Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GreggeryP

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    27
    Antall liker
    16
    Roon ARC støtter nå Apple CarPlay. Det er supert! Problemet er at eg ikkje klarer å kople ARC til Core.. Håper derfor på gode råd og tips 🤞

    Eg har Altibox heimesentral (FMG-3542) i bromodus framfor router (Archer C5400). NUC med Roon Core kablet til router. Når eg forsøker å kople ARC til Roon Core så kjem det melding at "Roon ARC was unable to securely access your Roon Core" med diagnose data som inneholder "MultipleNatFound". Har hatt kontakt med Bergen Fiber som leverer Altibox, svaret derfra er at mulig løsning er å bestille fast IPv4-adresse. Denne tjenesten koster vist 89,- pr.måned med etableringsgebyr på 299,-.

    Nokon som internett fra Altibox og fått kopla ARC mot Roon Core? Er fast IP-adresse einaste mulighet for å få dette til?
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Roon ARC støtter nå Apple CarPlay. Det er supert! Problemet er at eg ikkje klarer å kople ARC til Core.. Håper derfor på gode råd og tips 🤞

    Eg har Altibox heimesentral (FMG-3542) i bromodus framfor router (Archer C5400). NUC med Roon Core kablet til router. Når eg forsøker å kople ARC til Roon Core så kjem det melding at "Roon ARC was unable to securely access your Roon Core" med diagnose data som inneholder "MultipleNatFound". Har hatt kontakt med Bergen Fiber som leverer Altibox, svaret derfra er at mulig løsning er å bestille fast IPv4-adresse. Denne tjenesten koster vist 89,- pr.måned med etableringsgebyr på 299,-.

    Nokon som internett fra Altibox og fått kopla ARC mot Roon Core? Er fast IP-adresse einaste mulighet for å få dette til?
    Kjenner ikke til altibox sentral eller routeren her, men hvis nuc er kablet til router mener jeg det burde funke å skru av bridge mode (hadde samme feil med Telia router og Google mesh, viste seg at bridge mode var på - det løste problemet). Høres voldsomt merkelig ut å rådgi kunde inn på abonnementsløsning for dette i mine øyne..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nokon som internett fra Altibox og fått kopla ARC mot Roon Core? Er fast IP-adresse einaste mulighet for å få dette til?
    Ja, fast ip-adresse er eneste mulighet, må åpne opp en port i brannmuren. Koster ingenting, må bare logge deg inne på modemet, gå til innstillinger og videre til brannmur. Der taster du inn den ip-adressen og porten som room arc viser.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Nei, det er vel slik roon har "løst" det.
    Det er ihvertfall ikke et så låst problem for andre enn altibox brukere - og tipper det burde finns andre løsninger enn dette for altibox brukere også, uten at jeg har testet altibox. Men er vel noen med altibox som har testet andre muligheter her kanskje.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er ihvertfall ikke et så låst problem for andre enn altibox brukere - og tipper det burde finns andre løsninger enn dette for altibox brukere også, uten at jeg har testet altibox. Men er vel noen med altibox som har testet andre muligheter her kanskje.
    Hadde samme opplegget når jeg hadde telia også.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Hadde samme opplegget når jeg hadde telia også.
    Kan så være at du hadde, men betyr ikke at det er en problem med kun løsningen du beskriver. Har Telia, har ikke samme problem. Og tviler veldig sterkt på at noe annet gjelder altibox.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    572
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hadde samme opplegget når jeg hadde telia også.
    Men....jeg har også Telia og Roon Rock/ARC tilkoblet en mesh enhet i et annet rom enn der hvor modem/router er plassert, det som skal til er bare å åpne porten i routeren som Roon Rock bruker og så virker også ARC som det skal:)
    Fast IP er ikke nødvendig.

    Mvh.
    Rolf
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Men....jeg har også Telia og Roon Rock/ARC tilkoblet en mesh enhet i et annet rom enn der hvor modem/router er plassert, det som skal til er bare å åpne porten i routeren som Roon Rock bruker og så virker også ARC som det skal:)
    Fast IP er ikke nødvendig.

    Mvh.
    Rolf
    Merkelig...
     

    GreggeryP

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    27
    Antall liker
    16
    Takk for svar! Eg har veldig lite greie på dette, men ut frå diagnosedata og det eg leser på Roon support ( https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/arc-port-forwarding#Overview ) så sitter eg igjen med Case B som mest sannsynlig problem. Support hos Bergen Fiber / Altibox sa forresten noke om at dei for 2 månader siden måtte gjøre ein endring fordi det var "gått tomt for IP-adresser" (eg skjønte vel strengt tatt lite eller ingenting av det han snakka om) :unsure:

    Utklipp fra Roon support:
    2023-02-15_22-18-08.jpg
     

    GreggeryP

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    27
    Antall liker
    16
    Takk for svar! Eg har veldig lite greie på dette, men ut frå diagnosedata og det eg leser på Roon support ( https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/arc-port-forwarding#Overview ) så sitter eg igjen med Case B som mest sannsynlig problem. Support hos Bergen Fiber / Altibox sa forresten noke om at dei for 2 månader siden måtte gjøre ein endring fordi det var "gått tomt for IP-adresser" (eg skjønte vel strengt tatt lite eller ingenting av det han snakka om) :unsure:

    Utklipp fra Roon support:
    Vis vedlegget 893246
    Trur det var snakk om overgang til såkalt Carrier Grade Network Address Translation (CGNAT) hos Bergen fiber. Gir dette meining og kan forklare problemet med «multible NAT»?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Telia, Roon ARC fungerer helt fint her.
    Fikk det ikke til med Telia jeg, men nå har jeg arc med altibox, måtte bare inn på modemet oppgi ip-adresse til rock samt hvilken port som skulle være åpen.
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hos oss fungerer i hvert fall både Nintendo Switch og PS5 (som de klager over).
    Hvordan ser instilling deres ut på modemet?
    Slik må jeg gjøre det på Altibox.
    Screenshot_20230216_073721_Chrome.jpg
     

    GreggeryP

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    27
    Antall liker
    16
    Hos oss fungerer i hvert fall både Nintendo Switch og PS5 (som de klager over).
    Hvordan ser instilling deres ut på modemet?
    Slik må jeg gjøre det på Altibox.
    Vis vedlegget 893270
    Hmmm... fungerer altså ARC med Altibox hos deg? Jo meir eg leser meg opp på dette så virker det som det som det er CGNAT som er problemet. I følge diverse tråder på community.roonlabs.com så fungerer ikkje ARC sammen med CGNAT.

    Support hos Altibox/Bergen Fiber her i Bergen så at "alle" kunder, uavhengig av leverandør, nå er over på CGNAT. Er det Lyse som leverer Altibox hos deg?
     

    GreggeryP

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    27
    Antall liker
    16
    Starte med å legge inn feilmelding


    Fascinerende 🤭 ..men uansett er det vel ihvertfall ikke mangel på ipv6 - selv for altibox? Og Roon ARC kan vel kjøre både ipv4 og ipv6 slik jeg har forstått(?)
    Mulig eg tek feil, men slik eg forstår innleggene på community.roonlabs.com så kan ikkje ARC kjøre på ipv6 (?)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jeg fikk til Roon ARC etter å ha koplet min laptop med Roon Core til min Telenor router med ethernet kabel i stedet for trådløs. Roon i huset virket også med trådløs, men ikke ARC. Så måtte jeg åpne en port i ruteren for Roon ARC. Men det var ikke nok, trådnett var løsningen!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm... fungerer altså ARC med Altibox hos deg? Jo meir eg leser meg opp på dette så virker det som det som det er CGNAT som er problemet. I følge diverse tråder på community.roonlabs.com så fungerer ikkje ARC sammen med CGNAT.

    Support hos Altibox/Bergen Fiber her i Bergen så at "alle" kunder, uavhengig av leverandør, nå er over på CGNAT. Er det Lyse som leverer Altibox hos deg?
    Ja, arc fungerer med Altibox her.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke, alt fungerer her i hvert fall. Sendte mail til Lyse
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kommer til å gå over etter hvert her også, på grunna av mangler av ipv4-adresser.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    "Viser til chat idag og sender som avtalt en e-post til deg.

    Angående CGNAT så er det noe også Lyse kan innføre grunnet mangelen på IPv4 adresser. Dersom det skulle skje med deg så vil du ikke bli varslet, endringen vil bare bli utført.

    Eneste måte å sikre seg for å ikke få CGNAT er å bestille fast ip-adresse, det koster i 89 kr mnd. og etablering på 200 kr. Det er evt. noe du kan vurdere dersom vi innfører CGNAT hos deg.

    Med ønske om en fin dag :)"
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Roon ARC støtter nå Apple CarPlay. Det er supert! Problemet er at eg ikkje klarer å kople ARC til Core.. Håper derfor på gode råd og tips 🤞

    Eg har Altibox heimesentral (FMG-3542) i bromodus framfor router (Archer C5400). NUC med Roon Core kablet til router. Når eg forsøker å kople ARC til Roon Core så kjem det melding at "Roon ARC was unable to securely access your Roon Core" med diagnose data som inneholder "MultipleNatFound". Har hatt kontakt med Bergen Fiber som leverer Altibox, svaret derfra er at mulig løsning er å bestille fast IPv4-adresse. Denne tjenesten koster vist 89,- pr.måned med etableringsgebyr på 299,-.

    Nokon som internett fra Altibox og fått kopla ARC mot Roon Core? Er fast IP-adresse einaste mulighet for å få dette til?
    Løsningen er ikke fast ip. Problemet er gitt: "Dobbel NAT" og dette har ikke noe med fast ip å gjøre. Slå på UPnP/NAT-PMP i routeren din. Nå går jeg utifra at du vet mindre enn du kanskje vet, men sjekk om du faktik er i bromodus. Hva er IP på WAN i ruteren din?
     

    kjetiln

    Fersking
    Ble medlem
    17.03.2009
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Hei, samme problem her. Eidsiva + Altibox. Altiboks ruter i bromudus (betyr at du ikke kan endre noe som helst der). Har Mesh type ORBI: UNpN på, Port forwarding, ingen ting fungerer. Det betyr vel at forespørselen ikke når lokalnettet i det hele tatt. At den stoppes av en brannmur vi ikke kan slå av (rimer dårlig med dok hos Altibox som sier at det deaktiveres) eller dobbelt NAT-ing eller lign. Sette Alitbox boksen som AP er uaktuelt da vi ikke ønsker flere nettverk og dobbelt NAT-ing hjemme. Her skal ORBI styre lokalnettet, ikke Altibox. Hadde vært kjekt å vite hva man kan gjøre og evt hva man må gjøre. Kan selvsagt leve med fast IP om det løser problemet. Har ikke problemer med aksess fra noe annet enn Roon ARC. Plex ++ kjører uten problemer utover at Plex rapporter at koblingen ikke er direkte.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Hadde vært kjekt å vite hva man kan gjøre og evt hva man må gjøre.
    Om årsaken skyldes CGNAT (dobbel NAT) i nettet til Altibox kommer man ikke rundt problemt slik som ACR er implementert. Flere har jo vært kritisk til måten Roon har gjort dette så hendvendelser til dem er eneste måten komme rundt problemet inntil alle ISP går IP6.
     

    GreggeryP

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    27
    Antall liker
    16
    Løsningen er ikke fast ip. Problemet er gitt: "Dobbel NAT" og dette har ikke noe med fast ip å gjøre. Slå på UPnP/NAT-PMP i routeren din. Nå går jeg utifra at du vet mindre enn du kanskje vet, men sjekk om du faktik er i bromodus. Hva er IP på WAN i ruteren din?
    Eg kan nok enda mindre om dette enn det du går utifra :). Men etter nokre timer med googling og eit par telefoner så er nok svaret at Altibox / Bergen Fiber har gått over til CG-NAT. Roon ARC fungerer ikkje med CG-NAT. Når det er sagt så jobber Roon med å gjøre ARC kompatibel med ipv6, som vist nok skal hjelpe.

    2023-02-16_17-03-52.jpg

    Fikk forresten Bergen Fiber til å gi meg fast ipv4 i ein prøveperiode for å teste. Da funka det plug-and-play, ARC kopla seg enkelt mot Core via UPnP.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nma

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det 89,- pr. mnd. pr. fast-ip-adresse?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Sånn til info for å unngå misforståelser her.. Roon ARC krever ikke at du har fast ip fra ISP. Fast IP er bare en slaskete måte for ISPer med CG-NAT å få deg til å betale for å bli puttet over i en annen pool av adresser som faktisk er nåbare på nett. Det finnes også ISPer som flytter deg ut av CG-NAT på forespørsel uten at du må legges over til fast IP, men også tilfeller der man må over på bedriftsabbonnement for å ikke bli CG-NATet. Det har nok mest med hvor god tilgang den aktuelle ISPen har på IPv4 adresser.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    805
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Roon krever minimalt med datakunnskaper ja 😅
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Sånn til info for å unngå misforståelser her.. Roon ARC krever ikke at du har fast ip fra ISP. Fast IP er bare en slaskete måte for ISPer med CG-NAT å få deg til å betale for å bli puttet over i en annen pool av adresser som faktisk er nåbare på nett. Det finnes også ISPer som flytter deg ut av CG-NAT på forespørsel uten at du må legges over til fast IP, men også tilfeller der man må over på bedriftsabbonnement for å ikke bli CG-NATet. Det har nok mest med hvor god tilgang den aktuelle ISPen har på IPv4 adresser.
    Dette er et godt poeng. Men hva sier vilkårene til Altibox m.fl.?

    Et stort antall brukere er jo vant med tilgang til sine NAS servere med dynamisk DNS så dette er funksjonalitet som mange i dag anser som standard når de velger ISP. Dersom det ikke fremkommer spesefikt i vilkårene at redusert funksjonalitet som CGNAT gir må aksepteres burde man ha en god sak om support argumenterer for å selge deg fast IP.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var ikke klar over at de har innført dette på Vestlandet. Jeg hadde merket dette ganske kjapt og det ser ut som det ikke har skjedd med meg enda. Men om ganske kort tid vil det meste støtte ipv6 uansett får vi håpe. Da blir det jo takk og farvel til NAT-problematikken for evig og alltid👍

    Eg kan nok enda mindre om dette enn det du går utifra :). Men etter nokre timer med googling og eit par telefoner så er nok svaret at Altibox / Bergen Fiber har gått over til CG-NAT. Roon ARC fungerer ikkje med CG-NAT. Når det er sagt så jobber Roon med å gjøre ARC kompatibel med ipv6, som vist nok skal hjelpe.

    Vis vedlegget 893386

    Fikk forresten Bergen Fiber til å gi meg fast ipv4 i ein prøveperiode for å teste. Da funka det plug-and-play, ARC kopla seg enkelt mot Core via UPnP.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var ikke klar over at de har innført dette på Vestlandet. Jeg hadde merket dette ganske kjapt og det ser ut som det ikke har skjedd med meg enda. Men om ganske kort tid vil det meste støtte ipv6 uansett får vi håpe. Da blir det jo takk og farvel til NAT-problematikken for evig og alltid👍
    IPv6 har vært på vei inn i nesten 20 år, så jeg ville ikke holdt pusten :p
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn