Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig, har hatt det slik i noen måneder nå. Kun dette albumet.
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Det fungerer hos meg med Roon, Qobuz og det jeg har av annet som kan påvirke.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ser ut som Roon har generert en bakdør til alle installasjoner i flere år. Dvs. de kan aktivt gå inn å hente logger fra Roon installasjonen. Tydligvis uten samtykke. En samtykker nok under terms & conditions tenker jeg. Siden det også ble påtvunget nettilgang for å bruke Roon (nyere versjoner) så er den døra åpen for Roon hele tiden.
    https://www.reddit.com/r/audiophile/comments/174zeng
    Sikkert ikke værre enn mange andre og kanskje gammelt nytt, men greit å ha i bakhue.

    Kommer herfra. Ser ut som trådstiller der ikke ble imponert ihvertfall.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Reddit brukere har de sedvanlige "men alle andre gjør det" som hovedargument for at dette skal være helt grei praksis.

    Faktum at Roon Labs kan initiere trafikk gjennom brannmuren til kunden fra utsiden uten kundens samtykke virker som veldig tvilsom praksis.

    Hvorfor er ikke slik løsning enkelt implementert som en knapp hvor bruker klikker for å laste opp ved behov?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som får Tidal Max via med roon?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.236
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som får Tidal Max via med roon?
    Max = MQA + Hi-Res FLAC

    Du får tydeligvis ikke Hi-Res FLAC via Roon eller noen andre tredje parts streamere eller gjennom Tidal Connect. Tidal har ikke sluppet støtte for dette til noen ennå etter det jeg har forstått. Vi må tydeligvis smøre oss med tålmodighet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg bare sa opp abonnementet på Roon da det var så mange problemer m stabilitet/brukerproblem på denne plattformen. Har trua på mye amerikansk men ikke dette :) Har både Spotify, Tidal og Qobuz abonnement. Vil si opp Tidal senere. Bruker Spotify i bilen og Qobuz til hjemme streaming!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.236
    Torget vurderinger
    1
    Dette har ikke noe å gjøre med stabilitetsproblemer hos Roon. Ingen 3. parter har full støtte for Max ennå hos Tidal etter det jeg forstår.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare sa opp abonnementet på Roon da det var så mange problemer m stabilitet/brukerproblem på denne plattformen. Har trua på mye amerikansk men ikke dette :) Har både Spotify, Tidal og Qobuz abonnement. Vil si opp Tidal senere. Bruker Spotify i bilen og Qobuz til hjemme streaming!
    Har hatt utrolig lite problemer med roon.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Reddit brukere har de sedvanlige "men alle andre gjør det" som hovedargument for at dette skal være helt grei praksis.

    Faktum at Roon Labs kan initiere trafikk gjennom brannmuren til kunden fra utsiden uten kundens samtykke virker som veldig tvilsom praksis.

    Hvorfor er ikke slik løsning enkelt implementert som en knapp hvor bruker klikker for å laste opp ved behov?
    Er ikke dette egentlig en veldig big deal, en såpass big deal at roon burde skjønne det sjøl og fjerne muligheten nå som folk har fått det med seg?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Er ikke dette egentlig en veldig big deal, en såpass big deal at roon burde skjønne det sjøl og fjerne muligheten nå som folk har fått det med seg?
    Jeg vil nå anse det som risikosport å ha Roon aktiv på nettet uten dedikert kontroll av brannmur* hvor man manuelt stenger ned porten Roon benytter til denne tjenesten. Det bruker være tidspørsmål før noen finner en måte å nytte bakdører i brannmur til å kontakte egne trojaner.


    (*) Denne tråden har jo allerede en lenger diskusjon om den noe uheldige implemetasjon av Roon ARC.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    ELIteit.

    Roon må være på nett for å funke, med eller uten ARC. Ikke sant?

    jeg har skrudd av ARC men Roon (appen) er fortsatt på nett og kan gi Roon (selskapet) tilgang til data som er knyttet til meg personlig. Eller?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Vil nok tro at trafikken initieres ut fra brukerens Roon Core, etc, imot Roon sine servere på internet.
    -Det står dermed (sannsynligvis) ikke noen port åpen imot internet, etc for akkurat dette med logg'er++ som kan misbrukes.

    Skal man være nervøs for noe, så måtte det heller ev være at en angriper går etter Roon sine servere på internettet, får lagt til egen skadevare der sånn at alle Roon-brukerene laster denne ned inni noe som ser ut som en helt vanlig roon-oppdatering. :rolleyes:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Roon hadde visst tatt ut logger uten at en bruker hadde autorisert det.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    ELIteit.

    Roon må være på nett for å funke, med eller uten ARC. Ikke sant?

    jeg har skrudd av ARC men Roon (appen) er fortsatt på nett og kan gi Roon (selskapet) tilgang til data som er knyttet til meg personlig. Eller?
    Det kan du faktisk sende dem en email å spørre om. Du kan spørre om hva de har logget om/på deg.
    De er pålagt iht GPDR å ha oversikt over hva og når de samler inn. :cool:
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er sant!

    Jeg har også stilt et spørsmål på forumet deres. Jeg synes kanskje ikke det funker sånn kjempebra som kundeservice men det kan jo hende de svarer.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det flere som har problemer med Roger Water sin "ATD" på qobuz? Jeg må ty til Tidal, da dette albumet ikke gir lyd fra seg på qobuz (kan være roon også som er problemet)
    Skjermbilde 2023-10-12 kl. 17.19.52.png

    Fungerer fint her.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Tror jeg har vært inne på hvor ''raskt'' nett som kreves for Roon og hva dette har å betyde for stabiliteten. Jeg bruker fortsatt en gammel HP laptop(m. USB ogTopping) og det virker som den skal være tilstrekkelig til det jeg bruker nå. Ellers så har jeg også en Wiim Mini som også lyder greit m. Toslink inn på DAC'en til Topping. Har ikke tenkt på noen separat streamer m. eller uten DAC og lagring.Som da også må være Roon klar.
    Kan hende ting forandrer seg, hvis jeg kommer meg ut for å høre og reise litt. Hær på stedet er det ikke noe valg :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Totalt uenig, jeg valgte roon nettopp fordi jeg brukte en gammel pc som ikke klarte å håndtere qobus sin app godt nok, den hang konstant. Med roon ble alt meget smidig. Klarer ikke helt å forstå hvordan du karte å komme frem til din konklusjon.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg spiller nå direkte fra nettspilleren til Qobuz uten noe problem. Tony Monaco you know :) Får kanskje gi Roon ennå et forsøk?
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Tror jeg har vært inne på hvor ''raskt'' nett som kreves for Roon
    Har du statistikk eller tall på «raskt»?
    Min erfaring er at Roon trenger et stabilt og velkonfigurert nettverk og at rask ikke er tema.
    Når jeg ser på mine trafikkstatistikk fra og til Roon Core og endepunkter , da er det maksimal 9Mb/sek.
    I dagens hjemmenett er dette ikke rask.
    Gigabit er ikke uavnlig og bredbånd med 500Mb/sek unidireksjonelt er noe mange har.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Tror jeg har et nett på 20Mb. ikke helt sikker. Må se litt nærmere på det og se om det er tilstrekklig. Høres veldig bra akkurat nå! Jeg er heller ikke noen''gamer'':)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Vil nok tro at trafikken initieres ut fra brukerens Roon Core, etc, imot Roon sine servere på internet.
    -Det står dermed (sannsynligvis) ikke noen port åpen imot internet, etc for akkurat dette med logg'er++ som kan misbrukes.


    Skal man være nervøs for noe, så måtte det heller ev være at en angriper går etter Roon sine servere på internettet, får lagt til egen skadevare der sånn at alle Roon-brukerene laster denne ned inni noe som ser ut som en helt vanlig roon-oppdatering. :rolleyes:
    Enig at det er slik det burde være implementert. Men det er ikke slik vi forstår svar fra Roon Labs.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jeg bare sa opp abonnementet på Roon da det var så mange problemer m stabilitet/brukerproblem på denne plattformen. Har trua på mye amerikansk men ikke dette :) Har både Spotify, Tidal og Qobuz abonnement. Vil si opp Tidal senere. Bruker Spotify i bilen og Qobuz til hjemme streaming!
    Roon har vært av de mest stabile IT-programmer jeg noensinne har brukt!
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Men det får jo tida til å gå her jeg sitter på bussen da.
    Men altså. Jeg synes det er helt rart å tilby support i et forum. Jeg stiller et spørsmål til produsenten og får ralling fra hvermansen i retur. Kan ikke fatte at dette tjener Roon heller.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Nå er det jo slik at man som bruker av Roon selv er det egentlige produktet sammen med alle andre kunder. Samme som Spotify m.fl. Det jeg er mest bekymret for hvordan de får slik tilgang da det potensielt kan misbrukes av trojaner.

    @Harry Stoteles - om du får noen med litt vett i hodet til å svare i tråden din kanskje man kan forsøke finne hvilken mekanisme Roon Labs her benytter? Sånn umiddelbart tolker jeg fra kopi av dialog med kundesenter at det er åpnet trafikk fra utsiden gjennom brannmur. Men det kan jo være at bruker på et tidspunkt er blitt bedt om å trykke en meny/knapp uten at han har forstått sammenheng.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg forstår det også som at dette er noe Roon kontrollerer 100% fra sin side, og som brukeren ikke engang vet at skjer. Hadde vært fint å få vite hvordan de har implementert dette, men da må jeg jo nesten få en ansatt til å svare. Det blir vel morra der borte i sambandsstatene snart, får håpe en av de travle kundebehandlerne har tid til å delta i den artige diskusjonen
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Fra tråden ser det ut som Roon er overraska over at dette skulle være problematisk i det hele tatt:

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn