Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Samme feil med både roon Sonos mot sonos og med roon AirPlay mot sonos?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.441
    Antall liker
    35.257
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nettverket er:
    ISP -> brannmur - WIFI

    Sonos er jo på nett, jeg kon spille via sonos-appen.
    Som loggen viser så gir Roon opp, men jeg klarer ikke å se om det er Roon eller Sonos som er årsaken :(

    Mytek står på wifi og funker fint til å streame fra Roon.
    Sliter med det samme - her er svaret fra roon-foum.
    "It will work when Roon fixes it soon.
    Sonos changed how Sonos work’s and broke Roon streaming for Sonos customers (not Roon)
    Roon will fix it even though they did not break it.

    It is not the first time this has happened and I have complained loudly myself in the past, but Roon got on this one quickly and are actively working on a fix and have communicated such"
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sliter med det samme - her er svaret fra roon-foum.
    "It will work when Roon fixes it soon.
    Sonos changed how Sonos work’s and broke Roon streaming for Sonos customers (not Roon)
    Roon will fix it even though they did not break it.

    It is not the first time this has happened and I have complained loudly myself in the past, but Roon got on this one quickly and are actively working on a fix and have communicated such"
    Takk, @HoJ
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    297
    Sted
    Minhus
    Hva gjør du når du liker Roon, tykle med nettverk og har to fiber linjer?
    Riktig, ... du prøver Roon til å fungere på et annet nettverk en Roon Core er uten å bruke ARC.
    Fungerer dette, ja det faktisk gjør det.
    Hører nå på musikk via Roon på ett annet sted en Roon Core er mens jeg skriver det her, til og med trådløs.

    Nyttig? Jeg vet ikke, men det er artig.
    Hvorfor gjorde jeg dette? Fordi, jeg viste at jeg kunne få det til.
    Er det enkelt? Nei, det er ikke det, men ikke vanskelig.

    Jeg digger Roon og synes det er flott at det faktisk går an å kjøre Roon uten ARC på forskjellige plasser.

    God helg!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Sent til partyet men fy søren Roon er en gavepakke for oss audiofile.

    Dog en ting som jeg ikke skjønner, for ikke til å slette enkeltspor/låter som er lagt til i en playlist. Har vært inne på Roon sine sider men ble ikke noe klokere der. Noen tips. Burde vært her på de tre dottene til høyre men ingen slett valg der,- se screenshot
    Skjermbilde 2023-04-25 kl. 18.49.56.png
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Sent til partyet men fy søren Roon er en gavepakke for oss audiofile.

    Dog en ting som jeg ikke skjønner, for ikke til å slette enkeltspor/låter som er lagt til i en playlist. Har vært inne på Roon sine sider men ble ikke noe klokere der. Noen tips. Burde vært her på de tre dottene til høyre men ingen slett valg der,- se screenshot Vis vedlegget 914996
    Er det en spilleliste importert fra Tidal får du ikke fjernet enkeltspor via Roon, men må gjøre det i Tidal. Er det en spilleliste laget i Roon skal det gå via de tre prikkene. Du kan lage en lokal Roon kopi av spillelisten, da kan du redigere den (via de 3 prikkene).
     
    Sist redigert:

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Er det mulig å fjerne duplikater fra en spilleliste på en enkel måte i Roon?

    Jeg har vært så dum at jeg slo sammen en rekke diverse-spillelister med det resultat at jeg endte opp med bare en enkelt liste full av duplikater.
    Disse kan jeg slette enkeltvis, men det vil ta altfor lang tid!
    Jeg finner ingen måte å markere flere låter om gangen for sletting eller annen redigering.
    Finnes det, eller går det an å eksportere til f. eks. Excel, rydde opp og importere en redigert spilleliste tilbake inn i Roon?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Denne siden blir nå oppdatert automatisk når et produkt er godkjent fra roon, så om noen lurer på om et produkt er godkjent eller ikke så er det bare å sjekke denne. Kunne være forsinkelser tidligere men ikke nå lenger.
    "These days that page is automatically updated from Roon’s partner product certification database."

     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Kjører Mac Mini M1 som Roon core server men mot min Devialet pro 220 så mister den tidvis forbindelsen. Mac Mini er koplet i en gigabite switch og har testet hastighet og for full rulle. Noen som har vært borti dette tidligere? Ser google gir meg noen treff uten at jeg blir veldig mye klokere. Jeg tipper det er Devialet/Roon som lager krøll og ikke nettverket. Alt er kablet.

    Edit har en Lumin D2/Roon ready og har ingen problemer med den på stueanlegget.
     
    Sist redigert:

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du ikke har gjort det skru av wifi i configurator og last fila inn på nytt , noen sier det hjelper hvis du kjører kablet, og att du har siste verson av config fra devialet og siste oppdaterte roon
    Dette var en gjennganger før oppdateringer en del tid tilbake
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kjører Mac Mini M1 som Roon core server men mot min Devialet pro 220 så mister den tidvis forbindelsen. Mac Mini er koplet i en gigabyte switch og har testet hastighet og for full rulle. Noen som har vært borti dette tidligere? Ser google gir meg noen treff uten at jeg blir veldig mye klokere. Jeg tipper det er Devialet/Roon som lager krøll og ikke nettverket. Alt er kablet.

    Edit har en Lumin D2/Roon ready og har ingen problemer med den på stueanlegget.
    Er dessverre et kjent problem med Gb porten på Devialet, ble litt bedre med siste fw som kom for noen år men det fortsatt ikke fikset helt. Leser at noen mener at det hjelper å bruke en 100mb switch og ikke Gb. Etter at roon gjorde en oppdatering slik at RAAT bruker mindre båndbredde har jeg ikke vært mye plaget med dette langer. RAAT virker å være mer effektiv/robust en Air hos meg og jeg kan av og til få dropouts på 192/24 med Air.

    Har en Rpi II til noen få hundrelapper som jeg har prøvd å få til å feile, men den er dønn stabil og fikser alt så ganske sikker på at det er Dvialeten som har problemer.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Er dessverre et kjent problem med Gb porten på Devialet, ble litt bedre med siste fw som kom for noen år men det fortsatt ikke fikset helt. Leser at noen mener at det hjelper å bruke en 100mb switch og ikke Gb. Etter at roon gjorde en oppdatering slik at RAAT bruker mindre båndbredde har jeg ikke vært mye plaget med dette langer. RAAT virker å være mer effektiv/robust en Air hos meg og jeg kan av og til få dropouts på 192/24 med Air.

    Har en Rpi II til noen få hundrelapper som jeg har prøvd å få til å feile, men den er dønn stabil og fikser alt så ganske sikker på at det er Dvialeten som har problemer.
    Takk for svar. Fikk noen tips her til det du nevner https://community.roonlabs.com/t/disappearing-experts/68298/66
    Og det viser seg etter at jeg satt inn en switch med 100mbit kabel støtte så har det holdt i over 1 time hittil og jeg lar det fortsetter utover kvelden. En annen løsning er vel å sette en Bluesound node å tappe signalet digitalt inn men da mister man vel volumkontrollen via tlf/Devialet noe jeg syntes er veldig digg.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hvis du ikke har gjort det skru av wifi i configurator og last fila inn på nytt , noen sier det hjelper hvis du kjører kablet, og att du har siste verson av config fra devialet og siste oppdaterte roon
    Dette var en gjennganger før oppdateringer en del tid tilbake
    Ja er skrudd av kun kabel er aktiv.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar. Fikk noen tips her til det du nevner https://community.roonlabs.com/t/disappearing-experts/68298/66
    Og det viser seg etter at jeg satt inn en switch med 100mbit kabel støtte så har det holdt i over 1 time hittil og jeg lar det fortsetter utover kvelden. En annen løsning er vel å sette en Bluesound node å tappe signalet digitalt inn men da mister man vel volumkontrollen via tlf/Devialet noe jeg syntes er veldig digg.
    Bluesound har vel ikke trigger? Så da vil Devialet ikke slå seg på automatisk når du trykker play fra roon appen, har heller ikke fått like bra fra lyd på digital inngangene som ved bruke av nettverk.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Bluesound har vel ikke trigger? Så da vil Devialet ikke slå seg på automatisk når du trykker play fra roon appen, har heller ikke fått like bra fra lyd på digital inngangene som ved bruke av nettverk.
    Nei sant.

    Holder enda hos meg så kan være dette gjorde susen...>🤞
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.441
    Antall liker
    35.257
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Måtte installere windows på nytt hos meg etter det så finner ikke roon min minidsp flex, den finner alt annet men ikke denne, som er kablet fra pc til flex med usb.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.441
    Antall liker
    35.257
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Roon finner Flex, men etter w11 ble installert på nytt så sliter jeg med at lyden hakker når jeg spiller, det har den ikke gjort før.

    Noen tips?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Fikk designet meg Convolution filter me REW i .Wav formatet. Åpner opp lydbildet og gjør underverker i bassen og området 200-400 som jeg alltid sliter litt med i rommet mitt. Korrigeringsresponsen er satt til maks 5db pr bånd. Er ikke brukt eq men inverterte filter. Er det noen andre som har forsøkt dette ? Target er basert på harman kurven men skal laste opp noen flere og forsøke med mer tilt fra 20-20Khz også. Ref linjen null er korrigeringene +/- opp ned fra denne.
    Roon correction.jpg
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    En av mine favoritter: Golden Heart av Mark Knopfler har falt ut av Roon. Hva skyldes det?
    Veldig lite av Mark Knopfler i det hele tatt. Er det en strid om rettigheter der ute?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jeg finner det ved direktesøk på Tidal, men ikke rett fra Roon. Kanskje slette og re-installere?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg for også opp 27Album ser det ut til av MarN ;)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Jeg finner det ved direktesøk på Tidal, men ikke rett fra Roon. Kanskje slette og re-installere?
    Roon's visninger skal jo være basert på bruksmønster. Det burde da være nok å søke opp artisten i Roon. Kan det være en stavefeile som kløner det til for deg? Hadde nylig lignende brainfreeze her på lokal samling i LMS hvor jeg hadde stavet feil og derfor ikke gjorde treff i databasen.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Har reinstallert nå, og tatt backup, men like galt. Finner bare album/spor i mitt eget bibliotek. Jeg er veldig god til å stave (finner ofte stavefeil hos andre!). Må ha mistet lenken til Tidal. Hvor ser jeg det?
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har innstilling der roon skal kjøre sikkerhetskopi hver dag, oppdaget nå at den ikke har sikkerhetskopiert siden 14/8, og feilmelding er sikkerhetskatalog ikke funnet, se bilde, noen ideer på hvorfor det blir slik ?

    IMG_6075.jpeg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Jeg har innstilling der roon skal kjøre sikkerhetskopi hver dag, oppdaget nå at den ikke har sikkerhetskopiert siden 14/8, og feilmelding er sikkerhetskatalog ikke funnet, se bilde, noen ideer på hvorfor det blir slik ?

    Vis vedlegget 945665
    Kan det være en nettverkskatalog, eller Internt-tjeneste du er ikke lenger er pålogget?
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    siste sikkerhetskopi ble som nevnt den 14/8, var vel da ny oppdatering kom om jeg ikke husker feil, er det flere som opplever problemer etter det ?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    jeg sikkerhetskopierer til minne i nuc
    Jeg forstår dette slik at sikkerhetskatalogen ligger på en disk eller minnekort på samme NUC som kjører Core?

    Har du forsøkt å rekonfigurere oppsettet for backup? Feilmelding sier jo at den ikke finner mappen hvor du ønsker backup lagret. Om denne mappen kanskje lå i samme katalogstruktur som Roon kan jo denne være endred ved oppdatering.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Backup på samme HD som ROCK går dårlig da ROON overskriver innholdet på operasjonsdisken. Mener dette står beskrevet hos ROON at det anbefales ekstern eller ekstra disk.

     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Backup på samme HD som ROCK går dårlig da ROON overskriver innholdet på operasjonsdisken. Mener dette står beskrevet hos ROON at det anbefales ekstern eller ekstra disk.

    Jeg har 2 disker i min nuc, en til musikk og en rock er innstalert på, jeg sikkerhetskopierer ikke til samme som rock er på, men den med musikk. Jeg har prøvd å velge mappe på nytt der jeg ønsker å ha sikkerhetskopinene på uten at det hjelper.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Jeg har 2 disker i min nuc, en til musikk og en rock er innstalert på, jeg sikkerhetskopierer ikke til samme som rock er på, men den med musikk. Jeg har prøvd å velge mappe på nytt der jeg ønsker å ha sikkerhetskopinene på uten at det hjelper.
    Juhu - kanskje du har oppdaget en BUG. Siden du kan bla deg fram til mappen virker det jo som Roon finner veien..

    Om det er det er en BUG er det typisk en såkalt parsefeil, hvor koden skal skjekke for gyldige tegn i stien og kanskje legger til eller fjerne tegn. Om det er mulig å skrive inn sti til mappen manuelt forsøk å avlsutt med og uten et av disse to tegnende / \. Samt om det mellomrom i noen av mappenavnene test med å omkranse hele stien med " eller '.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Juhu - kanskje du har oppdaget en BUG. Siden du kan bla deg fram til mappen virker det jo som Roon finner veien..

    Om det er det er en BUG er det typisk en såkalt parsefeil, hvor koden skal skjekke for gyldige tegn i stien og kanskje legger til eller fjerne tegn. Om det er mulig å skrive inn sti til mappen manuelt forsøk å avlsutt med og uten et av disse to tegnende / \. Samt om det mellomrom i noen av mappenavnene test med å omkranse hele stien med " eller '.
    Jeg lagde en ny mappe på disken og lagde ny "sti" for sikkerhetskopiering, og da fungerte det. takk for all hjelp 👍
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.441
    Antall liker
    35.257
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det flere som har problemer med Roger Water sin "ATD" på qobuz? Jeg må ty til Tidal, da dette albumet ikke gir lyd fra seg på qobuz (kan være roon også som er problemet)
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Er det flere som har problemer med Roger Water sin "ATD" på qobuz? Jeg må ty til Tidal, da dette albumet ikke gir lyd fra seg på qobuz (kan være roon også som er problemet)
    Nei, opplever ingen problemer, verken i Qobuz direkte, eller Qobuz via Roon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn