ROTEL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    De var skikkelig tøffe/pene Iskariot. Hadde vært artig å eid noe slikt ja. Ligger en drøss vintage-Rotel på Ebay, men de vet å forlange for dem, samt at det er ikke alltid varen kommer helskinnet frem. Fikk en 60-watter fra tyskland der bunnplaten ble knust på turen. Heldigvis ikke noe annet som gikk i stykker . Var bare å tilpasse en ny plate,bore den opp,forsenke samt slipe litt der luftingen på kjøleribbene og skruefestene skulle være, så var den god som gull igjen. :)



    Her er forresten litt lesestoff på den godt omtalte RA-1520. Tok litt tid å finne frem alle disse omtalene/testene. håper det kan hjelpe flere til å finne ut litt om denne og få noen pekepinner, om det er ønskelig.

    Her er linkene til de testene jeg fant. Det ble noen :

    Hometheaterreview

    What Hifi

    Hifi-News

    The Absolute Sound

    Lyd Og Bilde

    Hjemmekino

    Audio.de

    EcoutesVoir

    Hi-fi.nl

    What Hifi (full omtale)

    The Hi-fi Journal

    Omtaler fra div. tyske Magasiner. Bruk translator.

    Polske Audio

    Engelsk High Fidelity

    Dansk High Fidelity

    + Topptest (for lydkvalitet) i september-09 nr av HiFi & Musik(fant ikke link eller pdf til den). :)
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Det har nok blitt en liten interesse for meg, å teste ut div. Rotel-forsterkere når muligheten byr seg til en rimelig penge. Jeg har visst blitt "Rotelisert". :)
    Ikke rart heller for de slutter aldri å overraske meg. De er veldig gode allroundere og engasjerer alltid med sin kraftfulle og friske gjengivelse.

    Artig og interessant er det i allefall. De jeg har prøvd så langt låter som regel veldig overbevisende og alltid musikalsk, rytmisk og med solid, veldefinert og kraftfull bass.

    Jeg har enda til gode å høre en slapp og sedat(treg) Rotel. :)

    Kjøpte en pent brukt Rotel RA-03 i går. Ser ut som den ikke er rørt ved en gang. Flott eksemplar!


    [attach#]


    Det lille jeg har prøvd den, virker veldig lovende. Meget godt inntrykk av den så langt.







    Tester på RA-03:

    Hifi-News

    Hifi-World

    Danske High Fidelity

    Hifi-News: Gold Award Winner

    Hjemmkino

    Gruppetest What Hi-Fi

    What Hi-Fi

    On/Off Spania

    Hifi-Choice
     

    Vedlegg

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.762
    Antall liker
    5.413
    Sted
    Holmestrand
    Hjalp en kamerat med "rækk" fra 80-tallet til å oppgradere til Rotel RA-1060, Tannoy Fusion og en Marantz CD-spiller. Han smiler fra øre til øre ....
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Rotel-spiller med Mark i skuffen, ikke dumt.
    Rotel har lenge lagd veldig mye bra til en fornuftig penge.
     

    Michi

    Fersking
    Ble medlem
    25.03.2011
    Innlegg
    3
    Antall liker
    4
    :D

    Ja, så är det. Rotel Michi är en mycket kompetent serie hifi-utstyr. Återkommer snart med mer bilder! På gjensyn!
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Bruker en RA-04SE nå og er fornøyd. Med høyttalere på 92db er det plenty guffe. Kult att ampen bare trenger og puste lett, syns det blir mere musikk enn bare lyd. Til 3k skal jeg ikke klage. Dette er en amp som har blitt forbedra i årevis under div. navn.
     

    Vedlegg

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Velkommen i klubben, Michi! :)

    Det var et flott oppsett du hadder der, med vinylsnurre, full Michi-pakke og JBL TI-250(?). Ser for meg det er en god match. Har brukt Rotel og JBL med stort hell før selv også, men av litt lavere rang. Kraftfullt og livlig låt det i allefall, og da er jo mye gjort. :)
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    decibelius skrev:
    Bruker en RA-04SE nå og er fornøyd. Med høyttalere på 92db er det plenty guffe. Kult att ampen bare trenger og puste lett, syns det blir mere musikk enn bare lyd. Til 3k skal jeg ikke klage. Dette er en amp som har blitt forbedra i årevis under div. navn.
    Den lille rakkern der kunne jeg tenkt meg å prøve. :)
     

    tom1981

    Fersking
    Ble medlem
    10.11.2010
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    --------------------------------------------------------------------------------

    noen som kan si meg om denne kombinasjonen av pre og effekt forsterkere.??

    Rotel RB-1080 med Rotel Rc-1070.


    eller forslag.. skal drive klipsch rf7 mkll..
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Jeg fikk i hus Rotel 1572 klasse D effektforsterker i dag. Selv om jeg har relativt lettdrevne høyttalere (Tannoy Sandringham), strammet virkelig Rotel opp lydbildet på alle parametere.

    Ny venn jeg nå. :)
     

    Messer

    Medlem
    Ble medlem
    21.03.2011
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Jeg har hatt en ra 980bx siden slutten av 90-tallet. Integrert sak med 2x100w, dempingsfaktor på 1000 og max strømtrekk på 400 w. Men er det noen som kan fortelle meg hvilken input sensitivity/impedanse denne har dersom man kun vil bruke dens effektdel?

    Har også en rb 1080 med samme dempingsfaktor og jeg har lyst til å teste disse i biamp. Noen som kan hjelpe meg med litt info her?
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Her er noe av det flotteste og råeste Rotel har laget. Har en kamerat som har denne ROTEL 1603 og en integrert forsterker som jeg ikke husket typebetegnelsen på (RA-1412 eller 1312). Må nok innom og ta noen bilder av disse. Blir Brukt på Altec 17 og en stor JBL studiomonitor og ROGERS LS35A :D mvh. Guit
     

    Vedlegg

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.796
    Antall liker
    50.575
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hmmm snart et år siden noen har vært aktive her??
    Er Rotel venn har eid mye tidligere,kom over et Michi sett som jeg ikke kunne la stå igjen ;D
    Det er en del støy i effektforsterkeren,men håper det kan la seg reparere. Har åpnet den og blåst den for støv og sjekket at alle skruer sitter fast. Jeg kommer ikke til skruene til trafoene som jeg mistenker er løse,får sende den inn til sjekk og en skikelig rens.
    Det spiller helt fantastisk!!

    O
     

    Vedlegg

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.730
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Nøtterøy
    Kjøpte meg et Rotel sett for et par dager siden. RC-1550 og RB-1552. Må si at ettersom jeg begynner å få spilt inn forsterkersettet så blir jeg imponert.

    Hadde lest mange gode tester av settet så jeg ble fristet til å prøve et litt mer "konevennlig" sett denne gang etter å ha hatt en del rør-utsyr bl.a.

    Åpen fin varm lyd. Ikke like detaljert topp og dypbass men meget musikalsk og engasjerende.:)

    Litt bedre kabler og litt lenger innspillingstid så kommer det seg tenker jeg.

    Bildet under er lånt.

    2_f5a154db16b6.jpg
     

    Neoman

    Fersking
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Får melde meg inn jeg også med RMB 1575, RCD 1520, RC 1580 og RSP 1572.

    Synes de virkelig har fått til 15 serien og Klasse D har definetivt kommet for å bli.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som har Kl. D forsterkere fra Rotel? -i så fall, noen synspunkter om dem?
     

    eiffel

    Medlem
    Ble medlem
    29.08.2012
    Innlegg
    48
    Antall liker
    13
    Sted
    Buskerud
    Rotel-samler..

    Hei.
    Jeg må vel skrive litt her.

    Jeg har:

    1 stk. RC 970 BX (Forforsterker)
    RC 970 BX.jpg


    1 stk. RB 956 AX (Effektforsterker 6x40w/3x100W)
    RB 956 AX.jpg


    4 stk. RB 981 (Effekforsterker 2x130w/1x360w)
    RB 981.jpg

    Rotel RB 1070 skal være helt lik RB 981 innvendig. Dette vet jeg ikke sikkert da jeg aldri har sammenlignet dem.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Er det noen her som har Kl. D forsterkere fra Rotel? -i så fall, noen synspunkter om dem?
    Hei bhornh

    Jeg har rb-1092 2x500 watt i 8ohm

    Denne saken driver vel alt av høytalere. Den spiller bare med en autoritet og ro man kun finner i high-end klassen.
    Ifølge hifi pressen er denne mye strammer og mer korrekt enn det Rotel har gitt ut tidligere i form av transistor forsterekere. Har foresten også Rotel surround reciver tidligere toppmodel (transistor) Den er bra den, men uten at det er overaskende. rb-1092 er bedre på alt. Spes.. bassen er mye strammere.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.730
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Nøtterøy
    Kjøpte meg et Rotel sett for et par dager siden. RC-1550 og RB-1552. Må si at ettersom jeg begynner å få spilt inn forsterkersettet så blir jeg imponert.


    Hadde lest mange gode tester av settet så jeg ble fristet til å prøve et litt mer "konevennlig" sett denne gang etter å ha hatt en del rør-utsyr bl.a.

    Åpen fin varm lyd. Ikke like detaljert topp og dypbass men meget musikalsk og engasjerende.:)

    Litt bedre kabler og litt lenger innspillingstid så kommer det seg tenker jeg.

    Bildet under er lånt.

    Vis vedlegget 141615


    Liker mitt nye forsterkersett bedre og bedre. :)

    Noen som vet hvor lang innspillingstid sånn ca et forsterkersett trenger? Stor forskjell fra i sommer da jeg kjøpte det ihvertfall.
     

    Vedlegg

    Harahund

    Medlem
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Har kjøpt RC 1550 og RB 1552. Er nå på jakt etter nye høyttalere. Pga hjemmefronten ser jeg etter en liten og smekker gulvhøyttaler, gjerne rundt 800 i høyde. Har noen Spendor A6 på hånden - noen som har erfaring evt. andre tips:confused:
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Spendor A6 skal være kanonbra. Den skyver ikke akkurat luft med sitt ene bass/mellomtone element, men er du ute etter en særdeles god allrounder, så tror jeg ikke du trår feil med A6 om prisen er god.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    @bhornh Denne rotel rb 1092 som du har er den beste som rotel har laget vil jeg si , det er ein effektforsterker med sikkelig krutt :) her er ein del info om den.

    Produkt gjennomgang
    Rotel RB-1092 Stereo (500 watt / kanal) Klasse D (Switching) EffektforsterkerDel IJanuar 2007Jared Rachwalski
    Spesifikasjoner:

    • Klasse D (Switching)
    • Utgangseffekt: 500 watt RMS x 2 i 8 ohm
    • MFR: 10 Hz - 40 kHz 3 dB
    • Inngangsfølsomhet: 2,2 Volt
    • Inngangsimpedans: 11,1 kOhms
    • Strømforbruk: 69 watt i inaktiv
    • Mål: 3,6 "H x 17.1" W x 16.1 "D
    • Vekt: 22 Pounds
    • MSRP: $ 2499 USA
    Rotel
    www.rotel.com
    Innledning
    Tiår siden, ble en forsterker med 80 watt per kanal (de var alle to-kanals forsterkere i disse dager), regnes som en stor forsterker.
    Nå, 200 watt x 7 er vanlig. Forsterkere mye høyere makt er også tilgjengelig.
    Problemet er, de er store, tunge, og de er ineffektive klasse A / B, brennende masse strøm selv ved lavt volum, noe som gjør dem bli svært varm.
    Ingenting galt med det, egentlig, så lenge du er villig til å sette opp med det. De har flott lyd.
    Men, hva hvis du ikke har plass til en stor forsterker, eller din ektefelle bare ikke ønsker å se en stor svart chassis sitter på sokkelen?
    Anta at du har en fysisk funksjonshemming slik at du ikke kan flytte tunge komponenter rundt?
    Hva hvis utstyret kabinett er lukket uten ventilasjon, slik at du ikke kan sette en forsterker i det som blir varm?
    Skriv Klasse D
    Vi vet alle om klasse A og klasse A / B forsterkere. Men hva om klasse D? Omtrent alle kaller dem "Digital". Men, visste du at de ikke er virkelig digital?
    Det er ikke nødvendigvis en stor avtale å ringe klasse D forsterkere "Digital". Det er praktisk å huske det slik, på grunn av "D". Men D ble tildelt rett og slett fordi det var den neste bokstaven i alfabetet som var tilgjengelig, snarere enn fordi konstruksjonen var digital.
    Klasse D er faktisk en "Switching" krets. Hva dette betyr er at skinnen spenning er slått helt av eller helt av svært raskt, og disse små "støt" skape bølgeformen.
    For CD-spillere, som bruker PCM (Pulse Code Modulation), er kretsen faktisk digital. A 16 eller 24 bit tallkoder for en bestemt spenning på bølgeformen. Men for å bytte forsterkere, er PWM (Pulse Width Modulation) som brukes, som er analog.Utgangsspenningen er slått på ved full verdi for kortere eller lengre tid, ved høy frekvens. Høyden av bølgeformen er avhengig av hvor lenge spenningen er igjen på ("Bredde").
    Klasse D forsterkere har eksistert en god stund faktisk. Problemet var at de ikke høres veldig bra (med ett eller to unntak) når den brukes hele spekteret. Inntil nylig ble de brukt primært som subwoofer forsterkere, hvor de utfører vakkert, fordi de opererer bare i det lave frekvensområdet for det formålet.
    Klasse D har begynt å dukke opp som nyttige i stort utvalg produkter kun i de siste par årene fordi teknologien for å bytte til meget høy frekvens - nødvendig for et komplett utvalg bytte forsterker - er nå enklere (og billigere) å oppnå. I de neste årene vil vi se flere og flere Class D produkter for hjem og for biler også.
    Her er noen linker til artikler om klasse D forsterker design:
    Class-D amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia
    Class-D Amplifiers
    Den Rotel RB-1092
    Sammen med flere selskaper der ute, har Rotel nå kommet til å bytte effektforsterker arena med RB-1092. Det er en relativt liten pakke (22 pounds) som produserer 500 watt RMS til 8 ohm for hver av to kanaler. Dette er en enorm makt for en forsterker som du kan i utgangspunktet løfte med én hånd.
    Frontpanelet er en fin enkel design med en sølv blikkfanget flankert av små svarte kjøleribber. Det er en enkelt av / på-knappen med en blå LED over det og beskyttelse lyser. Baksiden av forsterkeren har en 12 volt trigger (inn og ut), og ubalansert RCA-innganger.
    Det er to sett med bindende innlegg for hver kanal som åpner for enkel bi-wiring (hvis det er noe). De bindende innlegg er høy kvalitet og lett å stramme, slik at for bare wire, spader, eller bananplugger. Det er også Speakon høyttalertilkobling hvis du har de riktige kablene.
    Oppsett
    Oppsettet jeg brukte for kritisk lytting av RB-1092 inkluderte en Holman forforsterker, Onix XCD-88 CD-spiller, og et par B & W 804 høyttalere. Den Rotel RB-1092 klasse D forsterker tok plassen som vanligvis er forbeholdt en Luxman M-113 stereoforsterker.Det bør bemerkes at Luxman, mens vurdert på en tiendedel av strømforbruket Rotel, tar opp dobbelt rom som Rotel gjør.
    For denne amp vurdering velger jeg å bruke svinekjøtt Soda av Primus, Come Away with Me av Norah Jones, og Mule Variations av Tom Waits.
    Her er et godt triks. Gå til din lokale hi-fi butikk, be om å lytte til en av sine mer kraftfulle mid-priced forsterkere koblet opp til noen saftige høyere-end høyttalere, og nedgang i noe av Primus. Innen øyeblikk, vil du ha lytterommet til deg selv.
    Hvis du ser forbi den uortodokse lyd, vil du finne musikk som er en absolutt glede å lytte til. Bandet Primus er virkelig en kuriositet - deres album har forholdsvis god lydkvalitet (vurderer innholdet), de er utrolig trange musikere, og sangene er alltid interessant.
    Og de har en måte å utnytte sine instrumenter for å levere en lyd som er langt fra vanlig. Virkelig, virkelig langt fra dagligdags.
    Hele denne Pork Soda albumet har solid mid-bass kommer fra både Les Claypool tallet (bly) bass gitar og Tim Alexander massive trommesett. Den doble basstromme på DMV spilt gjennom Rotel RB-1092 var solid og full. Larry Lalonde gitar hadde sitt eget lag, aldri stepping over de to andre instrumenter. Mannen vet hvordan å bøye et notat, og jeg kunne høre den akkurat der den skal være.
    De basslinjer hadde merkbart mer innflytelse enn med min Luxman amp. Takhøyde har sine fordeler, og de ​​var tydelig med denne forsterkeren. Den største forskjellen mellom RB-1092 og min Luxman er at lagene er alle tydelig og klart presentert med Rotel. Til tider har de en tendens til å smelte og uskarphet når de spilles gjennom Luxman."Nature Boy" starter med en basstromme og høy lue. Dette gir takten for første minutt, deretter Claypool hopper over den med en vridd basslinje. Hele tiden Tim slå forblir fortsatt på sitt eget nivå, og når han legger til flere trommer til mix, hører du ham hit hver fra venstre side av hans trommesett over til høyre side. Dette er en prestasjon jeg ikke har hørt med noen forsterker / høyttaler kombinasjon (en gjennomgang av B & W 804s er forestående).


    Larrys surf-metall gitar hyler nesten banke alle over. Hele tiden den opprinnelige slå fastsatt av Tim er fortsatt hørbar. Den Rotel RB-1092 lett håndtert rå energi og detalj av denne tre-manns band uten at noen av lagene. Klart det kanskje bare tre lag i det hele tatt; hvis du noen gang har lyttet til denne platen du vil vite som er mer enn nok.Bassen produsert av denne forsterkeren var klart bedre enn min Luxman. Grunnen til dette er at klasse D er svært effektiv, så nesten 100% av den tilgjengelige juice fra strømforsyningen er for musikk, ikke varmeproduksjon. Dyp bass trenger mye strøm fra strømforsyningen. En helt annen musikalsk opplevelse, Norah Jones ' Come Away with Me var neste i køen. Jeg var i stand til å høre lag av musikk klarere enn med enten min Marantz mottaker eller Luxman stereoforsterker. Det føltes som hver seddel hadde bare litt lenger forfall, som om det dynamiske området ble åpnet opp og roligere lagene ble mer hørbar.


    Platen var en helt ny opplevelse med 500 watt per side i reserve. Noen forsterkere høres stor på den ene enden av volumet skala eller den andre. Med denne platen var Rotel RB-1092 mest behagelige fra midten til høyt volum, og øke volumet ikke forårsake noen tap av detaljer eller klarhet. Faktisk åpnet lyden opp pent. Som med Primus plate, var bassen rikelig og full, og dette var med B & Ws kjører uten subwoofer. Neste opp jeg kastet på Tom Waits ' Mule Variations . Denne platen har flere instrumenter og kreative opptak enn de fleste band noensinne bruke i hele sin katalog. Tom stemme er et instrument i seg selv, og Rotel klart definert det med bare liten mellomtone blomst merkbar på enkelte låter. En standout sang på denne platen er "Chocolate Jesus". Opptaket ble gjort utendørs og har noen improvisert backup vokal av den lokale hane.


    Med Luxman, dukket hane å være i innspillingen med resten av musikken, ikke noe spesielt. Når Rotel-forsterkeren ble introdusert inn i blandingen, åpnet lagene i musikken opp, og hanen kom fra langt tilbake hjørne bak høyttalerne. Den ekstra oomph i den lave enden levert av forsterkeren har den negative effekten av overemphasizing den lavfrekvente støyen tilstede i denne sangen. Imidlertid, dratt resten av platen sterkt fra den faste bassen levert av Rotel


    Del II
    Produkt gjennomgang
    Rotel RB-1092 Stereo (500 watt / kanal) Klasse D (Switching) EffektforsterkerPart IIJanuar 2007Jared Rachwalski
    På benken (JEJ)
    Vi har mange grafer å gå gjennom her, så la oss komme i gang. For testene, brukte jeg en lyd Precision AUX-002 veksling forsterker filter, noe som reduserer mengden av svitsjefrekvens støy komme inn i Audio Precision test instrument.
    Ved 1 kHz og 5 volt utgang i 8 ohm (litt over 3 watt, som er en typisk lytting strøm), var THD + N bare ca 0,03%.
    Ved 4 ohm, gikk THD + N opp litt, men ikke signifikant.
    På 20 volt i 8 ohm (50 watt), var THD + N fortsatt lav.
    Og på 4 ohm, fortsatt mindre enn 0,04%.
    IMD var også lav, bare 0,004% med standard SMPTE / DIN test, ved hjelp av en kombinasjon av 60 Hz og 2 kHz ved en produksjon på 5 volt i 8 ohm. Testen måler den resulterende topper 250 Hz rundt øvre test frekvens.
    Ved 4 ohm, gikk IMD opp, expectedly, men det var fortsatt rimelig lav.
    Selv ved 20 volt utgang i 8 ohm, var IMD lav, på 0,006%. Som figuren viser, trengte forsterkeren 1 volt inngang til å produsere 50 watt i 8 ohm.
    Og på 4 ohm, mindre enn 0,02%.

    Del III
    Produkt gjennomgang
    Rotel RB-1092 Stereo (500 watt / kanal) Klasse D (Switching) EffektforsterkerPart IIIJanuar 2007Jared Rachwalski
    Med 5 kHz og 6 kHz sinusbølge test frekvenser, og 20 volt i 8 ohm, A + B topp ved 11 kHz var 84 dB under test frekvenser, og BA peak ved 1 kHz var - 106 dB. Denne testen er ikke-standard, så det er ingen SMPTE / DIN følge IMD tall.​
    Ved 4 ohm, var A + B peak på - 77 dB, og BA peak var på - 104 dB.
    For 10 kHz og 11 kHz testsignaler - igjen, en ikke-standard test, så vi ikke har SMPTE / DIN data - A + B ved 21 kHz var - 70 dB, og BA ved 1 kHz var - 108 dB.
    Ved 4 ohm, var A + B på - 72 dB, og BA var på - 112 dB.
    Den målte frekvensrespons var 10 Hz til 20 kHz 0,3 dB. Denne "begrenset" frekvensrespons er vanlig med bytte forsterkerene som ikke å ha de utgangsfrekvenser blir berørt av svitsjefrekvensen.
    For THD + N vs utgangseffekt, leverte Rotel RB-1092 600 watt RMS i 8 ohm belastning med begge kanaler drift, før klipping (definert som 1% THD + N). Ved 4 ohm, slår forsterkeren ned på 800 watt RMS, med begge kanaler i drift. Det er en mye strøm!
    THD + N vs Frequency, 5 volt RMS i ulike belastninger viste en vekst på over 2 kHz for 8 og 4 ohm.
    Ved 20 volt utgang, og en 4 ohm, rose THD + N over 1% mellom 10 kHz og 20 kHz.Men ville de harmoniske ikke være hørbar for det meste (den andre harmoniske av 10 kHz er 20 kHz, bare knapt hørbar selv når du er ung). Husk at alle forsterkere har en økning i THD + N i de øvre frekvenser, selv $ 21.000 Lamm Monoblokker , og Mark Levinson forsterkere , som er blant de beste i verden. Hva du betaler for er mengdenav økningen som oppstår. Dess flatere kurve, mer nøytral lyden. Jo høyere stige, jo lysere lyden. Hvis stigningen starter på en lavere frekvens, kan resultatet bli hørt som en mellomtone "blomst".
    Tradeoff med RB-1092 er at du har en enorm mengde strøm som vil levere bedre dynamikk enn en lavere strøm klasse A / B forsterker, men med mer lysstyrke (mindre nøytral). Selvfølgelig avhenger dette på design. Det er noen klasse A / B forsterkere der ute som er litt lyse også. Og, dette er ikke nødvendigvis unappealing. Det er alle basert på lytterens preferanser. Mange forbrukere som lysstyrke, som legger en kant til lyden. Mellomtone blomst tilfører kroppen.
    Ved svært høy effekt, her er der dagens avling av bytte forsterkere ikke utføre så vel som klasse A / B. Legg merke til at på 50 volt og 63 volt utgang (312 watt og 496 watt henholdsvis i 8 ohm), stiger THD + N over 1% ved 10 Hz og over 5 kHz. Den 10 Hz forvrengning ville ikke være hørbar, men 5 kHz og over kan være, selv om høyttalerne vil være forvrengt langt mer enn 1% på et så høyt volum, så dette er ikke nødvendigvis et betydelig problem.
    Faktisk sa Jared at lyden var stor på høyt volum, selv om jeg mistenker at han aldri kom nær 300 watt blir levert til høyttalerne. Så, mine følelser på dette er at ved konvensjonelle volumnivåer, bør forsterkeren være i orden. For de transienter, noe som ville kreve 300 watt eller mer, ville alt være forvrengt: forsterker, høyttalere, og sannsynligvis trommehinnene, og det ville være for en svært kort varighet.
    Konklusjoner
    Noen mennesker liker å ha mammut størrelse forsterkere koster megabucks. Andre ikke har plass, penger, eller ektefellen godkjenning til å gjøre det. Klart, produserer er klar over dette og legge til komponenter til deres utvalg som er i stand til å møte disse kravene.
    Du har alltid vært i stand til å kjøpe små effektive veksling effektforsterkere.Dessverre, de var ofte svært dyrt, forferdelig høres, eller verre. . . begge.
    Vi ser flere valg nå med smart design, kvalitet komponenter som leverer varene uten å ta opp for mye plass. Det kommer ikke helt billig men for $ 2500 bare får du to kanaler. Selvfølgelig det er to kanaler praktisk talt bunnløse makt tenke deg.
    Faktisk var kraften levert av denne forsterkeren forbløffende og B & W 804 tårnene er i stand til å kaste frem noen alvorlige lyd når presset hardt. Jeg har aldri funnet meg selv som ønsker mer makt eller blir utmattet med utvidet lytter selv med mine tyngre plater.
    Jeg elsker å høre nye lag innenfor mitt gamle musikken, og Rotel amp gjorde nettopp det. Rotel har konstruert en høy kvalitet dual-mono klasse D som utmerker fra bunnen opp.
     

    Harahund

    Medlem
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spendor A6 skal være kanonbra. Den skyver ikke akkurat luft med sitt ene bass/mellomtone element, men er du ute etter en særdeles god allrounder, så tror jeg ikke du trår feil med A6 om prisen er god.
    Takker. Har lurt på om jeg vil ha litt mer punch ja. Ser at Spendorene ligger til rundt 10K. Burde vel være greit da jeg ser at villedende pris er 25k. Har tidligere med hell brukt Tannoy til Rotel. Mye gode tilbud på revelution dc6t fra England for tiden så får tenke litt :cool:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Det beste Rotel har laget"? Det er en "tall order", synes jeg.

    Selv savner jeg forresten min første skikkelige forsterker, en Rotel RA-820B, kjøpt sent på åttitallet. Skulle ønske jeg hadde den enda. :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg savner mitt gamle RB 890 sluttrinn fra tidlig 90-tall, kjøpt hos Solberg i Sarpsborg.. 2X160 solide watt som dro det meste. Kommer jeg over et slikt igjen blir det å handle tenker jeg..;)


    photo(3).JPG



    mvh
    lassemann
     
    Sist redigert:

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Melde seg på her også da.


    Har 2 stykk Rotel stående her som ikke er i bruk.


    * Rotel RA-1062

    * Rotel RB-1070 Sort.
    Denne 1070 er for salg om noen skulle ville ha. Har orginal embalasje til den. Står i Stereo modus. Denne kan som kjent Brokobles internt i forsterker.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Startet med Rotel for omtrent 8-10 år siden, har aldri kjøpt annet enn pent brukte komponenter.
    Først kom en RC972 og en RB981 i hus, noe som var en stor oppgradering fra det gamle nad settet jeg hadde da. Spilte da på en Marantz CD 63 KI Signatur , før denne ble erstattet med en RCD971. Så ble jeg lykkelig eier av en RB1080 i år, som var en voldsom boost på musikkspillegleden, som har vært noe nede noen år.
    I tillegg har jeg kjøpt meg en Pro-Ject DebutIII Esprit vinylrotator, og hatt kjempeglede av og ta opp dette formatet igjen. Høytalere har jeg bygget kabinettene til selv, men innmaten er Patos lyric 501
    Er ikke Hi-Fi freak, men liker god lyd som ikke ruinerer en.
    Et bilde av selvbygd benk m/komponenter + et som viser det hele m/høytalere
    2013-02-07-156.jpg

    2013-02-07-152.jpg
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da høres det ut som at min Rotel RB-1092 må inn på service. Right siden leverer kun 20% lyd.
    Hvem bør jeg kontakte?
    Noen som har en formening om dette er en alvorlig feil, eller burde dette kunne fikses lett, uten for store utgifter?

    Rotel RB-1092 Stereo (500 watt / kanal) Klasse D (Switching)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da høres det ut som at min Rotel RB-1092 må inn på service. Right siden leverer kun 20% lyd.
    Hvem bør jeg kontakte?
    Noen som har en formening om dette er en alvorlig feil, eller burde dette kunne fikses lett, uten for store utgifter?

    Rotel RB-1092 Stereo (500 watt / kanal) Klasse D (Switching)
    Har du sjekket at kablene har god kontakt - ta de ut sjekk overflaten og monter igjen. Ellers har vel Neby egen service avdeling: Neby Hi-Fi Concept AS - Tivoli radio dab - Geneva tr?dl?s lyd - Tr?dl?s lyd - Stereo
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da høres det ut som at min Rotel RB-1092 må inn på service. Right siden leverer kun 20% lyd.
    Hvem bør jeg kontakte?
    Noen som har en formening om dette er en alvorlig feil, eller burde dette kunne fikses lett, uten for store utgifter?

    Rotel RB-1092 Stereo (500 watt / kanal) Klasse D (Switching)
    Har du sjekket at kablene har god kontakt - ta de ut sjekk overflaten og monter igjen. Ellers har vel Neby egen service avdeling: Neby Hi-Fi Concept AS - Tivoli radio dab - Geneva tr�dl�s lyd - Tr�dl�s lyd - Stereo
    Tror neppe kablene er årsaken.

    Men før forsterkeren tok kvelden, så hadde nylig kjøpt et par brukte B&W 703 høyttalere. ikke hørt ulyder tidligere, men når disse komm i hus, hente det at jeg kunne høre svak knatring fra mellomtone/diskant? Trodde først det skyltes dårlig kontakt på HT kablene, men lyden kom og gikk også etter grundig terminering. Lyden kom fra begge høyttalerene, noe som er litt merkelig!
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da høres det ut som at min Rotel RB-1092 må inn på service. Right siden leverer kun 20% lyd.
    Hvem bør jeg kontakte?
    Noen som har en formening om dette er en alvorlig feil, eller burde dette kunne fikses lett, uten for store utgifter?

    Rotel RB-1092 Stereo (500 watt / kanal) Klasse D (Switching)
    Heldigvis så er det IKKE forsterkeren som er deffekt, men coax1 inng på Bel Canto dacen. bruker nå coax2 inng og alt er i orden:cool:
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg får vel melde meg inn her :)

    Hadde en integrert Rotel for mange år siden og en pre litt senere. Har også hatt en CD spiller en gang i tiden. Alltid fornøyd med ting fra Rotel.

    Igår fikk jeg en RA-12 integrert og den spiller som ei kule med B&W DM685. Er nyinnflyttet her og rommet er lite moblert og hardt foreløpig men dette er moro!
     

    Luzinda

    Fersking
    Ble medlem
    02.04.2013
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei =)

    Jeg poster her for å søke råd fra mer erfarne krefter; Jeg har tre Rotel-komponenter som jeg er meget fornøyd med over mange år, men som har vært parkert i kjeller siden vi flyttet i nytt hus i fjor (sammen med et par Mordaunt-Short System 442 høytalere). Jeg har hørt meg lei på minianlegg og iPod dockinger:eek::eek::eek:, og har bestemt meg for å re-introdusere HiFi i stuen! =)

    Jeg tenker selge mitt gamle HiFianlegg og gå til innkjøp av noe som "kler" stuen bedre enn dette kraftanlegget jeg har fra Rotel. Første hinder på veien er å prissette komponentene mine for å legge de ut for salg.

    Det jeg har er:
    CD Spiller - Rotel RCD-971
    Forforsterker - Rotel RC-995
    Effektforsterker - Rotel RB-991
    Manualer: Home Theater System Surround Sound Amplifier DVD Player - Rotel OWNERS MANUALS

    Høytalere - Mordaunt-Short System 442

    Hvis noen kan hjelpe meg med å sette en ok pris på dette blir jeg en glad HiFi-entusiast, og kanskje kona blir fornøyd med en mer stilriktig anlegg også =)

    På forhånd mange takk!
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Hei
    Jeg kan ikke si jeg har vært en stor Rotel fan. De har laget ok produkter, på linje med NAD.

    Men nå har et produkt overbevist så til de grader. Jeg ble nærmest perpleks av dets lydmessige kvaliteter.
    En RB-991 snek seg inn i stuen for test. Fra før har jeg testet Doxa 70Sign, Electrocompaniet AW100 og AW120, DP A1 og NAD3020! Sistnevnte låter helt utrolig som effekt, men har for lite krefter.

    RB-991 spiller, og jeg må understreke dette veldig, PÅ MITT ANLEGG OG I MITT ROM utrolig bra! Den har egenskaper som jeg fant i DP A1 og den koster en tiendel!
    Diskanten er avrundet og lett å like, mellomtonen stikker seg akkurat passelig frem og fremhver stemmene på god måte og den går kjellerdypt!

    Dette er et funn til prisen du får disse til brukt og ikke annet enn et formidabelt røverkjøp!
    Løp å kjøp! Men test det i ditt anlegg først, matching er nesten like viktig som rommet!

    ccccccccccccct.jpg


    Rotel RB 991 - Test
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    CD Spiller - Rotel RCD-971
    Forforsterker - Rotel RC-995
    Effektforsterker - Rotel RB-991
    Høytalere - Mordaunt-Short System 442
    Prissetting er vanskelig og litt tilfeldig. Alt handler om hva de som er ute etter å kjøpe vet og hva som er pop akkurat nå.
    Rotel er noenlunde enkelt å selge, men fortrinn og CD er ut.
    MS høyttalere vet de færreste noe om, så selv om det er gode ting, så er de ikke lett å selge.
    Ren tipping fra min side, men:
    CD Spiller - Rotel RCD-971 - KR 500 MAX
    Forforsterker - Rotel RC-995 - KR 1000 MAX
    Effektforsterker - Rotel RB-991 - KR 2500-3000
    Høytalere - Mordaunt-Short System 442 - KR 500-1500 anhengig av kjøpers kunnskap om disse

    Det er sikkert de som er uenig i dette, men det er et forsøk på å hjelpe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn