Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Når jeg brukte Roon så var core på en nas fra asustor og videre til en roon ready avspiller.
    Ca 20000 sanger, aldri hikke eller andre problemer.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For at Roon (og PC ) skal få tilgang til filene på USB diskkoblet til Asus ruteren min må jeg sette «Allow guest login” ON under settings -usb,. Hvis ikke kan jeg ikke åpne filer under file Explorer , og Roon sier unavaibable disk. Litt rart siden jeg er eneste bruker og Administrator
    Når du kobler til nettverks deling fra Roon så kan du definere brukernavn/passord. Roon har ikke tilgang til din login til router's disk fra windows (eller andre OS). Du kan komme rundt "problemet" med å mappe den delte disken fra Asus i Windows (eller macOS/Linux); og bruke den lokale "stasjonen" på OS i Roon.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Takk ,men jeg aner da ikke hvilket brukernavn og passord det er snakk om,har ikke engang brukernevn/npassordet i hodet for PC etter at jeg begynte med fingeravtrykk og PIN.
    Er det nettverkspassord, PC passord eller Ruter login?

    Gav opp å bruke diskmapping, da X: mapping svikter etter neste PC restart og må mappe på nytt, og da kjenner ikke Roon( eller Jriver) seg igjen.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Det har oppstått et problem:
    Tidligere kunne jeg bruke både iPhone12Pro og en noe eldre iPad til Roon Remote. Nå er det bare iPad som klarer å kople seg til min Roon server, en laptop jobb-PC.

    Jeg bruker derfor bare iPad, og problemet er løst. Men forstår ikke hva som kunne ha endret seg. Noen andre med god/dårlig erfaring?
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det har oppstått et problem:
    Tidligere kunne jeg bruke både iPhone12Pro og en noe eldre iPad til Roon Remote. Nå er det bare iPad som klarer å kople seg til min Roon server, en laptop jobb-PC.

    Jeg bruker derfor bare iPad, og problemet er løst. Men forstår ikke hva som kunne ha endret seg. Noen andre med god/dårlig erfaring?
    Fungerer uansett hva jeg bruker her (både iPhone og iPad). Har ikke lengre noen iPad selv, men testet med flere modeller. Bruker akkurat nå iPhone 11 Pro Max, også testet med flere andre iPhone modeller nylig med siste utgave av iOS.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Er du på riktig nett? 2.4G 5G? Prøvd med omstart. En gang måtte jeg omstarte Ruteren da jeg ikke fikk kontakt med en enhet. Det løste problemet
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er du på riktig nett? 2.4G 5G? Prøvd med omstart. En gang måtte jeg omstarte Ruteren da jeg ikke fikk kontakt med en enhet. Det løste problemet
    Generelt sett en god måte å løse problem med lokalt nettverk. Man kan også dra dette enda lengre ved å slå av alle enheter koblet til nettverket og starte opp en og en (etter router, ta Roon core og deretter Roon remote-enhet).
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Takk for svar! Jeg skal passe godt på å holde meg unns 5GHz, og deretter restarte i tur og orden som TGB skriver. Men nå er det en jobb-innspurt på gang !
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har selv aldri tidligere hatt problem med 5GHz wifi sammen med Roon.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    2.4/5ghz har ikke noe med roon å gjøre(den vet ikke hva slags type nett den er på). Men vært borti at noen rutere kan rote litt når en komponent er på 2.4 og en annen 5, og disse skal snakke med hverandre... Selv bruker jeg 2.4 mest for best stabilitet og kompatibilitet. Rekkevidden er også endel bedre på 2.4 som oftest. Men har noe på 5ghz også.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Prøver å finne ut hvordan man kan få Roon til å konvertere slik at 16 bits filer spilles med 24 bit?? Finner mye om 24 til 16. men ikke noe metode for 26 til 24. Ønsler dette for å ha lavere støygulv( ikke at jeg hører noe støy på -96db da , men allikavæl)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    DSP-> Sample Rate Converter -> velg ønskede innstillinger -> Enable
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Takk, menser ikke noe valg for å tvinge bitlengde fra 16 til 24 der, kanskje menyen erdynamisk dvs avhengig av endpoint man er på
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.555
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg lagt til noen (liker) nye artister i qobuz, hvordan kan jeg se disse i roon - helst først..
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg lagt til noen (liker) nye artister i qobuz, hvordan kan jeg se disse i roon - helst først..
    Skjermbilde 2021-07-29 kl. 01.16.16.png


    Bruke ikke denne funksjonaliteten selv, tar også litt tid før favorittartister synkroniseres.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.555
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Den er grei, men det kommer opp i tilfeldig rekkefølge.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.555
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tilfeldig rekkefølge tviler jeg sterkt på... sjekk med Roon support.
    Mulig det er en eller annen form for rekkefølge, men jeg knekker i hvert fall ikke koden.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Jeg bruker en stasjonær PC i ett annet rom som (Roon core)
    Kom hjem fra ferie for noen dager siden, kom meg da inn på Roon men så at det var noen oppdateringer som hadde kommet.
    Trykket på oppdatering og oppdaget også at jeg måtte logge inn på min Tidal konto.
    Siden har jeg ikke kommet inn på Roon igjen.
    Har prøvd og laste ned både Roon og Tidal på nytt , samt prøvd og slå av brannmur i Windows, så det ikke var noe tull der.
    Setter pris på innspill da musikk abstinensene er store etter ferien😬😬
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har i det siste 2 ukene opplev noe irriterende og uforståelig. Når jeg åpner Roon og etterpå biblioteket, jeg har mellon 10-15 flere album som jeg aldri har overfør til biblioteket , og dette har skjed 4 -5 ganger allerede bare i det siste 10-12 dager. da må jeg peke på enkelte og redigere ——> slette en etter den andre.
    har noen av dere peiling hva f..n er det ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Aldri vært borti, kontakt Roon support.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Hei har blitt nysgjerrig på Roon. Er det slik at man må ha pc/Mac gående for å kjøre Roon core ? Jeg bruker idag auralic aries som streamer .
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Hei har blitt nysgjerrig på Roon. Er det slik at man må ha pc/Mac gående for å kjøre Roon core ? Jeg bruker idag auralic aries som streamer .
    Det er flere muligheter, men ja… en eller annen form for hardware må kjøre roon core… det er ganske fleksibelt…. Man kan bruke pc, mac, eller linux, eventuelt kjøpe Roons egen hardware Nucleus.

    Man kan også laste ned en optimalisert Linux/Core versjon (Rock) og lage en slags Nucleus av en Intel NUC minipc.

     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Jeg har nylig installert R.O.C.K på en NUC. Anbefales sterkt som core, kan gjemmes bort hvor som helst i heimen (men må kobles til Ethernet, så i nærheten av router er en fordel). Støyer minimalt og nett liten boks ifht en større pc/laptop. Kan koble til ekstern harddisk med musikk via USB port.
    Remote på Ipad.
    Streamer foreløpig til Chromecast Audio, det funker overraskende greit. Er semi-gapless. (kan noen ganger høre ett litt knepp/rykk når det skiftes spor på plater der det egentlig går sømløst på fysisk format). Har nå gått til innkjøp av en Raspberry Pi som jeg skal sette opp som endpoint.
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Er det da slik at Roon core er et eget oprativ program og kan kun brukes til dette ( les PC-en kan ikke brukes til noe annet )?
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Er det da slik at Roon core er et eget oprativ program og kan kun brukes til dette ( les PC-en kan ikke brukes til noe annet )?
    Nei Roon Core er et program som kjører på et operativsystem.
    Jeg bruker foreløpig (2år) en i7 laptop med Windows. Der kjører Roon Core som et av mange programmer, og laptop’en bruker jeg til mange andre formål samtidig. Det fungerer fint.

    Da står laptop’en og går det meste av døgnet/året, så jeg tenker fortsatt på å sette opp en Intel NUC med rock (Roon Core + en optimalisert Linux kjerne).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Roon kjører i bakgrunnen og du kan bruke PC til alt mulig annet samtidig, eller bare la den stå på. Roon er som en app på PC , men bruker nok mer kraft enn Word. Jeg har Roon på en 4 år gammel Laptop. Jeg starter Roon på PC 5 min før jeg vil høre musikk, den kan bruke 2 min på sjekke alle musikkfiler og sånn. Styrer alt deretter fra Roon remote på iPad
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    For meg så er Roon ustabil, da nettet blir ustabilt og spinner. Noe missfornøyd med det. Lyden er det ikke noe å si på! Men det er ikke noe som slår Spotify til bilbruk da det kan kjøres offline. Plattformen og brukergrensesnittet er suverent best!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte meg en bra Router Asus ac88u , da forsvant alle slike problemer . Har kablet til streamer men Roon på PC på WI-FI
    Med den gamle Get routeren hang det seg spesielt mot Roon Remote kontrollen på iPad.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt tidligere, Roon Core kan kjøres på de aller fleste OS som eksisterer (Windows, macOS, Linux eller t.o.m. Roon sitt eget OS, Roon ROCK). Anbefales å kjøre på egen boks (Intel NUC eller Nucleus) - begge disse kjører en variant av Roon sitt eget Linux baserte OS, Roon ROCK - Nucleus har litt flere muligheter for automatisering. Legg musikken på intern SSD disk på boksen som kjører Roon ROCK for best brukeropplevelse.

    Merk at NUC11 ikke er støttet av Roon ROCK ennå, så kjøp NUC8 eller NUC10 om du vile slippe problem. Nucleus er bare i praksis en NUC med fancy vifteløst kabinett - og er etter mitt syn ikke verdt pengene med mindre man skal koble DAC direkte på Roon Core via USB og dermed ha boksen med Rock Core i lytterommet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Endelig , fant ut hvordan øke bits i Roon . ved å velge DSP og upsampling, og velg upsampling fra 44.1 til 88.2 blir det automatisk økning i bit fra 16 til 24…

    C085DB6A-7F79-44C2-A30C-18824F9CD462.png


    Hvorfor gjøre dette?
    Jo fordi flere bit senker støygulvet fra DAC , og dobbel sampling flytter digitalfilter laaangt over det hørbare området. Prøv og se hva dere syns…
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.555
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Roon krever også veldig lite maskinkraft. Jeg gikk over til qobuz (fra tidal) - og merket at musikken stoppet opp "hele tiden" på grunn av for treg pc. Valget stod da mellom å kjøpe tre nye laptoper (et til hvert anlegg) eller etter testing betale for roon, som virker perfekt på min nå snart elleve år gamle laptop. Når en får dsp med på kjøpet så var svaret enkelt...
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt tidligere, Roon Core kan kjøres på de aller fleste OS som eksisterer (Windows, macOS, Linux eller t.o.m. Roon sitt eget OS, Roon ROCK). Anbefales å kjøre på egen boks (Intel NUC eller Nucleus) - begge disse kjører en variant av Roon sitt eget Linux baserte OS, Roon ROCK - Nucleus har litt flere muligheter for automatisering. Legg musikken på intern SSD disk på boksen som kjører Roon ROCK for best brukeropplevelse.

    Merk at NUC11 ikke er støttet av Roon ROCK ennå, så kjøp NUC8 eller NUC10 om du vile slippe problem. Nucleus er bare i praksis en NUC med fancy vifteløst kabinett - og er etter mitt syn ikke verdt pengene med mindre man skal koble DAC direkte på Roon Core via USB og dermed ha boksen med Rock Core i lytterommet.
    Har skjønt såpass at man må ha pc/ Mac for roon core og laste ned roon remote på iPad men jeg bruker idag auralic aries som er roon ready . Hvor kommer denne inn i bilde ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Auralic Aries vil fungere som Roon Ready endpoint. Om du kobler den til nettverket og Roon Core (samme hva den kjører på); så vil Roon Core spille av på Auralic'en din via nettverk. Som er den ultimate måten å bruke Roon på.

    Skjermbilde 2021-08-23 kl. 22.19.05.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har har f#en meg ikke bedt om noen oppdatering!. Skyr unna alle oppdateringer så lenge noe funker!!
    1629819097688.png


    falsk alarm serdet ut til , jeg takker nei som vanlig denne gangen også

    1629819206905.png


    Holder meg til denne ,noen som har erfaringer med oppdateringen leser at mange har bugs nå...
    Jeg har 0 problemer med å være på denne
    1629819387853.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn