

    With four weeks to go, it seems a little callous to plan Christmas while so many continue the fight for freedom in Ukraine. Soldiers at war in trenches have often paused to exchange small gifts and sing carols before returning to the fight.

    There will be no ceasefire in Ukraine this Christmas, the Russians could not be trusted to keep it, - even for a few hours. Soldiers will remain on alert at all times. They will hope that the temperature drops below freezing so that the ground becomes hard. When it is colder it is easier to stay dry and warm. Autumn is the wet and the worst time for those in shallow trenches where water creates as many casualties as the enemy.

    The few short days of Christmas are times when soldiers long to be home with family. Memories of Christmas past with loved ones opening gifts and eating treats will wander through their minds, filling their hearts with loneliness.

    In response to these hardships, the muddy, cold men might place a candle on a tin of cake or wrap a bar of chocolate in brown paper and give it to a friend. They will sing to cheer themselves, and perhaps even open a bottle of captured vodka. If there is no artillery fire they will dance and laugh, knowing that tomorrow some of them will die. It has always been so with soldiers.

    In the hospitals men and women who have been seriously wounded will try to smile through their pain while a walking patient takes food to them in their cots and says 'Happy Christmas'.

    Hundred of miles away, children will pray in makeshift churches underground and ask that their daddies will come home next year. We should all pray, or hope for the same, so that next year December 2024 can truly be a time of rejoicing.

    Slava Ukraini!

    Who Dares Shares.
    www.robinhorsfall.com
    Activate to view larger image,
    Image preview
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.336
    Antall liker
    2.863
    Jeg har kjøpt to billetter til onsdagens kinopremiere på «Napoleon». Burde ha tatt Putler med meg på kino som nok en lærdom på at keiserlighet, herskesyke og voldelige erobringer av naboens territorium, til slutt nødvendigvis må ende i et stort sviende nederlag.

    Men kanskje Putin er fullstendig klar over det. Men det han nå oppnår nå er å få navnet sitt skrevet inn i historiebøkene med litt fetere skrift enn han ellers ville fått. Og kanskje det er godt nok bare det?
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.092
    Antall liker
    1.386
    Torget vurderinger
    2
    «Jamala», som vant Eurovision Song Contest i 2016 for Ukraina, er etterlyst av Russlands innenriksdepartement.

    Det skriver blant andre de statlige, russiske nyhetsbyråene Ria Novosti og Tass. Det er imidlertid uklart hva hun er ettersøkt for.

    Sangeren, hvis fulle navn er Susana Jamaladinova, vant Eurovision i Stockholm i 2016 med sangen «1944». Den handlet om hvordan hennes folkegruppe, krimtatarene, ble utvist fra Krim-halvøya på ordre fra Moskva.


    Det var en pen måte å si at de ble deportert. At de ble utvist betyr vel at de kunne flytte hvor de ville...

     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.092
    Antall liker
    1.386
    Torget vurderinger
    2
    Russerne har satt bruk av immigranter som "våpen" i system. Nå er Finland siste land ut.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.336
    Antall liker
    2.863
    «Jamala», som vant Eurovision Song Contest i 2016 for Ukraina, er etterlyst av Russlands innenriksdepartement.


    At hun deltok på Eurovision Song Contest blir snart grunn nok til å bli arrestert siden du indirekte støtter en «gay kultur».
    Russland er nå i prosessen med å stemple alle organisasjoner som arbeider for skeives rettigheter som ekstremistiske.

    Jeg kan vanskelig se for meg at russland vender tilbake til Eurosong i nær fremtid.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.204
    Antall liker
    6.571
    Det var vel likedan her også før ungdomsopprøret på 60-tallet. Homofili, papirløst ekteskap/samboerskap og slikt ble avkriminalisert i Norge i 1972. Det var ikke like mye rom for ungdomsopprør i alle deler av verden.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.235
    Antall liker
    3.414
    Torget vurderinger
    1

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.684
    Antall liker
    7.462
    Er også bekymret for at denne vinteren dessverre blir enda mer utfordrende enn den forrige.

    For Ukraina, ukrainerne og alle som støtter deres rettmessige, heroiske og prinsipielle kamp, inklusive på våre vegne.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.588
    Antall liker
    9.396
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Russland har funnet et nytt våpen som gir penger i kassa.
    NRKs nyhetsmorgen melder at det selges "pakker" til 2-3000 euro som dekker fly, hotell og hjelp til siste milene frem til finskegrensen.
    Og finske myndigheter er overbevist om at det er russiske FSB som står bak dette.

    Det finnes et utall nettsteder som beskriver flyktningestrømmen.
    Dette er en av dem:

     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.350
    Antall liker
    1.028
    Ser ut til at det er ikke WW2 man skal sammenligne skyttergrav krigen nå, men heller WW1...
    1917 mot 2023.jpg
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.004
    Antall liker
    2.600
    Sted
    Portugal
    Sverre Diesen
    Sverre Diesen, tidligere forsvarssjef
    I DN i dag.


    Det er nå det gjelder
    Svekket vilje til å støtte Ukraina vil på sikt være en like dyr og langt farligere strategi for Vesten, enn å fortsette innsatsen for en ukrainsk seier.

    (Bak mur)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.121
    Antall liker
    36.589
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Finnene lar seg ikke pille på nesa og dem slipper ikke inn hvem som helst til landet sitt.
    Nei, det gjør de tydeligvis ikke. Sykkelturistene vil vel snart bli sendt til Storskog i stedet, så kanskje like bra å stenge den også med det samme.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.947
    Antall liker
    4.382
    Samme som de gjorde på Storskog noen år siden.
    Kanskje. Men tvilsomt.

    Det var klare indikasjoner på en utstrakt reiselivsbusiness fra Moskva til Storskog, men det var ingen indikasjoner på at myndighetene var involvert. Slik man etterhvert kjenner Russland kan det selvfølgelig ha vært folk i byråkratiet som var tungt involvert i dette … det var jo tross alt en mulig inntektskilde, og med den hakkeordenen som rår, så vil det alltid være noen med mer makt som vil ha en del av kaka..

    Men jeg kan nærmest garantere deg at du ikke finner holdepunkter for at dette var et element i russisk politikk. Jeg har støvsugd de fleste tilgjengelige kilder på Storskog-innvandringen…
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.933
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Sunnmøre
    Men jeg kan nærmest garantere deg at du ikke finner holdepunkter for at dette var et element i russisk politikk.
    Det er jo interessant. Men var det ikkje så same tida Belarus sende mengder av flyktningar i retning Polen? Eg hugsar ikkje tidslinja. I norske media framstod det iallfall som tydeleg politikk?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.684
    Antall liker
    7.462
    Det er jo interessant. Men var det ikkje så same tida Belarus sende mengder av flyktningar i retning Polen? Eg hugsar ikkje tidslinja. I norske media framstod det iallfall som tydeleg politikk?
    Storskog var først, rundt juletider i 2019 om jeg minnes rett. Belarus to år senere. Jeg var selv i Augustow i Polen, ikke langt fra grensene til Belarus og Litauen, på den tiden med bil og ble stoppet flere ganger for å sjekke at jeg ikke hadde et dusin afghanere i hekken.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.947
    Antall liker
    4.382
    Det er jo interessant. Men var det ikkje så same tida Belarus sende mengder av flyktningar i retning Polen? Eg hugsar ikkje tidslinja. I norske media framstod det iallfall som tydeleg politikk?
    Nei, det framsto det ikke som tydelig politikk. Schengen var under press. Schengen er jo Eu ++ sin felles grense mot omverden, men med den flyktningestrømmen som kom begynte land i EU å agere på egenhånd. Ungarn var ikke det eneste landet som regulerte grensepasseringene. Selv Danmark strammet til. Jeg og min familie var på vei hjem fra alpeferie da dette skjedde. Vi var bak skjema for å rekke fergen fra Hirtshals, så jeg ga gass. Plutselig … rett før Danmark var det full stopp. Grensekontroll for å stoppe ukontrollert innvandring. Vi takk fergen etter noe som likner grisekjøring fra min side…

    Nuvel … dette dreide seg først og fremst om syriske flyktninger pga borgerkrigen der. Så var det en del andre som hengte seg på fra andre land, som kanskje mer var på jakt etter et bedre sted å bo enn at de egentlig var flyktninger. Afghanere, afrikanere eller begge? Husker ikke i farten. De ble regnet som lykkejegere av udi.

    Det så ut for meg som at regjeringens og Stortingets budskap dengang om at Norge tar imot 15000 kvoteflyktninger (FN kvoteflyktninger) tok fyr der nede. Begge - alle tre? - reisene over Middelhavet … Hellas, Italia spesielt hadde veldig høy dødelighet, samt at grenser i Europa ble stengt fortløpende. F.eks Ungarn som i utgangspunktet ikke er spesielt innvandretvennlige hadde tatt i mot en mengde som vi i Norge aldri har vært i nærheten av. Så de satte opp noen gjerder…

    Jeg tror ikke at syriske familier på flukt hadde brukt spesielt mange kalorier på å sette seg inn i hva FN kvoteflyktninger egentlig betyr. Det visste ikke jeg noe om før jeg gravde i det. De oppfattet nok at Norge ønsket flyktninger velkommen. Det var omtrent slik det ble solgt av regjering og storting også. Dette spredte seg på Facebook: Fly til Moskva, ta tog videre og sykkel over grensen til Norge … og det gikk ikke lang tid før en mer eller mindre lyssky reiselivsvirksomhet var etablert i Russland med destinasjon Storskog. De syklene var nok relativt dyre, for å si det forsiktig.

    Tror nok den strømmen som styres til Finland nå kan være mere politikerstyrt. Men en lærdom fra Storskog var at dette var lett å stoppe, med klare lover og de rette instruksene til de som jobber på grensen. Det går ikke lang tid fra flyktningene blir stoppet på grensen til strømmen opphører. Ryktene sprer seg på sosiale medier. I tilfellet Storskog var det nok å nekte innreise til de som ikke hadde visum.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.947
    Antall liker
    4.382
    Storskog var først, rundt juletider i 2019 om jeg minnes rett. Belarus to år senere. Jeg var selv i Augustow i Polen, ikke langt fra grensene til Belarus og Litauen, på den tiden med bil og ble stoppet flere ganger for å sjekke at jeg ikke hadde et dusin afghanere i hekken.
    Storskog var 2014
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.684
    Antall liker
    7.462
    Storskog var 2014
    Rett skal være rett. Sjekket nå siden hukommelsen ikke er som den var, og Storskog var 2015. Det var noen mindre episoder på Storskog også i 2019 som jeg blandet sammen med.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn