ROTEL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Var i lutefisklag med dårlige venner på fredag. Da jeg våknet opp på lørdag fant jeg mitt første ordentlig bevisste hifikjøp i en hylle på rommet jeg var innlosjert:
    Rotel RA-812, kjøpt hos Elektron Radio på Sunndalsøra, antagelig vinteren 1975. Den ble videresolgt til min kamerat i 1977, og der er den fortsatt i mer eller mindre daglig bruk. Ikke dårlig!

    IMG_3915.jpg

    Specifications

    Power output: 45 watts per channel into 8Ω (stereo)
    Frequency response: 5Hz to 50kHz
    Total harmonic distortion: 0.3%
    Damping factor: 50
    Input sensitivity: 3mV (mic), 2mV (MM), 120mV (line)
    Signal to noise ratio: 75dB (MM), 95dB (line)

     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Lite aktivitet i denne tråden, men skal prøve bli venn med RC-1572. Etter noen skikkelige karameller etter pc-bytte og minidsp-programvare, tør jeg ikke mere. Må sette noe foran minidsp. Håper denne duger og at posten leverer prikkfritt:)
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.925
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at Rotel A12 er oppgitt med 60W og Rotel A14 er oppgitt med 80W. Det er bare 0,2 kg forskjell i vekt (8 kg vs 8.2 kg). Er det så lite ekstra trafo(?) som skal til for å øke effekten?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er andre ting som teller mer enn trafo for å få opp effekten. Trafoen i disse er nok like.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Var i lutefisklag med dårlige venner på fredag. Da jeg våknet opp på lørdag fant jeg mitt første ordentlig bevisste hifikjøp i en hylle på rommet jeg var innlosjert:
    Rotel RA-812, kjøpt hos Elektron Radio på Sunndalsøra, antagelig vinteren 1975. Den ble videresolgt til min kamerat i 1977, og der er den fortsatt i mer eller mindre daglig bruk. Ikke dårlig!

    Vis vedlegget 412621
    Specifications

    Power output: 45 watts per channel into 8Ω (stereo)
    Frequency response: 5Hz to 50kHz
    Total harmonic distortion: 0.3%
    Damping factor: 50
    Input sensitivity: 3mV (mic), 2mV (MM), 120mV (line)
    Signal to noise ratio: 75dB (MM), 95dB (line)

    Det synes ;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Er andre ting som teller mer enn trafo for å få opp effekten. Trafoen i disse er nok like.
    Utifra hva jeg kan se på rotel.com er disse forsterkerene like innvendig, så det må nok være forskjellig trafo i dem.
    Det kan godt hende at trafoen i begge to er på like mange VA slik at de er tilsynelatende like i størrelse. Legger man til flere viklinger på sekundærsiden, øker spenningen (og effekten) samtidig som det legger til noe ekstra vekt.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Lite aktivitet i denne tråden, men skal prøve bli venn med RC-1572. Etter noen skikkelige karameller etter pc-bytte og minidsp-programvare, tør jeg ikke mere. Må sette noe foran minidsp. Håper denne duger og at posten leverer prikkfritt:)
    Hadde rc 1572 på hjemlån fra swsg koblet til rb 1582mk effekttrinn med balansert kabel imellom,den sendte jeg litt skuffet tilbake til swsg etter 14 dager med mye spilling,hadde forventet mere av den,jeg opplevde den som veldig mørk men ganske detaljert fordi,lyden ble skjærende ved noe høyere volum,rart,mørk men skjærende/skrikende,åja,den var ferdig innspilt.
    Kjøpte meg ekstern dac og en gammel analog pre,resultatet ble mye bedre.bruker fortsatt rb 1582mk2.
    Nå kan jo høytalermatch ha noe å si også,den kan fungere bedre i andre heim??????bare deler min opplevelse med rc 1572
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Blitt Rotel venn selv

    Hei.

    Kjøpte selv en RA 1592 i sølv utgave til mine Dynavoice DF8 i hvit utførelse, føler komboen er knallbra da disse høyttalerne er godt påkostet med en bra dempet kabinett og gode elementer, hører jo forsterkeren har en nøytral klang men dette er bare en pluss for min del da det var kreftene jeg var ute etter =)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.363
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har testet rotel rc-995? Er på jakt etter en rimelig, grei forforsterker..
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    16.005
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har testet rotel rc-995? Er på jakt etter en rimelig, grei forforsterker..
    Jeg har en sånn stående i stua. Vil si at den er er mer enn ok. Bra riia trinn har den også.
    De siste 10 årene har den stort sett blitt brukt til tv lyd. Men funker like fint tross årevis med misbruk av tre unger ;)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.363
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Var i lutefisklag med dårlige venner på fredag. Da jeg våknet opp på lørdag fant jeg mitt første ordentlig bevisste hifikjøp i en hylle på rommet jeg var innlosjert:
    Rotel RA-812, kjøpt hos Elektron Radio på Sunndalsøra, antagelig vinteren 1975. Den ble videresolgt til min kamerat i 1977, og der er den fortsatt i mer eller mindre daglig bruk. Ikke dårlig!

    Vis vedlegget 412621
    Specifications

    Power output: 45 watts per channel into 8Ω (stereo)
    Frequency response: 5Hz to 50kHz
    Total harmonic distortion: 0.3%
    Damping factor: 50
    Input sensitivity: 3mV (mic), 2mV (MM), 120mV (line)
    Signal to noise ratio: 75dB (MM), 95dB (line)

    Det synes ;)
    Kunne ha kostet på seg en runde med kluten, ja.
    :)
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.953
    Antall liker
    5.529
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Rotel rp-3000

    Er i dag blitt en lykkelig eier av et eksemplar av denne. Spiller meget bra vil jeg si :)

    Et lite problem er det dog, virker som det mangler olje på armløfteren, slik at armen går for fort ned hvis jeg ikke er veldig forsiktig med spaken.
    Noen som har kjennskap til spiller/arm som kan forklare hvordan jeg fyller dempeolje på løfteren? Det er en liten skrue i front av «huset» til løfteren, kan det være så enkelt at det bare er å løsne denne og løfte?
    768E9B14-1662-4D5B-82F1-CE7B27A02895.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hallo Hallo

    Har en RA 1592, funker helt fantastisk og låter det samme utenom når volumet kan finne på og fyke til værs eller helt i bånn, noen her som har opplevd lignende på denne eller andre fra merket?

    er jo en forsterker til 25 laken så en forventer jo ikke at sånt skal skje men den gang ei, har tidligere hatt endel fra EC, HK og Abrahamsen og masse annet og Rotel var faktisk et godt steg opp både hva detaljer,dynamikk,råhet og morrofaktor angår👍
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I dag har jeg kjørt noen sammenligninger mellom Rotel RDD-1580 og den innebygde DACen i Node 2 og for moro skyld testet jeg også den innebygde DACen i Sony MDS-JA20ES. Hadde ikke trua på at den gamle Sonyen fra 1998-99 kunne hevde seg, men den var forbausende lik DACen i Noden.
    Men det var virkelig et steg opp når Rotel DACen spilte. Den har mer fylde og kropp i lydbildet. Nå er jo den på tilbud flere steder til 5780,- ser at Stereofil og Oslo HIFI Center kjører samme tilbudspris. Hvis noen ikke har behov for USB og volumkontroll men trenger 2 optiske og 2 coaxiale innganger så er denne virkelig verdt pengene. Jeg bruker XLR utgangene og det funker knallbra. Har jo hatt denne i over 3 år så noe må det være med denne. Et julegavetips til seg selv kanskje? God Jul til alle eksisterende og nye venner av Rotel.
    rotel-rdd-1580-digital-analogue-converter.png
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.977
    Antall liker
    4.691
    Torget vurderinger
    1
    rotel.jpg


    Får vel melde meg på tråden med denne stabelen...

    RB-1080
    RC-1082
    RCD-1072

    Og en ganske så ubrukelig RT-1082
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Da er mIn RA 1592 snart tilbake fra Neby service hvor potentiometeret fløy bokstavelig talt rett opp eller helt ned.. har dog montert dimmer for led i hele leiligheten så kanskje dette er årsaken, andre som har opplevd lignende?

    Klipsch RP 5000F og SVS PB 4000 skal kobles opp med denne så er spent på resultatet :)

    mvh

    Hifibasillen
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Noen som vet om Rotel skal lansere noen nye produkter fremover? ser RT 1570 i 15 serien har gått ut av sortimentet og denne ser spennende ut men den har ikke før dog coax utgang.

    Burde vært mer utstyr i 15 serien makan til kvalitet er det lenge siden jeg har hørt/tatt på.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Link til annonse fjernet. Ikke tillatt.
    Anbefales
     
    Sist redigert av en moderator:

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Kommet over denne og synes det låter bra.
    Er det andre vintage Rotel-bokser dere mener er verdt å legge øret til?
    Rotel RA-412 Vintage HI-FI Stereo Amplifier (800x506).preview.jpg
     

    Bjørnar V

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2019
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Skulle gjerne fått tak i en RB 1090 eller 1590.
    Noen som har som skal selge?
    Holder til nord i landet, så det er vel en fordel om selger også holder til nord i landet :)
    De veier jo litt disse amp`ene og posten er vel ikke glad i tunge løft :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Er i dag blitt en lykkelig eier av et eksemplar av denne. Spiller meget bra vil jeg si :)

    Et lite problem er det dog, virker som det mangler olje på armløfteren, slik at armen går for fort ned hvis jeg ikke er veldig forsiktig med spaken.
    Noen som har kjennskap til spiller/arm som kan forklare hvordan jeg fyller dempeolje på løfteren? Det er en liten skrue i front av «huset» til løfteren, kan det være så enkelt at det bare er å løsne denne og løfte?
    Vis vedlegget 510479
    Så utrolig kult ut med den gule plata på :cool:
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Skulle gjerne fått tak i en RB 1090 eller 1590.
    Noen som har som skal selge?
    Holder til nord i landet, så det er vel en fordel om selger også holder til nord i landet :)
    De veier jo litt disse amp`ene og posten er vel ikke glad i tunge løft :D
    Ligg 2 stk RB 1090 på Finn.no.

    RB 1090 veg vel ca 40 kg!
    Og Posten liker vel ikkje pakker over 35kg.
    Så forsendelse kan fort bli ei lita utfordring.

    Mvh Arild
     

    Bjørnar V

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2019
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Ja har sett de på finn.
    Er klar over logistikkutfordringene ??????
    Derfor jeg nevner det i posten ??????
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Her er min samling med Rotel-utstyr
    IMG_1460.jpg

    Består foreløbig av:
    RC-972
    RB-981
    RCD-961
    og RQ-970BX
    Er på utkikk etter kassettspiller, tuner og platespiller i samme serie

    Ha en fortsatt fin kveld

    Kenneth
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    RB-1090

    Nå har jeg hatt min 1090 i ca. 15 år. Kjøpte den brukt for 10 laken den gangen.
    Kan vel trygt si at det har vært mitt beste kjøp. Har byttet alt unntatt denne.
    En skikkelig trofast arbeidshest med 1,25 kVA trafo pr kanal. Aldri et feilslag.

    Har vært med på 4 flyttelass, en haug med høyttalere, flere forforsterkere.
    Nå tjenestegjør den med en flott McIntosh C2300 og Klipsch Forte.
    Har tenkt mange ganger på å bytte den ut, men nei, står her ennå.
    Den blir nok stående en stund til.

    Min klare anbefaling til et flott produkt om du er ute etter brukt.

    Vil og nevne RB-1080 som et meget godt bruktkjøp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn