RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt25555

    Gjest
    Den Ikea varianten der er snygg, ikke minst kan man skyve inn dørene så den fremstår som åpen når man spiller..en bekjent i Gbg anvender en slik en, plukker man bort bakstykket får man skjult kabler mm.... :)





    mvh
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Jeg (og fruen) ser etter noe mer stuevennlig og plassere komponentene på, og i. Skal se litt på Jysk om det kan være et greit møbel der.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den Ikea varianten der er snygg, ikke minst kan man skyve inn dørene så den fremstår som åpen når man spiller..en bekjent i Gbg anvender en slik en, plukker man bort bakstykket får man skjult kabler mm.... :)





    mvh
    Perfekt! Takk for bilder, nå er jeg enda mer sikker 😎👍
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Den Ikea benken var ikke dum nei.

    Synd man bor så langt unna :(


    Her ble det Jysk, og må si at Jysk er ikke så jalla som det en gang var. Betydelig bedre kvalitet nå enn for noen år siden.
    Har kjøpt dyre ting på Skeidar,Bohus og Fagmøbler som har hatt veldig mye dårligere kvalitet.

    Denne har godt med plass.
    IMG_20191125_110226.jpg

    Litt ryddigere på toppen nå
    IMG_20200711_230909_copy_3200x2400.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Et av kriteriene mine var også at jeg ville ha en benk som går helt ned uten føtter.. enklere å skjule kabelsalaten :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Den Ikea varianten der er snygg, ikke minst kan man skyve inn dørene så den fremstår som åpen når man spiller..en bekjent i Gbg anvender en slik en, plukker man bort bakstykket får man skjult kabler mm.... :)





    mvh
    Tar man plata som skal dekke baksiden, kan man bruke den mot gulvet og skjule kablene. Trikset vil jo være å unngå at det blir seende rart ut.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for sist! Etter innpå et par timer i sofaen hos deg må jeg jo komme med noen inntrykk (i den grad jeg husker noe etter nesten en uke) 😃

    Det viktigste først. Kaffen var god 😜
    Ser ingen grunn til å beskrive oppsettet ditt. Det er behørig gjort tidligere i tråden. Hva vi spilte husker jeg lite av, men husker i det minste at vi både streamet og spilte vinyl 😄 Må få satt opp den auto-greien på Shazam som du nevnte.

    Du nevnte at det var et lite oppsett med diskre fotavtrykk. Dette er vel høyst relativt. Det er nok mange koner som ville hatt sitt å si om den saken, spesielt når det er plassert i stuen (det ser større ut i virkeligheten enn på bildet).

    Jeg har egentlig ikke hørt veldig mange oppsett med stativhøyttalere. Dette gjorde nok at jeg hadde mine tanker/fordommer, eksempelvis, han trenger nok en sub. Bare tull, dette spilte forbausende bra nedover i frekvens, men selvfølgelig, det hadde heller ikke skadet å fylle på med litt mer energi nedover.

    Skjønte at du hadde brukt kalkulatoren da du satt opp høyttalerne. Har ikke brukt den selv, men det har jaffal vært vellykket hos deg. Høyttalerne forsvant i lydbildet. Synes også systemet maler opp et flott lydbilde både i bredde, høyde og dybde. Det låter i det hele tatt veldig veldig bra, og det er imponerende/skremmende hvor god lyd man kan få uten å investere så mye penger i oppsettet at banken skjelver.

    Du har helt klart et varmt og behagelig lydbilde, uten at det går på bekostning av detaljer og dynamikk. Likevel, det er en ting jeg har grunnet litt på i etterkant, uten at det slo meg i sofaen. Det blir litt stuereint i lyden (noe som forsovet passer til stuen 😄). Hva jeg mener er at det kanskje mangler litt krydder eller magi om du vil. Egentlig en tulleuttalelse, men er man Bergenser uten filter så blir det gjerne sånn 😄 Vanskelig å si hvorfor jeg opplevde/tenkte på dette. Det kan være så enkelt som at jeg nok har et mer livlig rom enn deg, og derfor er vant til et mer «livlig» lydbilde. Selvfølgelig ingenting som er rett eller galt, det er eierens preferanser som er viktig, men nevner det nå likevel.

    I det store og hele ble jeg veldig positivt overrasket av lyden hos deg. Høyttalerne gav et mye større og flottere fotavtrykk enn hva jeg hadde forventet. Det er selvfølgelig ikke slik at de omgår fysiske lover. Større systemer har nok litt mer kjøtt på beinet her og der i lydbildet, men i forhold til hva et slikt system skal gjøre er det bare en ting å si. Imponerende!

    DA1F2484-B507-4F18-A864-2302D139C58B.jpeg


    Forhåpentligvis tar jobben deg til Bergen, og du kan kombinere det med en tur ut i Drotningsvik. Takk for meg 😃
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Nydelig oppsett.
    Jeg har Dynaudio C20, som jeg tror ikke låter helt ulikt fra dine. Hvordan er "samarbeidet" med Cayin?
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Et vakkert hjem :)
    Har du rullet rør ?
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Morro at du satser på rørforsterker. Ser fram til å følge med på dine refleksjoner rundt dette videre.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for sist! Etter innpå et par timer i sofaen hos deg må jeg jo komme med noen inntrykk (i den grad jeg husker noe etter nesten en uke) 😃

    Det viktigste først. Kaffen var god 😜
    Ser ingen grunn til å beskrive oppsettet ditt. Det er behørig gjort tidligere i tråden. Hva vi spilte husker jeg lite av, men husker i det minste at vi både streamet og spilte vinyl 😄 Må få satt opp den auto-greien på Shazam som du nevnte.

    Du nevnte at det var et lite oppsett med diskre fotavtrykk. Dette er vel høyst relativt. Det er nok mange koner som ville hatt sitt å si om den saken, spesielt når det er plassert i stuen (det ser større ut i virkeligheten enn på bildet).
    ....sa brura :D

    Takk for besøket. Ganske sprøtt hvor raskt 6 år går. Godt å treffes igjen. Bra kapselkaffen funket, det kunne jo ikke vært mindre servering her. pulverkaffe kanskje.... neste gang ;)
    Jeg synes det er veldig nyttig å få andre ører inn her, og få beskrevet hva dere hører.
    Merker at jeg selv lytter litt annerledes etterpå og at jeg både er imponert over hva du/dere plukker opp og hører og ikke minst hvor forskjellig vi faktisk kan være når det gjelder hvordan vi liker at det låter.
    MyFi må det være :cool:

    Jeg har egentlig ikke hørt veldig mange oppsett med stativhøyttalere. Dette gjorde nok at jeg hadde mine tanker/fordommer, eksempelvis, han trenger nok en sub. Bare tull, dette spilte forbausende bra nedover i frekvens, men selvfølgelig, det hadde heller ikke skadet å fylle på med litt mer energi nedover.
    Synes selv at det er en tilvenningsak og at det går an å klare seg uten det nederste. En stund i alle fall. :rolleyes::D
    Etter et besøk hos f.eks sclalars tar det litt ekstra tid å tilvenne seg tilbake, hehe.
    Rørforsterkeren har nok gitt litt mer bass, i det området høyttalerne faktisk spiller. Hjelper på illusjonen.

    Skjønte at du hadde brukt kalkulatoren da du satt opp høyttalerne. Har ikke brukt den selv, men det har jaffal vært vellykket hos deg. Høyttalerne forsvant i lydbildet. Synes også systemet maler opp et flott lydbilde både i bredde, høyde og dybde. Det låter i det hele tatt veldig veldig bra, og det er imponerende/skremmende hvor god lyd man kan få uten å investere så mye penger i oppsettet at banken skjelver.
    Jeg pleier å sette opp etter oddetall, som et utgangspunkt, og så treffer det ofte godt sånn.
    Her betyr det 1/5 bredde av rommet på høyre høyttaler, 1/3 bredde av rommet på venstre høyttaler, 1/7 lengde av rommet ut fra frontveggen og sofaen plassert på 38% av rommets lengde.
    Gir en likesidet trekant med ca 2 meter mellom høyttalerne og 2,1 meter til ørene.
    Lydbilde er nettopp en sånn greie som jeg selv ikke legger så mye merke til, men blir mer bevisst på etter besøket fra deg (og gismo og bluesbreaker).
    Anlegget rubb og stubb har kostet meg ca 80 tusen, og det er en drøy halvpart av nypris tenker jeg. Mye for "normale" folk å bruke på musikkanlegget selv om det ikke får høye øyenbryn blant oss selv.
    Etter gismoogbluesbesøket skjønte jeg at det bor en del mer i anlegget enn jeg selv trodde. Det kan spille bra høyt før det ramler sammen.
    Virker litt som du var redd for at det skulle ramle noen elementer på gulvet der en stund? Jeg tror noe av greien er at det låter pent og greit helt til det bunner, og det er nok greit å ikke utforske det. (y)


    Du har helt klart et varmt og behagelig lydbilde, uten at det går på bekostning av detaljer og dynamikk. Likevel, det er en ting jeg har grunnet litt på i etterkant, uten at det slo meg i sofaen. Det blir litt stuereint i lyden (noe som forsovet passer til stuen 😄). Hva jeg mener er at det kanskje mangler litt krydder eller magi om du vil. Egentlig en tulleuttalelse, men er man Bergenser uten filter så blir det gjerne sånn 😄 Vanskelig å si hvorfor jeg opplevde/tenkte på dette. Det kan være så enkelt som at jeg nok har et mer livlig rom enn deg, og derfor er vant til et mer «livlig» lydbilde. Selvfølgelig ingenting som er rett eller galt, det er eierens preferanser som er viktig, men nevner det nå likevel.
    Her er det området jeg merker at jeg skiller meg litt ut på. Jeg liker det sånn, og skulle vel helst hatt det enda litt mer behagelig/stuereint/snilt.
    Det er bedre enn tidligere, men fortsatt noen låter som jeg gjerne skulle hatt litt snillere. Må nok innse at noen innspillinger er mer surt oppstøt enn fløte.
    Kryddermagien er jeg usikker på hva handler om, og om det betyr å klatre oppover prismessig for å finne det, eller krydre det på annen måte.
    I den digitale kjeden har jeg tatt følgende valg:
    - dempet litt på nivået ut av squeezebox for å unngå digital overstyring i DAC. (tips fra @TrompeteN) Låter røffere og litt harskt uten
    - valgt filter 4 på Rega DAC. Låter mer frempå og kantete med filter 1
    - satt inn Icon Audio rørbuffer. Låter mer frempå oppover og tightere nedover uten det.
    Vi får sjekke ut hvordan dette ville påvirket en gang i fremtiden. Mine ører vil jo ha det enda litt mer i den retningen som disse små tiltakene har dratt det.

    Rørforsterkeren har gjort det mer frodig, fyldig og snillere enn SAMen. Men også mer liv i musikken, så denne er jeg passe sikker på at du også ville foretrukket.

    Min erfaring er at hi-end utstyr dessverre passer best til (kjedelig) hi-end musikk med hi-end innspillinger. Her går det jo i Knopfler. :D:D:D


    I det store og hele ble jeg veldig positivt overrasket av lyden hos deg. Høyttalerne gav et mye større og flottere fotavtrykk enn hva jeg hadde forventet. Det er selvfølgelig ikke slik at de omgår fysiske lover. Større systemer har nok litt mer kjøtt på beinet her og der i lydbildet, men i forhold til hva et slikt system skal gjøre er det bare en ting å si. Imponerende!
    Tusen takk for skryt og for at du tar deg tid til tilbakemeldinger.
    Satser på å ses plutseligere fremover.

    Forhåpentligvis tar jobben deg til Bergen, og du kan kombinere det med en tur ut i Drotningsvik. Takk for meg 😃
    Det høres ut som en god plan, gleder meg. Takk for besøket :)

    Her var den digitale musikken, så skal jeg se om jeg husker vinylen også:
    Skjermbilde2.JPG
    Edit: De HAEVN-låtene midt på snurret nok bare mens vi spilte vinyl. Det var kun The Sea vi spilte.

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Estetisk helt nydelig oppsett, som sikkert låter veldig bra.
    Dette kunne jeg absolutt hatt selv:)
    Takk. Har sett på flere av dine oppsett oppigjennom som ting jeg kunne hatt i egen stue også. (y):)



    Det er pent, det er pent.
    :D Takk



    Nydelig oppsett.
    Jeg har Dynaudio C20, som jeg tror ikke låter helt ulikt fra dine. Hvordan er "samarbeidet" med Cayin?
    Takk. :)
    Jeg også tror C20 ligner på disse i lyden. Har sett på dem selv, men de ligger jo såpass i pris at jeg velger å fortsette med C1.
    Cayin fungerer utmerket. Jeg opplever at den (i ultralineær) holder god kontroll på dem og kan drive de med god margin. Ville ikke prøvd med for lav effekt rørforsterker da. Det er nesten litt rart at Cayin kan hente ut mer fra C1 enn det Audionet gjorde, men det er sånn det oppleves. Det låter "mer" enn det gjorde med SAM.



    Et vakkert hjem :)
    Har du rullet rør ?
    Takk :)
    Har enn så lenge kun spilt med originalrørene. Kommer nok til å bytte fremover, både smårør og effektrør.
    Jeg er så heldig å ha fått tilbud om å låne et sett EL34 for å prøve, men ryktene sier at den funker best med KT88 så vi får se.
    Småfør har jeg tenkt å bytte med noen fine NOS en gang i verden. Men sånn som det spiller så har jeg ikke noe hastverk. ;):cool:



    Morro at du satser på rørforsterker. Ser fram til å følge med på dine refleksjoner rundt dette videre.
    Ble til slutt at jeg bare måtte, og derfor kjøpte når denne kom på brukten.
    Angrer ikke og det tok ikke mer enn et bytte tilbake til Audionet før jeg skjønte at Cayin skulle være med videre.

    mvh
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ser lekkert ut RoDa, ser ut som det har blitt noe nytt siden jeg var hos deg. Muligens på tide med en lytt igjen en gang når jeg er på de kanter av landet.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Et lite musikktips før kvelden blir natt. Snublet over denne på serveren.
    Lyttet mye på dette albumet på Grunnkurs Elektro i -92, og inn i VK1 Elektronikk også :)


    cover.jpg



    God helg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Likte de oppstillingsplasserbrøkene dine ! Stemmer bra med min erfaring med 1/5 og 38% og ulik avstand til sidevegg. lik avstand til alle vegger forsterker topper og daler .
    Flott og sobert lytterom ,det låter nok bra også
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Midten av oktober, steiki som tiden flyr! :oops:
    Synes ikke det er så lenge siden det var sommer.

    Flere tusen kilometer i bil
    IMG_2829.jpg


    Bittesmå biler i nordens Paris
    IMG_2742 (1).jpg


    Fantastisk vær og ut å fange midnattssol
    IMG_2758.jpg


    Lyttet på et herlig lytterom - med Snell som vikarer siden Manger var på service.
    Veldig kul kopp til kaffen :cool:
    IMG_3031.jpg


    Pizza med kinakål og dressing, som det selvsagt skal være på den beste pizzaen :LOL:
    IMG_2735.jpg


    Ingen pyntegjenstander fra Hellas denne sommeren, men glasskunst fra Galleri Uver på Melbu i Vesterålen duger det!
    Ikke minst i Mossefarger. :)
    IMG_2880.jpg




    Høst er fint for hifi og musikk.
    Har begynt å tenke på litt nye rør til CS-100Aen, å tenke er gratis 😬

    IMG_3166.jpg




    mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er skeptisk til Pizza med kinakål og dressing, sjøl om jeg liker både pizza og kinakål.
    Minner meg om min vettløse ungdom da vi drakk "bomber" på Stallgården i Hamar. Du slapp akevittglasset oppi halvlitern med pils. Det orker jeg ikke i dag gitt.
    Ellers ser det bra ut RoDa! (y)God helg!:)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den Ikea varianten der er snygg, ikke minst kan man skyve inn dørene så den fremstår som åpen når man spiller..en bekjent i Gbg anvender en slik en, plukker man bort bakstykket får man skjult kabler mm.... :)





    mvh
    Ja, da ble det omsider en liten tur til Ikea, da :)

    IMG_7530.jpg


    Mer stue og mindre hifi, kanskje? Veldig godt fornøyd med bortfall av synlig kabelsalat :D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg unnlot å montere bakplaten etter tips her i tråden. Ser jo at dermed ser man den lyse veggen bak i glippene.
    Får se om jeg finner på et triks der.
    På benken til TVanlegget i andre enden av stua har jeg hengt høyttalerstoff inni, det funker. Svart som natta. :cool:

    IMG_7529.jpg



    IMG_7541.jpg


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg unnlot å montere bakplaten etter tips her i tråden. Ser jo at dermed ser man den lyse veggen bak i glippene.
    Får se om jeg finner på et triks der.
    På benken til TVanlegget i andre enden av stua har jeg hengt høyttalerstoff inni, det funker. Svart som natta. :cool:

    Vis vedlegget 672655


    Vis vedlegget 672656

    mvh
    Skru fast bakplata på veggen bak skapet. Funker bra hos meg.

    mvh
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    Ble fint RoDa! Om du monterer bakplata og tar ut noen hull i den (typ drill og diameter hull 5ish cm) får du enkelt tredd kabler, fjernet lysskinn samt at du får stivheten i benken tilbake. Gjorde det selv i en bolia skjenk og det funket knall.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skru fast bakplata på veggen bak skapet. Funker bra hos meg.

    mvh
    Det var jo rene sleggemekanikerløsningen :D :D :D
    Skal nok finne på noe snillere, tenker det bare handler om å modifisere litt på platen for å fikse store nok hull til kabler og slikt ;)
    Bare når lyset står fullt på at det vises, lytter jo mest i tussmørke uansett

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ble fint RoDa! Om du monterer bakplata og tar ut noen hull i den (typ drill og diameter hull 5ish cm) får du enkelt tredd kabler, fjernet lysskinn samt at du får stivheten i benken tilbake. Gjorde det selv i en bolia skjenk og det funket knall.
    Takker, blir nok noe sånt etterhvert. (y)
    Veldig fornøyd med stivheten i denne som den er, uten bakplate.
    Time will show, så dem sier :cool:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Godt fornøyd med å ha denne gjengen oppå benken, og ikke minst Cayin i senter av oppmerksomheten :cool:

    IMG_7537.jpg


    Enn så lenge klør det ikke nevneverdig etter å sveive igang musikken på kilden på gulvet. :LOL:


    IMG_7539.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Liker anlegget ditt, Roda. Funksjonelt og pragmatisk - til et relativt fornuftig utlegg. Minner meg mye om den tiden jeg sverget til kvalitets stativht, som gav meg så mye gleder.

    Hva modding av benken angår, så hadde jeg stiftet på ht-stoff bak, og rett og slett rippet opp i passende størrelse der jeg ville at kablene skulle inn/ut.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Flott benk :) men jeg liker dem som går helt ned.. da skjuler man alt bak der 😂 og slipper å støvsuge under 🙄
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn