Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Har både kjørt Roon mot NAS og kjørt Roon NAS :eek:
    Tror ikke min NAS er kraftig nok til å kjøre , så det blir å teste med Macen for nå; men alle sangene ligger jo på NAS, så en kobling må det jo være ... :) Skal se litt etter løsninger for å koble til mitt eksisterende system, men tror ikke det er superenkelt ... Streamer, reklokker og dac henger sammen som én enhet, og streamer er ikke kraftig nok til å være en Roon-server også ...
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Har både kjørt Roon mot NAS og kjørt Roon NAS :eek:
    Tror ikke min NAS er kraftig nok til å kjøre , så det blir å teste med Macen for nå; men alle sangene ligger jo på NAS, så en kobling må det jo være ... :) Skal se litt etter løsninger for å koble til mitt eksisterende system, men tror ikke det er superenkelt ... Streamer, reklokker og dac henger sammen som én enhet, og streamer er ikke kraftig nok til å være en Roon-server også ...
    For de som eventuelt måtte lure; har skjønt mer av oppsettet til Roon nå, og fått det til å funke fint på det systemet jeg allerede har. Synes Roon har noen fine funksjoner, og artig å lese litt om artistene man hører på, og kanskje får man tips om andre 'tilknyttede' artister man har lyst til å sjekke ut fra informasjonen Roon kommer med. Liker også å spille 'radio', men skulle gjerne sett at man hadde mer kontroll på hvor musikken ble valgt ut fra, og ikke bare basert på 'similar to artist' som det er nå. Minuset jeg opplever for min del, er avhengigheten av å ha en 'core' som er kraftigere enn den jeg har brukt før, og som innebærer at jeg enten må bruke en laptop som 'core', eller kjøpe en NUC e.l. og bruke det som 'core'. Så langt altså helt ok ... :)
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Hei.
    Kjøpte akkurat en Mac mini for å bruke som Core men når jeg laster ned softwaren fra roon får jeg beskjed om dmg filen er skadet og ikke kan åpnes. Bruker siste OS (Mojave).
    Noen som har opplevd dette evt har en løsning?


    Mvh J.O
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Har byttet bredbåndleverandør fra Telenor til Lokal leverandør.
    Får ikke kontakt med Roon Nucleus+, fungere OK når jeg kobler tilbake til det gamle nettverket.

    Roon og SOtM er koblet med kabel til ASUS RP-AC68U Repeater, matet med Wifi inn. Wifi ut av Repeater er OK.

    Er det noen som kjenner til problemet?
    Og ikke minst løsning
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Du har sjekket at Asus repeater formidler DHCP adresser fra ruter til nodene?
    Bruk Fing appen for å se om de dukker opp.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har byttet bredbåndleverandør fra Telenor til Lokal leverandør.
    Får ikke kontakt med Roon Nucleus+, fungere OK når jeg kobler tilbake til det gamle nettverket.

    Roon og SOtM er koblet med kabel til ASUS RP-AC68U Repeater, matet med Wifi inn. Wifi ut av Repeater er OK.

    Er det noen som kjenner til problemet?
    Og ikke minst løsning
    Har ikke hatt problem med Roon core; men flere andre enheter kunne ikke finnes med navn etter jeg fikk ny router Get med Gb/s støtte. Det er noe galt med implementasjonen i routeren. Bare å klage, og det blir løst om de skjønner hva du prater om (har vært utfordring med Get).
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Roon server - jeg bøyer meg i støvet. Kjøpte en brukt server og softwaren online. Noe så enkelt å sette opp... Fantastisk lyd også. Vi snakker true plug and play her gitt. Verd hver krone.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Roon server - jeg bøyer meg i støvet. Kjøpte en brukt server og softwaren online. Noe så enkelt å sette opp... Fantastisk lyd også. Vi snakker true plug and play her gitt. Verd hver krone.
    For en som ikke har satt seg inn i Roon, hva vil oppleves bedre for en som kun streamer Tidal via en ekstern DAC?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kanskje brukergrensesnitt, metadata etc. Ikke noen forbedring lydmessig. Roon er i stort et "skall" for mye annet.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Som bambadoo sier så er brukergrensesnittet meget enkelt og innovativt å bruke. Jeg syntes Spotify var enklest å bruke men Tidal har best lyd. Har egen dedikert pad med 10" skjerm. Deilig å bruke Roon på den.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Kanskje brukergrensesnitt, metadata etc. Ikke noen forbedring lydmessig. Roon er i stort et "skall" for mye annet.
    Må si meg uenig der. Om man setter opp Roon slik de anbefaler det med henholdsvis kjernen og digital ut på forskjellige komponenter, så er det i mine ører langt bedre enn å kjøre usb rett ut fra Mac'en som kjernen er på for min del.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.116
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg kjører pr i dag med Roon core på pc, USB ut til dac og så i forsterker. Jeg ønsker å få PCen vekk fra musikkrommet og derfor kikker jeg litt på alternativer - helst noe som kan ta imot signalet over kablet nettverk og har innebygget dac. Ser bluesound node virker som ett greit alternativ, noen som har andre anbefalinger i prisklassen 5000 og nedover?

    Har også kikket litt på hifiberry, virker enkelt og billig men aner ikke hvordan lyden er.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Roon gir bedre lyd eller fantasi?

    Hei
    Det forklares i det vide og brede om at digital signal har alt og ikke påvirkes av kabler og andre ting.
    Jitter kan forekomme og sånt, men en god DAC fikser dette enkelt.
    Var i tvil, men etter å hatt en av de bedre Streamerdne til 20.000 opplevde ikke jeg forskjell da jeg skiftet tilbake til chromecast.

    Roon skrives det mye om. Hva er dette og hva gjør den?
    Ser det koster godt over 1000kr i året.

    Hvorfor skal det bli bedre lyd med Roon når min Heed Obelisk DAC fikser chromecast som måler dårlig?

    Føler virkelig at det ikke er mer å hente i mitt hovedanlegg.

    Håper på en oppklarende tråd om hva Roon er for noe og hva den gjør.
    ----____----___------_____------
    Ser tråden ble slettet og innlegget limt inn her.
    Moderatorer, dette funker ikke. Det er blitt stilt spørsmål før og en får ikke dette til her i denne tråden. Andre har spurd før. .
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Aner ikke, men jeg er enig med deg i at BlueOS har blitt mye bedre. Litt forbedringspotensial er det ennå, riktignok.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det blir ikke bedre lyd med Roon, men mange som liker brukergrensesnittet og all tilleggsinfoen om artistene og albumene. Har livstidslisens på Roon, lisens på Audirvana og Jriver både for OSX og Windows. har prøvd både på iMac, Intel NUC 8i3 8i5 og 8i7 rett i dac. Også prøvd med SOtM sms-200 NEO og Bluesound node 2i som endpoint. Ingen nevneverdig forskjell i lyden.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ok, det er bare en mediaplayer egentlig ja?
    Men ser det koster godt over 1000 kr året. Stemmer det med virkeligheten?
     

    fogs

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    9
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Det blir ikke bedre lyd med Roon, men mange som liker brukergrensesnittet og all tilleggsinfoen om artistene og albumene. Har livstidslisens på Roon, lisens på Audirvana og Jriver både for OSX og Windows. har prøvd både på iMac, Intel NUC 8i3 8i5 og 8i7 rett i dac. Også prøvd med SOtM sms-200 NEO og Bluesound node 2i som endpoint. Ingen nevneverdig forskjell i lyden.
    Googles streamingprotokoll er dessverre rimelig mangelfull, noe målinger klart viser. Den er faktisk så mangelfull at den ikke engang klarer 16-bits oppløsning, og da blir all debatt rundt f.eks. Tidal om MQA, "Hifi-kvalitet" etc nokså meningsløs.

    Streamingprotokollen (CAST) til Google er proprietær, og det er nok rimelig å anta at f.eks. Tidal bare har implementert den i sin programvare uten videre seremoni (kan selvsagt ta feil her). Roon derimot jobbet i lang tid med Google for å få tilgang til selve protokollkoden forut for implementeringen av Chromecast som Roon Endpoint (omtalt i diverse tråder på Roon-forumet). Da dette omsider kom på plass, gjorde de da også jobben skikkelig, og via Roon leverer Chromecast en bitperfect datastrøm opptil 24 bits/48 kHz.

    Se målinger på Audiosciencereview for detaljer: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-chromecast-audio-digital-output.4544/

    For de som ikke orker å lese hele testen:

    Conclusions
    There are a few here:

    1. The CAST audio functionality of Google Chrome is horrid. There is no excuse for it to be butchering even simple 16-bit signals as it did. While audibly it is not as dire as it looks, I still would avoid it if you can.

    2. Roon's implementation of Chromecast streaming is superb. It is bit accurate up to 24 bits and 48 kHz that I tested. Congratulations to Roon for job well done. I assume they received support from Google to implement it as the protocol otherwise is not open to the public.
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    I mine ører en definitiv forskjell på alle mediaspillere lydmessig. Jeg foretrekker Roon, Audirvana på nr 2. Men om man ikke hører forskjell, så er det jo bare å velge ut fra det kriteriet man syns er viktigst.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Det er lett å sammenligne selv, er trial versjoner av alle mediaspillere. Lett å sette opp, med unntak av Roon som krever litt mer jobb om man vil sette det opp på den måten de anbefaler.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Har byttet bredbåndleverandør fra Telenor til Lokal leverandør.
    Får ikke kontakt med Roon Nucleus+, fungere OK når jeg kobler tilbake til det gamle nettverket.

    Roon og SOtM er koblet med kabel til ASUS RP-AC68U Repeater, matet med Wifi inn. Wifi ut av Repeater er OK.

    Er det noen som kjenner til problemet?
    Og ikke minst løsning
    Har ikke hatt problem med Roon core; men flere andre enheter kunne ikke finnes med navn etter jeg fikk ny router Get med Gb/s støtte. Det er noe galt med implementasjonen i routeren. Bare å klage, og det blir løst om de skjønner hva du prater om (har vært utfordring med Get).
    Hei
    Litt vanskelig å ta kontakt med Get, da all kontakt skal gå til lokal leverandør.
    Kanskje jeg må prøve Mesh?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Kjøpte lifetime for 4000.- , det koster vel drøyt 4500.- i dag med den dårlige kronekursen.
    Er vel drøy tusenlapp i året hvis man velger årlig. Men prøv gratis først og se.



    Ok, det er bare en mediaplayer egentlig ja?
    Men ser det koster godt over 1000 kr året. Stemmer det med virkeligheten?
     
    Sist redigert av en moderator:
    X

    X186841

    Gjest
    3. The Chromecast output has more jitter than an audiophile/instrument grade Toslink output. This is evident when used with low quality DACs like Schiit Modi 2 Uber.

    #4 is a great news here. It means that if you have a good DAC and use Roon, you can turn your DAC into a streamer/renderer using the Chromecast Audio. For just $35, that is a superb addition. As such, the combination of Roon and Chromecase audio is highly recommended!


    Det blir ikke bedre lyd med Roon, men mange som liker brukergrensesnittet og all tilleggsinfoen om artistene og albumene. Har livstidslisens på Roon, lisens på Audirvana og Jriver både for OSX og Windows. har prøvd både på iMac, Intel NUC 8i3 8i5 og 8i7 rett i dac. Også prøvd med SOtM sms-200 NEO og Bluesound node 2i som endpoint. Ingen nevneverdig forskjell i lyden.
    Googles streamingprotokoll er dessverre rimelig mangelfull, noe målinger klart viser. Den er faktisk så mangelfull at den ikke engang klarer 16-bits oppløsning, og da blir all debatt rundt f.eks. Tidal om MQA, "Hifi-kvalitet" etc nokså meningsløs.

    Streamingprotokollen (CAST) til Google er proprietær, og det er nok rimelig å anta at f.eks. Tidal bare har implementert den i sin programvare uten videre seremoni (kan selvsagt ta feil her). Roon derimot jobbet i lang tid med Google for å få tilgang til selve protokollkoden forut for implementeringen av Chromecast som Roon Endpoint (omtalt i diverse tråder på Roon-forumet). Da dette omsider kom på plass, gjorde de da også jobben skikkelig, og via Roon leverer Chromecast en bitperfect datastrøm opptil 24 bits/48 kHz.

    Se målinger på Audiosciencereview for detaljer: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-chromecast-audio-digital-output.4544/

    For de som ikke orker å lese hele testen:

    Conclusions
    There are a few here:

    1. The CAST audio functionality of Google Chrome is horrid. There is no excuse for it to be butchering even simple 16-bit signals as it did. While audibly it is not as dire as it looks, I still would avoid it if you can.

    2. Roon's implementation of Chromecast streaming is superb. It is bit accurate up to 24 bits and 48 kHz that I tested. Congratulations to Roon for job well done. I assume they received support from Google to implement it as the protocol otherwise is not open to the public.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har forsøkt å finne ut om det går an å laste 10 kanals convulsion filer i Roon. 8 kanaler går fint, men ikke flere. Fant denne tråden på Roon support forum der det etterspørres muligheter for å kjøre flere kanaler. Hvis noen av dere andre også gidder å etterspørre så er det kanskje et håp om at Roon vil prioritere å åpne for muligheten. Plutselig har dere behov for flere kanaler8) Her er tråden; https://community.roonlabs.com/t/asio-audio-device-with-multiple-outputs/75125/21
     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Har Get sin meshløsning sammen med roon rock, fungerer utmerket her i hvert fall:)
    kablet fra nuc7 til en av meshboksene og trådløst til endpoint, null problemer...

    Mvh.
    Rolf
    Har byttet bredbåndleverandør fra Telenor til Lokal leverandør.
    Får ikke kontakt med Roon Nucleus+, fungere OK når jeg kobler tilbake til det gamle nettverket.

    Roon og SOtM er koblet med kabel til ASUS RP-AC68U Repeater, matet med Wifi inn. Wifi ut av Repeater er OK.

    Er det noen som kjenner til problemet?
    Og ikke minst løsning
    Har ikke hatt problem med Roon core; men flere andre enheter kunne ikke finnes med navn etter jeg fikk ny router Get med Gb/s støtte. Det er noe galt med implementasjonen i routeren. Bare å klage, og det blir løst om de skjønner hva du prater om (har vært utfordring med Get).
    Hei
    Litt vanskelig å ta kontakt med Get, da all kontakt skal gå til lokal leverandør.
    Kanskje jeg må prøve Mesh?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Har Get sin meshløsning sammen med roon rock, fungerer utmerket her i hvert fall:)
    kablet fra nuc7 til en av meshboksene og trådløst til endpoint, null problemer...

    Mvh.
    Rolf
    Har byttet bredbåndleverandør fra Telenor til Lokal leverandør.
    Får ikke kontakt med Roon Nucleus+, fungere OK når jeg kobler tilbake til det gamle nettverket.

    Roon og SOtM er koblet med kabel til ASUS RP-AC68U Repeater, matet med Wifi inn. Wifi ut av Repeater er OK.

    Er det noen som kjenner til problemet?
    Og ikke minst løsning
    Har ikke hatt problem med Roon core; men flere andre enheter kunne ikke finnes med navn etter jeg fikk ny router Get med Gb/s støtte. Det er noe galt med implementasjonen i routeren. Bare å klage, og det blir løst om de skjønner hva du prater om (har vært utfordring med Get).
    Hei
    Litt vanskelig å ta kontakt med Get, da all kontakt skal gå til lokal leverandør.
    Kanskje jeg må prøve Mesh?
    Takk.
    Samme problemet med Mesh.
    Koblet opp Nucleus og PC på gammel ruter. Sjekket at den
    stod i DHCP. Av en eller annen grunn registrerte systemet det som sratisk IP.
    Fant IP og skev den inn i Nucleus+ og dermed var problemet løst.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.080
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Har forsøkt å finne ut om det går an å laste 10 kanals convulsion filer i Roon. 8 kanaler går fint, men ikke flere. Fant denne tråden på Roon support forum der det etterspørres muligheter for å kjøre flere kanaler. Hvis noen av dere andre også gidder å etterspørre så er det kanskje et håp om at Roon vil prioritere å åpne for muligheten. Plutselig har dere behov for flere kanaler8) Her er tråden; https://community.roonlabs.com/t/asio-audio-device-with-multiple-outputs/75125/21
    Selvsagt. Ikke at jeg trenger det men flere som spør gjør det nok litt lettere å prioritere
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.116
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9

    Litt mer info om hva som er nytt i 1.7.

    Fantastisk program til mitt bruk dette, men trenger en streamer/dac.. er så mye å velge i men syns det er vanskelig å finne en streamer og dac for under 10K totalt,,
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eller en Chromecast Audio til kr 399, en Toslink-kabel til kr 150, og en DAC til kr 9450 eller deromkring?

    Det er forøvrig hva jeg selv er i ferd med å gjøre i et nummer-to-anlegg, men da men en DAC til ca 24k, effektforsterkere til omtrent det samme, og høyttalere til ca 40k.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det gjør den nok (https://www.audiosciencereview.com/...bre-pro-mqa-best-audio-dac-in-the-world.8729/), men DAC3 har også innganger for analoge kilder slik at jeg slipper en separat preamp i signalkjeden. Dessuten har den såpass høyt signalnivå at jeg kan bruke effektforsterkere med lavt gain og unngår å forsterke opp støygulvet mer enn nødvendig. Ikke så verst, den heller: https://www.audiosciencereview.com/...view-and-measurements-of-benchmark-dac3.3545/

    8 dB mer støy ut av DAC blir 6 dB mindre ut av høyttalerne hvis jeg kan bruke effektforsterkere med 12 dB gain i stedet for 26 dB.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Det eneste måtte være at Benchmark DAC3 ikke er roon ready men bortsett fra det så er den jo en DAC / Forforsterker i den absolutte verdenstoppen :)





    The Benchmark DAC3 featured extraordinarily low levels of noise at its outputs. No power-supply–related spuriae can be seen, and the random noise floor lies below –160dBFS! This is as good as a DAC can currently get!

    -BB-
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn