Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har trådløst bredbånd fra Telenor med en antenne med tilhørende innmat ute på veggen, og trolig derfor ruter på ruter. Inne i huset har jeg en Netgear Orbi, der jeg har forsøkt å slå hull i brannmuren. Men det er mulig Telenor har noe i tillegg der ute på veggen, som jeg ikke rår med ...

    ARC virker slik at telefonen spiller fra Roon så lenge jeg er hjemme, men ikke borte. Og det er liksom hele vitsen.
    Du kan sette Orbi som bridge, så slipper du ruter på ruter (egentlig NAT på NAT som er en fryktelig løsning).
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    I dag hadde min Room også slått seg av, helt av seg selv. Dette problemet hadde jeg ikke før v2.0
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    Plutselig virket Roon med ARC både på lokalnettet og ute i den store verden! Storfornøyd, uten å vite hva som gjorde at det løsnet.

    Men i dag oppdaterte både Roon og ARC seg, og nå virker det bare innen husets fire vegger. Ikke greit å forstå ...
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Plutselig virket Roon med ARC både på lokalnettet og ute i den store verden! Storfornøyd, uten å vite hva som gjorde at det løsnet.

    Men i dag oppdaterte både Roon og ARC seg, og nå virker det bare innen husets fire vegger. Ikke greit å forstå ...
    Det er ikke alt man skal forstå... (y)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tja, kjenner jeg blir litt mørkredd av ARC egentlig. Kanskje jeg ikke burde vite om slikt.
    Dette er et forsøk på å snike seg inn på PCen som kjører ARC, men heldigvis har brannmuren stoppet forsøket. Og forsøket kommer fra Russland

    1667202607906.png
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    Din port 55000 (som er default for Roon arc) er ihvertfall stengt.
    Min Roon sier at den vil ha 55002 som lytteport.
    Et annet hint som jeg ikke har forfulgt er å sette ruteren i autoconfig. Kanskje det er der det står?
    Men så leser jeg med gru (GRU eller KGB?) om ynot som ble forsøkt hakket fra Russland gjennom ARC. Kanskje bare gi det opp?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er nok så enkelt at de har gjort en portscan (tipper jeg, uten å ha sjekket logger eller om jeg har logger på evt portscan) og prøvd seg på åpningen jeg har i brannmuren for å se hva som er på innsiden av nettverket mitt.

    wget er en kommando for å laste ned en webside.
    chmod er en kommando for å endre rettigheter i *nix (linux, unix, bds). Siden den åpningen er mot en Windows så blir det ikke spesielt relevant med den type kommandoer.

    Hvilke port du velger/har valgt er ikke så farlig fra ett sikkerhetsperspektiv, det er bare en port.

    For min del så er dette de prøvde å spre:
    og forsøket kom fra en IP-adresse registrert i Russland.

    Hadde alle hatt gode logger fra sin ruter/brannmur så hadde alle hatt ett mye høyere "noia-niva".
    Ignorance is bliss :D

    Alle blir utsatt for (enkle) forsøk hver enste dag
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spiller musikk på roon, men får meldingen "kan ikke koble til roon-søk"....
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Søker funksjonen i Roon fungerer utmerket.
    Derimot fungerer ikke den i ARC, får melding om nettverksproblemer. Ser ut som om den muligheten er tatt bort i Roon.
    Har avinstallert appen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Søker funksjonen i Roon fungerer utmerket.
    Derimot fungerer ikke den i ARC, får melding om nettverksproblemer. Ser ut som om den muligheten er tatt bort i Roon.
    Har avinstallert appen.
    Måtte restarte room på nytt, da virket det.
    Søkefunksjonen med roon-arc fungerer uten problemer hos meg.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    Nå har jeg fått til Roon ARC ved å gi min RoonCorePC fast IP-adresse. Det er en jobbPC som jeg drar litt rundt på. Ikke den beste i verden, men god nok til digitale ting :) . De analoge ting tar alle mine Squeezeboxes og Transportere seg av. Tror egentlig ikke det kan bli bedre. Nå må jeg finne ut hvordan jeg får de bitperfekte små lydene ut av ARC på iPhone. Jeg har en Dragonfly Cobolt som må holde.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei,jeg har byttet ut pcn med en nucleus,da jeg hadde pc som core kunne jeg lett styre volum på min tlf samt når jeg trykket på play i roon appen på min tlf så overstyrte den min forsterker fra tv til roon.
    Etter jeg fikk nucleus i hus er tlf appen "død" på forsterker mtp volumstyring og overstyring...har sett på innstillinger å finner ikke noe,noe tips?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    RoonOS build 254 production

    • Updated Linux kernel
    • Updated exFAT and NTFS driver
    • Support for UEFI added
    • Updated mechanism to switch between Roon branches
    • Corrected intermittent issues with CD ripping feature
    • Fixed several issues which caused the Reinstall command to fail
    • Several minor bugfixes and stability improvements
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei,jeg har byttet ut pcn med en nucleus,da jeg hadde pc som core kunne jeg lett styre volum på min tlf samt når jeg trykket på play i roon appen på min tlf så overstyrte den min forsterker fra tv til roon.
    Etter jeg fikk nucleus i hus er tlf appen "død" på forsterker mtp volumstyring og overstyring...har sett på innstillinger å finner ikke noe,noe tips?
    Skjermbilde 2022-11-11 kl. 08.47.45.png


    Du kan også se på lydenheter, hvilken brukte du før og hvilken bruker du nå ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du kan prøve å koble opp til Roon via en PC/mac - bare for å få justert dette.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker ARC såpass lite at jeg valgte å lukke porten jeg måtte åpne for å få det til å funke. ARC funker fortsatt, så kanskje det er noe nytt i måten de har løst det på?
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Bruker ARC under oppussing rund huset, sømmeløst overgang mellom wifi og 4G uten et eneste hikk.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    nye priser fra nyttår, feks livstid stiger med 130 $ ser jeg.


     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    nye priser fra nyttår, feks livstid stiger med 130 $ ser jeg.


    De begynner å ta deg veldig godt betalt for noe som er gratis fra andre leverandører/produsenter 🤔
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    LMS har det aller meste

    Uansett så er det lurt å spørre seg selv om hva slags funksjonalitet som er viktig for deg og velge produkt ut fra det.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    LMS har mange begrensninger, og kan ikke måle seg på brukegrenesnitt. Det ble jo ditchet av logitech for mange år siden.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvilke begrensinger da? LMS har kjærkommen funksjonalitet som ikke Roon har også.
    Mange liker brukergrensesnittet (ofte subjektiv vurdering) veldig bra og LMS oppdateres veldig ofte.
    Lydmessig er de selvsagt like.
    LMS har begrenset med support riktignok og det kan ta noe tid å sette ting opp med plugins og slikt slik en selv vil.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvilke andre produsenter har hva Roon leverer ?
    Tenker da på bruk hjemme. Man må jo uansett kjøpe en streamer, feks Bluesound Node, Lumin, Hifi Rose. Da kan man jo benytte tilhørende app til å streame musikkbibliotek med lokale filer og det som finnes av streamingtjenester.

    Man kan også gjøre det enda billigere ved å kjøre Plex med avspilling via Chromecast/AirPlay.

    Eller har jeg misforstått noe?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tenker da på bruk hjemme. Man må jo uansett kjøpe en streamer, feks Bluesound Node, Lumin, Hifi Rose. Da kan man jo benytte tilhørende app til å streame musikkbibliotek med lokale filer og det som finnes av streamingtjenester.

    Man kan også gjøre det enda billigere ved å kjøre Plex med avspilling via Chromecast/AirPlay.

    Eller har jeg misforstått noe?
    Selvsagt kan man bruke streamer sin software for å bruke streamingtjenester eller avspilling av lokale filer, men disse er ikke helt samme kaliber rundt grensesnitt, metadata og ikke minst forslag til ny musikk.
     

    REman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2013
    Innlegg
    78
    Antall liker
    49
    Pris vs nytteverdi må selvsagt hver enkelt vurdere. For meg er Roon en no-brainer, og jeg trengte ikke lang tid på å bestemme meg for livstids-abo. Har også hatt (og har) my SB-utstyr. Det som andre ikke kan matche, er et supert grensesnitt, bra metadata og sømløs integrasjon mellom lokale filer og streamingtjenester. Og så kan man skifte utstyr/streamer uten å måtte skifte app/grensesnitt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Selvsagt kan man bruke streamer sin software for å bruke streamingtjenester eller avspilling av lokale filer, men disse er ikke helt samme kaliber rundt grensesnitt, metadata og ikke minst forslag til ny musikk.
    Pris vs nytteverdi må selvsagt hver enkelt vurdere. For meg er Roon en no-brainer, og jeg trengte ikke lang tid på å bestemme meg for livstids-abo. Har også hatt (og har) my SB-utstyr. Det som andre ikke kan matche, er et supert grensesnitt, bra metadata og sømløs integrasjon mellom lokale filer og streamingtjenester. Og så kan man skifte utstyr/streamer uten å måtte skifte app/grensesnitt.
    Ja for dere som har livstidsabonnement som sikkert ble kjøpt i starten når det var "billig" så er det sikkert gull (y)
    Tenkte mer på at de som betaler månedlig nå skal betale nesten 200kr hver eneste måned for å kunne bruke en app med et annet grensesnitt og bedre albuminfo. På forslag til ny musikk jeg kanskje liker er Spotify veldig god, og siden jeg er veldig allsidig i sjangre på mitt lokale musikkbibliotek (og spillelister på streaming) så er jeg usikker på hvordan Roon skal gi meg enda bedre forslag. Men ser helt klart fordelen som REman nevner med å kunne bruke samme app selv om man bytter streamer (y) Så er det bare opp til hver enkelt hvor mye penger man vil bruke på å ha den muligheten.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    Darko kom akkurat med en hyllest, men da spesielt rettet mot 10 år gammel touch.
    Hei, kan du lenke til denne hyllesten?
    Hilsen en med nesten alle Squeezebokser i bruk: to Tranportere, mange Touch, en Classic og to Duet!

    P.S er det denne
    ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn