roeng2`s rom med lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Da testes det litt frem og tilbake med pre og ikke pre i kjeden.
    Har byttet om på kabler så de har byttet plass mellom den som var fra dac til pre og pre til amp samt testet både ingen 1 og 2 med balansert på pre. Konklusjonen er vel nå at med pre i kjeden er lyden like god eller bedre en den er med dac rett i amp.

    Har fjernet bordet som jeg har hatt fremfor sofa og dette ga mer åpent og dypere lydbilde med ennå bedre detaljer. Så neste steg blir å få tak i tykkere og tyngre teppe å ha på gulvet. Små endringer som bidrar til at lyden heves for hver gang i mindre å større grad.
    Så skal jeg prøve å få tak i signal kabel av samme type som den som nå er mellom dac og pre eller tilsvarende ny model fra Inakustik referenz🤓

    Å god helg til dere som tar turen innom tråden😁
    Hmmm... prøvde en dac8 for noen år siden med tanke på å kutte ut pre. Det funka dessverre ikke hos meg.
    Tykt teppe derimot(y)
    Fikk tak i et 3x4 meter tykt (2,5-3 cm) tett hånknyttet ullteppe i forrige uke. Teppe jeg byttet ut hadde samme mål, men 1/3 av tykkelsen. Strammet skikkelig opp i presisjonen og særlig oppover i frekvens.
    Det beste løftet jeg har hatt i stua på leeenge. Får ikke skamrost effekten nok. Synd slike tepper med "minst mulig egenlyd" koster like mye som hifi, men bruktkupp er heldigvis også mulig her. Tok bare et halvt år på finn før det dukka opp.
    Skal følge med på endringene dine roeng2:)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Hmmm... prøvde en dac8 for noen år siden med tanke på å kutte ut pre. Det funka dessverre ikke hos meg.
    Tykt teppe derimot(y)
    Fikk tak i et 3x4 meter tykt (2,5-3 cm) tett hånknyttet ullteppe i forrige uke. Teppe jeg byttet ut hadde samme mål, men 1/3 av tykkelsen. Strammet skikkelig opp i presisjonen og særlig oppover i frekvens.
    Det beste løftet jeg har hatt i stua på leeenge. Får ikke skamrost effekten nok. Synd slike tepper med "minst mulig egenlyd" koster like mye som hifi, men bruktkupp er heldigvis også mulig her. Tok bare et halvt år på finn før det dukka opp.
    Skal følge med på endringene dine roeng2:)
    Ja gode tepper skal ikke undervurderes😉
    Jeg har akustikk tiltak i tak, bakvegg og sidevegg å er ikke plaget med lys lyd. Alle små tiltak gir et mer åpent lydbilde med bedre fokus😁
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Ja gode tepper skal ikke undervurderes😉
    Jeg har akustikk tiltak i tak, bakvegg og sidevegg å er ikke plaget med lys lyd. Alle små tiltak gir et mer åpent lydbilde med bedre fokus😁
    Heller ikke plaget med lys lyd, men klart, har ikke akustikk tiltak rund baut som deg i en vanlig stue og da er det mulig teppe tweaket har mere å si her. Tenker uansett at gulvet er en stor førsterefleksjonsflate som bare er der uavhengig av høyttalerplassering i rommet. Jeg sitter i ca 3 meters trekant og da er det mye gulv mellom meg og elementene. Gikk fra et vanlig salongteppe på ca 2x3 m til et større designteppe for noen år siden. Teppe var lekkert men lærte at tett og høy luv dempet mye mere enn tynnere teppe som dekket et større gulvareal. Har ikke slått meg til ro siden og ble glad for det når nytt teppe var på plass.

    Som du sier "alle små tiltak gir et mer åpent lydbilde med bedre fokus" og det er bare å glede seg over det man kan :) Jeg har slitt med nedtur hver gang jeg kastet ut juletreet (dempet bra) og endte opp med å kjøpe et oliventre til kjerringa som vi plasserte på juletreplassen, helårs. Kjerringa ble fornøyd😇
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Bedre akustikk og happy wife gir happy atofilt life😁 Ja gulvet er en stor reflekterende flate men ikke kommer unna. Tykke tepper er da veldig kjekt. Sitter selv med trekant med 2,4 meter, legger puter i første refleksjon noe ganger når jeg virkelig vil tett på musikken😉
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Mitt i uka og litt musikk til arbeide, har fått sansen for Infected Rain og vokalisten Lana Scissorhands (var frisør før hun ble spurt om å prøve å synge på øving når hun var innom). Hun covrer også for en del andre band, varierer stemmebruk og jeg synes hennes måte å fremføre vokal på. @Lagga og @Evo III har jo sansen for vakre kvinner og @gismo liker kvinne vokaler, mulig de finner henne interessant 😁

     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Her er også en ganske interessant video som ligger på tuben, her høre man studio versjonen og hvordan noen kvinnelige metal vokalister står seg live opp mot dette. Min erfaring er at dette ikke alltid er like smertefritt med populærmusikk, vel vært en lytt selv om man ikke liker metal musikk.

     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Selv om høyre arm er delvis ute av drift ( maks tillat løft 0,5 kg) har jeg ikke klart å la høyttalerene stå i ro (ca 50 kg stk).
    Har nå forsøkt med toe inn rett mot øra og ut igjen, føler nå jeg har fått ganske optimalisert. Samt avstand mellom høyttalere og plassering av avstand til sitteplass er forsøkt med litt frem og tilbake. Lydbildet er nå blitt dypt, gir en omsluttende lyd og alt gjengis i full skala størrelse. Uten å ha målt føles det som om at det ikke er noen store dipp eller topper i frekvensgangen og alt er med fra topp til bunn Bassen er fast og rask samtidig som den spiller dypt og har bra trykk og nivå. Har nå hatt høyttalerene en god stund og har stadig klart å forbedre lyden med småjusteringer av plassering på de og lytteposisjon. En gratis oppdatering av lyd som kun krever tålmodighet og metodisk jobbing.

    God påske til dere alle🐣🐥😊

    8EF74FD4-4FE6-4C34-9AC7-5DBAB61F02D8.jpeg
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Lei Marten nå? :unsure:
    Nei er veldig fornøyd med de. Synes bare det er mye penger bunnet opp. Vurderer derfor å skaffe noe som koster mindre. Pluss et snev av byttesyke. Blir de solgt er sjansen stor for at det er noe jeg vil angre på😉

    Og om jeg skal ha sub inn i systemet vil det bli helt feil i mitt hode å ha Django XL. Da de spiller bra og korrekt bass uten hjelp. Så da vil jeg heller ha høyttalere som er mindre å heller bygge på med sub😎
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Skal du leke med sub kan du jo også vurdere en god stativ høyttaler.. :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    58.493
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser du synes du binder opp mye penger, men som du og alle vi andre som har vært med en stund vet, så blir ikke neste omgang noe billigere. Det er noe de aller fleste erfarer. 🙈
    Høyttalerne er kanskje det du har som du er mest fornøyd med?
    Det kan være lurt å gå en tur rundt huset, mens en tenker seg grundig om. 🙃😊
    Mvh.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg ser du synes du binder opp mye penger, men som du og alle vi andre som har vært med en stund vet, så blir ikke neste omgang noe billigere. Det er noe de aller fleste erfarer. 🙈
    Høyttalerne er kanskje det du har som du er mest fornøyd med?
    Det kan være lurt å gå en tur rundt huset, mens en tenker seg grundig om. 🙃😊
    Mvh.
    Kan bli billigere en liten stund... 🤪
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har jo alltid muligheten til å gå for f.eks Marten Miles 5 f.eks da, så får du vel hakket bedre mellomtone enn det du har?
    Får evt vente å se om det kommer noen XTZ Divine 100.49 for salg, er jo en annen bestykning i de enn i de du har, koster vel omtrent halvparten i bruktpris også. De er blitt litt "sjeldne" på brukten nå, men man kan jo være heldig. De er dog store og tunge, 123cm høye og 70kg stykk, 83,5kg i emballasjen :LOL: Elsker mine :love:
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Mange gode tanker ( omtanke ) i det dere skriver, som sakt er jeg på ingen måte sikker på om jeg selger de.

    @MarkusH Devine er absolutt ikke et dårlig forslag og en høyttaler som har gitt meg vil ha følelsen.

    @bluesbreaker jeg er i grunn fornøyd med hele oppsettet å pr. nå føler jeg egentlig ikke at jeg trenger bedre lyd. Så mulig et salg av Marten vil være en feiltagelse🤷🏻‍♂️

    @X-Cell for en liten stund er da også noe🤣😂🙈

    Uansett så klarer jeg ikke å pakke de selv i en uoverskuelig tid, for det lar seg ikke gjøre med en arm. Og er heller en tomanns jobb😄
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Hmmmm, jeg aner litt mer enn kun et snev av byttesyken 😊
    Du kjenner vel igjen lusa på ganglaget😄
    Jeg er jo ikke like kraftig truffet av bytte syken som du, bolig er vel mer for ekstrem variant ( rommet er jo største påvirkning av lyd)😉
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.648
    Antall liker
    32.609
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg ser du synes du binder opp mye penger, men som du og alle vi andre som har vært med en stund vet, så blir ikke neste omgang noe billigere. Det er noe de aller fleste erfarer. 🙈
    Høyttalerne er kanskje det du har som du er mest fornøyd med?
    Det kan være lurt å gå en tur rundt huset, mens en tenker seg grundig om. 🙃😊
    Mvh.
    Hadde jaggu mæ gått to runder å je😎🤣🤣

    gismo
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Du kjenner vel igjen lusa på ganglaget😄
    Jeg er jo ikke like kraftig truffet av bytte syken som du, bolig er vel mer for ekstrem variant ( rommet er jo største påvirkning av lyd)😉
    Har fått en liten basill i hode her å.. prøver med fornuftige tanker som "det låter så bra her nå som det aldrig har gjort.. hvorfor bytte høyttalere da?"..

    Men ja.. får ikke fornuftig svar 🤣🤣
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får du solgt de du har... Så kjøp noe annet. Livet er for kort til å gå rundt veggen å gnu. En får finne glede i det som er riktig for en selv. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for noe helt annet, ikke sideveis som xtz og lignende. Panel, horn, stativ... Mye å velge i, du skal beholde resten? Lykke til!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.256
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du kjenner vel igjen lusa på ganglaget😄
    Jeg er jo ikke like kraftig truffet av bytte syken som du, bolig er vel mer for ekstrem variant ( rommet er jo største påvirkning av lyd)😉
    Jeg har ikke byttesyke! Kjøper kun haifai når jeg kjeder meg. Mye tyder på at jeg kjeder meg litt for ofte og trenger litt fart og spenning i livet 😆
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    58.493
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke byttesyke! Kjøper kun haifai når jeg kjeder meg. Mye tyder på at jeg kjeder meg litt for ofte og trenger litt fart og spenning i livet 😆
    Andre folk, (ikke Byttesjuken eller Audiofile) pleier å bytte kjerringa i slike tilfeller, men det er som med hifi, - en vet aldri om de er lette å plassere eller hvordan de oppfører seg i rommet.
    En sjanse å ta, altså.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Får du solgt de du har... Så kjøp noe annet. Livet er for kort til å gå rundt veggen å gnu. En får finne glede i det som er riktig for en selv. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for noe helt annet, ikke sideveis som xtz og lignende. Panel, horn, stativ... Mye å velge i, du skal beholde resten? Lykke til!
    Ja tiden for vise om de blir solgt å da er alt i det blå på hva som kommer inn. Resten av anlegget står pr. nå trykt😉
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Har vel i grunn gjort avtale om salg og kjøp, så om ting går som avtalt blir det endring før medio mai😁
    Stor mulighet for at jeg vil angre på salg av Marten. Men også spennende med endring igjen😊
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Må si det er med litt vemod at Marten skal pakkes ned for salg i dag, blir en helg uten lyd i kjellerstua. Men da jeg ikke kan gjøre pakking og bæring selv grunnet arm må det bli sånn. Har til og med ordnet med hjelp til bæring på Hamar hvor de skal leveres til ny eier på tirsdag mens jeg er på en konferanse.

    Å om alt går etter planene henter jeg nye høyttalere på veien hjem på onsdag etter konferansen er ferdig.
    Selv om jeg har en vis kjennskap til hva som kommer inn igjen i kjellerstua og har stor tro på at jeg blir fornøyd. Så er det jo ingen garanti for at elektronikk og rom passer de nye høyttalerne like bra som de gjør på Marten. Men jeg har troa og da er ennå en av de høyttalerne som er på min bucket list kommet i mitt eie.
    For å gi et hint er de i et norsk blad blitt omtalt som "gigant-killeren" så blir spennende å se om de overgår Marten som ikke er å regne som en virkelig dyr høyttaler.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    7.825
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Må si det er med litt vemod at Marten skal pakkes ned for salg i dag, blir en helg uten lyd i kjellerstua. Men da jeg ikke kan gjøre pakking og bæring selv grunnet arm må det bli sånn. Har til og med ordnet med hjelp til bæring på Hamar hvor de skal leveres til ny eier på tirsdag mens jeg er på en konferanse.

    Å om alt går etter planene henter jeg nye høyttalere på veien hjem på onsdag etter konferansen er ferdig.
    Selv om jeg har en vis kjennskap til hva som kommer inn igjen i kjellerstua og har stor tro på at jeg blir fornøyd. Så er det jo ingen garanti for at elektronikk og rom passer de nye høyttalerne like bra som de gjør på Marten. Men jeg har troa og da er ennå en av de høyttalerne som er på min bucket list kommet i mitt eie.
    For å gi et hint er de i et norsk blad blitt omtalt som "gigant-killeren" så blir spennende å se om de overgår Marten som ikke er å regne som en virkelig dyr høyttaler.
    Håper alt går etter planen - blir spennende å se de nye på plass 😉
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    DC10ti ?
    Har vurdert disse selv, veldig spennende i så fall..
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Fase/timing/sammenheng + lettdrevent bør bli bøtter med micro og macrodynamikk. Enig med HCS, tipper det blir gøy :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Håper det ordner seg med handelen, vi krysser fingre og tær :) spennende
    Ha en fin helg

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn