roeng2`s rom med lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Ser meget lekre ut, selv om jeg forholder meg mer på bølgelengde med Marten ift bestykning. ;)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.630
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde å google på giant killer.
    Du skal tru det kom opp mye rart! 🙈😊
    Det er sikkert og visst 'breaker! 😄

    Men med tanke på gleden over de spennende nye høyttalerne til Roeng, gratulerer forresten!
    - så synes jeg dette spillkortet pekte seg ut

    Giant killer kort.JPG


    Går vi litt nærmere - ser vi eiergleden, tenker jeg. 🥰😄

    Giant killer.jpg


    /Morten
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.515
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hjemme igjen etter 3 dager i Hamar på kurs/konferanse.
    Tok med Django XL som ble hentet av ny eier ved hotellet og på turen hjem ble Tannoy DC10 ti plukket opp.
    Man skal ikke kimse av tolerange og hjelpsomme koner for uten min her hjemme hadde pakking og utpakking vært umulig.
    Hos selger av Tannoy hjalp kona til å pakke ned høyttalere og var også av den sorten som tillater stereo i stua😊

    Fikk også invitasjoner av @bluesbreaker og @MarkusH da de snappet opp at jeg skulle tilbringe litt tid i Hamar. Dessverre passet ikke tidspunkt jeg hadde tid med MarkusH.
    Men på mandag da jeg kom ned fikk jeg tatt en tur hjem til blues hvor det var leeeenge siden jeg hadde vært innom. Her ble jeg mottatt med rundstykke, kaffe og sprudlevann. Det ble en hyggelig stund med mye prat om alt i livet, anlegg og musikk. Det ble også tid å høre på anlegget som er noen store Magnapen som drives av en 70 watt rør forsterker og får hjelp i bassen av en REL sub. Det ble spilt igjennom en del forskjellig fra Tidal og deretter ble det vinyl. Noe det er tydelig at blues er litt ekstra begeistret for det sorte gull, en verden jeg ikke har våget meg inn i. Siste plata ut ble Deap purple med Marcine Head som ga meg skikkelig rockefot.
    Så en stor takk til Blues og MarkusH for å bli invitert, slikt setter jeg stor pris på😄

    Også er det vel på sin plass med et bilde av det nye som er kommet inn, kun satt opp ca likt som Marten. Og her er det ingen tvil om at det er potensial for god lyd. Skal bli gøy å se hvor godt dette kan spille når jeg for jobbet med plassering?
    Vis vedlegget 816541
    Gratulerer Roeng! Virkelig lekre og solide høyttalere 👍🏻
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ser meget lekre ut, selv om jeg forholder meg mer på bølgelengde med Marten ift bestykning. ;)
    Marten har mer eksotisk bestykning og som sakt ble ikke solgt pga at jeg ikke var fornøyd. Og i utganspunktet var det vurdert at de skulle bli lenge.
    Men så er jeg også svak for hvordan lyd gjengis fra Tannoy. Og jeg så en mulighet for å frigi litt valuta og fortsatt ha lyd i behold.
    Tannoy DC10ti har stått på ønskelisten siden de kom samtidig som forgjengeren er et salg jeg angret😉
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er sikkert og visst 'breaker! 😄

    Men med tanke på gleden over de spennende nye høyttalerne til Roeng, gratulerer forresten!
    - så synes jeg dette spillkortet pekte seg ut

    Vis vedlegget 816566

    Går vi litt nærmere - ser vi eiergleden, tenker jeg. 🥰😄

    Vis vedlegget 816567

    /Morten

    Limer inn hva jeg siktet til som en hint på hvilke høyttaler som var på innkommende fra bladet Watt.

    1652357515401.png
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Grattis, må si meg enig i at disse ser litt penere ut enn Marten.. :) lydmessig kjenner jeg ikke Tannoy, men siden det er ditt tredje par så regner jeg med de låter godt ;)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Grattis, må si meg enig i at disse ser litt penere ut enn Marten.. :) lydmessig kjenner jeg ikke Tannoy, men siden det er ditt tredje par så regner jeg med de låter godt ;)
    Takk, vil tro du hadde likt Tannoy ut fra hvilke høyttalere du har hatt til nå.Men som med alt annet kan man fint få det il og låte dritt også 😉
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Takk, vil tro du hadde likt Tannoy ut fra hvilke høyttalere du har hatt til nå.Men som med alt annet kan man fint få det il og låte dritt også 😉
    Hadde man hatt rom som 4x10" kunne trives i så hadde nok valget stått mellom RF7 mk3 eller disse tannoy. :)

    Men etter mye bytting og testing så er jeg blitt mer å mer glad i mindre elementer kontra større :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Hadde man hatt rom som 4x10" kunne trives i så hadde nok valget stått mellom RF7 mk3 eller disse tannoy. :)

    Men etter mye bytting og testing så er jeg blitt mer å mer glad i mindre elementer kontra større :)
    Er jo ikke størrelsen som teller er jo hva vi men prøver å overbevise oss selv om. Virkeligheten er vel at størrelsen har betydning på både høyttaler og rom. Men myten om at store høyttalere ikke fungerer i mindre rom er nettopp en myte😉
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Blitt litt tid til småjusteringer på plassering i kveld, å det kan jeg si med sikkerhet at DC10ti overgår DC10t og DC8ti på alle områder.
    Forstår at fagpressen mente det var blitt en helt annen høyttaler en sin forgjenger. Dette viser jo bare hvor mye et bedre kabinett, demping og delefilter utgjør. Elementene skal være uendret ut fra hva jeg har lest meg til så de fleste endringer er usynlig foruten basen på de. Er nok mer å hente på plassering, men de virker som ikke å være for kresne på plassering. Nåværende plassering er nesten identisk med Marten.

    Blir nok litt musikk lytting i dagene som kommer🤘😎🎶
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Matching av kasse-størrelse, og/eller selve konstruksjonen mtp stående bølger inni kabinettene, i samsvar med riktig utført delefilter og elementer som spiller riktig i valgte kabinetter kan absolutt bli bra. Jeg har ikke hatt så mye innom selv, men det jeg "beskriver" over mener jeg selv er hovedforskjellen på en god og en dårlig høyttaler. De billigere XTZ (for å ta et eksempel) klarer dette dårlig, det blir mye rot (egentlig hele veien) og resultatet ut er bare så der, de større/dyrere modellene er helt motsatte mener jeg.
    Hvordan synes du Marten var på dette område kontra Tannoy som du har nå?
    Forskjeller/likheter i lyden din mellom disse to parene?
    I min erfaring er det stort sett rommet man hører på, derfor jeg er interessert i din opplevelse. :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Matching av kasse-størrelse, og/eller selve konstruksjonen mtp stående bølger inni kabinettene, i samsvar med riktig utført delefilter og elementer som spiller riktig i valgte kabinetter kan absolutt bli bra. Jeg har ikke hatt så mye innom selv, men det jeg "beskriver" over mener jeg selv er hovedforskjellen på en god og en dårlig høyttaler. De billigere XTZ (for å ta et eksempel) klarer dette dårlig, det blir mye rot (egentlig hele veien) og resultatet ut er bare så der, de større/dyrere modellene er helt motsatte mener jeg.
    Hvordan synes du Marten var på dette område kontra Tannoy som du har nå?
    Forskjeller/likheter i lyden din mellom disse to parene?
    I min erfaring er det stort sett rommet man hører på, derfor jeg er interessert i din opplevelse. :)
    Det er forskjeller hvordan de spiller her hos meg men har også mye likhet på det jeg ser på som kvalitet.
    Nå har jeg ikke brukt mye tid på plassering ennå så er nok ennå mer å hente der, men spiller bra allerede.
    Begge har veldig god oppløsning i mellomtone med veldig naturtro gjengivelse av instrumenter og stemmer.
    De gjør vel i grunn ingen feil der å begge skapte både stort og dypt rom med god 3D og plassering av instrument og stemmer.
    Men Tannoy har litt mer smekk (dynamikk) føler også at den har hakket mer sømløs samspill med mellom driverne.
    Tror Marten trenger større lytteavstand en det jeg sitter på for selv om det var god bass så spiller Tannoy med strammere og mer presis bass. Og også her opplever jeg Tannoy som om den har mer trykk (hurtighet) noe som kom som en overraskelse.
    Men har også en tanke om at justeringen i bass på Django kan være grunnen til at bassen blir mindre presis. Jeg har mer tro på at slikt skal være minst mulig komplisert

    Nå er jo presisjon i lydbildet nettopp de egenskapene som duel consentric elementene men her må jeg faktisk si at Marten tett på er like god. Noe som man må si imponerer, så at Django XL er en god høyttaler til pris vil jeg påstå er sant.

    Hvem av de som er best er nok avhengig av elektronikk, rom og smak. Jeg liker de begge, men det som jeg trodde beste fall ble sideveis forflytting ble en oppgradering. Der det rangeres slik Tannoy der jeg setter uavgjort på diskant, Tannoy på mellomtone og bass. Men Marten har en pondus i dypet som imponerer stort og har bra skyv og som nok man må langt opp i kvalitet for å match.

    Nå skal det sies at Django var en real oppgradering fra DC-8ti, så derfor var jeg innstilt på en nedgradering lydmessig. Men overrasket må jeg si at fagpressen har ikke uten grunn rost de opp i mente i sinne anmeldelser.
    Vet det er litt klisje at alt nytt er bedre en det man hadde før, jeg var innstilt på at det skulle bli motsatt. Og hadde jeg hatt mulighet ville jeg hatt både Django og DC-10ti. Av alt jeg har eid av merker så er det Tannoy (eid 3 parr) og Marten ( eid 2 parr) som er på topp og jeg har hatt mye🙈

    Håper det jeg har skrevet gir mening å et bilde på forskjeller på de?
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nye høyttalere og det høres ut som du er fornøyd (y) :)
    Takk, ja fornøyd.🤓
    Er jo som med dine Klipsch at det er produsenter som er en stor del av hi-fi historien.
    Bare synd Tannoy i minne øyne er i nyere tid i ferd med å gå i feil retning, jeg har ikke hørt Fyne men mulig de bringer konseptet inn i fremtiden😉
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det er forskjeller hvordan de spiller her hos meg men har også mye likhet på det jeg ser på som kvalitet.
    Nå har jeg ikke brukt mye tid på plassering ennå så er nok ennå mer å hente der, men spiller bra allerede.
    Begge har veldig god oppløsning i mellomtone med veldig naturtro gjengivelse av instrumenter og stemmer.
    De gjør vel i grunn ingen feil der å begge skapte både stort og dypt rom med god 3D og plassering av instrument og stemmer.
    Men Tannoy har litt mer smekk (dynamikk) føler også at den har hakket mer sømløs samspill med mellom driverne.
    Tror Marten trenger større lytteavstand en det jeg sitter på for selv om det var god bass så spiller Tannoy med strammere og mer presis bass. Og også her opplever jeg Tannoy som om den har mer trykk (hurtighet) noe som kom som en overraskelse.
    Men har også en tanke om at justeringen i bass på Django kan være grunnen til at bassen blir mindre presis. Jeg har mer tro på at slikt skal være minst mulig komplisert

    Nå er jo presisjon i lydbildet nettopp de egenskapene som duel consentric elementene men her må jeg faktisk si at Marten tett på er like god. Noe som man må si imponerer, så at Django XL er en god høyttaler til pris vil jeg påstå er sant.

    Hvem av de som er best er nok avhengig av elektronikk, rom og smak. Jeg liker de begge, men det som jeg trodde beste fall ble sideveis forflytting ble en oppgradering. Der det rangeres slik Tannoy der jeg setter uavgjort på diskant, Tannoy på mellomtone og bass. Men Marten har en pondus i dypet som imponerer stort og har bra skyv og som nok man må langt opp i kvalitet for å match.

    Nå skal det sies at Django var en real oppgradering fra DC-8ti, så derfor var jeg innstilt på en nedgradering lydmessig. Men overrasket må jeg si at fagpressen har ikke uten grunn rost de opp i mente i sinne anmeldelser.
    Vet det er litt klisje at alt nytt er bedre en det man hadde før, jeg var innstilt på at det skulle bli motsatt. Og hadde jeg hatt mulighet ville jeg hatt både Django og DC-10ti. Av alt jeg har eid av merker så er det Tannoy (eid 3 parr) og Marten ( eid 2 parr) som er på topp og jeg har hatt mye🙈
    Håper det jeg har skrevet gir mening å et bilde på forskjeller på de?
    Meget interessant og en høvelig god forklaring. :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    På tide å la DC-10ti få prøvd seg litt, klarer de ikke å gi meg fot når jeg spiller dette får de stryk.
    Å svaret er at de gjør det med bravur og mestrer dette godt, for her er det smekk og dynamikk og helt fravær av skarphet🤘🎶
    896D1A96-6B01-44E2-A1DD-24ABF6100F58.jpeg
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    På tide å la DC-10ti få prøvd seg litt, klarer de ikke å gi meg fot når jeg spiller dette får de stryk.
    Å svaret er at de gjør det med bravur og mestrer dette godt, for her er det smekk og dynamikk og helt fravær av skarphet🤘🎶
    Vis vedlegget 817003
    Høres ut til at du er fornøyd👍 Jumper er på vei i Posten 😃😉
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.772
    Antall liker
    5.579
    Gratulerer med nye høgtalarar. Eg har diverre ikkje fått høyrt på verken Tannoy, eller Marten som du hadde før.
    Eg kjøpte effekttrinnet mitt, CJ Premier 350, av ein kar som hadde Tannoy DC10, og han skrytte av den kombinasjonen.
    God helg, og kos deg med musikken!
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nye høgtalarar. Eg har diverre ikkje fått høyrt på verken Tannoy, eller Marten som du hadde før.
    Eg kjøpte effekttrinnet mitt, CJ Premier 350, av ein kar som hadde Tannoy DC10, og han skrytte av den kombinasjonen.
    God helg, og kos deg med musikken!
    God helg til deg også, CJ skal legges på minnet som god på Tannoy😉
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Gratulerer R, de ser flotte ut og må si de sklir enda bedre inn i rommet ditt, ser frem til og og lese om flere lytteinntrykk😃
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Holdt faktisk på og kjøpe de der selv brukt rett før jeg fikk et tilbud fra Stereofil på Legacy, et tilbud på nye Legacy jeg ikke kunne si nei til. En kompis av meg som du også kjenner hadde forgjengeren for endel år siden og husker de som meget gode høytalere.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Holdt faktisk på og kjøpe de der selv brukt rett før jeg fikk et tilbud fra Stereofil på Legacy, et tilbud på nye Legacy jeg ikke kunne si nei til. En kompis av meg som du også kjenner hadde forgjengeren for endel år siden og husker de som meget gode høytalere.
    Jeg har hatt DC-10t tidligere, så viste ca hva jeg gikk til. Men ut fra husk så er ti utgaven noen hakk bedre. Legacy er en god høyttaler så jeg forstår godt at du tok muligheten når du fikk den😉
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Blitt en del musikk de siste dagene og justering av plassering på høyttalere.
    Et godt eksempel på at nyprisen på høyttaler har ingen sammenheng med hvordan de låter.
    Nå var vel ny pris på Django XL og DC-10ti ikke ekstremt ulik når de kom på markedet. Men prisen på Django nærmest dobbelt seg før den gikk ut av produksjon. Men for å komme til poenget så angrer jeg ikke på salg og valget om å kjøpe DC-10ti🤓
    Allerede nå etter kun litt flytting på de sitter lyden til de grader å noen hakk over det jeg fikk til med Marten, det var ikke forventet.

    Planene var å i grunn ikke skrive så mye om lyd nå kontra før, men slike positive overraskelser gir skrive kløe og trang for å dele.
    Må få på besøk noen sambygdinger for å få en sjekk på om jeg er ved minne fulle 5🤪

    Det er mandag og ikke fredag så da blir det bilde med klærne på😁
    73DBBB6C-DA2C-4C4D-815E-6A4FC7437003.jpeg
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nye talere!
    Jeg liker absolutt dynamikken og tilstedeværelsen hos Tannoy 👍
    Ikke dumt at de blender flott inn i hula di heller👌😉

    M
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nye talere!
    Jeg liker absolutt dynamikken og tilstedeværelsen hos Tannoy 👍
    Ikke dumt at de blender flott inn i hula di heller👌😉

    M
    Takk for det M😊
    Er nok også veldig heldig med hvordan de kobler med rommet.
    Noe man ikke vet før man har fått de i hus, DC-8ti koblet ikke like godt😉
    Dynamikken og tilstedeværelsen som Tannoy har er noe jeg liker🎶
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Du som har brukt Luxman på Tannoy, hva er din erfaring på hvordan de passer sammen?
    Syntes de fungerte meget bra sammen,har brukt både Luxman 590ax,M600 begge 30W kl A og sist M700u på DC10TI.Stereofil solgte jo både Tannoy og Luxman,og anbefaler også komboen
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Syntes de fungerte meget bra sammen,har brukt både Luxman 590ax,M600 begge 30W kl A og sist M700u på DC10TI.Stereofil solgte jo både Tannoy og Luxman,og anbefaler også komboen
    Takk, må innrømme at jeg liker utseendet på Luxman mer og mer.
    Så mulig dette er noe jeg må vurdere når lysten på forandring melder seg igjen😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.232
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Med tanke på musikken du vanligvis legger ut……….kan jeg begynne å tenke på furudress, hvis din musikk gjør deg til gammel gubbe 😆
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Med tanke på musikken du vanligvis legger ut……….kan jeg begynne å tenke på furudress, hvis din musikk gjør deg til gammel gubbe 😆
    Er heldigvis et stykke igjen til jeg mener selv jeg blir gammel.Men min sønn på 8 år sa en morgen at jeg var så gammel at jeg kunne vært hans bestefar😂🤣 Å i grunn har han jo helt rett det han sier, men ennå ikke nådd 1/2 til 100 år ennå🤓
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Holder på å utfordrer meg selv litt om dagen på musikk, og ut fra det konkluderer jeg med at noen typer musikk er enklere p få til å låte rett.

    Når det er sakt så lar jeg denne gå en runde, nytt for meg men må gi det en sjans😊
    9C2728CE-0F42-42FF-B7E0-190A2FE900DB.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn