Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.432
    Antall liker
    35.227
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    I dag så opplever jeg at roon stopper og avslutter seg selv når jeg skal velge ny musikk. Er det noen flere som har det problemet - eller vet hvorfor?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    I dag så opplever jeg at roon stopper og avslutter seg selv når jeg skal velge ny musikk. Er det noen flere som har det problemet - eller vet hvorfor?
    Roon Remote eller Roon Core ?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    ENDELIG!

    Med dette er det endelig mulig å aktivere Tidal igjen i Roon, men kun for å fylle hull i Qobuz og uten å måtte tenke på at søpleformatet til Tidal velges foran en Qobuz CD-kvalitet versjon.

    Screenshot 2022-07-22 180451.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Dere må slutte med disse oppgraderingene folkens…
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Jag lar andre slite og være prøvekaniner til bugs og annet herk er luket ut, Roon funker greit slik jeg har det. En periode var søkefunksjonen helt ødelagt og det slapp jeg unna.
    Veldig dårlig tegn at sofwware må oppdateres så ofte, det betyr at releasene er uferdige, tyder mer på brannslukking enn utvikling
    0CABB4F7-E753-4842-8584-87CBF39F75C4.png
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ehh, jeg tar aktiv utvikling over dødt produkt any day. Få software releaser for kompliserte produkter som Roon betyr vanligvis bare lav prioritet og lite utviklingsressurser, ikke høy kodekvalitet og god testing. Jeg er imidlertid enig i at det er en uting om GUIet stadig endres på eller at ny funksjonalitet utenfor kjernefunksjonaliteten til produktet introduseres uten at grunnleggende feil fikses, noe som man jo ser i en del produkter, og av og til i Roon også.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.709
    Antall liker
    7.814
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Et par spørsmål til Roon-ekspertisen

    Er Roon mest tiltenkt de som vil ha alt av streamingtjenester og lokale filer i én app, og samtidig ha forutsigbarheten i at alt ser likt ut selv om man skulle bytte streamer? Eller har Roon også som mål å gi bedre lydkvalitet enn avspilling via streamingprodusentens egen app?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er Roon mest tiltenkt de som vil ha alt av streamingtjenester og lokale filer i én app, og samtidig ha forutsigbarheten i at alt ser likt ut selv om man skulle bytte streamer? Eller har Roon også som mål å gi bedre lydkvalitet enn avspilling via streamingprodusentens egen app?
    Nei, veldig mange Roon brukere har kun lokalt innhold og ingen streamingtjenester - andre igjen har bare streaming tjeneste og ingen lokalt innhold. For min del så er genialiteten all metadata og kobling mellom lokalt innhold og streaming tjenestene. Får fantastisk mange gode forslag jeg ellers aldri ville drømt om å høre på via Roon Radio (spill et album, eller et spor og få forslag fra Roon automatisk etterpå). Selvsagt Roon Radio bygger på AI, men krever at man gir tilbakemeldinger underveis for å bli optimal. Den blir for min del bare bedre og bedre (har brukt den i noen år nå).
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Er Roon mest tiltenkt de som vil ha alt av streamingtjenester og lokale filer i én app, og samtidig ha forutsigbarheten i at alt ser likt ut selv om man skulle bytte streamer? Eller har Roon også som mål å gi bedre lydkvalitet enn avspilling via streamingprodusentens egen app?
    Det er mange grunner til å kjøre Roon. For min del handler det primært om tre ting:
    - Roon viser mye mer metadata slik som artistbiografi, albuminfo osv enn de dedikerte appene. Det blir litt som å ha CD-coveret på det du hører på. Metadataene knyttes sammen uavhengig av kilde slik at du kan gå på musikkmessige "reiser".
    - En enhetlig og velfungerende måte å streame via Hi-Fi anlegget
    - Sørge for at de digitale filene avspilles på riktig vis med tanke på lydprosessering uavhengig av plattform. Her stoler jeg ikke på streamingtjenestenes apper i det hele tatt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.709
    Antall liker
    7.814
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Takk for svar @TGB og @marsboer, da er jeg litt klokere (y)

    Hvis man isolert sett ser på avspilling av lokale filer og lydkvalitet. Det finnes jo hundrevis av godkjente "RoonEndpoint-enheter" og synes nesten det høres for godt ut til å være sant at Roon har klart å lage software som gjør at produkter fra Bluesound, Lumin, Aurender, Melco, Auralic etc låter vesentlig bedre enn via produsentenes egen software? Er jo supert hvis det stemmer, men i så fall burde produsentene få byttet ut en del ansatte så de selv klarer å levere den lydkvaliteten som egentlig bor i produktene sine :unsure:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ingen som sier at å kjøre en streamer som Roon Ready endpoint gir bedre kvalitet. Fordelen med Roon Ready er at man får samme kvalitet som man får ved å streame via inkludert software i streamingboksen, samt man så lenge den er Roon Ready ikke trenger å bekymre seg for at produsent går over til å fokusere på nyere modeller. Vanligvis er app'er laget av produsenter for streamingboksene svært lite brukervennlig, og vedlikehold stopper veldig fort opp når nye modeller dukker opp. Ikke minst, man får samme grensesnitt uansett hardware (så lenge hardware er Roon Ready).

    Synkronisering av avspilling mellom flere rom er også et sted Roon skinner.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.709
    Antall liker
    7.814
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Påstår Roon at det blir bedre lydkvalitet da?
    Mulig jeg har misforstått, men har fått inntrykk av at de som har gått over til Roon snakker om stort hopp i lydkvalitet.

    Roon reklamerer også på siden sin med at de gir "Highest audio quality", og i det tolket jeg det som at det er noe å hente ift lydkvaliteten man allerede har. Sier man feks at man "skal gi den beste kundeopplevelsen", så holder det ikke at man egentlig mener man ikke skal være noe dårligere enn andre. Jeg har i alle fall tenkt at Roon gir økt lydkvalitet ved å omgå unødvendig software i streamerne slik at man har en så rett linje som mulig fra stream til DAC. Men som sagt, jeg er ingen ekspert på Roon - derfor jeg ville høre med dere som har brukererfaringen (y)

    1659339326601.png
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Mulig jeg har misforstått, men har fått inntrykk av at de som har gått over til Roon snakker om stort hopp i lydkvalitet.

    Roon reklamerer også på siden sin med at de gir "Highest audio quality", og i det tolket jeg det som at det er noe å hente ift lydkvaliteten man allerede har. Sier man feks at man "skal gi den beste kundeopplevelsen", så holder det ikke at man egentlig mener man ikke skal være noe dårligere enn andre. Jeg har i alle fall tenkt at Roon gir økt lydkvalitet ved å omgå unødvendig software i streamerne slik at man har en så rett linje som mulig fra stream til DAC. Men som sagt, jeg er ingen ekspert på Roon - derfor jeg ville høre med dere som har brukererfaringen (y)

    Vis vedlegget 837773
    Det er en del folk som hører forskjell på strømkabler også ;)


    «Highest audio quality» kan tolkes på mange vis, men jeg har ikke forstått det som at Roon hevder å forbedre noe, bare overføre uten tap. Så kan det jo hende at ikke alle streamingløsninger klarer å overføre uten tap, som feks AirPlay og blåtann
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Dersom du tenker ren avspillingskvalitet så er det ingen grunn til at Roon skulle låte bedre enn andre lydkvalitetsfokuserte løsninger som også klarer å levere bits helskinnet til DAC. Roon har imidlertid en god del DSP funksjonalitet som du kanskje eller kanskje ikke har bruk for. Dersom du tar den biten i bruk så blir Roon straks ganske mye mer fleksibel enn andre løsninger, spesielt med tanke på at prosesseringen skjer på serveren og at man derfor kan få DSP prosessert lyd ut på slappe endepunkter som ikke trenger å gjøre annet enn å videresende lydstrømmen til DAC.

    Dersom lydkvalitet er den eneste faktoren er det etter min erfaring ingen grunn til å ta i bruk Roon kontra en annen egnet avspillingsløsning.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er storfornøyd med Roon - både metadata og nødvendigheten av EQ gjør at den passer perfekt for meg.
     

    torhv

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    14
    Antall liker
    6
    Beste måte å downsample 192/24 på i roon ? Har roon rock -> Rpi4 ->usb til BorderP Dac som ikke støtter 192/24. Har prøvd å justere ned på settings til dac, men det er ikke mulig (den er heller ikkje gjenkjent). Ønsker meg en setting som kun downsampler hvis > 192/24.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.432
    Antall liker
    35.227
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    for en uke siden laste jeg ned Roon ARC i både ipaden og iphone så nå har jeg problemer hver eneste dag for å finne Nucleus når jeg er hjemme. Det kan ta timer og nesten aldri i begge enheter ( iPad + iphone) . Hva er det som skjer ? Har fjernet flere ganger appen og laste den igjen men dette hjelper ikke. Har ukoblet ( med knapp og strømkabel ) selv Nucleus, hjelper ikke heller.
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    228
    Antall liker
    261
    Sted
    Minhus
    for en uke siden laste jeg ned Roon ARC i både ipaden og iphone så nå har jeg problemer hver eneste dag for å finne Nucleus når jeg er hjemme. Det kan ta timer og nesten aldri i begge enheter ( iPad + iphone) . Hva er det som skjer ? Har fjernet flere ganger appen og laste den igjen men dette hjelper ikke. Har ukoblet ( med knapp og strømkabel ) selv Nucleus, hjelper ikke heller.
    Kjører du ARC client hjemme i stede for Roon Remote?
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Kjører du ARC client hjemme i stede for Roon Remote?
    Nei, jeg bruker ARC bare i bilen men nå har jeg fjerne appen siden jeg har så mange problemer med Roon remote . Umulig å,koblere nå for,tiden. Jeg må koble av og på 2-3 ganger selv Nucleus så kobleres de , heller det blir umulig. Irriterende. Forsette det sånn noen dager til selger jeg Nucleus
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.264
    Antall liker
    6.402
    Sted
    Under stjernene
    Nucleus+ funger fint oppe i gokk😉
    Bruker ARC på hytta.
    Fikk problemer som du prater om tidligere når mobiltelefonen brukte VPN.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Nucleus+ funger fint oppe i gokk😉
    Bruker ARC på hytta.
    Fikk problemer som du prater om tidligere når mobiltelefonen brukte VPN.
    Der kan det ligge problemet. Jeg har i både iphone og ipaden VPN kontakt med Madrid, slik at jeg kan se premier league +champions league nesten gratis . Men dette har jeg hatt iflere måneder uten problemer , bare etter nedlasting av Roon ARC begynte problemene. Merkelig
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det er mulig at discovery mekanismen i Roon er endret for å ta høyde for ARC. Uansett så er de fleste VPN løsninger for telefoner inkompatible med aksess til lokale tjenester fordi de av sikkerhetsmessige årsaker sperrer all trafikk som ikke går via VPN tunellen, så det at det evt har fungert til nå er mere flaks eller et sikkerhetshull i VPN-klienten enn funksjonalitet. Her hjemme har Roon aldri fungert om jeg har utgående VPN aktivert på telefonen (som er som forventet).
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    805
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Fikk endelig svar fra Roon: de har sluttet med teknisk support på e-post.
     
    • Trist
    Reaksjoner: HoJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn